Onko miehen mitään järkeä alkaa suhteeseen yli 40-vuotiaan naisen kanssa, jos haluaa lapsia???
Ongelma! Olen todella ihastunut 42v lapsettomaan naiseen..
Pitäisikö hänet vain unohtaa ja etsiä nuorempi nainen?
Haluan kuitenkin joskus isäksi.
Kommentit (87)
No hankaloittaahan tuo tilannetta ja aika pikaisesti täytyisi edetä, mutta kyllä monet tuon ikäiset vielä pystyvät saamaan lapsia ja toki voi adoptoida. Sekin varmaan vaikuttaa haluaako yhden lapsen vain kymmenen lasta.
Miehen ei missään nimessä kannata pilata elämäänsä ottamalla 42v nainen. On erittäin harvinaista että noin vanha nainen hedelmöityisi, ja muutaman vuoden päästä hänellä alkaa vaihdevuosivaivat joiden jälkeen tai viimeistään menopaussin jälkeen naisilla seksuaalinen funktio lakkaa toimimasta eli kotiseksi päättyy kuin veitsellä leikaten.
Ei mies voi saada lapsia, ne ovat aina äidin.
Käsittääkseni itselliselle miehillekin sallitaan adoptiot tai ainakin sijaishuoltajuus; lähtisin katselemaan sitä. Kukaan nainen, oli ikä mikä hyvänsä, ei voi taata onnistumista. Lapsia saadaan, ei tilata.(Terveisin yritimme vuosikymmenen ennen kuin natsasi, enkä ollut aloittaessamme vanha).
Munasolujen laatu heikkenee iän myötä, eli vaikka niitä olisi, niin ne eivät välttämättä ole riittävän laadukkaita. Yli 40-vuotias ei pääse julkiselle hedelmöityshoitoihin. Hoidot yksityisellä lahjoitetuilla munasoluilla maksaa 10000 € ylöspäin ja takuuta onnistumisesta ei ole. Jos on pätäkkää, niin miksi ei...
Haluat joskus isäksi? Tuon ikäisen naisen kanssa olisi todella kiire ja silti iso mahdollisuus, että hän ei enää tule raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miehen ei missään nimessä kannata pilata elämäänsä ottamalla 42v nainen. On erittäin harvinaista että noin vanha nainen hedelmöityisi, ja muutaman vuoden päästä hänellä alkaa vaihdevuosivaivat joiden jälkeen tai viimeistään menopaussin jälkeen naisilla seksuaalinen funktio lakkaa toimimasta eli kotiseksi päättyy kuin veitsellä leikaten.
Totta, olen 48-vuotias nainen ja vaihdevuosivaivat on alkaneet ja mitkään sänkyhommat ei voisi vähempää kiinnostaa.
Ei kannata. Nelikymppinen lapseton nainen on kertakaikkiaan hyödytön, jos lapsia haluat. Sitten taas nelikymppinen ja lapsia hankkinut nainen on pilalla, koska kuka aikuinen itseään kunnioittava mies muka kelpuuttaa naisen, jolla on toisen miehen kanssa lapsia. Nelikymppinen lapseton nainen vielä kelpaa hyvätasoiselle miehellekin, jos miehellä ei (enää) lapsihaaveita ole.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on yksi esimerkki mihin vääränlainen valistus iän vaikutuksista hedelmällisyydestä voi johtaa. Kerran täällä oli kysymys voiko 45v. naisen kanssa harrastaa seksiä ilman riskiä isäksi päätymisestä. Ollaan siis menty ojasta allikkoon, kun tietämys naisen vaihdevuosista ja raskaaksi tulemisen biologista faktoista lähenee nollaa ja kuvitellaan, että ikä ratkaisee raskaaksi tulemisen mahdollisuuden.
En oikein ymmärrä mikä järki tuollaisessa valistuksessa on. Kun jokainen jolla on vähänkin älliä osaa lukea mitä tutkimuksessa oikeasti on tutkittu, ei kokonaishedelmällisyyslukua lainkaan. Sitä on hyvin vaikea länsimaissa tutkia, kun lapsia haluavien naisten lapset on useimmiten yli nelikymppisinä tehty eikä lisää haluta. Ja se sitten vaikuttaa isäksi tulemiseen myös, kun pariutuminen tapahtuu samanikäisten kesken.
Aloittaja: Ole avoin ja rohkea! Kerro viivyttelemättä tälle naiselle tunteistasi. Ehkä hän on odottanut juuri sinua. Et saa koskaan tietää, jos et ota asiaa esille.
