Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko imettänyt raskaana ollessasi?

20.11.2007 |

Tai tullut raskaaksi imettäessäsi? Jatkoitko imetystä vai lopetitko sen? Mistä syistä? Miten odotus meni jos imetit? Ym aiheeseen liittyvää.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin kesäkuun lopulla raskaaksi ja imetin tuolloin edelleen n 1.5v poikaani aamuin ja illoin. jatkoin imetystä, koska lääkärini mukaan mitään estettä asialle ei ollut. lääkäri antoi ymmärtää, että imetys usein loppuu raskauden aikana itsestään joko siten, että maito muuttuu lapsen mielestä pahanmakuiseksii eikä hän enää halua sitä tai sitten maito vaan loppuu. minulta maito loppui raskausviikolla 23 ja imetys päättyi täten esikoislapsen ollessa 1v9kk.

Vierailija
2/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin tullessani raskaaksi vielä muutamia kertoja päivässä. Imetys ei aiheuttanut mielestäni mitään muita oireita, paitsi jossakin vaiheessa ( ennen puoltaväliä) maidon tulo loppui ja rinnat oli tosi arat. Siihen tyttö vain totesi, ettei tule mitään, mutta halusi silti päivittäin käydä rinnalla.

Loppuraskaudessa ajoittain rinnat on ollut kipeämmät ja välillä eivät ole olleet lainkaan arat. Lisäksi olen huomannut aina tytön käydessä rinnalla, että kohtu supistelee hetken voimakkaasti. Kuitenkaan supistukset eivät ole edelleenkään aiheuttaneet mitään kohdunsuulla...

Taapero rv 39+5, eli sais käynnistyäkin jo :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin noin kolme kertaa päivässä alkuraskauden ajan ja kun oli esikoinen vuoden ja 6,5 kuukautta lopetin, (6 kk ennen laskettua aikaa), mulla teki todella kipeää ja oli liian vähän kannustavaa tukiverkostoa ympärillä. Siis sitä päinvastaista mielipidettä riitti, jonka tietenkään ei pitäisi antaa vaikuttaa. Maidon määrä myös väheni ja esikoinen kiukutteli enenevissä määrin tisseilleni, joten oli siinäkin mielessä ilkeän tuntuista, kun ei voinut antaa mitä pyydettiin. Jos ei olisi tätä ihmettä tapahtunut, että raskaaksi pääsin uudestaan, niin olisin jatkanut imetystä ainakin kaksivuotiaaksi asti. Esikoinen kuitenkin alkoi nukkumaan yöt läpensä imetyksen lopettamisen myötä, joten omakin elämänlaatu parani siinä samassa.. =)

Vierailija
4/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös tissit olemassa vielä esikoisellekin (nyt 1 v 10 kk), mutta hyvin harvoin niitä enää on kiinnostunut käymään pussailemassa. enemmän pitää tärkeänä sitä, että saa painaa poskensa tissiä vasten ja nauttia läheisyydestä.

Vierailija
5/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imetän esikoista joka on kohta 8kk. En missään nimessä haluaisi lopettaa imetystä. Neuvolasta kuitenkin käskettiin lopettamaan keskenmenoriskin vuoksi. Nyt pelottaa imettää, mutta itkettää pelkkä imetyksen lopetuskin. Tunnen itseni huonoksi äidiksi ja epäonnistuneeksi.

Olen yrittänyt antaa vauvalle korviketta, mutta hän ei tykkää sen mausta. Ruuan mukana saan korviketta menemään vähän yli 1dl päivässä. Joten pakko on imettää että saa maitoa tarpeeksi. Jogurttia annan myös että saa maitotuotteita. Tämä asia on todella vaikea :(

Viime raskaudessa minulla oli ennenaikaisensynnytyksen uhka ja olin sairaalassa pakko levossa parisen viikkoa. Tyttö kuitenkin syntyi viikolla 39+6. Pelottaa että jos imetän niin tämä raskaus menee kesken tai sitten vauva syntyy ennenaikojaan :( Ahdistaa ja pelottaa ja en tiedä mitä tehdä :' (

Jouhi ja tyttö kohta 8kk ja itunen 4+3

Vierailija
6/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi kans noin, että neuvolatäti katsoi äärimmäisen ankarasti muhun ja alkoi paasaa aiheesta.. Olin kuitenkin lukenut joitain juttuja, enkä kaikkeen langennut mitä hän sanoi, mutta kuuntele omia tuntemuksiasi enemmän. Mene paikallisen imetystukiryhmän toimintaan mukaan, haali itsellesi vertaistukea!!!!!!!!!

