Minusta anoreksia on perheen/suvun syy
Tuli mieleen tuosta vuodelta 2022 nostetusta anoreksiaketjusta.
Mielestäni anoreksian voi laukaista lihavan vanhemman itseinho ja laihdutus, tai se, että mummo sanoo, että "oletpa sinä lihonut". Tai perheenjäsenten sairas suhtautuminen ruokaan. Tai herkkujen pakonomainen säännöstely ja kieltäminen. Ja niin edelleen.
Lisäksi en tajua, miten anoreksian voi parantaa. Joku psykiatrin läksytys tuskin saa nuorta syömään. Mikä tahansa ruokaan liittyvä kommentointi varmasti pahentaa tilannetta.
Tiedättekö te, millä tavalla ammattilaiset yrittävät parantaa sitä, ja minkä he sanovat anoreksian syyksi?
Kommentit (64)
Suku ja perhe ovat minustakin suurimmassa roolissa tässä, mutta jollain ihmisellä voi varmasti tuo tulla somesta tai mediasta tai esimerkiksi kavereilta.
Minusta lievä ylipaino (bmi 25-27) on varmasti parempi asia nuorelle kuin suoranainen laihuus. Olen miettinyt sitäkin, että miksi painoindeksin alarajaa laskettiin joitain vuosia sitten.
25% miehistä pitää kastroida. Jos se ei lopeta nylkyttämistä, lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielisairaus se on.
Kyllä. Ympäristön ja läheisten aiheuttama. Itsestään se ei sikiä.
Vierailija kirjoitti:
Yks kaveri siarastui n. 11-vuotiaana kun oli lapsena lievästi ylipainoinen ja kun alkoi laihtumaan niin koko suku kannusti ja ihaili tuloksia. Mun mielestä lapsen painoa ei kannattaisi kommentoida oikeastaan ollenkaan, vaan pelkästään painottaa liikunnan ja terveellisen ruuan tärkeyttä.
Täytyyhän sanomasi perustella lapselle. Itse en kolmen lapsen äitinä ole perustellut syömisiämme tai liikkumistamme. On ollut aina meidän tapa elää. Lapset ovat kasvaneet siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni on anoreksia johtuen juurikin äitinsä suhtautumisesta ruokaan ja syömiseen.
Todella ihmettelen, ettei itselläni ole, koska perheessäni oli jäätävää läskipuhetta. Olen myös aikuisena saanut kuulla omasta lihomisestani, vaikka olen ollut kokoajan normaalipainon rajoissa.
Olen syntynyt -85Lisään vielä, että äitini on aina ollut normaalipainoinen ja isäni lihava, mutta isäni silti valittaa naisten painosta ja on juurikin kommentoinut minun painoani mm.lasten saannin jälkeen, vaikka en missään vaiheessa ole ollut lihava.
Jep. Kokemusta löytyy taikinanaamaisista kaljamahoista, jotka avoimesti kertovat kuinka *silmää miellyttää sirot ja sorjat naiset*. 🤢🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit tutkia mielenterveystalon sivuilta syömishäiriön hoitoon liittyviä osioita, myös läheisille tarkoitettuja materiaaleja. Ehkä sieltä saat parempaa käsitystä, kuin täältä.
Minusta kysymyksenasetteluasi voisi laajentaa ihan muihinkin mt-häiriöihin. Eiväthän ne tyhjiössä synny. Eivätkä perheet ja suvutkaan elä tyhjiössä, vaan ovat aina oman aikansa ja kulttuurinsa tuotteita.
En halua ronkkia mielenterveystalon sivuja. Halusin vain kertoa mutu-mielipiteeni ja keskustella. Ap
Halusit saada käsitystä ammattilaisten suhtautumisesta häiriön laukaisevien syihin, joten siksi annoin materiaalivinkin. Mutta jokaisella on toki oikeus valita mutuilu. Hyvä, että selvensit toivettasi.
Vierailija kirjoitti:
Mielisairaus se on.
Ennemmin mielenterveysongelma. Mielisairaus on pysyvä tila, jota lääkityksellä vakautetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielisairaus se on.
Ennemmin mielenterveysongelma. Mielisairaus on pysyvä tila, jota lääkityksellä vakautetaan.
Tämä. Edes masennus ei ole mielisairaus. Mielisairaudet ovat psykoottistasoisia kuten ykkösluokan bipo ja skitsofrenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit tutkia mielenterveystalon sivuilta syömishäiriön hoitoon liittyviä osioita, myös läheisille tarkoitettuja materiaaleja. Ehkä sieltä saat parempaa käsitystä, kuin täältä.
Minusta kysymyksenasetteluasi voisi laajentaa ihan muihinkin mt-häiriöihin. Eiväthän ne tyhjiössä synny. Eivätkä perheet ja suvutkaan elä tyhjiössä, vaan ovat aina oman aikansa ja kulttuurinsa tuotteita.
En halua ronkkia mielenterveystalon sivuja. Halusin vain kertoa mutu-mielipiteeni ja keskustella. Ap
En osaa etsiå enkä vastaanottaa tietoa. Haluan vain tunkea kyrpäni laihaan johonkin.
Ap
Ei ollut ap. Kommentoija, voitko hyvin? Kuulostat aggressiiviselta ja näet pahoja miehiä kaikkialla. Oikea ap
Kaikki ihmiset eivätajattele asioita laajemmin. Syytetään nuorta itseään tai vanhempia, vaikka kyse on paljon laajemmasta ilmiöstä.
