Muita aina hoikkia, joilla vaihdevuosien lähestyessä tullut kiloja?
Kommentit (117)
Ensin oli noususuunnassa, mutta nyt mulla on hormonikorvaus ja olen vähentänyt syömistä pysyen näin normaalipainossa. En tiedä olisiko syömisen vähentäminen toiminut ilman hkh:a.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasmassa häviää. Mars salille!
Käyn säännöllisesti salilla. Ap
Teetkö harjoituksia isoilla painoilla vähintään 2-3 kertaa viikossa?
Juuri tuon verran käyn. Ap
Syötkö riittävästi proteiinia?
Raejuustoa joka päivä. Ap
Yli sata grammaa proteiinia päivässä raejuustosta? Sori, tuskin treenaat salilla tarpeeksi kovaa. Ja syöt todennäköisesti yli kulutuksen.
En ole mikään olympiaurheilija enkä sellaiseksi halua. Syön usein keittoja ja salaatteja. Ap
Äitini ja isoäitini söivät reilusti alle 1000 kaloria päivässä. Isoäitini ei edes päässyt kauppaan yksin, eli tiedän tismalleen, mitä söi. Äitini tass ei tykännyt ikinä makeasta, eli pullasta ei sekään tullut.
Heidän kulutuksensa oli sitten minimaalista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli sata grammaa proteiinia päivässä raejuustosta? Sori, tuskin treenaat salilla tarpeeksi kovaa. Ja syöt todennäköisesti yli kulutuksen.
En ole mikään olympiaurheilija enkä sellaiseksi halua. Sy
No älä sitten valita painonnoususta. 🤨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole m
Eihän se voi mennä niin, että normaali, säännöllinen, ei-rääkkitreeni ei riitä, kun sen lisäksi syö maltillisesti? Ennen olin aina hoikka vaikka söin tasan mitä halusin. Ap
Eihän se voi mennä niin, että normaali, säännöllinen, ei-rääkkitreeni ei riitä, kun sen lisäksi syö maltillisesti? Ennen olin aina hoikka vaikka söin tasan mitä halusin. Ap
Nimenomaan mitään rääkkiä ei tarvita. Vaan lihasten kasvattamista 3-4 kertaa viikossa sillä lihasmassa alkaa vähenemään prosentin vuodessa jo kolmekymppisenä. Ja laihduttaessa osa painosta lähtee aina lihaksista.
Ennen olit hoikka, koska söit silti alle kulutuksen. Enää et.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan mitään rääkkiä ei tarvita. Vaan lihasten kasvattamista 3-4 kertaa viikossa sillä lihasmassa alkaa vähenemään prosentin vuodessa jo kolmekymppisenä. Ja laihduttaessa osa painosta lähtee aina lihaksista.
Ennen olit hoikka, koska söit silti alle kulutuksen. Enää et.
Liikunnan lisäksi et AP saa tarpeeksi proteiinia. Kroppasi ei vaan toimi optimaalisesti painonlaskua ajatellen. Voit kiukutella asiasta maailman tappiin, mutta ratkaisu olisi helppo: proteiini, kuitu, puntti, askeleet, uni.
Vanhempi ihminen yleensä näyttää paremmalta kun on muutama ylimääräinen kilo. Tosin iso pömppömaha ei tietty ole kaunista katseltavaa (eivätkä valtavat nilkat). Toisinaan tulee vastaan 5 ja 6-kymppisiä, jotka näyttävät siltä kuin olisivat viimeisillään raskaana!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalalta pakko myöntää. Itsellä vaihtarit meneillään tai jotain sen suuntaista vaikka ikää 44vuotta. Fsh oli jo pari vuotta sitten 93. Kuukautisiakaan ei ole viime vuoden jälkeen näkynyt. Tällä hetkellä paino onneksi hieman laskusuuntainen, viitisen kiloa lähtenyt vuoden aikana. Kuullut kyllä että yleinen juttu tuo painon nousu. Kauhulla odotan.
Ei koske kaikkia. Itselläni nousi nuorempana herkästikin, nyt se on vakiintunut, eikä parin kilon hävitys ole hankalaa. N52.
Vierailija kirjoitti:
Mulle alkoi tulla reilusti kiloja jo vähän ennen vaihdevuosia. Olin todella hoikka ennen, nyt punkero. Paino nousi muutamassa vuodessa reilu 15 kg. Ja lopetin silloin kokonaan alkoholin käytön (ennen join olutta ulkona ruokaillessa ehkä kerran viikossa). Paino ei vaan laske, vaikka olen lopettanut kokonaan pullien, jäätelön, suklaan, karkkien, kakkujen yms. syömisen. Vältän mahdollisimman tarkoin lisättyä sokeria. ja valkoista jauhoa. Syön suurin piirtein saman verran kuin muutkin seurassani syövät mutta jälkiruokaa en yleensä syö. Ja kun sairastin suolistosyöpää niin paino nousi entisestään. Useimmillahan laskee. En usko täysin tuohon yleiseen kaloriteoriaan.
