YLE: Toimeentulotukeen kiristyksiä, esitysluonnos lausunnolle
:Hallituksen esitysluonnos toimeentulotuen kiristyksistä on lähtenyt lausuntokierrokselle. Lakiin tehtävät muutokset lisäisivät muun muassa tuen saajan velvoitteita hakea ensisijaisia etuuksia ja kokoaikatöitä.:
"Hallituksen tavoitteena on löytää 70 miljoonan euron säästöt toimeentulotuen vuotuisista menoista ja puolittaa tuensaajien määrä nykyisestä."
"Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, eli sitä voi saada, jos tulot ja varat eivät riitä muutoin elantoon."
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vuotta vielä köyhien kiusaamista ja nöyryyttämistä. Sen jälkeen ps on ikuisesti oppositiossa.
Kokkareet jatkavat hyvällä kannatuksella, mutta muut puolueet eivät ikimaailmassa suostu niiden kaikkiin ilkeyksiin mukaan.
Petturipersut kurjistaa SUOMALAISEN köyhän täysin...
Mene köyhä kyykkyyn,
Kyykyssä ollaan oltu jo pitkään. Tämän jälkeen ollaan jo rähmällään naama hierottuna mukaan.
Ehdotan että lääkekorvaukset lakkautetaan kelan toimesta, työkyvyttömät sairaat kuolevat ja talous pelastuu!!!
Tosin eutanasia olisi nopeampi tapa, on tämä niin raa'aksi mennyt että ottaisin sen saman tien.
Pitäähän nytkin jo hakea eka muita etuuksia ja viimeisenä vasta toimeentulotukea sekä myös nyt pitää hakea kokoaikatyötä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uutta tuossa kiristyksessä on? Eikös se ole aina ollut niin, että työttömyyskorvausta ja asumistukea on haettava ensisijaisesti ennen, kun hakee toimeentulotukea. Ja töitä on haettava koko ajan se neljä per kuukausi, jotkut hakee eri syistä vähemmän.
Ja toimeentulotukea saa edelleen, jos on tarvetta eli mikä tässä nyt on uutta?
Luuletko tosiaan, että ihan turhaan valmistellaan sellaista lakia, jossa mikään ei muutu? Kyllä se on nykyisellään niin, että toimeentulotukea maksetaan, vaikka et olisi hakenut yhtään mitään etuutta. Ei ole pakko hakea asumistukea eikä muuta. Nyt siihen halutaan muutos. Ainoa mikä pitää olla voimassa on työnhaku, jos haluaa täyden perusosan. Ihmeen sitkeässä näyttää elävän uskomus, että muut etuudet pitää olla haettuna tai toimeentulotukea ei saisi, vaikka se ei ole totta. t. Kelassa töissä
Jätät vain mainitsematta, että sen perusosan saa 40 %:lla alennettuna tai voidaan alentaa myös 20 %:lla, mutta aina lain salliman maksimin verran. Kolmen vuoden ajanjaksolle pitää osua myös kuukausi tai kuukausia, jolloin maksetaan täysi peruosa yksin asuva 590 euroa/kk ja ensi vuona 570 euroa kuukaudessa. Uutena tulee, että perusosaa voidaan leikata 50 %:lla.
Tuo kahden kuukauden raja yhtä päätöstä koskien on tarpeeton, koska päätöksiä voi ketjuttaa ja muutenkin päätöksiä on tehty vain kuukausi kerrallaan. Moni ei ole ymmärtänyt, että niitä alentamispäätöksiä voi ketjuttaa kolme vuotta 40 %, joista kaksi kuukautta vain 20 %:lla alennettuna. Lähde: https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/1843/2020
---> Laillisuusvalvoja toteaa, että Kelan pahoittelut riittää ja huomioikaa ettei ihan joka kuukausi kolme vuotta saa jatkaa.
Vähentäisi yhteiskunnan kustannuksia, jos kirjaisivat lakiin myös sen, että alentaminen voidaan tehdä vain yhdellä päätöksella, jolloin voisivat tehdä koko vuoden päätöksen, jossa perusosaa on alennettu 50 %:a. Tuokin olisi merkittävä edistys ettei tarvitse joka ainoa kuukausi jännittää, saako vuokran maksettua eli tuleeko päätös vai ei.
