Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vaunujen hankinnasta...apuva!

20.03.2007 |

Heissan, Ihan vielä ei ole ajankohtaista mutta pian tässä kevään aikana kuitenkin. Eli olisi lähdettävä elämän ekoille vaunu ostoksille. Nyt sitten kaipaisinkin suosituksia. Eli mitä kaikkea tulee ottaa huomioon ja onko jotain tiettyjä merkkejä mitä suosittelette tai ette missään nimessä suosittele.

Itse olen ihmetellyt kaikkia kovia ja pehmeitä kantokoppia, teleskooppiaisoja ja kääntyviä aisoja. Eli auttakaa noviisia!!!

Sitten vielä muista hankinnoista..eli mitä ehdottomasti kannattaa esikoiselle hankkia. Vaatetta tulee siskolta ja kavereilta. Mutta vannaa, hoitopöytää yms...??? Vinkkejä kaivataan.

terv. vaavahaaveet rv 21

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pitkästä aikaa kirjoittaessa totesin, että vaihdanpas nimimerkin kun on haaveet vaihtumassa todeksi!! :)

Vierailija
2/9 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunuista voisin sanoa sen verran (ei vielä käyttö kokemusta kun rv 40+5) mutta lastentarvikkeessa neuvoivat tai ohjeistivat seuraavasti. Eli kova koppa on parempi kesävauvalle koska koppa on viileempi. Pehmeäkanto koppa talvivauvalle lämpimämpi. Osa tykkää kun pehmeäkoppa on helppo ottaa pois kun kova koppa on taas raskaampi. Jotkut ovat sanoneet että briot on aika pienikokoisia joten vauva kun kasvaa käy vaunun nukkumatila nopeasti pieneksi. Emmaljungaa taas koehutaa reiluksi ja tilavaksi. Onhan sit ora, emma, teutonia, gesselin ja paljon muitakin merkkejä mutta niistä en osaa sanoa. Itse päädyin Emmaljugan Duo Edgeen ja oti heitto aisalla jotta on helppo liikkeessä tuulen ja auringo paiteen myötä vaihtaa suuntaa eikä tarvitse sit kauheita suojia tunkea jotta ei aurinko paita silmään tai tihkuta vettä koppaan tai tuule sisään. Lisäksi jos autoilette niin kannattaa kokeilla et mahtuu juuri teidän autoon. Sit tottakai jokainen äiti mieltyy johonkin päältäkin päin. Valitettavaa mutta totta.

Muista hankinnoita jotka on tärkeitä niin vanna tietty, jos ei hoitopöytää niin ainakin jokin paikka missä kaikki tarvikkeet on saatavilla. Turvakaukalo, pinnasänky, sitterin voi hankkia vasta sitten kun vauva on syntynyt kun kaikki vauvat ei tykkää kuulemma edes olla semmosesa. Tietty sit perustavaraa kuten rasvoja, harsoja, peppupyyhkeitä, vaippoja jne.

Toivottavasti sepostuksestani on jotain apua. =)

Uuusimassa vauva lehdessä oli muuten vaunujen ostajan ohje, joten kannattaa se lukea myös joskos siitä ois apua ennen kuin liikeisiin menee pyörimään. =)

Onnellista odotusta

Nemotus rv 40+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olemme olleet tyytyväisiä. Nyt toista odotellessa, olen todennut että hyvä kun investoitiin heti kunnollisiin vaunuihin.

Kääntyvää aisaa ei ole, eikä olla sitä myöskään kaivattu.

Koppa on kova ja tilava, ollut hyvä.

Mukava lisä on ollut " tuulettuva pohja" , eli kesällä tosi hyvä olemassa.

Ja kätevä, eli pohjaan saa aukaistua luukut yhdellä napin vedolla.

Sen kun muisti aina aukaista, kun vauvan toi sisälle, niin ei päässyt koppa homehtumaan.

Suosittelen!

Myös vaunujen vaalea beige väri on ollut hyvä, viileä kesällä....eikä oo pahemmin likaantunutkaan, turhaa pelkäsin sitä :)

Vierailija
4/9 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen heittoaisaan, se toimii loistavasti. Saa auringon ja tuulen mukaan käännettyä nopeasti suunnan. Ekalla lapsella oli Hartanit ja toiselle hommasimme Gesleinit.

Olen myös ollut tyytyväisempi pehmeään kantokoppaan. Kova saattaa olla hieman tilavampi?

Merkeistä sen verran, että Emmaljungat totesin hankalaksi kasata. Kannattaa itse kokeilla liikkeessä moneen kertaan kasausmekanismi.

Uusimmissa Gesleineissa on se hyvä puoli, että nukkumatilaa saa pidennettyä jalkatuessa on mekanismi ja pään takana on myös suoja, kun kantokassi otetaan pois estämässä lapsen putoaminen vaunuista. (tämä vain Suomessa liikkeistä ostettavissa malleissa) Muistaakseni nukkumapituus on 98 cm! Hyvä joko isolle vauvalle tai niille, ketkä nukuttavat vielä isompia lapsia ulkona. Meillä ensimmäinen nukkui päikkärit ulkona vielä 2 vuotiaana.

