Kotona asuminen yli 80-vuotiaana. Onko teidän suvussa yleistä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa moni on muuttanut pois kotoa jo 16-18 ikäisenä, joten kova suoritus.
Heh :D
Isäni kuoli kotiinsa 83 vuotiaana. Setäni täytti nyt 86 vuotta, asuu kotonaan ja tekee tuttavalleen kattoremonttia yksin. Vaihtaa kattopellit taloon.
No suht yleistä niiden kohdalla, jotka ylipäätään elivät yli kasikymppisiksi. Muutama päivä sairaalassa ennen delaamista. Kotiin en muista kenenkään kupsahtaneen. Selvästi yli puolet kupsahti alle kasikymppisinä.
Äitini asui 90 vuotiaaksi kotona, isä oli kuollut. Sitten palasi tuhlaajapoika maailmalta ja halusi talon itselleen. Sai äidin suostuteltua hoivakotiin, jossa eli 5 vuotta.
Veljeni ei pystynyt hoitamaan taloa ja siihen liittyviä maksuja. Talo pakkohuutokaupattiin. Onneksi äiti ehti kuolla ennen sitä.
Olen 74 vuotias ja mietin jo yksityiseen palvelutaloon muuttamista. Minulla on useita sairauksia ja olen potentiaalinen muumioituja. Ainoa lapseni asuu ulkomailla. Olen hänen kanssaan yhteydessä joka päivä. Hän oli täällä juuri viikon ja tulee taas kesäkuussa, mutta ne ovat työmatkoja. . Ja paras ystäväni on yhtä huonokuntoinen kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut yleistä. Silloin kun oli kunnalliskodit vielä olemassa, sinne siirryttiin yli 70-vuotiaina. Nyt kaikki yli 80-vuotiaat hoidetaan kotiin, vaikka eivät enää siellä pärjää. Hirveä huoli jälkipolville.
Ei siirrytty yli 70-vuotiaina. Mielestäni yli 85v piti olla joku sairaus, sitten pääsi sukulainen.
Jotenkin yksilöllistä tuo vanhentuminen; olen tavannut teräviä ja liikkuvia ysikymppisiä ja sitten raihnaita seittenkymppisiä.
No ei meillä oo, kyllä kaikki lapset muuttivat viisissäkymmenissä kotoa- paitsi peräkammarin poikamme Heikki, joka muutti vasta 79- vuotiaana.
Muijan mummo eli satavuotiaaksi yksin kotona, sitten kaatui, joutui sairaalaan ja paikallinen terveyskeskuksen mengele hoiti hengen pois. Ehti olla leskikin 50 vuotta.
Asumme kakki kotona. 98 ja 91, 93, 90 ja 80. Kotona asuneet yleensä kaikki ikääntyneet 80 +. Suvussa.
Äidilläni oli 7 sisarusta, joista 4 on yhä hengissä. Kaikki viisi elossa olevaa asuvat yhä kotona, joskin vasta kaksi heistä on yli 80 -vuotiaita. Jo menehtyneet kolme sisarusta asuivat myös loppuun asti kotona (muutaman viikon mittaista sairaalajaksoa lukuunottamatta), kaksi heistä eli yli 80 -vuotiaiksi.
Molemmat isoäitinikin elivät kotona loppuun asti. Isoisäni kuolivat molemmat nuorina, toinen sodassa, toinen pian sen jälkeen. Minulla ei ole ollut lähisuvussani ketään, joka olisi asunut hoivakodissa.
Tottakai mun äiti 85 asuu kotonaan. Missä muualla se asuis?
Isä täyttää marraskuussa 90 vuotta. Äitini asui kotona kuolemaansa saakka. Hän kuoli 85-vuotiaana.
Kummallakaan ei muistisairautta eikä isällä mitään muutakaan perussairautta paitsi astma. Fillaroi ympäri kyliä kun auto on uudella vaimolla, joka on vielä työikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa on yleensä vaikeudet alkaneet. Dementiaa pukkaa, aiheuttaa pelkotiloja ja harhaluuloja.
Dementiasta kärsii vain noin kolmannes 90-vuotiaista.
Dementiaa sairastaa jo 80-vuotiaatkin ja nuoremmat.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin yksilöllistä tuo vanhentuminen; olen tavannut teräviä ja liikkuvia ysikymppisiä ja sitten raihnaita seittenkymppisiä.
Toki se on yksilöllistä. Tunnen kolmekymppisiä jotka on fyysisesti ja henkisesti huonompikuntoisia kuin 90-vuotias isäni. Isä ei ole amputoinut jalkojaan ajamalla autolla lyhyet matkat ja tupakoimalla vaan hän on liikkunut ja tehnyt raskasta työtä huvikseen jokaisena elämänsä päivänä (poislukien sunnuntait, silloin levätään).
Vierailija kirjoitti:
On, kaikki naiset pärjää yksin kotona ja ovat yli 80v. Yksi kohta 90v ja lenkkeilee päivittäin, asuu kerrostalossa
kuudennessa kerroksessa
ja kävelee aina portaat vaikka on hissikin.
Vierailija kirjoitti:
Isä täyttää marraskuussa 90 vuotta. Äitini asui kotona kuolemaansa saakka. Hän kuoli 85-vuotiaana.
Kummallakaan ei muistisairautta eikä isällä mitään muutakaan perussairautta paitsi astma. Fillaroi ympäri kyliä kun auto on uudella vaimolla, joka on vielä työikäinen.
Joutuu loinen hakemaan pian uuden autollisen lesken sponsoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, kaikki naiset pärjää yksin kotona ja ovat yli 80v. Yksi kohta 90v ja lenkkeilee päivittäin, asuu kerrostalossa
kuudennessa kerroksessa
ja kävelee aina portaat vaikka on hissikin.
Onko mies vai nainen? Asuuko yksin? Onko puolisoa? Mitä tehnyt työksi elämänsä aikana?
Mitä ihmissuhteita hänellä on tasolla päivittäin / viikottain / kuukausittain / vuosittain?
Kiinnostavaa.
Meidän 83ikäinen rakennutti ja rakensi mukana saareen uuden talviasuttavan hulppean talon, toinen kuoli 98 ikäisenä
Missäs sitä asuisi jos ei kotonaan
Entä toinen mummi ja papat?