Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan siitä, miten asia lasketaan. 450 € riittää kyllä oikein hyvin lapsesta syntyviin kuluihin. Käytännössä lapsen tuomat lisäkustannukset verrattuna siihen että hänen vanhempansa asuisi yksin ovat korkeintaan tuota luokkaa. Käytännössähän kyse on nousevista ruokakuluista ja lapsen viikkorahoista ja puhelinlaskuista ym.
:D No hyvä, että tulit tänne kertomaan miten sulla ei ole siis oikeasti mitään hajua siitä miten paljon oikeasti lapsen tuleminen kuvioon nostattaa menoja. Ihan oikeasti miten edes kehtaat kirjoittaa täällä, kun sulla ei ole mitään tietämystä asiasta? On vähän noloa
Kyllä se on kuule sillä tavalla, että lapsesta muodostavat välittömät (pakolliset) kustannukset ovat ainoastaan hänen itsensä ruokkimi
Kyllä näkee, ettei osa ilmeisesti lasten isukeista osallistu lasten elämään eikä kuluihin edes perheen ollessa koossa ennen eroa. Oikeasti, eikö lapsi tarvitse bussilippuja, uimahallin ja leffan ja vaikka minkä retkikohteen pääsylippuja, ei polkupyörää eikä kypärää, kaverien synttärilahjoja, ei omaa tai jaettua huonetta (asunnon neliöhinta), hänestä ei makseta vesimaksua eikä lapsen kuskaaminen kuluta bensaa, lapsi ei käy parturissa eikä oikomishoidossa, ei saa särkylääkkeitä, ei koskaan tarvitse kalliimpaa erikoisruokavaliota, ei halua lemmikkiä tarvikkeineen, soitinta, lähde kaverin mökille tai leirikouluun, päiväleirille, tarvitse lastenhoitajaa...
Mikä nyt sitten on pakollista, varmaan sanot. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten voit väittää maksuosuutesi olevan nyt kuusinkertainen jos kerran et osaa sanoa miten paljon maksoit kuluja yhdessäoloaikana?
Koska en ole puhunut yhdesäoloajasta mitään. Sinä keksit sen itse. Puhuin ajasta erossa ennen kuin ex rikkoi huotosopimuksemme ja muutti sen vaateeksi elareista.
Millainen se huolrosopimus sitten oli? Paljonko silloin maksoit lasten kuluja?
Kerro nyt sitten miten tämä maksamasi kuusinkertaistuminen tapahtui? Mitä maksoit ennen ja mitä nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten voit väittää maksuosuutesi olevan nyt kuusinkertainen jos kerran et osaa sanoa miten paljon maksoit kuluja yhdessäoloaikana?
Koska en ole puhunut yhdesäoloajasta mitään. Sinä keksit sen itse. Puhuin ajasta erossa ennen kuin ex rikkoi huotosopimuksemme ja muutti sen vaateeksi elareista.
Aiemmin sopimus oli viikko-viikko vuoroasuminen ja kulut puoliksi. Siitä jäi lapsilisien käytön jälkeen keskimäärin noin 60 eur/kk kummallekin maksettavaa. Elarit määrättiin minulle noin 400 eur/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin sekava tän kaverin selostus, ettei mitään rajaa. Jos elarit lastenvalvoja kuusinkertaisti, ei sit maksanut lähes mitään aiemmin. Jos nyt summa olis vaikka 300/lapsi, niin aiemmin maksanut 50e. Ja tämä on hönestä epäreilua.
Olen kertonut kaiken joten sun ei tarvi arvailla ja sekavuus on vain omassa päässäsi. Ellet ole lukenut aiempia viestejäni niin oma häpeäsi. Lastenvalvoja ei edelleenkään ole mitenkään osallinen, koska ex kieltäytyi sopimasta asiaa vaan oikeus sen ratkaisi. Olen sen kertonut monesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin sopimus oli viikko-viikko vuoroasuminen ja kulut puoliksi. Siitä jäi lapsilisien käytön jälkeen keskimäärin noin 60 eur/kk kummallekin maksettavaa. Elarit määrättiin minulle noin 400 eur/kk.
60e/kk? Mitä tällä 60e sitten kustannettiin??
400e kuulostaa ihan kohtuullisilta elatusmaksuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60e/kk? Mitä tällä 60e sitten kustannettiin??
Kaikki, mikä ei vuoroasumisen kautta ja lapsilisät käyttämällä tullut katettua. Mitä milloinkin, vaatteita, vakuutuksia, puhelinlaskuja, harrstusmenoja.
Vierailija kirjoitti:
Henkilölle, jolla ei ole lainkaan maksukykyä? Joka elää itse velaksi samalla kun lähivanhemman elatukskyky riittää täysimääräisesti lasten laskennalliseen elatustarpeeseen? Okei. Ajattelet varmaan että sellainen summa olisi kohtuullista saada omalle tilille joka kuukausi. Onko empatia tai oikeudenmukaisuus tuttuja käsitteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60e/kk? Mitä tällä 60e sitten ku
Kaikki, mikä ei vuoroasumisen kautta ja lapsilisät käyttämällä tullut katettua. Mitä milloinkin, vaatteita, vakuutuksia, puhelinlaskuja, harrstusmenoja.
Eihän tuo riitä mihinkään jos ajatellaan vaikka vain vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilölle, jolla ei ole lainkaan maksukykyä? Joka elää itse velaksi samalla kun lähivanhemman elatukskyky riittää täysimääräisesti lasten laskennalliseen elatustarpeeseen? Okei. Ajattelet varmaan että sellainen summa olisi kohtuullista saada omalle tilille joka kuukausi. Onko empatia tai oikeudenmukaisuus tuttuja käsitteitä?
Eipä se oikeastaan niitä summia ihan hatusta heittele, vaan kyllä siellä on huomioituna laskelmat elatusmaksuista.
Suunnilleen tuon verran tai jopa enemmän maksan oman lapseni kuluja kuukausittain. Elatusmaksuja en saa, meillä on lapsen isän kanssa yhteishuoltajuus ja isä osallistuu elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin rehellisesti meidän perheen tulot ja menot elatusapulaskuriin ja tuloksena oli, että mieheni tulisi maksaa minulle lähes 900 e/kk kahdesta lapsesta. Laitoin laskuriin 50-50 luonapito, miehen maksamaan nykyisen asuntomme kulut ja minulle tyypillisen kolmion vuokran. Toki päivähoitomaksut varmaan laskisivat, jos eroaisimme, joten todellinen summa olisi pienempi. Meinasin kyllä pysyä ihan ydinperheenä :D
😂😂😂 900€/kk ja 50-50 luonapito? Nyt on todella sakeaa provoa ilmassa. Oikea summa elatusmaksuille 50-50 luonapidossa on 0€/kk. Ei senttiäkään enempää.
Miten pärjäisit, jos exällesi kävisi jotain, ja jäisit totaali-yh:ksi? 400 euroa on pieni summa lapsen huollosta. Varsinkin jos lapsia on useampi kuin yksi, valitat nyt ihan turhasta. Lapsilisät plus 60 euroa ei ole ollut lapsen todelliset kulut, ellette ole koko porukka syöneet kaurapuuroa kynttilänvalossa koko perhe.
Vierailija kirjoitti:
Äipälle pitää saada siideriä ja huulitäytteet!
Meidän "äippä" meni ja osti elareilla matkailuauton, sitä kun kuulemma "tarvitaan" 2-3 kertaa vuodessa, lapsille ei antanut edes viikkorahaa eikä juurikaan ostellut edes vaatteita, vain välttämättömät. Näin asiat itse ja lapset kertoi loput...
Millä sitten sen vuoroasumisen aikana elätit lasta tai lapsia? Nythän sinulla ei taas ole niitä vuoroasumisen kuluja, vaan maksat elatusmaksua toiselle vanhemmalle.
Päinvastoin. Törkeää, että etävanhempi maksaa sen parisataa kuussa ja sillä pesee kätensä kaikesta. Kyllä pitää olla TYHMÄ jos luulee että se on läheskään puolia lapsen kuukausittaisista menoista.
Jos ehdotetaan että elareiden käyttöä aletaan valvoa, niin sitten pitää lähivanhemmalla olla myös oikeus periä jälkikäteen lisää elareita kun todetaan että hups, eihän se taaskaan puolia kattanut.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex vaatii maksut ajallaan mutta ei kerro ees onko lapsi koulussa vai ei. MUTTA FACEBOOKISSA ON KYLLÄ UUSI KAMPAAJA JA SKUMPPAKUVAT! Tähänkö ne maksut menee? MITÄ HELVETTIÄ?
Se tavallinen tarina siis, äidin tulotaso noussut kivasti kun saatu ex-miehestä maksuautomaatti ja rahat törsätään kampaajiin, skumppailtoihin, sisustustyynyihin ja muuhun hömppälömppään. Miksi maksat tuollaiselle yhtään mitään?
Tätä ketjua lukiessani, ihmettelen suuresti yhtä asiaa.
Miksi ihmeessä teet lapsia sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa et aio elää lopun elämääsi?
Itse olin puolisoni kanssa yhdessä 15 vuotta, ennenkuin saimme esikoisemme. Siinä vaiheessa oli nuoruus eletty, koulut käyty, työuraa takana ja talous vakaana. Hyvä aika lapsille siis.
Nyt takana on 24 vuotta yhteiseloa ja lapsia on kolme.
Ei tarvitse temppuilla elarien tai exien kanssa, kun tekee oikeita, harkittuja päätöksiä kumppanin valinnassa.
M42
Tää on niin sekava tän kaverin selostus, ettei mitään rajaa. Jos elarit lastenvalvoja kuusinkertaisti, ei sit maksanut lähes mitään aiemmin. Jos nyt summa olis vaikka 300/lapsi, niin aiemmin maksanut 50e. Ja tämä on hönestä epäreilua.