Edelleen viivästyttävät päätöksiä lisäselvityspyynöillä, joilla ei ole mitään vaikutusta itse laskelmaan, jolloin päätöksen teko viivästyy ja tuen maksatus samoin. Olisi on aika saada Kelan vastuulliset henkilöt leivättömän pöydän eteen, koska nuo vuosikymmeniä jatkuneet laillisuuslausunnot viivästyneistä päätöksistä ja saman ongelman jatkuminen rapauttaa oikeusjärjestelmän uskottavuutta.
Kaikkein köyhimpien suomalaisten viimesijaista tukea leikataan entisestään kun samaan aikaan kaikkein varakkaimmille ja suuryrityksille annetaan valtavat miljardiluokan veronalennukset velkarahalla.
Häpeällinen haittahallitus.
Ihan oikein että leikataan. Toimeentulotulotuesta on tullut väliaikaisen tuen sijasta elämäntapa tietylle osalle kansaa. Tarkka sihti vaan ketkä saa ja minkä aikaa!
Orpon hallitus on Suomen historian pohjanoteeraus. Miten nämä tyypit kehtaavat edes naamansa näyttää julkisesti? Tämä hallitus ei aja suomalaisen yhteiskunnan asiaa vaan ainoastaan omaa ja omien sidosryhmien etuja.
Eikä edelleen kukaan saan sen paremmin töitä näiden toimien ansiosta kuin nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Orpon hallitus on Suomen historian pohjanoteeraus. Miten nämä tyypit kehtaavat edes naamansa näyttää julkisesti? Tämä hallitus ei aja suomalaisen yhteiskunnan asiaa vaan ainoastaan omaa ja omien sidosryhmien etuja.
Hallitus murentaa määrätietoisesti hyvinvointiyhteiskunnan rakenteita. Tällä tavoin lisätään yleistä pahoinvointia ja syrjäytymistä. Tämä moukarointi ei tuo lisää työpaikkoja tai rahan säästöä. Päinvastoin. Asiantuntijoita ei kuunnella vaan mennään oman ideologian mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin tehdään kaikki mahdolliset huononnukset ja ajetaan ihmisiä työttömyystuilta vielä köyhemmäksi köyhyyteen ja toimeentulotuelle ja sitten keksitään, että aletaan leikata toimeentulotuesta. Voitaisko säätää vielä joku kiinteä kuolemisvero, joka peritään väkisin kaikilta, jotka kuolee?
Ei huolta, kunhan saadaan vasemmisto valtaan ensi kaudella, niin johan alkaa kansalaisten verotus. Erityisesti ilmaston nimissä aletaan kyykyttää ihan huolella. Toki mahaanmuuttujia pitää saada lisää hurjat määrät myös.
Ehdotan pääomatuloihin sellaisen verotuksen, että nollasta alkaa ja suoraviivaisesti nousee aina 240 euroon saakka, jonka jälkeen verotetaan pääomatuloja 100 %:a.
Rikkaille ei muuten porkkana ole toimiva kannusteratkaisu vaan keppi, koska lisätulot eivät vaikuta lainkaan elintasoon tai kulutukseen. Köyhän kohdalla se kannuste olisi kepin sijasta porkkana, koska lisätulot vaikuttaa merkittävästi elintasoon.
Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.
Silloin nämäkin kysyvät: Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua? Silloin hän vastaa heille: Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.
Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.
Matt. 25
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte lisää kurjuutta muistakaa äänestää Perussuomalaisia.Vain taivas on rajana ihmisten elämän kurjuuttamisella.
Ei pidä jättää huomioimatta, että linjan sanelee kokoomus ja muut peesaavat saadakseen itselle tai edustamalleen taholle jotain kokoomuksen jämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta meillä on täystyöllisyys, kun lusmut joutuu töihin.
Perseestäsikö taiot niitä työpaikkoha, kun ei niitä nytkään ole?
Miksei vasemmistolaiset perusta firmoja ja palkkaa toisiaan niihin? Yrittäjä kuulemma vaan porskuttaa ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
Pitää vain olla kokoomuksen lähipiirissä päästäkseen lypsämään veronmaksajien rahoja. Rikollisillekin koittaa kissanpäivät kun verovirastosta, tullista ja talousrikostutkinnasta vähennetään väkeä.
