Naisilla ei ole kodeissa pakohuonetta (äijäluola) jonne voi kadota kun pitäisi osallistua perheen elämään
Meillä neljä lasta, mies vuorotyössä ja minä äitiyslomalla. Mies ei osallistu arkeemme millään lailla. Laskut kyllä maksaa, satunnaisesti kokkaa, thats it.
Olen alkanut suorastaan vihaamaan viikonloppuja, koska mies ei muuta tee kuin ensinäkin nukkuu iltapäivään asti ja herättyään makaa loppupäivän sohvalla puhelin kourassa. Minä hoidan ihan kaikki lapsiin liittyvät asiat. Autan läksyissä, huolehdin ruuat, pesen vaatteet, ostan vaatteet, annan vitamiinit, pesen hampaat, kuskaan eskariin, vien leikkipuistoihin, hoidan neuvolat ja palaverit ym., selvitän ongelmatilanteet. Ihan kaiken.
Miehellä ei ole hajuakaan lasten asioista, ei kysele eikä vaikuta kiinnostavan. Kevät- ja joulujuhliinkin saa pakottaa tulemaan. Leikkii ja temmeltää kyllä lasten kanssa silloin kun sille päälle sattuu, mutta ei esim sännöllisesti vie leikkipuistoon, eikä ikinä osallistu kanssamme ulkoiluun tai tule esim hoploppiin mukaan. Emme käy ostoksilla yhdessä, vaan minä hoidan kaikki ostokset yksin.
Tuntuu että olen käytännössä yksihuoltaja ja mies on vaan joku joka käy täällä syömässä ja nukkumassa ja leikkii ja kokkaa jos siltä tuntuu mutta ei ota vastuuta mistään.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Mies kai väsynyt työstä ja nukkuu. Mutta koskas sinä saat nukkua ja levätä. Mikä auttaisi tuossa tilanteessa? Onko mummosta apua tai sukulaisesta. Voiko mies osallistua mihinkään siis. Aiotko erota että asutte lähekkäin lasten vuoksi, pariterapia vai jatkaa noin.
Niin että joku nainen miehen tekemään miehen töitä jota hän ei itse viitsi tehdä. Vaikka mummo.
Eiköhän miehen pitäisi opetella että kun perustaa perheen niin työajan jälkeen loppupäivä ei ole samalla tavalla enää sohvalla loikoilua kuin ennen lapsia, vaan tekemistään lapsista on huolehdittava.
Miten otsikko liittyy kirjoitukseen?
Mulla on aina ollut oma soppi, nyttemmin huone. Miehellä ei.
Mä teen käsitöitä, niin tarviin aineistolle kaappia, laatikkoa ja suuren pöydän jolla tehdä.
Miehen pelikone on perinteisesti olkkarin nurkassa ollut. Paitsi nyt kun ensimmäinen muksu muutti pois, mies sai luolansa.
Mä en olekaan idioottia nainnut, vaan upeen ajattelevan miehen, joka halusi olla isä. Ei ole tarvinnut patistaa lasten kanssa olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun tällainen mies eroaa, hän joutuu vuorollaan ensimmäistä kertaa huolehtimaan omista lapsistaan.
Ja järkyttyy, kun pelkkä leikkipaikalle vieminen ei riitäkään. Ne ryökäleet kun haluavat syödä, ja ne pitäisi myös pestä ja vaatettaa. Eikä niitä voi edes jättää yksin kotiin ilman valvontaa, joten omalla vuoroviikolla ei voi harrastaa tai nähdä kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Haista sinä vıttu AP. Haista vıttu. Oikeesti, siis haista vıttu!! Minullakaan ei ole miesluolaa, ja olen mies, haista vıttu!!! Pelkkä tietokone.
Persua keljuttaa kun kansa on hylännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin johtuu siitä kun miehellä ei ole muun asunnon sisutukseen sanavaltaa. Äijäluola on sitten ainoa, joka on hieman miehen toiveita vasten sisustettu. Tuo on tietysti harvinasta. Pääsääntöisesti miesten pitää alistua naisten päätöksille kodin sisustuksessa.
"pääsääntöisesti". Kuka pakottaa? Mieskin voi lähteä mukaan sisustuskaupoille, etsimään sohvia ja mattoja. Mutta jotkut miehistä ei ole kiinnostuneita tippaakaan. Joka on kieltämättä ärsyttävää, mulla oli sellainen ex, joka ei tehnyt mitään kodin eteen. Mun piti itse hakea ja valita ja etsiä kaikki. Jos hänestä olisi ollut kiinni, meillä ei olisi ollut astioitakaan joista syödä.
Ei kaikki naisetkaan pidä sisustamisesta tai että siihen täytyy käyttää aikaa.
Miehelle on ihan ok jättää kaikki kotiin liittyvä naisen harteille ja sitten rutisee täällä että "pakko alistua nai
Pääsääntöisesti tarkoittaa sitä että kun mies ehdottaa sisustuselementtejä, ne tyrmätään hyvin usein naisen toimesta, koska eivät istu naisen makuun.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se menee, kun toinen on kotiäiti. Kun itse olin kotiäiti, niin oli suorastaan helpotus päästä yksin kaupoille, sehän on tavallaan pakohuone, ajaa autolla mahdollisimman kauas ihan yksinään, mikäs sen ihanampaa.
