Maahanmuuttaja perheen 2 v lapsi kuoli hoitovirheeseen
6 henkinen perhe saapui Suomeen sotaa pakoon 2 vuotta sitten
Koska äiti ei puhu suomea ja englantiakin vain vähän, hänen oli vaikea kommunikoida hoitohenkilökunnan kanssa.
hyvinvointialueen palvelujohtaja pahoittelee syvästi kuolemaa ja perheen kokemaa menetystä. Hän kuitenkin muistuttaa, että paraskaan hoito ja lääkkeet eivät estä kaikkia kuolemantapauksia.
Kommentit (95)
Veikkaan tuota aivokalvontulehdusta syyksi verenmyrkytykseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla
Niinpä. Suomessa pienet lapsetkaan eivät saa lääkärissä hoitoa.
Olitko hoitotilanteessa paikalla??? Ehkä kannattaa nyt odottaa ruuminavausraporttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl tää oli orpopurran vika. Halitus vaihtoon.
Ihan juuri näin.
Nämä bakteerit ym tuodaan tänne uustulokkaiden kotimaista. Mutta sekinhän on hallituksen vika.
No tuskinpa oli tuo bakteeri Ukrainasta lähtöisin kun asuneet täällä pari vuotta! Tyhmä ja ilkeä kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainalaisia on hyysätty Suomessa ja ovat olleet selkeästi suosikkimaahanmuuttajia. Tässä sitten näkee kiitollisuuden, kun heti ekana ollaan vaatimassa tutkimuksia ja soitetaan lehdistöön...Kun tosiaan emme edes tiedä, mistä se verenmyrkytys on tullut. Haukkuvat varmuuden vuoksi
Ei, vaan odotetaan viljelyn tuloksia. Vaatimassa tutkimuksia?! Sinäkö et vaatisi jos oma lapsesi olisi hyvin sairas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainalaisia on hyysätty Suomessa ja ovat olleet selkeästi suosikkimaahanmuuttajia. Tässä sitten näkee kiitollisuuden, kun heti ekana ollaan vaatimassa tutkimuksia ja soitetaan lehdistöön...Kun tosiaan emme edes tiedä, mistä se verenmyrkytys on tullut. Haukkuvat varmuuden vuoksi
Ei, vaan odotetaan viljelyn tuloksia. Vaatimassa tutkimuksia?! Sinäkö et vaatisi jos oma lapsesi olisi hyvin sairas?
Sinäkö siis OLIT paikalla näkemässä, ettei hoitajat toimineet? Hehän luonnollisesti eivät saa tätä kommentoida.
Aika surullista, jos heti haukutaan hoitohenkilökunta, joka taatusti tekee parhaansa. Aina se ei vaan riitä. Aidan takaa on helppo huudella ohjeita
Ensiavussa ei oteta potilaan oireita vakavasti, jos perusverikokeissa ei näy mitään. Jos potilas tuodaan päivystykseen on aikuinenkin potilas niin huonokuntoinen, ettei hän kykene pitämään puoliaan, saatika sitten pieni lapsi.
Nyt on tapahtunut 2-vuotiaan lapsen kuolema ja päivystyksen ja osaston henkilökunnan olisi pitänyt ottaa tilanne vakavasti, oli virhe, ettei jo yön aikana toimittu. Miten voi olla, että hoitaja on käynyt yöllä lapsen sängyn vierellä ja vanhemmat ovat tulkin välityksellä (puhelimen kautta) kertoneet huolistaan ja hoitaja ei ole pyytänyt lääkäriä paikalle jo yön aikana? Hoidon aloittaminen riittävän ajoissa, olisi voinut pelastaa lapsen hengen. Oliko päivystävä lääkäri nukkumassa? Lapsen kuntoa ja tulehdusarvoja olisi pitänyt seurata aktiivisesti. Osastolla oli paikalla hoitaja yöllä, oliko hänelle tärkeäpää tekemistä yön aikana?
Suomessa ei voi enää luottaa, että saa akuuteissa tilanteissa riittäviä tutkimuksia ja hoitoa. Ihan kaikille sanoisin, jos läheisenne vointi romahtaa, omaisten pitää olla valppaina seuraamassa ja vaatimassa hoitoa, jos omainen ei itse kykene pitämään puoliaan.
Nyt lääkärit selittävät, etteivät saa kommentoide, mutta tosiasia on, että kaikki hoitohenkilökunta kyllä puhuu asioista oman perheensä ja ystäviensä kanssa. Medialle eivät voi kommentoida, mutta todellisuudessa muuta vaitio-olovelvollisuutta ei kyllä noudateta. Jokainen hoitohenkilökunnan jäsen tunnistaa myös tämän asian: potilaista puhutaan henkilökunnan ruokailussa ja taukohetkillä todella epäkunnoittavasti.
