Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?

Vierailija
14.05.2025 |

"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."

Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?

Kommentit (721)

Vierailija
621/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin myös näissä jutuissa että mitä ne laskut oikein on. Ei mulle tuu työssäkäyvänäkään kuin puhelin ja nettilaskut joka kuukausi, n. 40 e. Ja sitten vakuutuslaskuja kerran vuoteen. Toki ovat isommat kun kerralla maksaa mutta jyvitettynä per kuukausi niin ei siitä paljon tule. Sähkölasku jokunen kymppi kuussa jos kerrostalossa asuu. Onhan mulla netflixiä yms. mutta nuo jäisi pois mikäli ei olisi rahaa tilillä maksaa.. 

Olen myös työssäkäyvä ja minulla on mm. pyykinpesukoneen ja tietokoneen osamaksut (kohtuuhintaiset, ei kalliit), katsos kun ei näillä palkoilla ole varaa laittaa 300 euroa kerralla mihinkään hankintaan. Vaatteita kuluu koko ajan. Varasin esim. 12 sukkaparia vuodeksi, joista on jäljellä 3 ehyttä sukkaparia. Sadesään takki ja talvikengät piti hommata rikki menneiden tilalle. Nyt on sänky hajalla ja pitää odottaa, että joku osamaksu loppuu, että

Opintolainaa ei kannata ottaa, ellei ole ns. varma työllistyminen ja hyvä palkka (ekonomit ottakoot lainaa ja sijoittakoot ne, pienet maksujen korot ja suuret korkoa korolle -ilmiöt). Se on p**seestä, että esim. sairaanhoitajaopiskelijat joutuvat pakosta ottamaan lainaa. Ennen oli tässäkin suhteessa paremmin.

Osamaksulla ei kannata maksaa mitään, ellei ole absoluuttisen ja sataprosenttisen koroton järjestely. Kaikki tulee osamaksulla kalliimmaksi.

Astiat, kuorimaveitset jne. pakolliset kannattaa ostaa kierrätyskeskuksesta, jos ei ole varaa ostaa uusina.

Kaikki sukat ym. t-paidat ehdottomasti alennuksesta. Rahaa pitäisi aina säästää niin, että on varaa ostaa silloin, kun ns. halvalla saa. (Ja vain sitä tavaraa, mitä ehdottomasti tarvitsee, ei muuta, koskaan.)

Jep tiedän, helppo sanoa. Itse en tod. tykkää kiertää kaupoissa, ja tiedän millaista on, kun ei ole mitään tuloja (oma valinta, etten hakeudu työttömyyskortistoon), ja nyt onneksi on tilanne, että on rahaa sen verran aina, että jos tulee jokin alusvaate- tai t-paitatarjous, laadukkaita edullisesti, niin ostan aina jemmaan.

Se on paha tilanne, jos koko ajan elää kädestä suuhun. Edellä mainitun tapauksessa unohtaisin sängyn hankinnan kokonaan 2-3 vuodeksi ja nukkuisin sohvalla (jos sellainen on) tai sitten patjalla lattialla (olen itse tehnyt n. 2 vuotta, kun en jaksanut enää nukkua sohvalla). Sänky on plussaa, mutta ei mitenkään välttämätön.

Priorisointia. Ja jos joskus joku ylimääräinen raha tulee, tai saa säästettyä, niin se ehdottomasti jemmaan, joko sen pahemman päivän varalle tai sitten odottamaan sitä hetkeä, kun ne sukat tmv. ovat alennuksessa.

Vierailija
622/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittäis nyt viis hunttii ihan zoppelisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Hienoa!!! Kiitos tuhannesti aloituksesta!

Olen jo vuosikausia noita juttuja lukiessa miettinyt, mitä ovat nuo mystiset "laskut", joiden jälkeen rahaa ei jää käteen.

On todella halpahintaista roskajournalismia esitellä jotakin "nyyhkytarinoita" siitä, miten rahat ei riitä mihinkään, jos ja kun kaikki kuitataan noilla "laskuilla".

Joo, oon tästä asiasta yrittänyt lähteä keskustelemaan tällä palstalla ennenkin. Aika huonolla menestyksellä. Tämä on pitkä ketju, näköjään kehittynyt koko päivän ajan, ja toivon totisesti, että tuo mysteeri selviää kun alan ketjua lukemaan.

