Muita aina hoikkia, joilla vaihdevuosien lähestyessä tullut kiloja?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Olin lievästi alipainoinen koko elämäni ja sitten 45+v painoa alkoi tulla niin, että päädyin normaalipainon ylärajalle. Onneksi lopulta pysähtyi siihen. Mikään ei auttanut; liikuin ohjatusti 6x vkossa yms, mutta painonnousua ei pystynyt pysäyttämään ennen kuin se vain pysähtyi.
Näinpä, eikö auta, vaikka on ollut alipainoinen/normaalipainon alarajalla - kiloja vaan tulee aivan yhtäkkiä, etenkin jos elämäntilanne ollut muutenkin sellainen, ettei ole tullut keskityttyä painon tarkkailuun. Vaihdevuosien lähestyessä kannattaa alkaa punnita itseään päivittäin, mutta täysin tuskin pystyy ilmiötä estämään/ saa kaikkia kiloja pois.
Ärsyttää, vaikka yhä normaalipainoissa - mutta kun normaalipainon ylärajan lähestyminen tekee jo lihavan näköisen, kun kiloja on juurikin vyötäröllä ja kropan malli on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle alkoi tulla reilusti kiloja jo vähän ennen vaihdevuosia. Olin todella hoikka ennen, nyt punkero. Paino nousi muutamassa vuodessa reilu 15 kg. Ja lopetin silloin kokonaan alkoholin käytön (ennen join olutta ulkona ruokaillessa ehkä kerran viikossa). Paino ei vaan laske, vaikka olen lopettanut kokonaan pullien, jäätelön, suklaan, karkkien, kakkujen yms. syömisen. Vältän mahdollisimman tarkoin lisättyä sokeria. ja valkoista jauhoa. Syön suurin piirtein saman verran kuin muutkin seurassani syövät mutta jälkiruokaa en yleensä syö. Ja kun sairastin suolistosyöpää niin paino nousi entisestään. Useimmillahan laskee. En usko täysin tuohon yleiseen kaloriteoriaan.
Vältän mahdollisuuksien mukaan.... ongelma löytyy tuolta. Ei sitä tyhjästä ilmasta liho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasmassa häviää. Mars salille!
Käyn säännöllisesti salilla. Ap
Teetkö harjoituksia isoilla painoilla vähintään 2-3 kertaa viikossa?
Juuri tuon verran käyn. Ap
Ja teet isoilla painoilla lyhyitä/keskipitkiäsarjoja?
Aina 3kertaa 15, mutta en erityisen isoilla painoilla. Ap
Okei. Kokeile vaihtaa tuo 3-5 x 8-10 painoilla, jotka jaksat vielä nostaa oikealla tekniikalla. Lisää treenikerrat vähintään 3-4 viikossa.
Olkaa onnellisia, että olette suuren osan elämästä saaneet nauttia hoikasta varresta, kun meillä muilla taistelu kiloja vastaan on kestänyt koko elämän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä isommilla painoilla 8-10 toistoa.
Edelleen olen 50v timmissä kunnossa. Syön paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä ja proteiinia. Ja liikun.
Voimaharjoittelu auttaa. Tekee muutenkin hyvää
Vierailija kirjoitti:
Olin lievästi alipainoinen koko elämäni ja sitten 45+v painoa alkoi tulla niin, että päädyin normaalipainon ylärajalle. Onneksi lopulta pysähtyi siihen. Mikään ei auttanut; liikuin ohjatusti 6x vkossa yms, mutta painonnousua ei pystynyt pysäyttämään ennen kuin se vain pysähtyi.
Mulla on ollut tällaista ihan koko elämä. En oo vielä vaihdevuosi ikäinen
Ei ole tullut kiloja. Välillä jopa laihdun kun en muista syödä tarpeeksi. Tietysti täytyy vähän enemmän katsoa mitä syö ja huolehtia liikkumisestakin.
Loppui kk ja saman tein tuli hoikkaan vyötäröön rasvat. Tuntui kuin olisi kuukaudessa ilmestynyt siihen. 2-3 kg on nyt enemmän painoa, mikä sinänsä tietty haittaa. Mutta kyllä saa katsoa mitä suuhunsa laittaa ja paljonko liikkuu, että pysyy paino nykyisellään. Ihan käsittämätön muutos. Ennen sai syödä mitä vaan. Nyt se yksi keksi tuntuu ja näkyy. Ja vaatteita on joutunut uusimaan, kun entiset ei mahdu päälle.
Vierailija kirjoitti:
Loppui kk ja saman tein tuli hoikkaan vyötäröön rasvat. Tuntui kuin olisi kuukaudessa ilmestynyt siihen. 2-3 kg on nyt enemmän painoa, mikä sinänsä tietty haittaa. Mutta kyllä saa katsoa mitä suuhunsa laittaa ja paljonko liikkuu, että pysyy paino nykyisellään. Ihan käsittämätön muutos. Ennen sai syödä mitä vaan. Nyt se yksi keksi tuntuu ja näkyy. Ja vaatteita on joutunut uusimaan, kun entiset ei mahdu päälle.
Siis tapahtuiko tämä, kun kk pois vuoden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalalta pakko myöntää. Itsellä vaihtarit meneillään tai jotain sen suuntaista vaikka ikää 44vuotta. Fsh oli jo pari vuotta sitten 93. Kuukautisiakaan ei ole viime vuoden jälkeen näkynyt. Tällä hetkellä paino onneksi hieman laskusuuntainen, viitisen kiloa lähtenyt vuoden aikana. Kuullut kyllä että yleinen juttu tuo painon nousu. Kauhulla odotan.