Huolesi on hyvin ymmärrettävä. Jos kyseessä on fiksu nainen, ei huolesi aihe tule hänelle yllätyksenä, koska hän on varmasti joutunut kipuilemaan asian kanssa myös itse. Yhtä lailla hän saattaa ajatella, että ei rohkene lähestyä sinua ikänsä puolesta, vaikka olisi todella ihastunut ja herättäisit hänessä todella voimakkaita tunteita. Hän saattaa kokea, että hänellä ei ole oikeutta ehdottaa sinulle mitään, koska jonkun toisen (nuoremman) kanssa sinulla olisi enemmän aikaa elää nuoruutta ja varmemmat mahdollisuudet tulla isäksi..
Sanoisin kuitenkin, että aivan kaikki muut vaihtoehdot ovat jossittelua, joten parasta on vain olla avoin ja rohkea ja käydä rehellinen keskustelu tämän naisen kanssa. Mahdollisimman pian. Vain niin saat tietää mahdollisuutenne. Jos myös naisella itsellään on edelleen toive tulla äidiksi, on hän melko varmasti selvittänyt hedelmällisyyttään. Tuo ikä ei siis automaattisesti sulje vielä mitään ovia, kysymällä se selviää.
Ja loppuun toteaisin vielä, että tässä ajassa oikean, sopivan rakkauden löytäminen on todella vaikeaa. Sinuna tarttuisin tilaisuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Munasolujen laatu heikkenee iän myötä, eli vaikka niitä olisi, niin ne eivät välttämättä ole riittävän laadukkaita. Yli 40-vuotias ei pääse julkiselle hedelmöityshoitoihin. Hoidot yksityisellä lahjoitetuilla munasoluilla maksaa 10000 € ylöspäin ja takuuta onnistumisesta ei ole. Jos on pätäkkää, niin miksi ei...
Emme oikeasti tiedä minkä verran munasolujen laatu heikkenee iän myötä, koska noita tutkimuksia tehdään lapsia haluaville naisille, joista osa oli lapsettomia jo alle kolmekymppisinä eikä kaikille naisille. Eli tässä on sama vääristymä kuin mistä aiemminkin kirjoitin.
Yli nelikymppisten raskauksia ei pitäisi suosia senkään vuoksi, että riski raskauskomplikaatioihin ja lapsen sairauksiin kasvavat. Lapset kannattaa tehdä nuorena ja hakeutua hoitoihin ja tutkimuksiin asap, jos ei onnistu.
Se toimenpide jota kannattaisi verovaroilla tukea on munasolun tai sperman pakastaminen. Se ei olisi läheskään niin kallista kuin hedelmöityshoitojen tukeminen siinä vaiheessa, kun lapsettomuus on jatkunut kauan, koska syy hedelmättömyyteen on silloin painava ja luonnon muovaama.
En oikein ymmärrä miksi valistus lapsettomuudesta lähtee lapsettomien ehdolla ja hoitojen ehdoilla, kun syyt lapsettomuuteen ovat oikeasti joko sosioekonomisia tai biologisia. Ikään liittyvät syyt ovat helppoja ohittaa pakastamalla spermaa tai munasoluja - se on asia, josta kannattaisi valistaa. Hedelmättömien naisten ja miesten osuus on kuitenkin vähemmistö eikä enemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni sai lapset 46 ja 47-vuotiaana, kehui vielä miten raskautui heti ja helposti, mies on yli 50. He olivat ehkä noin vuoden tai pari seurustelleet kun alkoivat tehdä lapsia. Itse olen 46 ja minulla on aikuiset lapset enkä mitenkään voisi kuvitella että tässä iässä jaksaisin alkaa enää lapsia tekemään. Ihmiset on tietysti erilaisia kuka mitäkin jaksaa mutta äitini sai minut 45-vuotiaana ja edelleen muistelee miten raskasta oli valvoa öitä kun olin vauva. Itselläni tässä iässä on alkanut tulla jo vaihdevuosi oireita ja nukun huonosti, en siis mitenkään jaksaisi vauvan kanssa valvoa. Ja meillä lapsilla pienenä energiaa riitti joten kyllä mielestäni pikkulapsiaika oli tosi kuluttavaa aikaa siis siinä itsekin jotenkin vanheni tosi nopeasti kun aina oli väsynyt ja stressaantunut siitä että töissä piti käydä ja uusi työpäivä alkoi töiden jälkeen kotona lasten kanssa. Äitini on aina sanonut että lapsettomat ihmiset säilyy pidempään nuorekka
Äitisi on yli 90. Moni ei pääse siihen ikään. Ehkäpä myöhään saatu lapsi auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme oikeasti tiedä minkä verran munasolujen laatu heikkenee iän myötä, koska noita tutkimuksia tehdään lapsia haluaville naisille, joista osa oli lapsettomia jo alle kolmekymppisinä eikä kaikille naisille. Eli tässä on sama vääristymä kuin mistä aiemminkin kirjoitin.
Yli nelikymppisten raskauksia ei pitäisi suosia senkään vuoksi, että riski raskauskomplikaatioihin ja lapsen sairauksiin kasvavat. Lapset kannattaa tehdä nuorena ja hakeutua hoitoihin ja tutkimuksiin asap, jos ei onnistu.
Se toimenpide jota kannattaisi verovaroil
Puhut nyt itsesi pussiin. IVF-hoitoja on tehty maailmassa monen ikäisille niin paljon, että aineistoa on kattavasti eri ikäisten munasolujen laadun vertailuun. Monille hoidettaville tehdään useampia kierroksia, jolloin saadaan tietoa iän vaikutuksesta samalla potilaalla. Vaikka olisi vääristymä, niin trendi on kuitenkin se, että munasolujen laatu heikkenee iän myötä. Itsekin kirjoitit, että munasoluja tai spermaa kannattaa pakastaa.
Oikea aika lapsen hankkimiseen ei liity pelkästään ikään vaan myös parisuhdetilanteeseen, rahatilanteeseen, terveyteen jne. "Lapset kannattaa tehdä nuorena" ottaa kantaa vain tilastolliseen todennäköisyyteen tulla raskaaksi ja saada terveitä lapsia, ei noihin muihin tekijöihin. Riskit kasvavat iän myötä, mutta kokonaisriski esim. vakavasti vammaiseen lapseen tai kuolemiseen synnytyksessä on kuitenkin melko pieni myös 42 v synnyttäjällä.
Noin 10% hedelmällisessä iässä olevista pariskunnista ei tule raskaaksi 12 kuukauden yrittämisellä, että aika yleinen ongelma tämä on.
75. En ole puhunut itseäni pussiin, vaan et ilmeisesti ymmärtänyt mitä olen asiasta kirjoittanut. Se joukko joka näihin hoitoihin hakeutuu ei edusta koko naispopulaatiota, vaan on voimakkaasti valikoitunut. Sitä en ole kiistänyt, etteikö hedelmällisyys laskisi iän myötä, joten hoitoja kannattaisi panostaa siihen suuntaan missä hyöty on isointa kustannuksiin nähden. 10 prosenttia hedelmällisessä iässä olevista ei tule raskaaksi vuoden sisällä yrittämisestä, en oikein ymmärrä millä matikalla tuo olisi yleistä, varsinkin, kun tuostakin määrästä suurin osa onnistuu jo seuraavana tai sitä seuraavana vuonna.
Mutta turha tästä on jankata, lapsettomuus on iso ja raskas ongelma eikä siihen voi itse vaikuttaa, jos se kohdalle sattuu. Tarkoitukseni ei ole sitä vähätellä millään tavalla, ei tuskaa ja surua eikä myöskään kustannuksia, jotka asiaan liittyvät niin perheiden kuin yhteiskunnankin kannalta.
Jos ei tiedä haluaako naisen vai ei niin on parempi mennä kotiinsa ja pysyä siellä ilman naista ja lapsia.
Riippuu siitä, haluaako lapsia sen yli 40-vuotiaan naisen kanssa vai jonkun muun kanssa.
No kumpi sinulle on tärkeämpää, se nainen vai se mahdollisuus, että saat joskus lapsen?
Eihän sitä tiedä, mitä tapahtuu jos aloitatte suhteen. Voi käydä vaikka niin, että saatte lapsen, mutta suhteenne päättyy kuitenkin ja sinusta tulee viikonloppuisä. Tai sitten jos ette aloita suhdetta, et ehkä saa lasta kenenkään toisenkaan kanssa. Itse asiassa mahdollisten lopputulosten määrä on rajaton.
Tuttuni sai lapset 46 ja 47-vuotiaana, kehui vielä miten raskautui heti ja helposti, mies on yli 50. He olivat ehkä noin vuoden tai pari seurustelleet kun alkoivat tehdä lapsia. Itse olen 46 ja minulla on aikuiset lapset enkä mitenkään voisi kuvitella että tässä iässä jaksaisin alkaa enää lapsia tekemään. Ihmiset on tietysti erilaisia kuka mitäkin jaksaa mutta äitini sai minut 45-vuotiaana ja edelleen muistelee miten raskasta oli valvoa öitä kun olin vauva. Itselläni tässä iässä on alkanut tulla jo vaihdevuosi oireita ja nukun huonosti, en siis mitenkään jaksaisi vauvan kanssa valvoa. Ja meillä lapsilla pienenä energiaa riitti joten kyllä mielestäni pikkulapsiaika oli tosi kuluttavaa aikaa siis siinä itsekin jotenkin vanheni tosi nopeasti kun aina oli väsynyt ja stressaantunut siitä että töissä piti käydä ja uusi työpäivä alkoi töiden jälkeen kotona lasten kanssa. Äitini on aina sanonut että lapsettomat ihmiset säilyy pidempään nuorekkaana ja olen samaa mieltä.