Minusta anoreksia on perheen/suvun syy
Tuli mieleen tuosta vuodelta 2022 nostetusta anoreksiaketjusta.
Mielestäni anoreksian voi laukaista lihavan vanhemman itseinho ja laihdutus, tai se, että mummo sanoo, että "oletpa sinä lihonut". Tai perheenjäsenten sairas suhtautuminen ruokaan. Tai herkkujen pakonomainen säännöstely ja kieltäminen. Ja niin edelleen.
Lisäksi en tajua, miten anoreksian voi parantaa. Joku psykiatrin läksytys tuskin saa nuorta syömään. Mikä tahansa ruokaan liittyvä kommentointi varmasti pahentaa tilannetta.
Tiedättekö te, millä tavalla ammattilaiset yrittävät parantaa sitä, ja minkä he sanovat anoreksian syyksi?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Paitsi läskiviha, onhan siinäkin jotain outoa, että laihuutta ihannoidaan. En ole anorektikko, mutta sain tosi paljon kehuja kuinka ihanan laiha olen, silloin kun olin alipainoinen.
Minuakin ihailtiin kun olin "mallin mitoissa".
Turvallisempaa olla hieman pyöreämpi, ei vedä noita ulkonäköä ihannoivia ksipäitä vaan jos joku tykkää niin se tykkää persoonasta. Kaikki tuo "kehuminen" vaan pahensi asiaa.
Joskus kysyin että "niin ei haittaa että olen syömishäiriöinen?"
En saanut vastausta mutta ilmeisesti ei haitannut kun olin laiha ja kiva esittelykappale.
En todellakaan ole kärsinyt anoreksiasta. Minulle huomauteltiin teini-ikäisenä laihuudesta, vaikka en edes ollut alipainoinen. Yritin aina syödä niin paljon kuin pystyin, ja silti usein sain kuulla "olet taas laihtunut".
Minulle on ihan vierasta tämä"laihuuden ihannointi". En ole siihen törmännyt. Hoikkuuden ihannointia on, mutta se on eri asia kuin laihuus.
Ihmettelen, miten anoreksia voi olla niin yleistä kuin sen sanotaan olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoreksia tarttuu osittain myös muilta ihmisiltä.
Varmasti totta tuokin. Kaveri, jolla sairas suhtautuminen ruokaan, voi varmaan vaikuttaa herkempään nuoreen. Mutta erityisesti annoksia punnitseva äiti. Ap
Äiti...entäs isä?
Anoreksia on mielen sairaus. Sen voi laukaista mikä vaan. Vähän niinkuin skitsofrenia, se tulee, jos on tullakseen.
Ja jotkut eivät vain halua kehittyä aikuiseksi.