Miksi jotkut ihmiset eivät kerro, mistä ovat vihaisia?
Alkavat vain käyttäytyä hyvin inhottavasti ja vihaten ikään kuin kostaisivat jotain mutta jättävät täysin mysteeriksi, mistä tämä käytös johtuu.
Kommentit (46)
Vanhemmilta opittu. Tunnekylmä kotikasvatus on kansantauti.
Vanhemmilta opittu. Tunnekylmä kotikasvatus on kansantauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy heiltä, älä täältä
Joskus hankala kysyä, kun vihaaja kieltäytyy kommunikoimasta.
Oletkohan jo kylliksi tallonut tämän ihmisen rajoja? Minulla ainakin meni kuppi nurin kun mikään puhe ei auttanut, vaan kaikki omat loputtomat samat huolet kaadettiin niskaani, vaikka asia ei liittynyt minuun ollenkaan. Ihmisten murheita kuuntelen kyllä ja yritän ymmärtääkin, mutta kun sama virsi jatkuu kuukaudesta toiseen niin... Ei vaan jaksa.
En tiedä kuinka paljon olin hänen rajojaan koetellut, kun ei hän siitä kertonut. Mutta hän oli tallonut minun rajojani, ja ystävyyden päättyminen oli minulle lopulta suuri helpotus. Lopullinen syy taisi olla se, että minulla ei ollut enää aikaa olla hänen pompoteltavanaan.
Mun äiti on ollut juuri tuollainen. Hän pui kaikki ihmissuhdeongelmansa, myös omaan lapseensa liittyvät, ulkopuolisten kanssa eikä vahingossakaan mainitse kohteelle mitään. Erityisen ongelmallista se on silloin, kun kyse on kasvatuksesta. Kuulemma pelkää, että minä suutun. Voi olla, että suuttuisin, mutta todellakin loukkaa se, että asiani käsitellään toisten kanssa eikä minulla ole mitään mahdollisuutta puolustaa itseäni tai kertoa omaa näkökulmaani.
Esimerkiksi kun pääsin yliopistoon, kuulin, että äidin rukouspiirissä anottiin Jumalalta, että en ottaisi paikkaa vastaan. Minun kanssani asiasta ei puhuttu mitään. Jumala ei nyt sitten kuitenkaan tullut estämään opintojen aloitusta.
Jos joku on kusipää minua kohtaan, niin en koe olevani enää selitysvelvollinen hänelle mistään. Jos suutun, niin siihen on kyllä hyvät ja näkyvät syyt, syy tuskin jää epäselväksi kusipäällekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy heiltä, älä täältä
Joskus hankala kysyä, kun vihaaja kieltäytyy kommunikoimasta.
Oletkohan jo kylliksi tallonut tämän ihmisen rajoja? Minulla ainakin meni kuppi nurin kun mikään puhe ei auttanut, vaan kaikki omat loputtomat samat huolet kaadettiin niskaani, vaikka asia ei liittynyt minuun ollenkaan. Ihmisten murheita kuuntelen kyllä ja yritän ymmärtääkin, mutta kun sama virsi jatkuu kuukaudesta toiseen niin... Ei vaan jaksa.
En tiedä kuinka paljon olin hänen rajojaan koetellut, kun ei hän siitä kertonut. Mutta hän oli tallonut minun rajojani, ja ystävyyden päättyminen oli minulle lopulta suuri helpotus. Lopullinen syy taisi olla se, että minulla ei ollut enää aikaa olla hänen pompoteltavanaan.
Meillä oli näköjään sama ongelma. Loppu hyvin, kaikki hyvin. "Energiavarkaat" ovat ajanhukkaa. Toki itsekin kuulin olevani mielisairas, kun laitoin rajat hyvinvoinnilleni. Eikä se mieleltä sairastuminen kaukana ollutkaan, kun loputtomasti joutui kuuntelemaan henkilön itse aiheuttamia ongelmia itselleen, ja siihen päälle vielä jumalaton itsekehu höystettynä rivien väliin minuun kohdistuvaa vähättelyä. Eikö siis henkilö itse ymmärrä, miksi olen vihainen? Miten sen voisikaan sanoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kato, sun pitää telepaattisesti tajuta, mikä on heillä sen mielen pahoittanut. Tietysti sun pitää tajuta, miten pahasti olet loukannut.
Nämä sarjaloukkaantujat loukkaantuu kaikesta, väärästä kasvojen asennosta ym.Itsereflektiokyky on tällaisilla jäänyt pikkulapsen tasolle ja purkavat traumojaan muihin. Kokevat aina olevansa uhreja vaikka todellisuudessa oma käytös muita kohtaan on törkeää.
Tälläset ihmiset on niin vaurioituneita, että uskovat itsekin omat juttunsa. Eivät yhtään näe vikaa itsessään vaan se on aina muissa. Se käytös on törkeää, koska kokevat sen olevan oikein, luulevat toimivansa oikein.
Sitten on tietty erikseen ne, jotka tasan tarkkaan tietävät mitä tekevät ja tekevät silti.
Tälläset ihmiset on niin vaurioituneita, että uskovat itsekin omat juttunsa. Eivät yhtään näe vikaa itsessään vaan se on aina muissa. Se käytös on törkeää, koska kokevat sen olevan oikein, luulevat toimivansa oikein.
Sitten on tietty erikseen ne, jotka tasan tarkkaan tietävät mitä tekevät ja tekevät silti.
Miksi joku on sulle selityksen velkaa?