Eiväthän kktiset voi loppua 44-vuotiaana?!
Mun kroppa järjestelmineen ei tuollaista tiedä ja ikää on alle 38 vuotta., mutta eipä vissii sitte.
Itsellä myös painoa alkanut kertymään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö riittävästi proteiinia?
Raejuustoa joka päivä. Ap
Ei kuulosta välttämättä riittävältä. Proteiinin tarve on vähintään 11,5 g/kg erityisesti lihasvoimaharjoittelun tai laihdutuksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö riittävästi proteiinia?
Raejuustoa joka päivä. Ap
Ei kuulosta välttämättä riittävältä. Proteiinin tarve on vähintään 11,5 g/kg erityisesti lihasvoimaharjoittelun tai laihdutuksen yhteydessä.
Siis 1 viiva 1,5 g
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Kokeile vaihtaa tuo 3-5 x 8-10 painoilla, jotka jaksat vielä nostaa oikealla tekniikalla. Lisää treenikerrat vähintään 3-4 viikossa.
Vähempikin kertamäärä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle alkoi tulla reilusti kiloja jo vähän ennen vaihdevuosia. Olin todella hoikka ennen, nyt punkero. Paino nousi muutamassa vuodessa reilu 15 kg. Ja lopetin silloin kokonaan alkoholin käytön (ennen join olutta ulkona ruokaillessa ehkä kerran viikossa). Paino ei vaan laske, vaikka olen lopettanut kokonaan pullien, jäätelön, suklaan, karkkien, kakkujen yms. syömisen. Vältän mahdollisimman tarkoin lisättyä sokeria. ja valkoista jauhoa. Syön suurin piirtein saman verran kuin muutkin seurassani syövät mutta jälkiruokaa en yleensä syö. Ja kun sairastin suolistosyöpää niin paino nousi entisestään. Useimmillahan laskee. En usko täysin tuohon yleiseen kaloriteoriaan.
Vältän mahdollisuuksien mukaan.... ongelma löytyy tuolta. Ei sitä tyhjästä ilmasta liho.
Yrität nyt kovasti niuhottaa. Mahdollusuuksien mukaan on esim. se, että sairaalaruoassa (useita hoitojaksoja syöpäleikkausten vuoksi) saattaa olla vähäinen määrä sokeria, jota en tiedä siinä olevan. Tai esim. otan kylässä keiton kanssa leipää, jota syön harvoin. Siinä saattaa olla sokeria pieni määrä mutta ei näistä pienistä määristä harvoin syötynä tuollaista painonnousua tule. Sokeritonta ruokaa en pyydä missään, koska silloin ruossa on yleensä jotain keinoaineita ja niitäkään en syö. Ei kai kukaan ole väittänytkään, että tyhjästä ilmasta lihoo. Vähän järkeä noihin kommenteihin.
Mulle ainakin ryhtyi kertymään. Auttoi estrogeenikorvaushoito hieman, mutta saa silti katsoa, mitä syö. Vaikea opetella tässä kypsässä keski-iässä, kun aiemmin pystyi syömään mitä vaan. 10000 askelta päivässä + pienemmät annokset, lounas tai päivällinen aina joko salaattia tai keittoa. Sillä on pysynyt paino suurin piirtein samassa, mutta ei laske vaikka liikun enemmän ja syön vähemmän kuin aiemmin. Ja virtsankarkailuakin on alkanut olemaan. Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Kai se on testo, joka vaikuttaa lihasmassaan enemmän
Naisilla estrogeeni vaikuttaa enemmän. Lihasmassa alkaa vähetä jo 30-vuotiaana jos ei treenaa. Naisillakin on testosteronia, mutta vain murto-osa miesten määristä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaahan täällä säännöllisin väliajoin pohditaan. Yksilöllistä tietenkin, mulla ei ole tullut kiloakaan lisää, eikä ole pidätyskykykään mennyt vaikka sekin varmaksi vaihdevuosiasiaksi täällä usein tiedetään.
Pidätyskyvyn heikentyminen johtuu siitä, ettei ole enää sitä estrogeenia kuten nuorempana. Se turvottaa soluja siellä virtsaputken suulla. Siten se estää kirvelyoireet ja virtsahätäoireet ja lirahtelut.
Muuten heikot syvät vatsalihakset ovat merkittävä syy virtsanpidätysvaivoihin molemmilla sukupuolilla. Niitä voi harjoittaa vaikka bussinpenkissä istumalla töihin mennessä tai nyt netissä ollessa vetämällä vatsa syvään sisään ja pitämällä vatsa selässä kiinni aluksi 15 sekuntia ja toisto 10-15 kertaa. Vakuumipito on tehokas liike, joka kannattaa ottaa ohjelmistoon kun on ensin saanut syviä vatsalihaksia ensimmäisellä liikkeellä parempaan kuntoon.
Tietysti hormonit vaikuttaa monilla mutta kuten on useasti todettu, oireet on niin yksilöllisiä ettei niistä kannata vääntää.
Joillakin voi vaikuttaa myös muut seikat. Esim jos lapset on muuttaneet pois, tekeekö enää täyspainoisia aterioita itselle. Voi olla myös muita käännekohtia jotka vaikuttaa joko käytännön, etätöissä voi syödä epäsäännöllisemmin tai esim tunnesyömiseen. Se voi olla joku pieni herkku, joka toistuvana lihottaa. Kaikkea voi siis syödä muttei liikaa eikä liian usein.