Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suojatien käyttäjät

Vierailija
16.05.2025 |

En ehtinyt vastata eräälle, jonka mielestä oli TÖRKYALOITUS, se jossa pyysin kirjaimellisesti "rakas armas jalankulkija /skuuttailija / pyöräilijä, varmistu että autoilija on nähnyt sinut ennen kuin astut suojatielle". 

Mikä siinä on törkyä? Näin opetan lapsenikin. Katso aina, ennen kuin astut tielle, ihan sama onko suojatie vai ei, KATSO AINA TULEEKO AUTOJA. Mikä siinä on törkyä? Sen verran luulisi kenellä tahansa olevan itsesuojeuluvaistoa, ettei astu auton eteen jos auto on vain 10 metrin päässä. Mutta miksi ei joillain sitä itsesuojeluvaistoa löydy? Korvausten toivossa, ei kai? 

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistathan ap yksityisautoilijana antaa estottoman kulun rekoille ja puoliperävaunuille. Jopa kuorma-auto on henkilöautoasi isompi. Turhaan siellä ruumishuoneella viisastelet, että ssiLlä oLi puNAiSet ValOt - kun rekka tulee päälle siinä fysiikan lait voittaa tieliikennelait.

Eikö? Näinhän sinä ajattelet?

Luulit olevasi nokkela, mutta ilmeisesti ajokortittomana et tiedä, että sen oman tuulipussin kanssa ei kannata ajaa rekan alle, vaikka itse olisi miten "oikeassa" tahansa. Eikä saakaan ajaa, onnettomuus kun tulee estää jos vain voi. Sen tietää lähes kaikki autoilijat.

Jos autoa ajaa joustamattomasti minäminäminä-asenteella, kun monet fillarilla, niin ei kauaa mene että kolisee. Muut tienkäyttäjät kun ei noudata sääntöjä tai hyvää ajotapaa 100% varmuudella muualla kuin täydellisessä maailmassa. Eikä v

Sairailta ja vanhuksilta kortti pois, eivät kuulu liikenteeseen. Ja jos sinulla on hahmotushäiriö tms. joka estää noudattamasta liikennesääntöjä niin kortti pois. Ei ajo-oikeus ole mikään universaali ihmisoikeus. Kykenemöttämät pois ratista. Kyllä siellä liikenteessä pitää pystya noudattamaan liikennesääntöjä eikä väistellä muita vaan varmuuden vuoksi.

Juuh, ei kuulu ei, mutta siellä ne vaan ajelee. Tänäkin päivänä. Mitä aattelit asialle tehdä? 

Vierailija
42/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, jos sinä et osaa ajaa autoa, ei se jalankulkija tiedä sitä.  Moni jalankulkija ajaa itsekin autoa ja tietää, missä matkassa auto ehtii hidastamaan/pysähtymään suohatielle astuvan jalankulkijan väistämiseksi.  Kirjoitin pitkän vastauksen tuohon poistuneeseen keskusteluun, en jaksa sitä enää toistaa, mutta joka tapauksessa se on autoilija, jonka tehtävänä on väistää, kenenkään päälle ei saa ajaa.

Kaikki tietää, että autoilijalla on väistämisvelvollisuus. Sen tietää autoilija, sen tietää kävelijä. 

Ja hiljennän aina jos en ole varma, onko joku tulossa suojatielle. Mutta se tuntuu silti ihan silkalta vittuilulta, kun kävelijä ei edes vilkaise sivuille. Saati hölkkääjä joka juoksee eteen napit korvilla eikä edes vilkaise. On ihan hiton vahva luotto siihen, että EI SATU jos autoilija jostain syystä ei ehdi täysin pysähtyä. Ihan ryömintävauhtia ei kukaan lähesty suojatietä, mutta useat kyllä hiljentää. 

Tässä näkyy just se ylimielisyys, "koska mä olen oikeassa". En itse ikinä ylitä suojatietä vain "koska olen oikeassa" vaan tervettä järkeä voi myös käyttää. Ettei esim juuri silloin lähde ylitykseen kun molemmista suunnista tulee autoja oikein letkassa. Mitä sitten, että "Minä olin oikeassa" jos yksikin niistä autoista ei ehtinyt minua huomata. Auton sivupalkin taakse voi hyvinkin jäädä se kävelijä, vaikka autoilija katsoo joka suuntaan, mutta kävelijä jää silti katveeseen. 

Paljonko se lohduttaa, jos olet vaikka pyörätuolissa lopun ikää? "Olin kuitenkin oikeassa?" 

Tunteeko nämä "minä olen oikeassa" sen kuolleen kulman, joka kuorma-auton kylkeen jää? Menettekö silloinkin ylittämään kun kyseessä iso auto, josta ei oikeasti näe joka puolelle ulos?

Omasta turvallisuudestahan tässä on kyse, eikä siitä että joutuisi jotenkin "nöyrtymään" vai miten ihmeessä se on niin vaikeaa, tarkistaa että autosta oikeasti on sinut huomattu? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä ajajalla saattaa olla niin kova vauhti, että on jäänyt katveeseen ennen kuin on todella lähellä. Jos suojatien ylittää ajaen pyörällä, ei ole automaattista etua jo-oikeutta (kts. Liikennesäännöt). Joka tapauksessa, suosittelen aina pysähtymään. Lapset opetan taluttamaan pyörän. 

Vierailija
44/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan sanottiin, että se ei lohduta, vaikka hautakiveen olisi kirjoitettu: " Vainaja oli oikeassa ". Jalankulkijan ja pyöräilijän on ihan terveellistä siis varmistaa, että autoilija noudattaa sääntöjä, ettei sitten itse päädy pahimmassa tapauksessa sinne hautakiven alle. Vie muutaman sekunnin varmistaa  että autoilija on huomannut ja hiljentää vauhtia. Näin teen aina myös liikennevaloissa, saman olen opettanut myös lapsille ja lastenlapsille. 

Vierailija
45/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilla on väistämisvelvollisuus. Tietenkään sinne suojatielle ei syöksytä pyörällä tai skuutilla, mutta ei jalankulkijan tehtävä ole jäädä pohtimaan, että pysähtyyköhän tuo auto nyt varmasti. Ihan liikenteen sujuvuuden kannalta on hyvä lähteä siitä, että liikennesääntöjä noudatetaan.

Ei autoilija halua ajaa päälle. Usko pois.

Mutta välillä tuntuu että jalankulkija ja varsinkin pyöräilijä haluaa jäädä auton alle, kun käännytään yhtäkkiä suojatielle ilman minkäänlaista varoitusta aikeista. Ei katsota oikealle ei vasemmalle, ei näytetä mitään merkkiä kädellä, että aiotaan kääntyä yms . Olemuksesta huokuu että minulla on oikeus mennä suojatielle vaikka auto olisi ihan lähellä jo. No, saattaa jalankulkija tai pyöräilijä olla oikeassa, mutta olisi kuitenkin hyvä muistaa

Ei ole kyse halusta, vaan ärtymyksestä autolijiden käytökseen kevyttä liikennettä kohtaan. Ei kaikki, mutta monet, autoilijoista ei noudata väistämisvelvollisuuksiaan, mikä on perseestä kun itse räntä sateessa joutuu lukkojarrutuksea väistämään kolmiontakaa tulevaa lämpimässä istuskelevaa autoilijaa. 

Räntäsade ja lämpö? Siis sekö siinä hiertää? Autoilijalla on sinusta mukavammat oltavat, niin sen sietää sitten väistää kun sinä olet kylmässä? Mistä sinä tiedät miten mukava sillä toisella on, vaikka ajaisi tunnin suunta siinä pimeässä räntäsateessa, tai mihin tapaamiseen tai tilanteeseeen hän on menossa, mistä sinä tiedät kummalla oikeasti on "mukavampaa"? 

Joskus marmatin puolisolle kun hänellä meni hermo hitaampiiin autoilijoihin... et ikinä voi tietää, miksi se toinen hidastelee tai tuumailee liian kauan liikenteessä. Et voi tietää, onko tulossa vaikka sairaalasta, hautajaisista, onko saanut huonoja uutisia, ihmisillä voi olla vaikka mikä tilanne. 

Jotenkin aivan käsittämätöntä, että sen verran ei löydy inhimillisyyttä ja tilannetajua, että kaikki me ollaan ihmisiä, ja joku tientukko voi olla hidas siksi että puoliso sanoi aamulla ottavansa avioeron. Tai hän näki äitinsä sairaalassa letkuissa. Tai vie koiraansa lopetettavaksi. Tai ihan mitä tahansa! Emme koskaan voi tietää. 

Vähän ymmärrystä muita kohtaan. Ja se koskee muutakin kuin vain liikenteessä kulkemista. 

...ja aivan varmasti joku tulee sanomaan, että "no sitten ei pitäisi liikenteessä kulkea." -Kyllä kaikilla on lupa kulkea liikenteessä, myös hidastelijoilla. Se ei anna kenellekään oikeutta näyttää sormea, tööttäillä, tehdä ääliöohituksia jne. Huonojen uutisten saaminen ei tee kenestäkään esim työkyvytöntä, ja töihin pitää silti ajaa.

EMPATIA ja myötäeläminen ei tekisi kenellekään hallaa. 

Vierailija
46/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisikö tulla laki että samanlailla kun pyörät pitää taluttaa suojatien yli niin autot pitäisi työntää suojatien yli, ei tulisi yllätyksenä kävelijät

Vierailija
47/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistathan ap yksityisautoilijana antaa estottoman kulun rekoille ja puoliperävaunuille. Jopa kuorma-auto on henkilöautoasi isompi. Turhaan siellä ruumishuoneella viisastelet, että ssiLlä oLi puNAiSet ValOt - kun rekka tulee päälle siinä fysiikan lait voittaa tieliikennelait.

Eikö? Näinhän sinä ajattelet?

Luuletko oikeasti ettei noin voisi olla? Mikä sun ongelmasi on? Sinä et koskaan väistä muita niinkö?

KYLLÄ, aina isoissa vilkkaissa risteyksissä vilkaisen ettei kukaan ole tulossa punaisia päin, kun itselle vaihtuu vihreät. En lähde sokkona liikkeelle silloinkaan. Olen ehkä keskimääräistä varovaisempi liikenteessä, mutta juuri siksi minua ihmetyttääkin suunnattomasti, miksi ei kaikki muutkin ymmärrä varoa. Esim ne jalankulkijat, jotka painaltaa autoletkan sekaan kun siinä sattuu olemaan suojatie. 

Omassa pikkukaupungissani on pari risteystä, joissa on erikoinen etuajo-oikeus, ei siis oikealta tulevalla, vaan juuri päinvastoin. Se on merkitty liikennemerkein kyllä, mutta etenkään turistit eivät sitä aina huomaa. Aina vilkaisen, onko se toisesta suunnasta tuleva nyt huomannut että hänen kuuluu pysähtyä, varmistan että hiljentäähän se. Mitä helvettiä voittaisin sillä, että "minä olin oikeassa" jos toinen auto ajaa kylkeen, ja runttaa mun lapsen istuimeensa? Mitä minä siinä voitin? 

Vierailija
48/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilla on väistämisvelvollisuus. Tietenkään sinne suojatielle ei syöksytä pyörällä tai skuutilla, mutta ei jalankulkijan tehtävä ole jäädä pohtimaan, että pysähtyyköhän tuo auto nyt varmasti. Ihan liikenteen sujuvuuden kannalta on hyvä lähteä siitä, että liikennesääntöjä noudatetaan.

