Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita aina hoikkia, joilla vaihdevuosien lähestyessä tullut kiloja?

Vierailija
16.05.2025 |

Sille ei tunnu voivan mitään.

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti näin. Olin normaalipainon rajoissa 50-vuotiaaksi, mutta nyt sitten vähän ylipainoa. Ei lähde, ei ellei paastoa ja se taas ei ole viisasta. Ja kaikki vyötärölle 😣.

Vierailija
22/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se on testo, joka vaikuttaa lihasmassaan enemmän

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/vaihdevuodet-ja-estrog…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamat lisäkilot ovat olleet tervetulleita aina hoikkaan varteeni. Pieni massukka ja etenkin rintoihin tulleet grammat tervetulleita. Kun vaihtarit oli kuumimmillaan rinnat kutistui aikalaila, kai se rintarauhaskudos kutistui. En omista puntaria, mutta olen joskus pitänyt kirjaa mitoista löysin sen ja vertasin tän päivän mittoihin, eli painoa on tullut. No ei varmaan kovin yleistä, et joku ilahtuu kiloista..

Vierailija
24/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino ei ole noussut, mutta vyötärönympärys on suurentunut 6-7 cm. Vastaavasti reidet ja lantio hieman kaventuneet.

Ei toivottava kehitys tämä. Liikun paljon: lenkkeilen lähes päivittäin tunnin verran ja teen lihastreeniä kolmisen kertaa viikossa.  Silti näin:(

Olen 56-vuotias ja suunta on ollut tämä viitisen vuotta. Viimeiset kuukautiset olivat 54-vuotiaana.

Vierailija
25/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Olen 68. Olen aina ollut laiha tai hoikka ja silti voinut syödä miten tahansa. Kaikki alkoi muuttua ehkä tuossa kuudenkympin jälkeen, ei vielä vaihdevuosien jälkeen, jotka sain viisissäkymmenissä.

Olen aika lailla makean perään, ja se taitaa nyt kertyä tuonne vatsaan, samalla kun takapuoli litistyy. Epistä!

Olen itsekin laittanut pois suklaan, pullan, oluen, ja painonnousu on pysähtynyt, mutta sitä on edelleen liikaa. Esim. närästys ilmaantuu seuralaiseksi heti, kun massaa on vatsan seudulla liikaa. En pidä myöskään siitä kankeudesta liikkumisessa, jonka paksu maha tuo mukanaan.

Mutta olen lukenut, että usein seitsemissäkymmenissä nainen alkaa hoikistua. Varmaan urbaani legenda, mutta toivottavasti niin käy, muutun eteeriseksi ja henkistyneeksi hoikaksi seitsenkymmpiseksi. :)

Vierailija
26/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut aina hoikka mutta mä olen myös aina joutunut tekemään sen eteen duunia. En ole koskaan voinut "syödä mitä vaan" ja pysyä silti hoikkana. Mä vaan olen aina reagoinut heti, jos paino on yhtään yrittänyt nousta. En ole huomannut lähestyvien vaihdevuosien vaikuttaneen mihinkään. Olen edelleen hoikka, vyötärö on edelleen 65 senttiä. 

Vierailija
27/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasmassa häviää. Mars salille! 

Käyn säännöllisesti salilla. Ap

Teetkö harjoituksia isoilla painoilla vähintään 2-3 kertaa viikossa?

Juuri tuon verran käyn. Ap

Vierailija
28/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole noussut juurikaan, mutta nousisi, ellen aktiivisesti olisi tehnyt asialle jotain jo vuosia. Olen aina ollut hoikka ja urheilullinen (bmi nuorempana 18, nyt reilu 19). Pointti on se, että nimenomaan arkeen pitää tehdä muutoksia iän myötä, ei voi jatkaa samalla tavalla kuin ennen vaikka söisi jo valmiiksi terveellisesti ja liikkuisi paljon, muuten paino nousee. Vähitellen 45-v jälkeen tein pieniä muutoksia ruokavalioon: syön muuten suurin piirtein kuten ennen, mutta vaihdoin rasvan ja juuston vähärasvaisempaan jne., lisäsin proteiinin määrää ruuassa (joka aterialle proteiinia! Se pitää kylläisenä) jne. Paljon täyttävää, proteiini-, kasvis- ja kuitupitoista ruokaa ja liikuntaa päivittäin.

Niiden, joilla ei ole vielä vaihdevuosioireet alkaneet, kannattaa ennakoida tätä asiaa :D

Vierailija
29/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö riittävästi proteiinia? 

Vierailija
30/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla hormonitoiminta vaikuttaa niin, että rasvaa alkaa kertyä vyötärölle.

Vierailija
31/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä teidän paino alkoi nousta? Olis mielenkiintoista kuulla minkä ikäisiä ihmisiä täällä kirjoittelee?

Vierailija
32/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi paljonkin,pidä lihakset entisessä kunnossa äläkä kuvittele että kalorikulutuksen näkee pelkällä vaa'alla.

Vierailija
33/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö riittävästi proteiinia? 

Raejuustoa joka päivä. Ap

Vierailija
34/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vaihdevuodet todella rajuina 41-vuotiaana, nyt olen 53 ja joudun edelleen syömään hormonikorvaushoitoa. Aluksi painossa ei tapahtunut mitään, saatoin syödä miten tykkäsin ja pysyin hoikkana (178/58), mutta ihan yhtäkkiä kolmisen vuotta sitten alkoi tulemaan kiloja, vaikka vähensin syömistä ja tein erittäin fyysistä ja raskasta työtä. Nyt olen 178/66 ja taistelen lihomista vastaan, mitä ei todellakaan tarvinnut ennen edes miettiä! 

Vierailija
35/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on lihashukka ilman treeniä ja/tai vielä proteiiniakin,vaikuttaa eniten energiankulutukseen.

Vierailija
36/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teet isoilla painoilla lyhyitä/keskipitkiäsarjoja?

Vierailija
37/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisetkin hyötyvät lihastreenistä laihdutuksessa vaikka lihakset eivät edes kehittyisi,se estää lihasten kulumista energiaksi jos dieetti on oikea.

Vierailija
38/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisetkin hyötyvät lihastreenistä laihdutuksessa vaikka lihakset eivät edes kehittyisi,se estää lihasten kulumista energiaksi jos dieetti on oikea.

Totta kai. Mutta pointti oli se, että testo laskee naisillakin.

Vierailija
39/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teet isoilla painoilla lyhyitä/keskipitkiäsarjoja?

Aina 3kertaa 15, mutta en erityisen isoilla painoilla. Ap

Vierailija
40/117 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh minä ainakin olen huomannut että syöminen on alkanut helposti lipsumaan. Vaikka toisaalta ajattelen että syön kuten ennenkin, niin kuitenkin ruokahalu on muuttunut ja väsymys aiheuttaa sekä makean himoa että vaikeuksia jaksaa liikkua kuten ennen. On huomattavasti vaikeampaa "pysyä ruodussa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä