Oliko teidÀnkin luokilla joku superhikari joka pillitti aina jos sen kokeesta tulikin "vain" 10- miinus?
Kommentit (25)
YlÀasteella ja lukiossa ei, mutta tekussa oli sellainen joka sai lÀhes kaikista ammattiaineista tÀysiÀ pisteitÀ. MinÀ olin kuitenkin luokan paras matikassa, missÀ hÀn ei taas loistanut - ihme kyllÀ, kun tekun matikka oli aika helppoa. NÀytti olevan kova paikka hÀnelle, ettei ollut luokan paras siinÀ, eikÀ edes toiseksi paras.
Vierailija kirjoitti:
YllÀttÀvÀn iso prosentti nÀistÀ kympinoppilaista epÀonnistuu elÀmÀssÀÀn. KymppejÀ ja ÀlliÀ vaikka kuinka mutta työelÀmÀssÀ eivÀt pÀrjÀÀ tai ylisuorittaminen pehmittÀÀ pÀÀn ja sairaselÀkkeelle suoraan koulusta.
Sanotaan myös ettÀ hullun ja neron raja on veteen piirretty viiva. - YhtÀ kaikki. Itse opiskelin lukiossa aikana jolloin monesti tuhistiin ja puhistiin, ettÀ ei lukion arvosanoilla ole mitÀÀn vÀljÀ kun lÀhes kaikki joutuvat kuitenkin arvosanoista huolimatta lÀpÀisemÀÀn pÀÀsykokeen, jos haluava pÀÀstÀ opiskelemaan yliopistoon.
Poikkeuksen muodosti tuolloin ainoastaan jotkin "perinteisistÀ poikein aloista" (eli jotkut alat teknillisestÀ korkeakoulusta) saattoi saada opiskelupaikan suoraan eli vapautuksen pÀÀsykokeista, jos kirjoitti "riittÀvÀn hyvÀn" arvosanan matikasta. - - - - Vastaavaa buustausta ja palkintoa en muista luvatun yhdeltÀkÀÀn "tyttöjen alalta".
Vaikka itse punnersin itseni pÀÀsykokeiden kautta ja lopulta kolmen pÀÀsykokeessa kÀynnin jÀlkeen sisÀlle haluamalleni alalle, jonne otettiin tuolloin hakijoosta 7% hakijosita, keksikinkertaiella ylioppilastodistuskella, niin kyllÀ opiskeluaikana selvisi, ettÀ olin yksi niitÀ harvoista, jotka eivÀt olleet kirjoittaneet ensimmÀsitÀkÀÀn laudaturia, (TitenkÀÀn en kaikkien taustoja tunne ja tiedÀ. - Ja tiedÀn kyllÀ, ettÀ aina joku voi saada paikan minunkin alalta vaikka ei olsi kÀynyt pÀivÀÀkÀÀn lukiota)
Mutta silti. Jos tÀnÀÀn olisin hakijoiden joukossa, niin tuskin saisin ist paikkaa "omalta alaltani", koska ylioppilastutkintotodistukseni arvosanat ovat niin surkeat kuin ovat. Ja mitÀ olen antanut itselleni kertoa, niin aloituspaikat tÀyttÀÀ niin moni erinomaisesti ylioppilaskirjoituksissa pÀrjÀnneet, ettÀ moni "tavallsien erinomainen" joutuu hakemaan paikkaa pÀÀsykokeilla. Ja kyllÀ tuossa pÀÀskokeessa ja siihen valmistautumisessa varmasti saattaa autttaa enemmÀn ja vÀhemmÀn se, mitÀ on lukiossakin (/tai missÀ tahansa muulla) tullut oppieeksi. Koulutulsella kun on tapana kasautua. entisen pÀÀlle. Ts, uudempia asioita on helpompi oppia jos on hyvn hallussa vanhaa, (Toki oppimseen kuuluu myös kyky unohtaa).
Toinen juttu on se, ettÀ ne, jotka pÀrjÀÀvÀt esimerkiksi juuri edellÀ mainitussa lukiossa kiitettÀvÀn hyvin tai vielÀ paremmin niin heistÀ osalla saattaa olla kiinnostus ja intohimo jossain muualla kuin niillÀ kaikkein tunnetuimmilla aloilla. - VÀlillÀ kun tuntuu, ettÀ osalle yliopistossa ei ole kuin muutama mÀÀrÀtty ala tai tiedekunta, joista jankutetaan ja pidetÀÀn jotenkin vallan erityseina tyyliin lÀÀkikser-oiks-kauppatieteet-di. Kuitenkin yliopistolta löytyy lukusia joukko monta muuta kiintoisaa paikkaa, jonne suunnata ja josta löytÀÀ se oma juttu ja mahd. intohimo.
Jep,se tuli sitte raskaaksi jollekki vanhemmalle amisjannulle 16 vuotiaana, ja siihen jÀi koulut ja alkoi kalja+tupakit maistuun.
YlÀasteella luokallani oli kympin tyttö ja poika. Ei ne mistÀÀn pillittÀneet, tuskin alta kymppejÀ usein tosin saivatkaan. Mukavia luokkatovereita molemmat, olivat tehtÀvissÀÀn niin nopeita ettÀ auttoivat loppu tunnit aina meitÀ hitaampia uuvatteja. Pojasta tulikin sitten lÀÀkÀri ja tytöstÀ farmaseutti, hienoja tyyppejÀ kaikin puolin! :)
Ei itkenyt vaan voivotteli ja kiroili, jos oli muu numero kuin kymppi. Samalla painoi lyttyyn ne, jotka saivat esimerkiksi ysin, koska jos kymppimiinuksen saaja on huono, niin muut ovat vielÀ huonompia.