Eräs esimies puhu puolelle työpaikkaa ongelmasta erään työ tekijän kanssa. Ei koskaan puhunut ongelmasta kyseiselle henkilölle, vaikka häntä siihen kehotettiin.
Siinä ei oikein johtamistaidot olleet ihan hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Kysy heiltä, älä täältä
Mököttäjä odottaa sitä, että muut arvaavat syyn hänen mökötykseensä. Mököttäjä on epäkypsä ihminen, jota ei itse ota vastuuta omista tunteistaan. Mököttäjä on raukkamainen ihminen, koska ei edes suostu keskustelemaan toisen kanssa asioita halki rakentavalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Meinaan jos minulla olisi joku ongelma jonkun ihmisen kanssa, niin kyllä minä kertoisin mikä se on. Jos en kehtaisi ottaa asiaa puheeksi niin se olisi selvä merkki siitä että minun täytyy itseni alkaa käyttäytyä kunnolla.
Kyrvänsyylä oot!
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on kusipää minua kohtaan, niin en koe olevani enää selitysvelvollinen hänelle mistään. Jos suutun, niin siihen on kyllä hyvät ja näkyvät syyt, syy tuskin jää epäselväksi kusipäällekkään.
Varmaan sun elämä täynnä rikkinäisiä ihmissuhteita tuolla menolla, mutta tee kuten haluat
Koska sinulle on kerrottu asia jo kymmeniä kertoja.
Jossain vaiheessa sitä ei jaksa enää selittää, ja antaa vain olla. Tämä on tavallinen selitys sen miesten "meillä oli kaikki hyvin, mutta nainen yhtäkkiä halusi eron". Nainen on kertonut asian useita kertoja, sillä ei vain ole ollut vaikutusta.
Toinen vaihtoehto on se, että olet tehnyt jotain äärimmäisen typerää ja loukkaavaa. Kukaan ei jaksa selittää sinulle sitä, että toimit väärin asettuessasi ystäväsi väkivaltaisen eksän puolelle sen sijaan, että olisit ollut ystäväsi tukena. Parasta vaan jättää kumpikin teistä sikseen.
Miksi tuhlata aikaa ihmiseen, joka luulee voivansa käyttäytyä miten tahansa ja silti odottaa, että hänelle ollaan mielinkielin? Niinpä, niin kovin yksinkertaista.
Itse en vihaisena osaa käyttäytyä järkevästi. Pata menee täysin jumiin enkä pysty toimimaan kuten haluaisin. Huudan pääni sisällä itselleni että lopeta nyt typerä käytös, tee niin ja näin, mutta se ei onnistu ennen kuin pahin tunnemyrsky on mennyt ohi. Koitan opetella tästä pois, ja nykyisin järkevöidyn jo vähän nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku on sulle selityksen velkaa?
Itsekö otat vain vastaan kun tuntemasi ihmiset ovat yhtäkkiä ilman mitään selitystä vittumaisia ja pahantuulisia sinua kohtaan?
En minä oikeastaan ole vihainen. Syy on "etäisyyteen" ilmeinen ja normaalin ihmisen pitäisi se ymmärtää. Olen yhteyksissä vain rajojeni mukaisesti. Minua ei kiinnosta olla tuon ihmisen kanssa enempää tekemisissä eikä ole mitään syytä yrittää korjata välejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kato, sun pitää telepaattisesti tajuta, mikä on heillä sen mielen pahoittanut. Tietysti sun pitää tajuta, miten pahasti olet loukannut.
Nämä sarjaloukkaantujat loukkaantuu kaikesta, väärästä kasvojen asennosta ym.
Rasittavimpia ovat ihmiset, jotka luulevat että he liittyvät joka asiaan tässä maailmankaikkeudessa. Jos vaikka kerron töissä kahvihuoneessani syöneeni lomallani ruokaa, jonka hyvä resepti löytyy linkistä X, alkaa ihminen tilaamaan mitä oikein tarkoitin kommentillani ja miksi toin juuri sen ruoan ja sen reseptin esimerkiksi? Jos vaikka käsisaippua loppuu työpaikalla ja todetaan saippuaa olevan lisää siivouskomerossa, niin siitäkin otetaan hernettä nenään ja aletaan tuikkaamaan mitä oikein tarkoitettiinkaan tuolla kommentilla? No, että jokainen voi ihan itse ottaa ja kävellä siivouskomerolle ja ottaa sieltä pumppupullollisen saippuaa ja viedä sen lavuaarin reunalle.
Nuo käsittämättömästä syystä loukkaantujat eivät osaa yhtään ajatella sitäkään, että saavat aikaan vähäpuheisen ympäristön, jossa ihmiset alkavat varoa viatonta ja myös asiatietoa sisältävää puhetta ettei vain menisi se herne nenään tai tulisi painostava ilmapiiri työpaikalle. Ikävä kyllä, näitä mököttäjiä ja joka asiasta herneen nenäänsä kiskoivia ei voi laittaa syytteeseen työpaikkakiusaamisesta, vaikka siltähän heidän käytöksensä toisille tuntuu. Paksunahkaisimmat eivät puhu heille mitään ja tulevat sitten itse syytetyiksi työpaikkakiusaajina.
Leikkaan kaikki mököttävät aikuiset surutta elämästäni. Mököttäminen on heille joko ihmisten kontrollointikeino tai sitten on vanhanaikaisesti opetettu että mistään ei saa ikinä puhua suoraan (yleistä naisille)
"Kyllä sinä tiedät!" "Ei mikään!" "Haist' ...."
Helpoimmalla pääsee, kun jättää nämä kiukuttelijat omaan arvoonsa ja menee itse eteenpäin.