Lue aluksi vaikka tämä artikkeli:

http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php

Esikoisesi on kuitenkin vielä sen verran pieni, ettei hänelle voi asiaa selittää, kuten minä jo pystyin omalleni ja vierotus oli todella helppo sen vuoksi. Ja maitokin sulla riittää varmasti paremmin, kun on kyse kahdeksankuisesta. Omani söi ja joi jo pääasiallisesti ihan muuta ravintoa ja vaan naatiskeli tissillä yhteisistä hetkistä.

Tee just niinkuin susta tuntuu parhaalta ja kysy oikeilta asiantuntijoilta! Neuvolatädit eivät lue viimisimpiä tai edes uudempia kuin 20-vuotta vanhat tutkimukset..

nemma rv 25+

Vierailija
7/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni joku sanoi, että vasta raskauden puolivälin jälkeen alkaa istukka läpäisemään sellaisia hormoneja, jotka voisivat edesauttaa ennenaikaista syntymää. Raskauden alkuaikana imettäminen on turvallista siinä mielessä!!!!

(Saako tällaista sanoa ääneen, mutta ajattelin itse, että kun niin helposti tulin raskaaksi toisella kerralla, oli kuitenkin esikoisen tarpeet mielessäni etusijalla, ja raskaushan voi mennä kesken niin moneen muuhunkin asiaan, joten uutta tupaan vaan sitten jos juuri tämä yksilö ei kestä jakaa äitiään isoveljensä kanssa...)

Vierailija
8/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkään aiheuttavani sillä keskenmenon. Tappavani oman lapsen alkuni :( Aijon mennä yksityiselle lääkäriin sitten kun viikkoja on 5+6 eli ensiviikon perjantaina. Kysyn sitten asiantuntevalta lääkäriltä mitä mieltä hän on. Pelottaa nyt vaan imettää sinnekin asti.

Lasten neuvolan puolelta taas terkkari sanoi että " suositus on se että ei imetetä raskaana ollessa, mutta voit minun mielestäni imettää kunhan pidät itsestäsi hyvää huolta. Syöt paljon ja terveellisesti, liikut ja ulkoilet."

Vierailija
9/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin varmaan neuvolan ohjeen huomiotta, tuntuu olevan vanhentunutta tietoa siellä. Nykyään ohjeistuksena on, että imetystä ei tarvitse lopettaa, ellei se aiheuta supistelua. Yhtenä sääntönä on pidetty myös sitä, että jos yhdyntää ei ole kielletty, ei ole syytä kieltää imetystäkään (--> kohtu supistelee orgasmin aikana). Itse imetin esikoistani n. raskausviikolle 15 asti. Olisin jatkanut pidempäänkin, mutta rinnat alkoivat tuntua ihan tyhjiltä, mikä taas teki imettämisestä epämiellyttävän tuntuista.

Imetystukilistan sivuilta löytyy lisää tietoa aiheesta. Voit myös soittaa imetystukipuhelimeen, jonka numero löytyy samaisilta nettisivuilta

osoitteesta http://www.imetystukilista.net/index.php

ronjaruu

Vierailija
10/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mielestäni ihan hyvä, mutta siellä tietenkin kannustetaan imettämään lähes joka tilanteessa. Siksi en pidä sitä loutettavana tässä asiassa :/Oliskohan jossain muualla ihan fakta tietoa asiasta? Jotain tutkimuksia ym?

Minulla kyllä alamahaa jomottaa ym mutta en nyt ihan varmaan supistuksiski niitä sanoisi. Viikkoja todellakin nyt noin vähän niin en haluaisi lopettaa imetystä, koska jos alkio onkin väärässä paikassa tai jos on tuulimuna tai menee muuten kesken niin sitten harmittaa kun imetys loppui :(

Jostain pitää saada fakta tietoa, mutta mistä?

Vierailija
11/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaaksi tullessanne niin onko teille tullut heti raskausoireita? Onko rinnat kipeytyneet? Eli siis onko imetyksellä tai kenties pienellä välillä raskauksissa ollut vaikutusta oireisiin?

Vierailija
12/13 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Onneksi olkoon raskaudestasi!

Kuten moni muukin on sanonut, ei imetystä tarvitse lopettaa raskaana ollessa - ellei siihen ole pätevää lääketieteellistä syytä. Nyrkkisääntö on tosiaan tuo, että jos seksiä ei kielletä, ei tarvitse imetystäkään lopettaa.

Imetys ei aiheuta keskenmenoa! Keskenmenojen syy on muualla, useimmiten kyseessä on ongelmat sikiössä. Tästä syystä sinun ei siis ainakaan tarvitse lopettaa :) Mikäli imetys aiheuttaa kovaa supistelua tai tuntuu itsestäsi ikävältä, sinulla on toki oikeus lopettaa, kukaan ei tule sinulle sanomaan, mitä on tehtävä :)

Itse olen raskautunut nyt kolme kertaa imetysaikana, neljäs sai alkunsa tandemimetyksen aikana. Toinen raskaus alkoi, kun imetin vielä useita kertoja päivisin ja esikoinen oli vajaa vuoden. Kolmas raskaus alkoi, kun imetin sekä öisin että päivisin ja kakkonen oli myös vajaan vuoden. Nyt neljännellä kerralla imetin ja imetän edelleen kahta nuorinta, kolmas oli noin 8kk, kun tulin taas raskaaksi.

Raskausoireet ovat olleet suunnilleen samanlaiset ja alkaneet samoihin aikoihin jokaisessa raskaudessa. Rintojen herkkyys on saanut ajoittain irvistelemään, mutta se helpottaa aina hetken päästä imetyksen alettua.

Imetys ei ole pois masussa kasvavalta pikkuiselta, koska hän ottaa kyllä omansa. Samoin rinnalla oleva pikkuinen. Tärkeintä onkin siis huolehtia itsestään, sillä jos joku jää vähälle, se on äiti :) Periaatteessa imettämistä raskaana voi verrata kaksosraskauteen, ei se sen kummallisempaa ole.

Kaikkea hyvää sinulle!

Porenn, kolme typykkää ja Pikkukulta rv 26+3

imetystukiäiti

Vierailija
13/13 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän mennessä kaksi kertaa raskauden aikana. Aloin odottaa toista poikaani esikoisen ollessa 8kk aivan kuten sinäkin ja imetin häntä niin kauan kuin hänelle maito maistui eli tässä tapauksessa noin 11kk ikään. Esikoinen reagoi raskauteeni välittömästi, jo ennen kuin tein raskaustestin. Hän ensin maistoi rintamaitoa, irroitti ja irvisti ja sitten vähän myrtyneen oloisena jatkoi syömistä. Maidon maku siis silloin muuttui heti kättelyssä. Samoihin aikoihin vatsaani myös hieman jomotteli ja siitäkin arvelin olevani raskaana. Raskaustesti vahvisti tämän varmaan jota 5+ viikolla ja jatkoin imetystä normaalisti. Neuvolassa neuvottiin lopettamaan, mutta koskei imetys aiheuttanut minulle minkään sortin supistuksia tms niin jatkoin. Kohtua toki silloin tällöin jomotti ja välillä tuli niitä semmoisia vihlaisuja (kuin joku törkkäisi puikolla kohdunkaulaan), jotka ovat ihan kohdunkasvukipuja. Maidon maun muuttumisen johdosta imetys väheni vähittäin niin, että oli enää aamu ja iltatissi ja kun hän lopetti niidenkin pyytämisen niin vaihdoimme korvikkeeseen, joka tosin ei pojulle maistunut vaan oli pakko laittaa puolet lehmänmaitoa, että meni alas. Hän ei koskaan palannut rinnalla ja uutta vauvaa imettäessä hän on käynyt maistamassa ehkä kolme kertaa. Imemistä hauskemmaksi osoittautui tissin puristelu niin, että maitoa ruiskuaa pitkinpoikin :)

