Muita aina hoikkia, joilla vaihdevuosien lähestyessä tullut kiloja?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä teidän paino alkoi nousta? Olis mielenkiintoista kuulla minkä ikäisiä ihmisiä täällä kirjoittelee?
Minulla alkoi nousemaan 49-50-vuotiaana. Menopaussi oli 53-vuotiaana. Nyt 56 v ja koko elämän bmi 22 => bmi 26.
Pahinta tässä on, ettei tätä edes pysty laihduttamaan. Kolmesti olen yrittänyt.
Vierailija kirjoitti:
En ole muuttanut mitään, liikun ja syön täsmälleen kuin ennen, mutta paino on noussut 4-5 kiloa. Eli jotain hormonitoiminnassa tapahtuu sellaista, joka vaikuttaa painoon.
Vaatekoko on hivuttautunut ylöspäin. Nyt ei ole koko 40 liian iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä teidän paino alkoi nousta? Olis mielenkiintoista kuulla minkä ikäisiä ihmisiä täällä kirjoittelee?
Minulla alkoi nousemaan 49-50-vuotiaana. Menopaussi oli 53-vuotiaana. Nyt 56 v ja koko elämän bmi 22 => bmi 26.
Pystyt kyllä, pätkäpaasto on se konsti millä saa kontrollin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Verenpainelääkkeet lihottaa, ja niitä määrätään liian heppoisesti, ei edes yritetä hoitaa.
Minä sain verenpainelääkkeet 42-vuotiaana, mutta lihominen alkoi 50-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyt kyllä, pätkäpaasto on se konsti millä saa kontrollin takaisin.
Harvoin syön iltasin klo 16-17 jälkeen, koska ei ole nälkä. Jonkinnäköistä pätkäpaastoa olen elänyt koko alämäni-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh minä ainakin olen huomannut että syöminen on alkanut helposti lipsumaan. Vaikka toisaalta ajattelen että syön kuten ennenkin, niin kuitenkin ruokahalu on muuttunut ja väsymys aiheuttaa sekä makean himoa että vaikeuksia jaksaa liikkua kuten ennen. On huomattavasti vaikeampaa "pysyä ruodussa".
Minua kaikki makea on alkanut oksettaa. Tämä on jo sosiaalinen haitta Suomessa. Ei voi sanoa todellista syytä sille, miksi kieltäytyy ja toinen loukkaantuu kun luulee vian olevan hänen tarjoomuksissaan.
Siitä tunnistaa vaihdevuodet, eikä juuri kukaan tyrkytä sitten ikääntyneille, mutta on se vähän banaalia toitottaa sitä joka paikassa ettei makea maistu enää.
Vierailija kirjoitti:
En ole muuttanut mitään, liikun ja syön täsmälleen kuin ennen, mutta paino on noussut 4-5 kiloa. Eli jotain hormonitoiminnassa tapahtuu sellaista, joka vaikuttaa painoon.
Lihakset vähenee ellei niitä ylläpidä raskaalla lihaskuntoliikunnalla. Peruskulutus laskee merkittävästi vasta kuusikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihakset vähenee ellei niitä ylläpidä raskaalla lihaskuntoliikunnalla. Peruskulutus laskee merkittävästi vasta kuusikymppisenä.
Mitä ihmettä. Aina sanotaan, että lihas painaa enemmän kuin läski, mutta sinä väität toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh minä ainakin olen huomannut että syöminen on alkanut helposti lipsumaan. Vaikka toisaalta ajattelen että syön kuten ennenkin, niin kuitenkin ruokahalu on muuttunut ja väsymys aiheuttaa sekä makean himoa että vaikeuksia jaksaa liikkua kuten ennen. On huomattavasti vaikeampaa "pysyä ruodussa".
Minua kaikki makea on alkanut oksettaa. Tämä on jo sosiaalinen haitta Suomessa. Ei voi sanoa todellista syytä sille, miksi kieltäytyy ja toinen loukkaantuu kun luulee vian olevan hänen tarjoomuksissaan.Siitä tunnistaa vaihdevuodet, eikä juuri kukaan tyrkytä sitten ikääntyneille, mutta on se vähän banaalia toitottaa sitä joka paikassa ettei makea maistu enää.
Hormonikorvaushoito tasoittaa jonkin verran tuota ruokahalumuutosta, muutoin aika raju, että siinä mielessä ei ole ihme jos siitä haluaa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasmassa häviää. Mars salille!
Käyn säännöllisesti salilla. Ap
Teetkö harjoituksia isoilla painoilla vähintään 2-3 kertaa viikossa?
Juuri tuon verran käyn. Ap
Syötkö riittävästi proteiinia?
Raejuustoa joka päivä. Ap
Yli sata grammaa proteiinia päivässä raejuustosta? Sori, tuskin treenaat salilla tarpeeksi kovaa. Ja syöt todennäköisesti yli kulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli sata grammaa proteiinia päivässä raejuustosta? Sori, tuskin treenaat salilla tarpeeksi kovaa. Ja syöt todennäköisesti yli kulutuksen.
Olen eri, mutta en tajua, miten vähän sitten pitäisi syödä. Aikanani seurasin sekä oman äitini että (isän puoleisen) isoäitini syömisiä erittäin läheltä. Isoäitini söi maksalaatikon kokoisesta eineslaatikosta kolmena päivänä. Silti oli iso loppuun asti. Äitinikin alkoi laihtua vasta muutama kuukausi ennen kuolemaansa, vaikka söi samalla tavalla loppuun asti. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että pitäisi mutta en tykkää treenata kuntosalilla. Käyn kyllä uimahallissa ja kävelemässä. Onneksi olen normaalipainoinen.
Osta kotiin isoja käsipainoja. Ei ole tykkäämisestä kiinni, jos haluaa pitää itsestään huolta vanhana. En minäkään tykkää pestä hampaita tai siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Aina sanotaan, että lihas painaa enemmän kuin läski, mutta sinä väität toista.
Varmaan kaikki itse tietävät onko painosta enemmän rasvaa vai lihasta. Lihaskuntoliikunta pitäisi olla laissa määrätty pakko keski-ikäisille naisille.
Minulle on käynyt päinvastoin. Kiloja on lähtenyt, ehkä siksi, kun kolesterolin takia pitää kattoo mitä syö ja minkä verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta en tajua, miten vähän sitten pitäisi syö
Koska söi lähtökohtaisesti väärin. 100+ grammaa proteiinia, 30g kuituja ja loput kaloreista puhtaista hiilareista ja hyvästä rasvasta. Oikea kalorimäärä selviää vain kokeilemalla. Lähde vaikka 1600 päivässä, jos tavoite on vähentää rasvaa. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri
Koska söi lähtökohtaisesti väärin. 100+ grammaa proteiinia, 30g kuituja ja loput kaloreista puhtaista hiilareista ja hyvästä rasvasta. Oikea kalorimäärä selviää vain kokeilemalla. Lähde vaikka 1600 päivässä, jos tavoite on vähentää rasvaa. Ei ole vaikeaa.
Äitini ja isoäitini söivät reilusti alle 1000 kaloria päivässä. Isoäitini ei edes päässyt kauppaan yksin, eli tiedän tismalleen, mitä söi. Äitini tass ei tykännyt ikinä makeasta, eli pullasta ei sekään tullut.
Mites me, joilla jo valmiiksi kymmenien kilojen ylipaino?
Miten meille käy? Ihan karmii...
Tuntuu itsestä hullulta, että jokin 5 kilon lihominen on ihan maailmanloppu. Olisinpa noin laiha!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kilo on tullut vyötärölle.
Tämä on se pahin, eniten vyötärölle. On muukin kroppa turvonnut vaikka syön kerran päivässä pienen annoksen ja en syö makeaa enkä juo muuta kuin vettä.
Aion kokeilla KETO dieettiä.
Inhoan kroppaani , ennen olin aina ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Verenpainelääkkeet lihottaa, ja niitä määrätään liian heppoisesti, ei edes yritetä hoitaa.
Aloitin 1,5 v sitten kaksi verenpainelääkettä, ja painoa on tullut pikkuhiljaa n. 5 kiloa. Ei ole tullut mieleenkään, että voisi edes osittain juhtua tuosta. Aiemmin ei paino noussut sitten millään ja olin hyvin hoikka.
Tämä on oikeasti hyvä neuvo. Painoa tulee helposti varkain.