Taitaa aika monilla paino nousta syöpää sairastaessa kun nykyään on niin tehokkaat pahoinvointilääkkeet? Itse oksensin kerran ja sain niin jytyt pahoinvointilääkkeet, että ummetus kesti ties kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kilo on tullut vyötärölle.
Tämä on se pahin, eniten vyötärölle. On muukin kroppa turvonnut vaikka syön kerran päivässä pienen annoksen ja en syö makeaa enkä juo muuta kuin vettä.
Aion kokeilla KETO dieettiä.
Inhoan kroppaani , ennen olin aina ylpeä.
Toimiiko vatsa, saatko tarpeeksi kuituja? Entä kasvikset ja vitamiinit? Onko ruokasi monipuolista?
Itselläni on alhainen verenpaine mikä tekee tuosta paastoamisesta mahdottoman..nytkin oli verikokeet mihin piti paastota se 12h ja juuri ja juuri sain itseni labraan ja sinne sitten pyörryin. Verensokerit on aina olleet hyvät eli ei johdu siitä. Ja kyllä 20kg on tullut lisää siitä kun täytin 40..hyvä puoli sentään et paino tuntuu jämähtäneen tähän, ollut jo pari vuotta sama paino..mutta laihdutettua en saa millään.
Mulla paino nousi esivaihtarioireiden alettua 12 kg. Tuon lihomisen aikana aloitin salilla käynnin ja harrastin muuta kovaa liikuntaa 2-3 krt viikossa.
Viime syksynä aloitin elämäntapamuutoksen, missä pistän nukkumisen, syömisen ja veden juomisen kuntoon. Ja syömisessä pitää olla riittävästi proteiinia ja kuitua jne. Herkut ja alkoholi vain satunnaiskäyttöön. Urheilemista jatkan kuten ennenkin.
Nyt painoa on tippunut 7 kg ja matka jatkuu. Hitaasti se lähtee ja kovalla työllä, mutta lähtee kuitenkin. Varmaan kesän aikana saan puristettua painosta pari kiloa pois ja olen sitten normaalipainossa.
Kyllä se lihottaminen on helppoa ja nautinnollista tähän laihdutukseen verrattuna.
Vaihdevuosioireet alkoivat miltei 50-vuotissynttäreillä. Hankin heti hormonihoidot, mutta omalla kohdalla tuntui, että hormonikierukka nosti painoa ja turvotti vatsan. Otatin sen pois vuoden kuluttua, mutta paino ei tahdo laske millään. Ja vatsa on tietysti pahin. Nyt paino on juuri ja juuri ylipainon puolella.
Estrogeenihoidosta tuntui olevan tosi paljon hyötyä lihasten kannalta, yhtäkkiä olikin paljon energiaa treenata ja lihakset ovat kasvaneet silminnähden. Esim käsivarsissa näkee lihakset, mutta niiden päällä on liikaa rasvaa (sukuvika, että rasva kertyy käsivarsiin), samoin pakaralihas on iso ja hyvä. Ennen kuin aloitin estrogeenihoidon, energiaa ei tuntunut riittävän treenaamiseen, joten tästä muutoksesta olen iloinen.
Laihduttaminen on tuntunut olevan mahdotonta, heti tulee aivan järkyttävä nälkä ja pyhät lupaukset unohtuu. Nyt olen kokeillut viikon ajan, että keskityn syömään 100g proteiinia / päivä ja muuten vain kasviksia. Proteiinit otan lähinnä raejuustosta, rahkasta ja kanasta. Nälkä on pysynyt yllättävän hyvin poissa, vaikka miinuskaloreilla mennään. Saa nyt nähdä, onnistuuko painon pudotus näin. Nyt just on menossa keltarauhaskuuri (10 päivää), joten turvotus on kova enkä pysty vielä näkemään, tippuuko paino.
Noin 8 vuodessa + 10 kiloa, mutta se on tullut tasaisesti joka puolelle, käsivarsiin, rintoihin, reisiin, lantiolle, keskivartaloon. Toivottavasti nousu olisi nyt tässä, eikä niin, että tulee vielä toiset 10 kiloa.
Nälkä on vain tuntemus. Sen takia ei kannata pilata ruokavaliotaan, jos tietää saavansa kaikkea riittävästi. Nälkää on vain opittava kestämään.
Kuulin vanhemmalta siskoltani, että todellakin pitää vähentää kaloreita vaihtareiden tullessa pysyäkseen samoissa mitoissa! Tyhmyyksissäni luulin, että sama syöminen riittää... pois en saa, +20 kg