Suosittelen myös, että testaa, mahtuuko vaunut omaan autoon, meillä se muodostui ratkaisevaksi tekijäksi.

Etukäteen en osaa sanoa, mitä kannattaa hankkia. Itse ostin kakkoselle kantoliinan, mitä kokeilin jo laitoksella ja totesin erittäin käytännölliseksi ja mukavaksi. Etukäteen siksi, että vaatii aikaa, kun opettelee sitomaan liinan. Pelkkien nettikuvien avulla en itse ainakaan oppinut sitomaan liinaa. Kuvat selkeytyivät vasta, kun asiantuntija käytännössä näytti, miten sidonnat tehdään.

Tietenkin kannattaa varata vaippoja yksi paketti kotiin odottamaan.

Malttia vaunukaupoille

Triku

Vierailija
5/9 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös Emmaljugan Duo Edge - merkkiset vaunut,ostettu kesällä -05 ja olen ollut erittäin tyytyväinen. meillä iso poika ja mahtui hyvin nukkumaan kovassa kantokopassa jonnekin sinne 8-9-kuiseksi saakka, silloin oli siirrettävä ratasistuimeen, koska kopassa ei ole vöitä ja meinasi tulla jo yli laidan herättyään. nytkin ajoittain nukkuu ulkona ja hyvin on mahtunut ratasistuimeen kaikkine vällyineen ja toppavaatteineen, 1v6kk ja pitkä poika kun on. eli ei mielestäni ollut kylmä talvella termospohjansa ansiosta ja koppaan sai hyvin laitettua vällyjä. vaunujen värinä on musta/platina, missä tietysti ehkä hieman herkemmin näkyy kurajäljet tai kuolaukset kuin esim beigessä. muutamat jäljet ovat lähteneet hyvin kankaasta pois kostealla pyyhkimällä ja olen ollut tarkka ettei vaunuissa juuri syödä eikä poika muutenkaan istu kuravaatteissa niissä. aisa ei käänny muuta kuin istuimen suuntaa vaihtamalla, mutta en ole kokenut asiaa ongelmaksi vaikka paljon ulkoilenkin rattailla. myös plussaa kun hyttysverkko kiinteä eli aina mukana, samoin sadesuoja mukana. otin terästavarakorilla joka helppo pyyhkiä kurien jäljiltä eikä hiekka pääse varastoitumaan kuin jos olisi ollut kangaskori.

ainoa mikä kannattaa tosiaan ottaa huomioon on juuri se autoon mahtuminen, meillä molemmat autot 5-ovisia joten mahtuvat juuri ja juuri takakonttiin, muutama kassi mahtuu myös eli viikonloppu matkat onnistuneet. ratkaisimme ongelman ostamalla toiset matkarattaat, jotka kulkevat auton perässä ovat kevyemmät ja pienemmät, joten miehelläkäään ei mene hermo niitä pakatessa. eli emmaljugat ovat hieman raskaammat ja kömpelömmät pakata autoon mutta onnistuu kyllä. tilavat ovat ja tukevat sekä klassisen kaunis muotoilu johon ihastuin. kankaat ovat laadukkaita ja istuu hyvin rugon ympärillä eikä vaikutelma ole ryppyinen, niin kuin mielestäni jossain muissa malleissa. olen myös keskimittaa pidempi niin mielestäni minulle eivät sopineet kovin matalat vaunut, koska vauvaa hoitaessa selkä olisi myös hieman " rasittunut" ja ehkä hullunnäköinen mielestäni jos pitkällä ihmisellä kovin matalat vaunut.

rintareppu oli myös ehdoton apu ja kantoliina. rintarepussa meinasi vaan selkä kipeytyä ja hartiat koska poika oli iso ja painava jo syntyessään. kantoliina armollisempi omalle selälle, joskin sitominen ehkä hieman ttyöläämpää. minulla oln trikoinen pitkä liina ja nyt olen miettinyt ostaisinko trikoisen rengasliinan koska puuvillainen joustamattomasta kankaasta tehty ei ainakaan minulla toiminut. sitteri oli hyvä kun vauva maisteli ensimmäisiä ruokia siis soseita. tuttipullo/ tuttipulloja kannattaa varata muutama kaikesta huolimatta vaikka onkin päättänyt imettää. joskus se oma päätös ei vain yksinkertaisesti riitä ja on annettava periksi. samoin muutama pieni vaate50- 56cm sillä on ihana pukea vauva laitoksella hänelle sopiviin vaatteisiin.

aimmilla olikin jo varmaan kaikki muut mitä kannattaa hankkia... niin ja muistathan rinnansuojat myös kesällä siis lämmittimet, esim ruskovillalta saa ja ovat aivan ihan pehmoiset ja kevýet mutta silti lämmittävät.

Vierailija
6/9 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti Emmaljunga Duo Edge - merkkisiä , kirjoitusvirhe päässyt tekstiin...

Vierailija
7/9 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia vaunuja ja ne eivät kehtaa edes kirjoitella, joilla on jotkin halvemmat vaunut tai ei-niin-suosittu merkki.