Kyllä tässä ukrainalapsen tilanteessa on toimittu väärin ja hoitohenkilökunnan olisi pitänyt toimia nopeammin verenmyrkytyksen hoitamisen kanssa. Miksei yön aikana jo toimittu? Aamulla oli jo liian myöhäistä ja lapsi kuoli iltapäivällä.
Nyt hoitohenkilökunta täällä kirjoittelee, että kuolinsyy oli verenmyrkytys. KYLLÄ. Mutta miksei verenmyrkytystä havaittu riittävän ajoissa, tässähän se virhe on tapahtunut.
Meidänkin perheen jäsenistä KOLME on joutunut henkilökohtaisesti kokemaan tehohoitoon tai pitkäaikaiseen sairaalahoitoon osastolle joutumisen sen vuoksi, että sairauksien hoitamisen aloittaminen on viivästynyt ja potilaan oireita vähätelty. Ei Suomessa voi luottaa siihen, että saa hyvää terveyden- tai sairaanhoitoa.
Olemme päätyneet siihen, että kaikille perheenjäsenille otetaan yksityinen sairaskuluvakuutus, sillä kun menet yksityiselle lääkäriasemalle, he taas haluavat teettää kaikki mahdolliset labrat.
Voi olla, että jos ukrainalaisperhe olisi vienyt lapsen yksityiselle lääkäriasemalle, verenmyrkytys olisi havaittu aiemmin. Julkinen puoli säästää ja ottaa pelkät peruslabrat.
Minunkin keuhkokuumeinen lapsi lähetettiin kotiin lepäämään ja kehotettiin ottamaan buranaa. Epätoivoisena mentiin sitten yksityiselle. Saatiin välittömästi lähete sairaalaan.
Tunnen useita ei kantis perheitä, jotka asuneet Suomessa vuosia. Osa on hankkinut terveysvakuutuksen ja käyvät yksityisellä. Monesti käyvät kotimaissaan hoidattamassa sairauksiaan.
Hirveä tapaus. Mä ihmettelen ihmisten uskallusta: muutetaan pienten lasten kanssa maahan, jonka kieltä ei osata eikä haluta opiskella. Miten voi elämä sujua millään lailla Suomessa, kun ei osta kuin ukrainaa ja venäjää. Eikö löytynyt ketään tuttua, joka olisi edes englantia puhunut?
Oon itse ollut sairaalassa samassa huoneessa ukrainalaisen kanssa, eikä se ollut hoitajille helppoa. Mikään viesti ei välittynyt. Mä osaan vähän venäjää ja koitin jossain käytännön asiassa siinä auttaa, mutta olin itse tosi sairas niin ei se ollut mun tehtävä. Lääkärikierroksella oli kyllä puhelintulkki.
Minusta olisi pelottavaa olla sairaalassa maassa, jonka kieltä en osaa puhua. Jos olisin jossain maassa pitkään niin todellakin opiskelisin nopeasti kielen.
Luulivatko perhettä venäläiseksi? Tai oliko hoitajana vuorossa venäläisalkuperää oleva hoitaja?
Sota Ukrainan ja Venäjän välillä voi vaikuttaa monilla tavoin ihmisten mieliin.
Vierailija kirjoitti:
Luulivatko perhettä venäläiseksi? Tai oliko hoitajana vuorossa venäläisalkuperää oleva hoitaja?
Sota Ukrainan ja Venäjän välillä voi vaikuttaa monilla tavoin ihmisten mieliin.
No enpä usko. Ei jokaista päivystykseen tuotua epämääräisiä oireita omaavaa voida heti epäillä harvinaiseksi verenmyrkytykseksi. Lapselta otettu laaja verenkuva ja siinäkään ei näkynyt
Järkyttävää että lapsen tila paheni SAIRAALASSA mutta ketään ei kiinnostanut ja kun lopulta kiinnosti,oli liian myöhäistä.
Eikä ollut edes ensimmäinen kerta,sama virhe tehtiin 4v suomalaistytön kohdalla.
Luulisi että kun omainen otetaan sairaalaan,häntä tarkkaillaan.
Eiipä yllätä.
Aikoinaan olin päänsräryn takia päivystyksessä ja otettiib osastolle yöksi.
Kukaan ei käynyt koko yönä katsomassa enkä kehdannut painella kutsukelloa jotta joku olisi tullut katsomaan ja selittämään tilannetta.
Menin vessaan seiniä pitkin kävellen ja yritin saada sängyssä hyvää asentoa. Pää tuntui halkevan.
Olin saanut särkylääkettä ja sitten minut vaan tuupattiin sinne huoneeseen.
Klo 7 tuli viimein ottamaan verikoetta.