ÄO 130+ mutta olen tyhmä ja alisuoriutuja
Muita samanlaisia?
keskiverto koulu- ja akateeminen menestys, keskiverto työ ja palkka, ja työttömyysjaksojakin on tullut koettua. Tunnen / tunsin itseni usein todella typeräksi yliopistolla, ja monien ystävien seurassa (ovat akateemisilla aloilla, diplomaatteja, toimitusjohtajia, erikoislääkäreitä jne).
Itse olen ammatiltani tyyliin AMK-insinööri, peruskoulun opettaja.. siis teen rehellistä työtä, jossa on omat haasteensa mutta ei mitenkään erikoisen vaativaa älyllisesti, mutta opinnot haastoivat jo ihan riittävästi. Joudun tekemään paljon töitä päästäkseni tähänkin pisteeseen elämässä. Sitten eräässä tutkimuksessa selvisi että ÄO:ni on vähän normaalia korkeampi, mutta se ei näy missään :D Sen lisäksi että en pärjännyt elämässä erityisen hyvin (en myöskään huonosti) olen aika höppänä, sekoitan sanoja keskenään, minulla ei ole suuntavaistoa, en opi nopeasti vieraita kieliä jne.
Toisaalta olen tyytyväinen etten erotu joukost, vaan olen harmaa lammas
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Useat noista ylemmän keskiluokan ammateista ovat perittyjä siinä mielessä, että maneerit ja tietynlainen ylimielisyys on opittu jo vanhemmilta. Tämä manifestoituu hyvin usein myös menestyksenä.
Itselläkin ä0 135 ja olen ihan hömpänpömppä.
Olen jonkun verran ollut tekemisissä noiden korkeampien sosiaaliluokkien kanssa ja minusta he ovat yksinkertaisesti todella inhottavia ihmisiä. Olen mielelläni kotosalla ja teen vaikka täydellisiä salaatteja sen sijaan, että vietän elämäni hirviöiden kanssa.
Semmoista on elämä.
Ymäärsinkö oikein, että korkeampi sosiaaliluokka on sinulle yhtä kuin inhottavia ihmisiä ja hirviöitä?
No, se on todellakin sitä hömpänpömppää.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa keskustella älykkyysosamääristä, kannattaa osallistua Quoran keskusteluihin. Siellä on itsediagnosoituja älykköjä aiheen ympärillä rutkasti enemmän kuin täällä.
Erityisesti muuan Susanna.
Täällä toinen samanlainen.
Älystä on myös ongelmia. Nostan toisinaan esille tulevia ongelmia ja teen sen 100% tarkkuudella. Kaikki tietää mitä sanansaattajalle tehdään ;) Nykyään olen oppinut olemaan hiljaa.
Maailma kuuluu idiooteille ja heikoille keskinkertaisuuksille. Ihan muut ominaisuudet kuin älykkyys vaikuttavat menestykseen. Nämä muut ominaisuudet yleensä myös korostuvat sitä enemmän mitä vähemmän älyä yksilöllä on.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä älykkyysosamäärääni, mutta olen molempikätinen, aistiyliherkkä ja omaan valokuvamuistin. Tällaisia on ihmisiä on n. 1 miljoonasta. Eipä näistä erityisistä geeneistä sen ihmeellisempää hyötyä minulle ole tullut, enemmänkin haittaa. Olen koulutukseltani DI, TkT ja LuK.
Mun miehellä on myös tuota kaikkea samaa hyvin voimakkaana. Lisäksi on autismin kirjolla. Kotiolonsa olivat lapsuudessa mitä olivat, äiti jätti varsin pienenä mummin hoiviin, eikä mummi oikein jaksanut erityistä lasta. Lukion kävi häthätää ja meni sitten töihin. Omat erityismielenkiinnonkohteet ovat muutenkin aina ajaneet kaikessa ohi. Korkeakoulututkinnon suoritti vasta paljon myöhemmin aikuisiässä.
Tutkinnon suoritti jollain tavalla ulkokohtaisesti, ilman suurempaa kiinnostusta, alansa töitä teki vain muutaman vuoden. Nyt varsin suorittavissa töissä.
Edelleen ne omat kiinnostuksen kohteet menevät kaiken edelle. Omalla tavallaan rakastaa minua ja perhettään, mutta tunne-elämä on todella lattea. Älykkyys tätä ehkä kuitenkin kompensoi jollain tavalla, on kiinnostava keskustelija ja yleistiedon ja nippelitiedon määrä on ihan valtava.