Ihanneyhteiskunnassa, utopiassa voi lähteä siitä, ja uskoa, että sääntöjä noudatetaan. Maailmamme on  kaukana siitä, eikä ole edes menossa siihen suuntaan. 

Vierailija
49/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 20 vuoden aikana, kun minulla on ajokortti ollut, ei ole vielä kertaakaan jalankulkija hypännyt puskista eteeni. Syy siihen lienee se, että tarkkailen ympäristöäni ajaessani ja hidastan tarvittaessa suojatietä lähestyessäni. 

Toisaalta olen nähnyt paljon tapauksia, joissa autoilija, joko laiskuuttaan tai tyhmyyttään, aiheuttaa vaaratilanteen suojatiellä.

Vierailija
50/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on siis pemari

ap

Vierailija
51/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset autoilijat ovat kehittyneempiä kuin suomalaiset koska he osaavat pysähtyä suojatien eteen.

Vierailija
52/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 20 vuoden aikana, kun minulla on ajokortti ollut, ei ole vielä kertaakaan jalankulkija hypännyt puskista eteeni. Syy siihen lienee se, että tarkkailen ympäristöäni ajaessani ja hidastan tarvittaessa suojatietä lähestyessäni. 

Toisaalta olen nähnyt paljon tapauksia, joissa autoilija, joko laiskuuttaan tai tyhmyyttään, aiheuttaa vaaratilanteen suojatiellä.

Ilmeisesti et asu taajamassa, saati liiku kaupungilla. Siellähän on suojateitä aivan jatkuvasti. Ja siellä niitä onnettomuuksiakin tapahtuu, etenkin kääntyessä. Ei ole sattunut mulle, mutta jollain lailla löytyy ymmärrystä jos nyt vaikka isompi auto kääntyessään ei näe jos joku sillä hetkellä lähtee ylittämään katua. Kun ei sieltä isosta autosta näe joka puolelle vaikka miten pää pyörii ja peileihin katsoo. 360 asteen näkökenttää ei ole kenelläkään. 

Helvetti mitä pätijöitä. Minullakin on ollut kortti yli 30 vuotta (olen 50 vuotias) enkä ole koskaan kolaroinut. Mutta en myöskään syynä että minä olisin se erinomainen. On ollut myös tuuria. No entäpä jos se on just huomenna kun sattuu. Ei auta tulla pätemään. 

Missä asut, miten isolla paikkakunnalla? Minä asun noin 190 000 asukkaan kaupungissa. Edes omasta pihasta en voi lähteä ilman, että joku reipas kävelijä huonolla tuurilla saapastelee kylkeen, vaikka ajan 3km/h. Eli omalta pihalta lähtiessä ylitän jalkakäytävän, jotta pääsen kadulle. Asuinalueella on paljon pensasaitoja, ja risteyksissä suojateitä. Ihan tosi varovasti pitää liikkua monessakin kohtaa mutta silti ymmärrän ettei mun kortin iällä ole mitään merkitystä, jos sieltä joku kerta joku tuleekin vauhdilla eteen. Täysin mahdollista vaikka miten olisin itse varovainen. 

Vierailija
53/53 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistathan saman myös henkilöautolla ajaessasi! Joka risteyksessä väistät isompia, liikennesäännöt on vain huijausta! Jos tukkirekka kääntyy kolmion takaa eteen, se on ihan sinun vikasi kun et vapaaehtoisesti muistanut väistää!

No siis tottakai jätän ajamatta tukkirekan alle henkilöautolla jos sellainen tilanne tulee. En minä kirjoittanut että joka risteyksessä jalankulkijan pitää väistää autoja. Neuvoin vaan varmistamaan että autoilija väistää ennen auton eteen menemistä. Jalankulkijan varovaisuus on myös lakiin kirjattu liikennesääntö. Ei ne säännöt huijausta ole, mutta pitää kuitenkin ymmärtää todellisuus että kaikki ei aina niitä sääntöjä noudata. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi