Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies otti hepatiitti B -rokotteen salaa pitäisikö olla huolissaan?

Vierailija
17.05.2025 |

Hei,

Tarvitsisin vähän muiden näkökulmia. Mieheni otti hiljattain hepatiitti B -rokotteen "varmuuden vuoksi" ennen tulevaa työmatkaa Filippiineille. Kyseessä on kuulemma joku lyhyt seminaarireissu, eikä mitään erikoista.

Mutta mua jäi vaivaamaan pari juttua. Ensinäkin, hän ei maininnut koko rokotuksesta mitään etukäteen. Selvisi vasta, kun löysin rokotuskortin keittiön laatikosta, ja siellä luki "Twinrix hepatiitti A + B". Miksi ottaa tuollainen rokote ilman että edes kertoo?

Googlasin ja huomasin että hepatiitti B leviää sukupuoliteitse. Ja Twinrix suojaa molempia vastaan. En tiedä pitäisikö olla huolissaan Vai onko tämä ihan normaali varotoimi, jonka kuka tahansa ottaisi?

Meillä ei ole ollut ongelmia uskollisuuden kanssa ennen, mutta nyt en voi olla miettimättä Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Reagoinko yli vai onko tässä jotain epäilyttävää?

N28

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hepatiitti A tarttuu virusta erittävän ihmisen ulosteiden välityksellä. Tavallisimmin sen saa ulosteiden saastuttaman veden tai ruoan kautta. Tartunnan voi saada myös saastuneen uima-altaan vedestä.

Hepatiitti B tarttuu suojaamattomassa seksissä sekä veren välityksellä, esimerkiksi ruiskujen ja neulojen yhteiskäytössä. Lisäksi hepatiitti B voi tarttua äidistä lapseen synnytyksen tai imetyksen aikana.

Nää kaks yleensä sisältyy samaan rokotukseen ja todella tärkeää ottaa, varsinkin tuo A tarttuu hyvin helposti.

Ei sekään naurata kun sattuu joku pieni haaveri ja olet paikallisessa lääkärissä saamassa jotain paikallista variaatiota jäykkäkouristusrokotteesta etkä ole ihan varma missä se lekurin neula on mahtanut olla.

Vierailija
22/33 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän miehesi aikeet ole aika selvät jokaiselle aikuiselle ihmiselle. Jätä se possu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun otin twinrix-rokotteen, niin luulin että b-hepatiitti voi tarttua ruuasta. En niin kauhean tarkkaan tutkinut asiaa, katsoin vain että se oli suositeltu rokote matkakohteessa. Mies otti saman rokotteen, eikä pantu reissulla muita kuin toisiamme.

Vierailija
24/33 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan on riski tulla raiskatuksi, miehilläkin. 

Vierailija
25/33 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo B-hepatiittisuoja ole ihan hyvä, jos joutuisi johonkin onnettomuuteen, sairaalaan tms?

Vierailija
26/33 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filippiineillä saa KAKSI maksullista hotellille yöksi n. 200€:lla. Vähän kuin saisi Arabian astiaston suomessa kympillä. Etkö muka suo tätä nautintoa miehellesi? Tästä syystä suomalaiset miehet eivät halua sitoutua. Luuletko, että hän rakastaa niitä paikallisia naisia? Ei, he ovat vain yhden illan viihdyke. 🙄

Mies

Vierailija
27/33 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia ottaa kyseinen rokote tiettyihin maihin. Alle 10 v lapsenikin rokotettu hepatiitin varalta ennen lomamatkaa. Itse myös otin kun olin lähdössä työmatkalle, jossa tarkoitus oli hoitaa vain työtehtäviä.

Näin meilläkin. Minä ja lapset otettiin Twinrix-rokote ulkomaanmatkan vuoksi. Miehellä oli tuolloin pelkkä A-hepatiittirokote, sillä työterveyslääkäri ei suostunut antamaan B-rokotetta, vaikka mies matkusti työn puolesta myös Aasiassa. Vasta uudessa työpaikassa B-hepatiitti kuului rokoteohjelmaan.

Vierailija
28/33 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osut oikeaan. On outoa. Olisiko mies mennyt naisiin tai hankkii naisseuraa?

Vierailija
29/33 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on välttämätön jos joutu elintarvikkeiden kanssa tekemisiin. Samoin oli mulla kun olin vanhuksia hoitamassa.

Turvallisuussyistä. Salaa nyt tuommoisaia kukaan ota. Olet ihan hölmö.

Vierailija
30/33 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai todellisuudessa voi olla noin epäluuloista puolisoa kellään? Vai voiko? Että pitäisi rokotussuosituksetkin keskustella etukäteen puolison kanssa! Puolisoko se päättää mitä ottaa ja mitä jättää ottamatta? Uskomattoman tietävä se puoliso olisikin tietäessään koko maailman terveystilanteet.

Vierailija
31/33 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo B-hepatiittisuoja ole ihan hyvä, jos joutuisi johonkin onnettomuuteen, sairaalaan tms?

Tää. Verensiirrot vähemmän kehittyneen terveydenhuollon maissa on riski.

Aivan ehdottomasti samalla vaivalla ja rahalla twinrix tämän takia. 

Tuntuu hölmöltä, että noinkin moni ei ole tätä ajatellut, kun joitakin tän ketjun vastauksia lukee.

Vierailija
32/33 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se suojaa myös monelta muulta asialta. Esimerkiksi kaikki brankkarit saavat tuon työnsä puolesta.

On työpaikkoja joissa edellytetään tuota rokotusta.

Vierailija
33/33 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan oli pakko ottaa työmatkalle jos suuntautui riskimaihin, kai jokin työturvallisuus asia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme