Ehdotus - jos jompikumpi vanhemmista tienaa jotain lapsilisät pois
Kaikkien on oltava köyhiä
Kommentit (121)
Ei vaan minun mielestä hyvätuloisilta kotitalouksilta pitäisi poistaa lapsilisät. Vaikka kotitaloudet jotka tienaavat yli 5000e/kk nettona niin heiltä lapsilisät pois.
Minä itse olen aina ajatellut niin että lapsilisä on tuki joka maksetaan pienituloiselle vanhemmalle jotta sillä on paremmin varaa kustantaa lapsen menot, nyt se menee niin että hyvätuloiset säästää tai sijoittaa lapsilisät lapselle ja se luo epätasa-arvoa lasten välille.
Olen itse lapseton ja en aio lapsia hankkia tähän yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus:
eläkettä leikataan niiltä joilla ei ole lapsia ja vanhuuden hoivaa niukennetaan. Eivät ole tehneet ketään huolehtimaan rahan ja työntekijöiden riittävyydestä.
Ihan sama. Koska en tehnyt lapsia, olen saanut hankittua lähes miljoonan sijoitusomaisuuden kiinteän omaisuuden lisäksi. Niissä riittää turvaa vanhuuteen vaikken saisi senttiäkään eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus:
eläkettä leikataan niiltä joilla ei ole lapsia ja vanhuuden hoivaa niukennetaan. Eivät ole tehneet ketään huolehtimaan rahan ja työntekijöiden riittävyydestä.
Miksi kukaan tänne köyhyyteen ja kurjuuteen haluaa tehdä lapsia? Suomi on oikeasti paskamaa ja sen takia tänne ei lapsia tehdä. Tämä on on pilattu 2000 luvulla täysin.
Vanhemmat itse maksakoot pentujensa koulut,neuvolat,kotonamakoilut yms.. sitten hyväksyn sinun ehdotuksen täysin.
Pitäkää tunkkinne.
Lapsilisät pois ja jokainen saa makoilla kotona lapsen kanssa mutta se pitää tehdä omalla rahalla.
Siksi persut ja ytk.
Lapsilisät pois niiltä ketkä eivät osallistu niiden maksamiseen! Itse asiassa paras olisi että lapsilisät annettaisiin työtulovähennyksenä, eli saisi vähentää verotuksessa työtuloista. Tällä olisi kannustava vaikutus. Verorälssi saa muutenkin jo lukuisia tukia mutta eivät osallistu niiden maksuun.
Allt bort av alla som förtjänar! Det har fungerat så otroligt väl att de som förtjänar, själva har farit bort. Nu stör de inte längre finsk passivitet och fattigdom. Den får ni njuta av helt i ert eget sällskap.
Perhepolitiikassa ei ole kovinkaan fiksu veto se että tuetaan vain vähävaraisia perheitä. Kuinka ollakaan, hyvätuloiset perheet on niitä menestyjiä, niitä joiden geenit olisi syytä pistää jatkoon.
Ettäkö pitäisi lisääntymään kannustaa sitä porukkaa joka ei kykene edes itseään elättämään?
Oikeasti, geeneissä piilee perimä, ympäristön vaikutus on marginaalista.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan minun mielestä hyvätuloisilta kotitalouksilta pitäisi poistaa lapsilisät. Vaikka kotitaloudet jotka tienaavat yli 5000e/kk nettona niin heiltä lapsilisät pois.
Minä itse olen aina ajatellut niin että lapsilisä on tuki joka maksetaan pienituloiselle vanhemmalle jotta sillä on paremmin varaa kustantaa lapsen menot, nyt se menee niin että hyvätuloiset säästää tai sijoittaa lapsilisät lapselle ja se luo epätasa-arvoa lasten välille.
Ai ne on lapsilisät, jotka luovat eriarvoisuutta lapsien välillä. Eiköhän (taloudellista) eriarvoisuutta luo vanhempien erilaiset tulot ja varallisuus. Todella hyvätuloiset ja varakkaat todennäköisesti antaisivat saman pesämunan lapselleen ilman lapsilisääkin.
Sen sijaan tuo 5000e/kk on kahden keskituloisen vanhemman tulo. Heille lapsilisällä on tosiaan merkitystä. Etenkin, jos lapsia on enemmän kuin yksi. He eivät saa mitään muita tulonsiirtoja, maksavat täydet päivähoitomaksut yms.
Näissä keskusteluissa on pelottavaa se, että työ hyvätuloisuuden raja näyttää monien mielestä asettuvan tuonne keskituloisuuteen.
Omat lapseni ovat jo aikuisia ja työelämässä, joten henkilökohtaisesti tämä ei minua koske. Säälittää vaan tulevat vanhemmat, jotka halutaan ajaa yhä ahtaammalle.