Yhteiskunnan, työelämän ja koulun vaatimukset uuvuttavat niin aikuiset kuin nuoretkin.
Yksittäisten ihmisten syyttely on lyhytnäköistä eikä johda asioiden korjaantumiseen.
Katse on siirrettävä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusit saada käsitystä ammattilaisten suhtautumisesta häiriön laukaisevien syihin, joten siksi annoin materiaalivinkin. Mutta jokaisella on toki oikeus valita mutuilu. Hyvä, että selvensit toivettasi.
En edes arvosta mutuilua, mutta en halua tietää "liikaa" tästä anoreksia-asiasta. Se ei kuulu minulle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on, en toki väitä että kaikilla. Nykyisin sentään asia tiedostetaan, ja terveydenhuollossakin puututaan syömisistä ja laihduttamisesta (omastaan) hokevien häiriintyneiden äitien käytökseen. Ennenvanhaan oli ihan normaalia, minun kasikymppinen äitini puhuu jäätävää läskipuhetta yhä sekä itsestään että muista. Myös esim 60-luvulla syntyneet miehet ovat yhä tällaisia painopuheisia ja -katseisia, enkä yhtään ihmettele että noiden arvioivien sanojen ja katseiden alla sairastutaan.
Mieheni on syntynyt 60- luvulla, eikä todellakaan painosta puhuminen ole keskiössä.
Joo-o. Minä tiedän kyllä tämän sukupolven äijien mielenmaiseman. Jos suu on saatu jollakin suitsittua, niin arvostelu näkyy katseessa ja muussa käytöksessä.
Mitä vit-tua juuri luin 😂
Olin 11- vuotias kun kouluterveydenhoitaja sanoi että minulla on iso maha, pitää laihduttaa. Minulla ei ollut ylipainoa, kasvoin ihan käyrillä. Pikkuhiljaa aloin vähentää syömistä..sairastuin anoreksiaan. Vanhempani eivät näin jälkikäteen oikein ymmärtäneet tilannettani. Laihduin paljon, mutta en hakenut tai minulle ei haettu apua. Äiti sanoi vaan olleensa lapsena tosi laiha että minä olen samanlainen. Paras tuki oli luokkakaveri, joka halusi auttaa minua. En siis mennyt niin huonoon kuntoon että sairaalaan olisin joutunut.
En voin kuitenkaan sanoa että olisin koskaan parantunut täysin. Olin kohta 50-vuotias ja mulle on äärimmäisen tärkeää olla todella hoikka. Lapsia en halunnut koska pelkäsin että kehoni muuttuu. Onneksi löysin miehen joka ei halunnut lapsia. Varmaan tässä kohtaa joku miettii että miksi en hakenut apua sairaus oli jo niin juurtunut että en edes halunnut hakea apua. Ruokavalioni on erittäin rajoittunut ja syön harvoin, yleensä vain iltapäivällä työn jälkeen. Koskaan en syö aamiaista tai lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on, en toki väitä että kaikilla. Nykyisin sentään asia tiedostetaan, ja terveydenhuollossakin puututaan syömisistä ja laihduttamisesta (omastaan) hokevien häiriintyneiden äitien käytökseen. Ennenvanhaan oli ihan normaalia, minun kasikymppinen äitini puhuu jäätävää läskipuhetta yhä sekä itsestään että muista. Myös esim 60-luvulla syntyneet miehet ovat yhä tällaisia painopuheisia ja -katseisia, enkä yhtään ihmettele että noiden arvioivien sanojen ja katseiden alla sairastutaan.
Mieheni on syntynyt 60- luvulla, eikä todellakaan painosta puhuminen ole keskiössä.
Joo-o. Minä tiedän kyllä tämän sukupolven äijien mielenmaiseman. Jos suu on saatu jollakin suitsittua, niin arvostelu näkyy katseessa ja muussa käytöksessä.
Ja olet tavannut kaikki?!
Hetkinen, uusi ajatus: jos A on mt-ongelma, onko niin, ettei siitä parane koskaan?! Ap
Vierailija kirjoitti:
Se, että syyttelee muita omista mielenterveyden ongelmista vahvistaa vain sitä että ongelma on omassa päässä. Aina etsitään muista vikaa, silloinkin kun itse näännyttää itseään.
Mulla alkoi syömishäiriöoireilu 11-vuotiaana 🤔
Terveysalan ihmiset on pitkään rummuttaneet nuorten ylipainon lisääntymisestä. Joku taho värkkää tiukkoja ravintosuosituksia.
Julkisuus on väärällään laihdutusohjeita ja personal trailereita. Ja sitten asiantuntijat rupeaa ihmettelemään, mistä syömisongelmat johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, uusi ajatus: jos A on mt-ongelma, onko niin, ettei siitä parane koskaan?! Ap
Tästä olikin näköjään jo puhuttu ketjussa, luin vasta nyt. Ap
Nämä ns. hyvinvointivaikuttajat....hohhoijaaa...rahan kiilto silmissään markkoivat joitain älyttömiä treeniohjelmia joilla hoikistuu ja alkaa hehkua. Kysyn vaan, että millä ammattitaidolla laativat ruokaohjeet näille ohjelmilleen?
Sovinismi on.
Anoreksiaa todellakin esiintyy myös pojilla ja miehillä. Se tappaa heitäkin. Sovinistien sairas ihmiskuva.