Minulla oli neljällä lapsella käytetyt yhdistelmä Briot, sellaiset kunnon 90-luvun vaunut. Maksoin niistä 25e. Näissä oli istuinosa, jonka sai makuulle ja sen päälle laitettiin kova koppa. Tein vaunujen kanssa paljon kävelylenkkejä ja ne kestivät oikein hyvin. Ehkä eivät olleet kevyimmästä päästä työntää, mutta lähtipä samalla raskauden aikana kerätyt kilotkin! Myin yhdistelmät vielä eteenpäin, eli ainakin kuusi lasta niissä on ollut! Jos olisin oikein lyhyt niin niskat olisivat ehkä kipeytyneet, koska työntöaisa on aika ylhäällä. Toisinaan kovalla tuulella kaipasin heittoaisaa. Vaunut eivät olisi myöskään mahtuneet autooni, joten ostin sitten uudet kunnolliset rattaat kun poika täytti puoli vuotta. Sitten käytin kumpiakin vähän aikaa rinnakkain. Nyt toista odotellessa olen harkinnut tuplia tai sitten ostan taas jotkin käytetyt yhdistelmät.

Eli jos pokka kestää ajella käytetyillä niin vaunurahat voi minusta laittaa muuhunkin. ;-)

Vierailija
8/9 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa ei kannata kiinnittää huomioo toisten mielipiteisiin, jostain tietystä merkistä tai mallista. Ennemminkin ottaa vaikka paprua nenän eteen ja tekee itselle vähän listaa, mitä ominaisuuksia kenties itse kokee tarvitsevansa.

Tunnetuimmat (ja ehkä ne laadukkaimmat) merkit Brio ja Emmaljunga ona ainakin laatua arvostavalle hyvät. Hinnakkaimpia kylläkin. Muita sitten esim. Gesslein, Hartan, Ora, ABC..

Meillä tärkeimmät vaunu-kriiteerit on: Pieni koko/keveys, heittoaisa, hyvät/helppo työntää, laadukkaat kankaat, pitkä makuutila. Muut sitten vain plussaa, kuten miellyttävä väri :) (tärkeä itseasiassa sekin)

Ja parhaimmalta meidän käyttötarkoitukseen on Emmaljungan Ceroxit kantokopalla (pehmeä). Eiköhän ne sitten aikanaan hommata :)

Esikoisen aikana oli myös Emmaljungat (Minior edged).

Ja liikkeissä ne opastaa hyvin, kunhan vaan kerrotte millaisia ominaisuuksia haluatte vaunuille!

Vierailija
9/9 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oman reilun kolmen vuoden ja kahden lapsen kokemuksella miettisin seuraavia asioita:

*Kuinka paljon tulette tarvitsemaan vaunuja?

*Käytkö tekemässä kauppaostoksia, matkustatteko? -> Tavaratila kori vai pussi? Pitääkö mahtua isompi laukku alle?

* Onko istuinosa tarpeeksi iso?

*Onko vaunut tarpeeksi suojaisat? Joissain malleissa viima pääsee helposti kuomun alta makuutilaaan.

Tässä siis muutamia asioita mitä todella kannattaa miettiä. Toinen kehuu toista ja toinen toista, mutta mielestäni vaunujen ns käyttömäärä ja tarkoitus on ratkaiseva.

Meillä päädyttiin reilu 3 vuotta sitten Brioihin kombeihin, koska:

*pohjoismaiset vaunut eli suunniteltu näihin oloihin ja säihin. Suojaisat ja laadukkaat kangasmateriaalit. Talvivauvalle vaunut olivat todella suojaisat.

* Jämäkkä hyvä ratasosa ja tilava kunnollinen tavaratila. Olen matkustellut paljon yksin esim junassa jolloin tavaratilaan on saanut kätevästi isonkin kassin. Lisäksi käyn kävellen tekemässä kauppaostoksia.

* Kovakoppa oli käytännöllinen. Kopan jäätyä pieneksi istuinosasta sai ns vaunun kopan kun laittoi kantokopan kuomun jalkapäähän.

Ensimmäisiä vaunuja ostaessani en edes katsonut muita kuin Brioja ja Emaljungia em syistä johtuen. Nyt vuosien varrella en itse ole löytänyt valitettavaa, mutta monella tutulla on tullut kritiikkiä omista vaunuista, jotka ovat olleet muun merkkisiä kuin Briot tai emaljungat.

Nyttemmin Kombit ovat vaihtuneet Brion syskonklassikkeihin eli tuplat on käytössä ja näihinkin olen äärimmäisen tyytyväinen.

Ja yksi hyvä neuvo vielä. Jos saat halvalla hyvät vaunut niin älä ole liian kriittinen kuosin suhteen! Itseäni alussa häiritsi vaunujen kuosi, mutta mieheni sanoi että kuules kun sinä tuola ylpeänä äitinä työntelet vaunuja niin et sinä ensimmäisenä mieti että " voi kun tuo kuosi ei oikein miellytä" . Ja näihän se oli! :) Ei siinä enään hirveesti kankaan värit kiinostaneet kun sydänkäpynen kölli vaunun pohjalla :)

Vanttu rv 32 ja vekarat