Älykkyyttä ei aina ymmärretä, eikä älykäs lapsi useinkaan saa sellaista tukea tai kannustusta mitä tarvitsisi. Etenkään jos kotona ei sellaista saa.
Tyhmemmät pomot ottavat kaikki huomiot ja kehitysehdotukset jonain ihme arvovaltataisteluna.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen samanlainen.
Älystä on myös ongelmia. Nostan toisinaan esille tulevia ongelmia ja teen sen 100% tarkkuudella. Kaikki tietää mitä sanansaattajalle tehdään ;) Nykyään olen oppinut olemaan hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei tunnista korkean ÄO:n ihmisiä, jos he sattuvat syntymään alempaan yhteiskuntaluokkaan. ÄO on syntymälahja, ja se mihin tuo älykkyys sitten kohdistuu ihmisen elämässä, on monen tekijän summa, tai tarjoutuuko edes koskaan mahdollisuutta osoittaa muulle maailmalle tuo älykkyys. Huippuviroissa tai liikemaailmassa olevien vanhempien lapsena ei tarvitse juurikaan poikeuksellisen älykäs olla, kun paikka ylemmällä oksalla on jo valmiiksi varattuna.
No, jaksaisitko olla edes ministeri, kysytään näin päin?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä älykkyysosamäärääni, mutta olen molempikätinen, aistiyliherkkä ja omaan valokuvamuistin. Tällaisia on ihmisiä on n. 1 miljoonasta. Eipä näistä erityisistä geeneistä sen ihmeellisempää hyötyä minulle ole tullut, enemmänkin haittaa. Olen koulutukseltani DI, TkT ja LuK.
Tiesitkö, että apinoilla on valokuvamuisti? En tiedä, onko se välttämättä osoitus älykkyydestä, ilmeisesti ihmisen muistia noin yleensä tarvitaan muihin asioihin. Kieltämättä valokuvamuistista olisi hyötyä monessakin ammatissa ja etenkin opiskelussa.
Muistaakseni 131 mensan testissä. Valmistuin amiksesta ammattiin, jota en tehnyt päivääkään. Suurin ongelmani on ollut se, että minulla ei ole minkäänlaista kilpailu tai näyttämishalua oikeastaan missään, eikä varsinaista intohimoa melkein mihinkään, joten olen tehnyt ns. paskahommaa, jossa kylläkin ihan elettävä palkka, viimeiset 10 vuotta.
Mensan testillä ei tee mitään työelämässä, valot nyt
Olen älykäs perinteisillä mittareilla, erinomainen lukio- ja yliopistomenestys. Elämä on hallinnassa ja tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa. Olen myös lukenut paljon.
Mutta kunnianhimoa ei ole nimeksikään, kuten ei juuri motivaatiotakaan. Ihmettelen päivät pääksytysten ihmislajin suurta kyvyttömyyttä hoitaa perustaviakaan maailmanpoliittisia asioita, henkilökohtaisen elämän haasteista puhumattakaan. En halua viedä nykyisen kaltaista yhteiskuntaa piirunkaan vertaa eteenpäin. Siksi työskentelen matalapalkka-alalla, jonka ympäristökuormitus on vähäinen. Tulen aina iloiseksi, kun tapaan henkilön joka samoista syistä pitää kynttiläänsä vakan alla.
Olen pohtinut samaa kuin Ap paljon ja huomannut seuraavan. Ihmiset kohtelevat toisiaan pääasiassa roolin, eivät älykkyyden mukaan. Esimerkiksi jos teet suorittavaa työtä tietyllä tittelillä, sinulle puhutaan tavallaan kaavamaisesti tuon tittelin aiheuttamien odotusten mukaan. Jos osoitat älykkyyttä edes sivulauseessa, se ohitetaan tai sitä ei huomata ollenkaan. Jokainen käyty keskustelu, jossa on useita ihmisiä mukana, etenee yleensä hyvin kaavamaisesti näiden oletusten ja odotusten mukaan. Oma testattu älykkyyteni on korkea, mutta koska elämäni ei ole mennyt aivan putkeen, olen joutunut tilanteeseen, jossa tulen jatkuvasti sietämään alentuvaa käytöstä, puhetta ja kohtelua työroolini pohjalta.
Koska en voi myöskään kävellä kyltti kädessä ja selittää tilannettani, olen joutunut myös kohtaamaan puolitutuilta hyvin ikävää käytöstä. Minulle saatetaan puhua kuin vähä-älyiselle. Olen usein miettinyt, miten nämä ihmiset suhtautuisivat minuun, jos laittaisin vaikka LinkedIn:in merkinnän, että olen Mensan jäsen.