Nyt olen jälleen raskaana ja olen imettänyt koko alkuraskauden kuten edelliselläkin kerralla. Jälleen neuvolassa komennenttiin lopettamaan, mutta koska edelliselläkin kerralla imetys ei vaikuttanut mitenkään raskauden kulkuun niin en lopettanut. Tälläkin kertaa primääriraskausoireet olivat kohdun jomotus, supistuksia ei oikeastaan tullut, joskus harovin kun poika viihtyi pidempään rinnalla särky koveni ja lepäilin tovin " varmuuden vuoksi" . Raskaustestin tein ehkä 6+ ihan vaan huvin vuoksi vaikka raskaus oli jo selvä. Nyttemmin on selvinnyt, että vauvoja onkin tulossa kaksi mikä tietenkin venyttää nopeammin kohtua ja juuri sen takia tuon jomotus ja vihlonta on ollut kovempaa kuin viimeksi (pahoinvointikin on ollut tuplasti pahempi).

Mitä tulee rintojen arkuuteen niin esikoisen imetyksen aikana ei muistaaksi tehnyt juurikaan kipeää rintoihin vaikka olikin raskaana. Tällä toisella kertaa rinnanpäät kipeytyivät jossain rv10 tienoilla ja aivan viime päivinä on imeminen tuntunut sikäli kivuliaalta etten tarjoa enää ollenkaan mutta poika saa pyytäessään kyllä imeä. Maitoa tosin ei ole omasta mielestäni tullut enää kahteen viikkoon eli luonto taisi itse ratkaista tämän imetysasian puolestani. Niin juu ja tosiaan kun tuo esikoisen ja kakkosen ero on pieni niin nyt tämän kolmannen raskauden alkaessa kakkoseni oli noin 1v 10kk eli pidempi väli. En usko, että lasten välillä tai ikäerolla ainakaan minun tapauskessani olisi ollut mitään merkitystä oireisiin. Kaksosraskaus sen sijaan näyttää vaikuttavaan tuplaavasti vaivoihin :)

Mitä muuten tulee imetystukilistan sivuihin niin tuskimpa sen ajantasaisempaa tietoa löytyy kovinkaan monesta paikasta. Tuon sivuston tiedothan perustuvat useisiin lähteisiin ja mukana on paljon myös lääkäreiden tietoja, ei vain ja ainoastaa äitien sanomaa. Oman kokemukseni mukaan lääkäreissä on ihan yhtä paljon eroja kuin neuvolan tädeissäkin (lähinnä lopetukseen ohjataan " varmuuden vuoksi" ). Kaikkein parasta tietoa saisit todnäk osoitteesta www.silkkipaa.fi, mutta Katja onkin äitiyslomalla. Voithan koittaa silti sähköpostittaa hänelle asiasta. Hän lienee Suomen koulutetuin imetysasioissa.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kun ollaan vielä pienemmillä kuin kaksinumeroisilla raskausviikoilla niin raskaus voi mennä kesken ihan mistä syystä vaan ja jos se menee niin aika todennäköisesti sikiö ei ole silloin ollut " elinkelpoinen" (luontohan karsii itse alkuraskaudessa hyvin paljon). Silloin minusta on turha lähteä etsimään erikoisia syitä keskenmenoon tai ainakaan lähteä syyttämään itseään lapsensa tappamisesta. Monet naiset eivät vielä rv 4-5 välttämättä edes tiedä olevansa raskaana ja harrasstavat ties mitä ja vaikka kuinka paljon ilman keskenmenoa eli minusta alkuraskaudessa on hyvin vaikea itse aiheuttaa keskeytystä ellei aborttiin hakeudu. Ja tämä siis vain oma näkemykseni, joka ei pohjaa kuin itseeni. Joku jo vertasikin seksiä ja imetystä ja allekirjoitan sen kyllä koska vaan. Seksin jälkeen on kyllä supistanut reipaasti enemmän kuin imetyksen aikana eikä seksiä vielä toistaiseksi ole kielletty ;)

Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti raskaus etenee hyvin ja saat nyytin kainaloosi.

Kyrk@ & vintiötx2 & tiitiäiset rv 14+1