Lapsilisä on on tasapuolinen tuki jokaiselle lapselle ja sen tarkoitus on "tehdä eroa" lapsiperheiden ja lapsettomien perheiden välillä. Se on reilu eli jokaiselle lapselle sama lapsiluvun mukaan. Se ei kyseenalaista lapsen oikeutta lapsilisään perheen tulojen perusteella.
Sen sijaan päivähoitomaksu ei ole oikeudenmukainen, koska maksua maksetaan tulojen mukaan. Jos lapsilisä poistetaan, pitää päivähoitomaksun olla sama kaikille, esimerkiksi 500 e/kk. Mitään tukea ko. maksuun ei saisi, koska se eriarvoistaisi lapsia kuten nyt tekee samansuuruinen lapsilisä. Olisi epäreilua sekä ottaa lapsilisä pois että maksattaa korkeinta päivähoitomaksua, jos perheen molemmat vanhemmat ovat keski- tai hyvätuloisia.
Lapsilisä voitaisiin korvata lapsivähennyksellä, joka tehdään suoraa verosta. Jos ei maksa veroja, ei saa vähennystä. Sillä ei olisi merkitystä, onko kyseessä ansiotulo- vai pääomavero.
Lapsilisät kaikille niille, joilla on lapsia.
Fiksua, että koulutetut saavat jälkeläisiä, joista pystyvät huolehtimaan. Huonompiakin vaihtoehtoja on olemassa.
t. lapseton maksaja
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on on tasapuolinen tuki jokaiselle lapselle ja sen tarkoitus on "tehdä eroa" lapsiperheiden ja lapsettomien perheiden välillä. Se on reilu eli jokaiselle lapselle sama lapsiluvun mukaan. Se ei kyseenalaista lapsen oikeutta lapsilisään perheen tulojen perusteella.
Sen sijaan päivähoitomaksu ei ole oikeudenmukainen, koska maksua maksetaan tulojen mukaan. Jos lapsilisä poistetaan, pitää päivähoitomaksun olla sama kaikille, esimerkiksi 500 e/kk. Mitään tukea ko. maksuun ei saisi, koska se eriarvoistaisi lapsia kuten nyt tekee samansuuruinen lapsilisä. Olisi epäreilua sekä ottaa lapsilisä pois että maksattaa korkeinta päivähoitomaksua, jos perheen molemmat vanhemmat ovat keski- tai hyvätuloisia.
Paitsi siinä vaiheessa, kun lapsiperhe tippuu toimeentulotuelle, lapsilisä lakkaa olemasta "lisä" ja se lasketaan tuloksi. Minusta tuo on valtavan epäreilu systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ei tarvitse olla siinä mielessä tasa-arvoisia, että ian kaiken on ollut rikkaita ja köyhiä, niin tämä maailma pyörii. Kunhan kaikilla lapsilla on ruokaa, vaatteet ja katto päänpäällä. Jollakin tasolla Suomessa on kuitenkin mahdollista, että köyhästä lapsesta tulee vaikka se lääkäri, vaikkei se tutkimusten valossa ole kovin todennäköistä.
Kyllä se rikkaankin lapsi, siinä missä köyhänkin lapsi syö ja asuu sen lapsilisän edestä. Rikas voi sitten palkastaan sijoittaa lapselle, mitä tykkää tai ostaa mitä tykkää. Tai jos ei tykkää, ni perintönä se sitten tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus:
Kaikki eivät saa lapsia, idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä voitaisiin korvata lapsivähennyksellä, joka tehdään suoraa verosta. Jos ei maksa veroja, ei saa vähennystä. Sillä ei olisi merkitystä, onko kyseessä ansiotulo- vai pääomavero.
Tämä. On ihmeellistä miten töissäkäyvälle perheelle on vain tarjolla taloudellista keppiä jos haluaa lisää lapsia. Sitten köyhille ja kieltä puhumattomille tarjotaan suurella kädellä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus:
Ihan sama. Koska en tehnyt lapsia, olen saanut hankittua lähes miljoonan sijoitusomaisuuden kiinteän omaisuuden lisäksi. Niissä riittää turvaa vanhuuteen vaikken saisi senttiäkään eläkettä.
Juuri tuosta syystä ehdotus on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisän idea on jouduttaa syntyvyyttä. Sinä haluat antaa signaalin, että varakas lapsi ei ole saman arvoinen kuin köyhän lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus:
Kaikki eivät saa lapsia, idiootti.
Ei-vapaaehtoinenkin lapsettomuus vähentää menoja. Siitä voi säästää.
Juu, lapsiahan syntyykin suomalaisille ihan liikaa...
Ehdotus: