Naisilla ei ole kodeissa pakohuonetta (äijäluola) jonne voi kadota kun pitäisi osallistua perheen elämään
Meillä neljä lasta, mies vuorotyössä ja minä äitiyslomalla. Mies ei osallistu arkeemme millään lailla. Laskut kyllä maksaa, satunnaisesti kokkaa, thats it.
Olen alkanut suorastaan vihaamaan viikonloppuja, koska mies ei muuta tee kuin ensinäkin nukkuu iltapäivään asti ja herättyään makaa loppupäivän sohvalla puhelin kourassa. Minä hoidan ihan kaikki lapsiin liittyvät asiat. Autan läksyissä, huolehdin ruuat, pesen vaatteet, ostan vaatteet, annan vitamiinit, pesen hampaat, kuskaan eskariin, vien leikkipuistoihin, hoidan neuvolat ja palaverit ym., selvitän ongelmatilanteet. Ihan kaiken.
Miehellä ei ole hajuakaan lasten asioista, ei kysele eikä vaikuta kiinnostavan. Kevät- ja joulujuhliinkin saa pakottaa tulemaan. Leikkii ja temmeltää kyllä lasten kanssa silloin kun sille päälle sattuu, mutta ei esim sännöllisesti vie leikkipuistoon, eikä ikinä osallistu kanssamme ulkoiluun tai tule esim hoploppiin mukaan. Emme käy ostoksilla yhdessä, vaan minä hoidan kaikki ostokset yksin.
Tuntuu että olen käytännössä yksihuoltaja ja mies on vaan joku joka käy täällä syömässä ja nukkumassa ja leikkii ja kokkaa jos siltä tuntuu mutta ei ota vastuuta mistään.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän sama tilanne. Mies ei tajua oma-alotteisesti tehdä yhtään mitään kotityötä. Vuosien työn tuloksena on oppinut tiskikoneen tyhjentämisen ja sängyn petauksen. Omat treenivaatteet kuitenkin saa pestyä melko usein. Tottelee suoria käskyjä imurointiin ja pintojen pyyhintään. Ei mies tätä ilkeyttään tee. Hän ajattelee usein jotain ihan muita juttuja. Tällä viikolla hän on pohtinut vedyn käyttämistä avaruusaseman ionimoottorin propulsioajoaineena.
Olen mies jolla on pitkäpinnainen vaimo.
Minä ajattelen usein kosmoksen rakennetta, sen mahdollisia syntyteorioita ja huomaan pohtivani multiuniversumin mahdollisuuksia, mukaan lukien sitä että toisessa universumissa olen valinnut puolison, joka hoitaa omat velvollisuutensa itsenäisesti aikuisen ihmisen tavoin. Näistä syvällisistä ajatuksistani huolimatta teen kotitöitä oma-aloitteisesti.
Olet vain laiska ja kuormitat sillä puolisoasi. Ehkä jonain päivänä huomaat, että vaimo on lähtenyt ja voitkin sitten pohtia aatoksiasi omassa rauhassa ja sotkussa.
Mullapa on oma huone. En kysynyt lupaa, saanko, koska olen aikuinen ja päätän itse. Katson siellä mieleisiäni sarjoja, luen, kirjoitan. Milloin mitäkin.
Varmaankin johtuu siitä kun miehellä ei ole muun asunnon sisutukseen sanavaltaa. Äijäluola on sitten ainoa, joka on hieman miehen toiveita vasten sisustettu. Tuo on tietysti harvinasta. Pääsääntöisesti miesten pitää alistua naisten päätöksille kodin sisustuksessa.
Miksi pitää porsia ja sitten vinkua?? Kaikki kiljukaulat on hankittu itsekkäistä syistä! Yhtäkään järkevää miestä ei tosiasiassa kiinnosta "hoivata" mitään ripulikoneita. Korkeintaan sitten alkaa kiinnostaa kun se poika on teini ja voi puhua miesten asioista, autoista, mopoista yms. Tämä on fakta.
M42 Alfa
vaikuttaa heikolta suunnittelulta ja etenkin heikolta kommunikoinnilta
Vierailija kirjoitti:
Sinä lomalla ja mies vuorotyötä raatamassa, huhhuh taiat olla trolololo trolli..
Se että käy töissä, ei vapauta vanhemmuudesta. Kuten tuo ap:n ukko tuntuu ajattelevan.
Mun mies paransi vähän tapojaan kun oikeasti aioin lähteä. Kerroin miten voitaisiin jakaa asiat. Kysyin haluaako jäädä tähän, että mä voin kyllä muuttaa, olen katsellut sopivia. Lapset voidaan hoitaa puoliksi, vuoroviikot. Olin oikeasti miettinyt kaiken.
No ei se vieläkään mikään vuoden isä ole. Tällä hetkellä mietin taas lähtöä en jaksa tähän ruotia tarkkoja syitä mutta epätasaiseen vanhemmuuteen ja kodinhoitoon ne liittyy. Saapa nähdä.
...ja ennen kuin joku tulee sanomaan että "vaihdatko itse renkaat?" (jostain syystä oletus miehelle riittävästä kotityöstä vuositasolla on monelle tuo, että mies vaihtaa renkaat) niin ei, en vaihtanut itse, vaan vein itse liikkeeseen vaihdettavaksi. Ja niin mieskin tekee oman autonsa kanssa.
Sinua ei kukaan ole pakottanut menemään yhteen miehesi kanssa tai jatkamaan elämää hänen kanssaan. Olet ap vapaa valitsemaan.
Lopeta ruikutus ja elä päätöstesi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin johtuu siitä kun miehellä ei ole muun asunnon sisutukseen sanavaltaa. Äijäluola on sitten ainoa, joka on hieman miehen toiveita vasten sisustettu. Tuo on tietysti harvinasta. Pääsääntöisesti miesten pitää alistua naisten päätöksille kodin sisustuksessa.
"pääsääntöisesti". Kuka pakottaa? Mieskin voi lähteä mukaan sisustuskaupoille, etsimään sohvia ja mattoja. Mutta jotkut miehistä ei ole kiinnostuneita tippaakaan. Joka on kieltämättä ärsyttävää, mulla oli sellainen ex, joka ei tehnyt mitään kodin eteen. Mun piti itse hakea ja valita ja etsiä kaikki. Jos hänestä olisi ollut kiinni, meillä ei olisi ollut astioitakaan joista syödä.
Ei kaikki naisetkaan pidä sisustamisesta tai että siihen täytyy käyttää aikaa.
Miehelle on ihan ok jättää kaikki kotiin liittyvä naisen harteille ja sitten rutisee täällä että "pakko alistua naisen päätöksille". Ei jumalauta ole, on kai sulla mies omatkin rahat. Osta niillä sellaista josta pidät. Ala tekemään päätöksiä äläkä ole parisuhteessa kuin lapsi joka antaa äidin päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä lomalla ja mies vuorotyötä raatamassa, huhhuh taiat olla trolololo trolli..
Se että käy töissä, ei vapauta vanhemmuudesta. Kuten tuo ap:n ukko tuntuu ajattelevan.
Mun mies paransi vähän tapojaan kun oikeasti aioin lähteä. Kerroin miten voitaisiin jakaa asiat. Kysyin haluaako jäädä tähän, että mä voin kyllä muuttaa, olen katsellut sopivia. Lapset voidaan hoitaa puoliksi, vuoroviikot. Olin oikeasti miettinyt kaiken.
No ei se vieläkään mikään vuoden isä ole. Tällä hetkellä mietin taas lähtöä en jaksa tähän ruotia tarkkoja syitä mutta epätasaiseen vanhemmuuteen ja kodinhoitoon ne liittyy. Saapa nähdä.
...ja ennen kuin joku tulee sanomaan että "vaihdatko itse renkaat?" (jostain syystä oletus miehelle riittävästä kotityöstä vuositasolla on monelle tuo, että mies vaihtaa renkaat) niin ei, en vaihtanut itse, vaan vein itse l
Jos toinen on kotona ha toinen töissä niin se aika kun töistä tuleva tulee kotiin pitäisi jakaa puoliksi lasten ja kodin hoidolle jotta menisi tasan.
Tämä yllättää monet kotona olevat kuinka vähän se lopulta sitten ajallisesti onkaan.
Kuvitellaan vaikka että toinen lähtee aamulla töihin ja tulee viideltä iltapäivällä kotiin. Toinen jää kotiin. Noin kymmeneen asti arkena jatkuu perheen askareet ja lastenhoito. Se on siis 5h päivästä kun molemmat ovat yhdessä kotona. Tästä 2,5h kuuluu työssä käyvälle ja 2,5h kotona olevalle. Eli lopulta molemmat saavat päivästä vain pari tuntia puhdasta vapaa-aikaa olla tekemättä mitään.
Onhan mulla 47 neliötä omaa "luolaa". Mitäs oot ottanu hoidettavaksesi miehen ja tehny jälkikasvua. Oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän sama tilanne. Mies ei tajua oma-alotteisesti tehdä yhtään mitään kotityötä. Vuosien työn tuloksena on oppinut tiskikoneen tyhjentämisen ja sängyn petauksen. Omat treenivaatteet kuitenkin saa pestyä melko usein. Tottelee suoria käskyjä imurointiin ja pintojen pyyhintään. Ei mies tätä ilkeyttään tee. Hän ajattelee usein jotain ihan muita juttuja. Tällä viikolla hän on pohtinut vedyn käyttämistä avaruusaseman ionimoottorin propulsioajoaineena.
Voisit olla mun mies. Mutta voin kertoa, että pitkä pinna ei tarkoita loputonta pinnaa. Meidän lapset ovat nyt lukiossa ja kun lentävät pesästä, lähden samalla oven avauksella. Eroaminen kaltaisestasi haahuilijasta on sellainen työsarka, etten ole jaksanut sitä toteuttaa samalla kun olen kasvattanut lapset yksin ja kannatellut miestä ja pitänyt pakan kasassa.
Mulla on pakohuone kyllä. Siellä on myös sähkötuoli.
Ja ero tulee miehelle aina puskista.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on tyhmä. Eikä sitä kiinnosta toisten hyvinvointi.
Kun tällainen mies eroaa, hän joutuu vuorollaan ensimmäistä kertaa huolehtimaan omista lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan naisilla keittiö.
ja kodinhoito huone
Haista vıttuuuuuu !!!!!!! Haista vıttu. Haista vıttu. Haista! Vıttu!
Puoliso, jonka "tarvitsee käskyttää", on pian entinen puoliso. Vain tossun alla oleva vässykkä nöyrtyy käskytettäväksi.