Kyllä ne isät hoitaa ja vahtii, moni mainitsemasi asia esim. lastenvaatteiden osto ei vaan ole miesten juttu varsinkaan, jos äiti on nillittäjä. Ja ne lapset ei kuole, jos leikkivät keskenään ja isä valvoo niitä sohvalta käsin. Ja siis miehesihän käy töissä arkisin, putäisikö hänen tehdä täydet "työpäivät" viikonloppuisinkin? Ja veikkaan, ettei niitäkään asioita osaisi tehdä oikein.
Mun mies yritti oikein kunnon kaasuvalottamista juuri tuolla argumentilla, että ei voi kun ei kuitenkaan ole mulle riittävän hyvä. Oli jostain kuullut että naiset on vaan niin vaativia ettei sen takia mies sitten "voi" osallistua". Kehtasi sanoa mulle ihan suoraan, että sen takia hänkään ei tee, kun ei tee kuitenkaan oikein. Vedin henkeä etten täysin räjähdä, "en ole IKINÄ sanonut mitkä vaatteet lapsille tai mitä kuuluu syödä tai mitä kuuluu heidän kanssa tehdä, enkä myöskään siivouksesta miten muka pitäisi tehdä, EN IKINÄ". Ihan oikeasti ja todella. Olen kuullut toisellakin kertaa, kun eräs ulkopuolinen ajatteli tiettyjen ongelmien olevan siksi että "perheen äiti vaatii liikaa". Kysymättä meiltä aikuisilta. Ja totuus on aivan toinen. Se jota meillä lopulta häiritsee ettei tavarat ole paikoillaan, on mies. Minä olen melkoisen boheemi enkä vaadi muiltakaan tiptop-tasoa.
Jotenkin vaan tuntuu olevan syvään hakattu se mantra että naiset ne vaatii. Naiset ne on hankalia. Naiset ne naputtaa. (ihan kuin ei mies voisi olla nihilistinen pedantti!)
.... nyt kun tuosta vauva-ajastakin on mennyt 15 vuotta, mieskin puhuu jo toisin. Tajuaa että en tosiaankaan harrasta jotain nalkuttamista.
Breaking news: ehkä noin yhtä promillea miehistä AIDOSTI kiinnostaa perheleikit ja lapset. Ne loput ovat lähteneet siihen mukaan siksi, koska haluavat naisen jolta saa säännöllisesti seksiä ja siihen parisuhteeseen ne naiset haluavat usein myös sen perheen.
Miten tää tulee oikeasti yllätyksenä aina jollekin?
Vierailija kirjoitti:
Breaking news: ehkä noin yhtä promillea miehistä AIDOSTI kiinnostaa perheleikit ja lapset. Ne loput ovat lähteneet siihen mukaan siksi, koska haluavat naisen jolta saa säännöllisesti seksiä ja siihen parisuhteeseen ne naiset haluavat usein myös sen perheen.
Miten tää tulee oikeasti yllätyksenä aina jollekin?
Jaa. Mutta miksi nimenomaan miehet ovat ammoin säätäneet tämän systeemin näin, että seksiä saadakseen täytyy olla naimisissa? Miehet luoneet patriarkaalin, jossa on avioliittolait, ovat vaatineet yksiavioisuutta, esiaviollinen seksi on kiellettyä monin paikoin. Miksi, jos naisen kanssa eläminen on heille pakkopullaa? Miksi kriminalisoivat prostituoidut, mutta "pakottavat" miehet naimisiin? Miksi seksin saaminen on tehty miesten itsensä toimesta niin vaikeaksi? Miksi tehty (ennen muinoin) eroaminen hankalaksi?
Koko tämä systeemi, että mies on siinä sitten naisen perheleikin vankina, onkin miesten omaa keksintöä. Ihan vasta viime vuosikymmeninä on yhteiskunnan ja lainsäätäjän ote vähän höllännyt, mutta vain osassa maita.
Kyllä nyt jotenkin tuntuu useimmilla miehilläkin olevan joku kiinnostus perheeseen, halu saada lapsia, halu elää yhteisessä kodissa vaimon ja lasten kanssa jne.
Ettet nyt kuitenkin heijastele siellä ihan omia näkemyksiä ja fiiliksiäsi?
meillä on molemmilla omat huoneet ja olohuone keittiö. toimii.
Noinhan se menee, kun toinen on kotiäiti. Kun itse olin kotiäiti, niin oli suorastaan helpotus päästä yksin kaupoille, sehän on tavallaan pakohuone, ajaa autolla mahdollisimman kauas ihan yksinään, mikäs sen ihanampaa.
Kyllä ne isät hoitaa ja vahtii, moni mainitsemasi asia esim. lastenvaatteiden osto ei vaan ole miesten juttu varsinkaan, jos äiti on nillittäjä. Ja ne lapset ei kuole, jos leikkivät keskenään ja isä valvoo niitä sohvalta käsin. Ja siis miehesihän käy töissä arkisin, putäisikö hänen tehdä täydet "työpäivät" viikonloppuisinkin? Ja veikkaan, ettei niitäkään asioita osaisi tehdä oikein.