Muita aina hoikkia, joilla vaihdevuosien lähestyessä tullut kiloja?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Lihasmassa häviää. Mars salille!
Tiedän että pitäisi mutta en tykkää treenata kuntosalilla. Käyn kyllä uimahallissa ja kävelemässä. Onneksi olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä teidän paino alkoi nousta? Olis mielenkiintoista kuulla minkä ikäisiä ihmisiä täällä kirjoittelee?
Sehän riippuu siitä, milloin vaihdevuodet tulevat. Ei siitä, mikä syntymävuosi on passissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasmassa häviää. Mars salille!
Tiedän että pitäisi mutta en tykkää treenata kuntosalilla. Käyn kyllä uimahallissa ja kävelemässä. Onneksi olen normaalipainoinen.
Myös kotona voi treenata lihaskuntoa, jopa kehonpainolla, jos ei omista mitään painoja jne. Tai hyödyntää ulkokuntosaleja.
Jokainen teistä nyt "tyhjästä" lihovista, joka on joskus selittänyt muille, että kalori on kalori ja itsekuria vaan niin here you go.
Hormonikorvaushoito saattaa auttaa painonhallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Noh minä ainakin olen huomannut että syöminen on alkanut helposti lipsumaan. Vaikka toisaalta ajattelen että syön kuten ennenkin, niin kuitenkin ruokahalu on muuttunut ja väsymys aiheuttaa sekä makean himoa että vaikeuksia jaksaa liikkua kuten ennen. On huomattavasti vaikeampaa "pysyä ruodussa".
Minua kaikki makea on alkanut oksettaa. Tämä on jo sosiaalinen haitta Suomessa. Ei voi sanoa todellista syytä sille, miksi kieltäytyy ja toinen loukkaantuu kun luulee vian olevan hänen tarjoomuksissaan.
Ei ne kilot tyhjästä tule. Lopeta syöminen kokonaan niin katsotaan sitten asiaa uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut kiloja. Välillä jopa laihdun kun en muista syödä tarpeeksi. Tietysti täytyy vähän enemmän katsoa mitä syö ja huolehtia liikkumisestakin.
No ei kai tule kiloja, jos et syö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppui kk ja saman tein tuli hoikkaan vyötäröön rasvat. Tuntui kuin olisi kuukaudessa ilmestynyt siihen. 2-3 kg on nyt enemmän painoa, mikä sinänsä tietty haittaa. Mutta kyllä saa katsoa mitä suuhunsa laittaa ja paljonko liikkuu, että pysyy paino nykyisellään. Ihan käsittämätön muutos. Ennen sai syödä mitä vaan. Nyt se yksi keksi tuntuu ja näkyy. Ja vaatteita on joutunut uusimaan, kun entiset ei mahdu päälle.
Siis tapahtuiko tämä, kun kk pois vuoden?
Ei, kun lähes tulkoon heti kun kk loppu.
Syö vähemmän kaloreita joka vuosi. Et voi syödä samoin kuin kolmekymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä teidän paino alkoi nousta? Olis mielenkiintoista kuulla minkä ikäisiä ihmisiä täällä kirjoittelee?
Sehän riippuu siitä, milloin vaihdevuodet tulevat. Ei siitä, mikä syntymävuosi on passissa.
Perimenopaussi on noin kymmenen vuotta. Vaihdevuodet vuoden tai pari. Että jos ihminen on 35-55 voidaan ihan huoletta puhua vaihdevuosioireista. Lisäksi sitä vanhempanakin, koska eihän se hormonitaso mitenkään maagisesti nouse takaisin ylös vaihdevuosien jälkeen vaan jää alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaahan täällä säännöllisin väliajoin pohditaan. Yksilöllistä tietenkin, mulla ei ole tullut kiloakaan lisää, eikä ole pidätyskykykään mennyt vaikka sekin varmaksi vaihdevuosiasiaksi täällä usein tiedetään.
Pidätyskyvyn heikentyminen johtuu siitä, ettei ole enää sitä estrogeenia kuten nuorempana. Se turvottaa soluja siellä virtsaputken suulla. Siten se estää kirvelyoireet ja virtsahätäoireet ja lirahtelut.
Muuten heikot syvät vatsalihakset ovat merkittävä syy virtsanpidätysvaivoihin molemmilla sukupuolilla. Niitä voi harjoittaa vaikka bussinpenkissä istumalla töihin mennessä tai nyt netissä ollessa vetämällä vatsa syvään sisään ja pitämällä vatsa selässä kiinni aluksi 15 sekuntia ja toisto 10-15 kertaa. Vakuumipito on tehokas liike, joka kannattaa ottaa ohjelmistoon kun on ensin saanut syviä vatsalihaksia ensimmäisellä
Lisään vielä, että syvät vatsalihakset ja lantionpohjalihakset (myös miehillä) muodostavat sen paketin, jota kannattaa pitää treenattuna. Se ei näy päällepäin, mutta vaikuttaa hyvinvointiin.
45 ikävuoden jälkeen paino nousi viidessä vuodessa 7-8 kiloa kunnes pysähtyi. Olen koko ajan tehnyt samoin kuin aina ennenkin eli en ole muuttanut elintapoja. Nyt lievä ylipaino. En tiiä jaksanko edes taistella tuota vastaan, mielestäni se on äärimmäisen epäreilua että noin ilman omaa syytä, mutta toisaalta ihan vatun sama, ollaan sitten turpea tankki. 😄
Vierailija kirjoitti:
45 ikävuoden jälkeen paino nousi viidessä vuodessa 7-8 kiloa kunnes pysähtyi. Olen koko ajan tehnyt samoin kuin aina ennenkin eli en ole muuttanut elintapoja. Nyt lievä ylipaino. En tiiä jaksanko edes taistella tuota vastaan, mielestäni se on äärimmäisen epäreilua että noin ilman omaa syytä, mutta toisaalta ihan vatun sama, ollaan sitten turpea tankki. 😄
Kannattaa kyllä tarttua tuohon hormonitasoon tosissaan, koska lihominen on vain yksi oire. Osteoporoosi, nivelrikko, astma, virtsanpidätys, sydäntaudit jne. Jos lihoit noin rankasti, hormonitaso saattaa olla hyvinkin alhainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kyllä tarttua tuohon hormonitasoon tosissaan, koska lihominen on vain yksi oire. Osteoporoosi, nivelrikko, astma, virtsanpidätys, sydäntaudit jne. Jos lihoit noin rankasti, hormonitaso saattaa olla hyvinkin alhainen?
Hormonihoito ollut käytössä nyt puoli vuotta. On kyllä tasoittanut vv-oireita, mutta painoon sillä ei ole ollut mitään vaikutusta, se on ollut sama viimeiset 1,5 v. Muuten olen kyllä perusterve ja labrat normiarvoissa.
Vaihdevuosissa naisen kalorinkulutus laskee. Eli jos jatkat syömistä samaan malliin, tulet lihomaan.
Olen laihtunut esivaihdevuosissa 10 kg. En himoitse enää ruokaa ja makeaa yhtä paljon kuin ennen. Olen ollut myös pätkäpaastolla ja treenannut taas enemmän kun välillä 38-45. Saa nähdä, että minä varsinaisen menopausdin jälkeen tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut esivaihdevuosissa 10 kg. En himoitse enää ruokaa ja makeaa yhtä paljon kuin ennen. Olen ollut myös pätkäpaastolla ja treenannut taas enemmän kun välillä 38-45. Saa nähdä, että minä varsinaisen menopausdin jälkeen tapahtuu?
Ja siis en ole ollut koskaan se hoikka, vaan ennemminkin tapellut kiloja vastaan melkein koko ikäni.
Joku sen jo sanoi: kannattaa käydä puntarilla joka päivä tai ainakin useampi kerta viikossa. Kun painoa tulee, pudota se heti pois/tee korjausliike elämäntavoissa. Sillä tavalla paino ei yhtäkkiä nouse.
Verenpainelääkkeet lihottaa, ja niitä määrätään liian heppoisesti, ei edes yritetä hoitaa.
Minulla myös on sulanut lihasta pakaroista ja reisistä eli sieltä, jossa niitä todellakin tarvitaan. Puolet terveistä 60-vuotiaista naisista ei pääse tuolista ylös ottamatta tukea jostain. Surkeaksi menee siinä vaiheessa kun on julkisessa vessassa, jossa ei voi ottaa tukea kuin kopperon seinästä.