Olisikohan tuo osasyy, miksi köyhien mahdollisuutta lakia noudattavana kansalaisena tehdään mahdottomaksi? Kyllähän ne hyvätuloistenkin läheiset on joutunut elantonsa eteen tekemään laillisuuden rajat ylittäviä bisneksiä, miksi köyhälle mahdollistettaisiin elämä lain oikealla puolella.
Vierailija kirjoitti:
Siellä oli paljon kohtia, jotka vaikuttivat lähinnä simputukselta; kuten että kokoaikaisesti opiskelevan, joka ei saa opintotukea, pitää ilmoittautua työnhakijaksi. Työnhakijan taas pitää hakea kokoaikatyötä. Kukaan ei voi sekä opiskella kokoaikaisesti että tehdä kokoaikatyötä, joten käytännössä nämä opiskelijat joutuvat lopettamaan opiskelun. Miksi??? Eihän siinä ole järjen häivääkään, silkkaa pahansuopaa kiusantekoa.
Miksi sinusta olisi oikeudenmukaista, että toimeentulotuella saisi opiskella mitä haluaa, vaikka työmarkkinatuella ei saa? Korvaukset on saman kokoisia. Eikä jälkimmäinenkään ole oikein. Työtön on sentään ollut työelämässä veronmaksajana, mutta tt-tuella oleva ei välttämättä.
Mistä tämä Orpon porvarihallituksen köyhimpien päähänpotkimisvimma oikein kumpuaa? Tässä ei ole järjen häivää. Näin ei synny yhtäkään uutta työpaikkaa. Näin syntyy uusia syrjäytyneitä ja pahoinvoivia ihmisiä, jotka eivät tule työllistymään edes sitä vähää mitä tällä hetkellä. Tämä pahoinvointi koskee myös yhä useampaa lasta.
Ei tuolla kiristämisellä minusta saa tehtyä poliitikkoa tai valtion viraston virkamiestä.
Itseasiassa KIRISTÄMINEN on aina väärin.
Jos on perheellinen ja ulosotossa saatavia niin edelleen joutuisi hakemaan toimeentulotukea vaikka saisi kokoaikatyötä ja sen jälkeen ei voi hakea kokoaikatyötä koska on jo kokoaikatyössä eli tuokin tulee olemaan ihmiskohtaista että miten tulee menemään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä Orpon porvarihallituksen köyhimpien päähänpotkimisvimma oikein kumpuaa? Tässä ei ole järjen häivää. Näin ei synny yhtäkään uutta työpaikkaa. Näin syntyy uusia syrjäytyneitä ja pahoinvoivia ihmisiä, jotka eivät tule työllistymään edes sitä vähää mitä tällä hetkellä. Tämä pahoinvointi koskee myös yhä useampaa lasta.
Ei ole järjen häivää PAKOTTAA naista poliitikoksi tai valtion viraston virkamieheksi VASTOIN OMAA TAHTOA.
Eihän seksiinkäån saa pakottaa vastoin omaa tahtoa, miksi poliitikoksi saa pakottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä voi ottaa pois ainakin virkistys- ja mediarahat.
Mitkä vtun virkistys ja mediarahat? Ei niillä tuilla maksets kuin välttämätön, eikä aina edes niitä.
Kommentoimasi henkilö ei taida ymmärtää ettei se 590 euroa ihan kaikkeen perusosalla lueteltuun riitä.
Jokainen valitsee itse, mitä perusosalla ostaa. Vaikka perusosalla luetellaan maksettavaksi monen tonnin palkan arvosta menoja, niin ne maksetaan sillä peruosalla, joka on henkilöä kohti 314 - 590 euroa/kk.
Se 40 %:lla alennettu perusosa on lähinnä ruokaraha, jota jatkossa leikataan enemmän eli 50 %:lla.
Hähä hää, minusta ette saa koskaan, siis KOSKAAN Valtioneuvoston kanslian virkamiestä, hähä hää:)
Lupasivat leikata 5%, mutta sumutustahan sekin oli: oikea luku on noin 3,75%. Ja rikkaille tulevat veronalennukset tarkoittavat, että ministerit tienaavat enemmän. Kuten Petteri kyselytunnilla perusteli veronalennusta: hän ei tahdo maksaa 60 prosenttia veroja.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/bed0a042-d486-41ca-a717-1750c8377…
Vertailun vuoksi: nyt leikattava toimeentulotuki on 7122 euroa vuodessa, ministerin palkkio 11266 euroa kuukaudessa, kansanedustajan 7137 €/kk.