Yritän itse kohdella kaikkia ihmisiä tasapuolisesti ja arvostaen, riippumatta heidän roolistaan tai asemastaan yhteiskunnassa.
ÄÖ-testit on todistettu pseudotieteeksi jo vuosia sitten. Ei niillä voi pyyhkiä muuta kuin apinan persettä.
Yhteiskunnassa ihmeellinen käsitys, että kouluttautuneet olisivat aina älykkäitä. Yllättävän moni korkeassa asemassa oleva on ihan uunoja. Puuttuu sellainen luovuus ja ongelmanratkaisukyky, mitä on hankala opetella tekstistä.
Vierailija kirjoitti:
ÄÖ-testit on todistettu pseudotieteeksi jo vuosia sitten. Ei niillä voi pyyhkiä muuta kuin apinan persettä.
Olen pahoillani heikkolahjaistuloksestasi. Ei silti kannata projisoida sitä tieteellisiin testeihin - tuo vain korostaa vajavaisuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat noista ylemmän keskiluokan ammateista ovat perittyjä siinä mielessä, että maneerit ja tietynlainen ylimielisyys on opittu jo vanhemmilta. Tämä manifestoituu hyvin usein myös menestyksenä.
Itselläkin ä0 135 ja olen ihan hömpänpömppä.
Olen jonkun verran ollut tekemisissä noiden korkeampien sosiaaliluokkien kanssa ja minusta he ovat yksinkertaisesti todella inhottavia ihmisiä. Olen mielelläni kotosalla ja teen vaikka täydellisiä salaatteja sen sijaan, että vietän elämäni hirviöiden kanssa.
Semmoista on elämä.
Ymäärsinkö oikein, että korkeampi sosiaaliluokka on sinulle yhtä kuin inhottavia ihmisiä ja hirviöitä?
No, se on todellakin sitä hömpänpömppää.
Juu, tai osittain se tulee heidän valheellisista uskomuksistaan hirviömäisiin oppeihin, kuten esim. lääketieteeseen.
Miten suhtautua ihmiseen, joka on näennäisen hyväntahtoinen, mutta harjoittaa ja propagoi hirviömäisiä oppeja tietämättömänä?
No, jumala on armollisempi sellaista synnintekijää kohtaan, joka ei tiedä tekevänsä syntiä, kuin paatunutta.
Mutta näin siviilinä kannattaa vaan pysytellä erossa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä, paitsi että tiede on pseudotiedettä.
Oletteko jo lukeneet siitä kaverista, jolla ei ole aivoja ollenkaan vaan pelkkää nestettä niiden tilalla, ja silti käy työssä ja tällä on perhe? Äo:kin 80 pinnaa? Ajatelkaapa, ilman aivoja. Miten se on mahdollista, kun eikös kaikkeen ihmiskehon toimintaan tarvita aivoja?
Pelkkä älykkyys ei riitä. Pitää olla myös lahjakas jossain, mielellään useammassa asiassa, jotta älykkyydestä saisi täyden hyödyn.
Itse olen älykäs, matemaattisesti lahjakas, mutta minulla on huono visuaalinen hahmotuskyky ja olen sosiaalisesti vajaa. Ei näillä kovin hyvin menesty.
Pukeutuminen on myös viestintäkoodisto ihmisten välillä. Tämä on aiheuttanut itsessä jonkinlaista kapinaa viime vuosina ja saatan pukeutua tahallisesti nukkavierusti. Koska tällaisena, nukkavieruna, näen ihmisten ytimen. Tämä on johtanut omanlaiseensa pettymykseen, koska olen havainnut miten valheellinen tämä maailma on ja suurin osa sen ihmisistä.
Osaan tarpeen vaatiessa pukeutua oikein, tyylikkäästi ja trendien mukaan. Tuolloin saan osakseni hyvää ja arvostavaa kohtelua. En osaa iloita siitä, koska koen, että arvostus tulee vääristä syistä.
Toisaalta olen myös yllättynyt positiivisesti. Hiljattain eräs ihminen, mies, jonka olin itsekin nopealla silmäyksellä määritellyt tietynlaiseksi, avasi minulle oven ystävällisesti hymyillen. Olin niissä nukkavieruissa vaatteissani, väsynyt, hiukset hapsottaen. Toisaalta jouduin hiljattain pieneen onnettomuuten ollessani siististi pukeutunut. Tuolloin arvostava kohtelu pelasti minut. Jäi mietityttämään miten olisi käynyt jos olisin ollut huonommin pukeutunut.
Jos mensalainen ei ole päässyt ohittamaan lääketieteen ansoitusta niin ei kyllä ole kovin älykäs.