Itse miellän seuraavat asiat pakollisiksi elinkuluiksi:

-vuokra/yhtiövastike

-vesi (jos ei kuulu em.) (n. 20e)

-sähkö (lasku tulee 4xvuodessa, olisiko kk-hinta n. 30e)

-netti (n. 15e)

-puhelin (n. 35e)

-vakuutukset (näissäkin ol

"Jos lapsia on vaikkapa kolme (tehty, kun vielä töitä riitti), heilläkin on omat puhelimet eli noin 100 euroa lisää tuohon laskelmaan. 650 euroa perhe-asunnon vuokrasta on aika edullinen, ellei asu ihan huitsin tuutissa."

Jos lapsia on tehty, miksei heidän "mukanaan" tuomiaan lapsilisiä ja elatusmaksuja ole laskettu tuohon alkuperäiseen laskelmaan?

Vierailija
624/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen ja eläminen sekä muut kulut.

Vierailija
625/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun ostamaan perustoimeentulotuesta mm. 5kk:n välein 150€ maksavat tukisukat. Pyykinpesukonekin hajosi toistamiseen.

Älypuhelin ja tietokonekin pitäisi hommata, mutta niihin ei ole varaa. Polkupyörään vaihdatan talvi- ja kesärenkaat vuodenajan mukaan.

Selkä- ym ongelmien takia mm. kengät ovat iso kuluerä. Uusi patja sänkyyn pitäisi ostaa samaisesta syystä.

Sukulaisten häät, hautajaiset, juhlapäivät ym. jätän väliin, koska pitäisi matkustaa.

Ja ei. Mitään näistä ei maksa Kela, eikä sos. toimi. Minulla ei myöskään ole lähipiirin tukiverkkoa, joka rientäisi apuun ongelmatilanteissa; kaiken avun joudun ostamaan.

Mutta olen onnekas, että toistaiseksi minulla on ollut katto pään päällä ja kaurapuuroa pöydässä.

Onko oma pesukone välttämätön vai löytyykö talosta pesutupa?

Olen itse luopunut pesukoneesta, kun sitä ei vaan tule käytettyä, koska saan pesutuvalla kerralla pestyä 2-4 koneellista pyykkiä. Ei ole rahasta kiinni, sillä pystyisin kyllä 48 000 euron vuosituloilla ostamaan pesukoneen uutena, mutta en vain näe sille tarvetta.

Hyvä sulle. Mun neljän rapun kerrostalon pyykkituvassa on tasan yksi pesukone ja yksi kuivausrumpu ja listat aina täynnä.

Vierailija
626/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä on osamaksuja. Huonekaluihin ja kodinkoneisiin esim. Mitä vaan voi ostaa osa-maksulla. Ja niistä tulee ne ylimääräiset laskut.

Ok. Mutta eihän noita pitäisi laskea "laskuiksi".

Hyvin harvaa asiaa pitäisi koskaan ostaa osamaksulla, kun hinta määräytyy korkojen mukaan alkuperäistä suuremmaksi. Aiemmin ei eletty yli varojen vaan säästettiin ensin ja ostettiin sitten. Toki esim. toimeentulotuen asiakkaalla se säästäminen on vaikeampaa (vain sukanvarsi sallittu paikka), mutta esimerkin henkilö ei tainnut olla toimeentulotuella vaan vain asumis- ja työttömyystuella. Tällöin ei ole mitään esteitä säästää rahaa hankintoja varten. 

Jos silmälasit tai vaikkapa pyykinpesukone hajoaa, ne on pakko uusia samantien. Ei voi jäädä säästämään ja elää vuoden ajan ilman silmälaseja.

Sitä varten pitää säästää ennakkoon. Tietenkin.

Ja on ihan turha tulla sanomaan, että saa niin vähän rahaa, ettei siitä voi säästää. Tarinoita on tuhansia, joissa ihmiset saavat pienituloisinakin säästettyä itselleen puskurit tuollaisia arkipäivän katastrofitilanteita varten.

Jos ei ole ollut rahaa laittaa puskuriin, niin mihin se raha on mennyt? Se pitäisi aina sanoa, jos väittää, ettei ole varaa puskuriin. Koska tuo tilanne osamaksujen kanssa "pesukone tai silmälasit rikki" -tilanteessa kertoo siitä, että sitä puskuria ei ole ollut.

Sellaista paskaa tietenkin on, että yhdelle ja samalle ihmiselle/perheelle tulee samalle vuodelle useampi erityyppinen katastrofi, ja kaikki menee päin seinää. Heitä en ole tässä kovistelemassa lainkaan, mutta muita sen sijaan olen. Johonkin se raha on käytetty. Joku 5K kuussa tienaava saattaa voida käyttää rahaa huolettomasti päivästä toiseen, mutta mitä pienemmät tulot ovat (olivatpa ne palkka- tai tukituloja), niin sitä tarkempi niiden käytössä pitää olla. Sehän on sanomattakin selvää.

Vierailija
627/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra + vesi + sähkö

Kotivakuutus

Auton vakuutukset, verot ja bensalaskut

Kauppaostokset 2 x viikossa

Wolt ja Foodora

Netflix

Spotify 

Youtube Premium

Bookbeat

Satunnaiset huvit, leffa/konsertti/baari-illat jne

Vierailija
628/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, pitäisikö köyhän selvittää oikein julkisuudessa, mihin vähät rahansa käyttää?

Eikö maksajalla muka ole oikeus tietää mihin rahat menevät.

Kelahan katsoo tiliotteet toimeentulotukiasiakkailta ja kohta lienee saa katsoa ihan kaikilta. Eikö sekään riitä. Ei 595eurolla paljoa saa niin ei ole paljoa tili tapahtumia muuta kuin apteekkiin, sairauslaskut, ruoka, hygieenia, puhelin, netti, vaatteisiin yms. välttämättömiin eikä se edes riitä perustarpeisiin.

En voi tajuta ketä edes kiinnostaa mihinkä noin pienet roposet kuluvat.

Pienet roposet?

"Vuonna 2024 toimeentulotukea myönnettiin 256 000 kotitaloudelle ja 377 000 henkilölle. Koko väestös

Toki pitäisi saada lisää työpaikkoja, se on selvä. Mutta sinänsä esitit erittäin hyvän idean: lukitaan toimeentulotuen kokonaissumma esim. vuoden 2023 tasolle, ja sitten se kiinteä summa jaetaan kaikkien tarvitsijoiden kesken.

Siinä olisi keino, jolla lopettaa Suomen velkaantuminen.

Vierailija
629/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra. Vuokravakuus. Asuntovakuutus. Vesimaksu. Sähkö. Netti. Puhelin. Pyykinpesukone, jääkaappi ja pakastin, uuni ja hella (mikäli ei kuulu asuntoon). Huonekaluja kuten sänky ja pöytä. Perus keittiö- ja ruokailuvälineet. Tarpeeksi monta vaatekertaa, sään mukaiset ulkovaatteet (kesä, talvi, sadesää). Perushygieniatarpeet (hammasharja ja -tahna, saippua ja shampoo, hiusharja, mahdolliset kuukaustistuotteet tai vaipat). Terveydenhoito. Mahdolliset lääkkeet. Julkinen liikenne. Rahaa yllätyskuluihin.

Nämä on ne minimi välttämättömyydet modernin ihmisen elämässä Suomessa. Osa on kuukausittaisia kuluja, osa harvemmin, jotkut täytyy uusia vuodesta muutaman välein. Jos joku on eri mieltä niin ole hyvä ja luovu niistä omassa elämässäsi heti.

Niin ja noista kaikki asumi

Hyvä, että selvitettiin tuo vuokran suuruus 545.

Juuri siksi pitää kysyä, mihin se n. 250e "pakollisiin laskuihin" menee käytännössä.

Jos ja kun lähdetään avaamaan ihmisen pieniä tuloja, niin silloin pitää tismalleen samalla logiikalla avata myös ne ihmisen pienet ja suuret menot. Ihan tarkalleen.

Ja sitten vasta voidaan lähteä keskustelemaan itse asiasta.

Ja jos näin tehtäisiin - jos näissä jutuissa oikeasti avattaisiin ne asiat, niin siitä voisivat oppia sekä jutun henkilö että kaikki juttua lukevat ihmiset.

Toimittajat voisivat tehdä kerrankin työnsä ja ottaa mukaan vaikka siihen haastattelutilanteeseen Marttojen (tai Takuusäätiön tai jonkun muun tahon) edustajan, joka käy asiantuntemuksella läpi jutun henkilön tulo- ja kulurakenteen ja antaa rakentavia (myötätuntoisia mutta riittävän napakoita ja selkeitä) neuvoja siihen, miten oman taloutensa saa kuntoon.

Siitä hyötyisivät sekä asianomainen että kaikki jutun lukevat ihmiset. Jokainen voisi miettiä, mikä esim. omassa elämässä on tarpeellista ja mikä ylimääräistä kulutusta. Miten itse voisi pärjätä paremmin.

Ja jos käy ilmi, siis asiantuntijan sanomana ja osoittamana, että faktisesti henkilön kaikki menot ovat välttämättömiä ja että saadut tulot (tuet) eivät kata kaikkia välttämättömiä menoja, niin sitten vältyttäisiin siltä sosiaalip*rnahtavalta keskustelulta, jota tässäkin ketjussa käydään, koska kaikki on sanottu ja asiantuntija selkeästi osoittanut, että kyse ei ole yksittäisen henkilön huonosta taloudenpidosta vaan tavalla tai toisella rakenteellisesta ongelmasta.

Niin kauan kuin tällaisia juttuja tehdään ja keskeisiä yksityiskohtia pimitetään, ei mikään keskustelu johda mihinkään hyödylliseen vaan pelkästään erityyppiseen tunteissa vellomiseen.

Vierailija
630/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä  luettelo välttämättömistä menoista:

- Ruoka, vaatteet, matkat, puhelin ym. ilman erittelyä.

- Asumiskulut, eli sähkö, vesi, vastike, vuokra tai mitä nyt asumisesta onkaan

- Terveydenhoitomenot, myös hammaslääkäri, silmälasit ym.

- Elatusmaksut, työmatkakulut.

- Tarpeelliset vakuutukset.

Tulkinnanvaraista on se, ovatko välttämättömiä esim. kampaaja ja autokulut. Jälkimmäinen on välttämätön silloin, kun se korvaa matkustamiskuluja ja eläinten kulutkin ovat välttämättömiä silloin, kun eläin on jo olemassa eikä ole syytä luopua siitä.

"Laskut" ovat yleensä jotain edellä mainittua. Lisäksi tarvitaan huonekaluja, kodinkoneita ym. käytännössä välttämätöntä, mutta ne on tässä mainitsematta siksi, että niihin ei mene rahaa joka kuukausi, ei yleensä edes joka vuosi. 

Ja pienitul

Siinähän se on. Se suurin ongelma. Että joillekuille maksetaan ja toisille ei.

Pitäisi saada selkeät suuntaviivat näihin.

Vierailija
631/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän tärkeänä käydä vähintäin kerran vuodessa suuhygienististillä ja hammaslääkärissä ja noin kerran kuukaudessa hierojalla. 

Samoin uusin silmälasit, 2v välein ja laitan työterv.hoidon piikkiin. 

Ja Kela maksaa suurimman osan. Kiitos Riikka Purra kun toukokuun alusta lähtien saan lähes "ilmaiseksi" suuhygenistin ja hampaiden vuositarkastuksen yksityisellä sektorilla, kun Kela korvauksen tuplautuivat 

Ja mitä tulee asumiseen, sinne kaipaisin lisää tukija. 

Viime vuonna sain sijoitusasuntoni taloyhtiöömme hissiremontiin rahaa  Aralta yli satatonnia hissiremppaan, jolloin asunnon arvo nousi entisestään. 

Nyt suunnitteilla okt energiaremonttia, jota valtio tukee runsaskätisesti, jos uusitaan uudet ikkunat tai ovet tai yläpohjaan lisäeristeitä.  Varallisuus lisääntyy ja arvo nousee. 

Kiitos Riikka Purra avokätisyydestä 

Vierailija
632/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea." 

https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki/

"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä Kelasta." 

https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…

Ja perikunnat kiittävät.

Vierailija
633/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömälle kuuluu samat eämisen välttämättömuudet kuin työssäkäyville. ruuat asunto vaatteet auto kerran vuoteen etelänloma kodinkoneet ja terveydenhoito lääkkeineen sähkö ja puhelinlasku. Ainakin nämä on syytä maksaa automaattisesti koska se kuuluu lain mukaan.

Vierailija
634/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli, jos saat vuokratuloa niin et saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa vaan vähemmän. 

Ajatella! Jos on tuloja, ei saa sosiaalitukia 8-o

Jep, saat työmarkkinatukea 295 ja vuokratuloa 295.

Ole hyvä. 

Paljon saa tukia jos jankuttaa täällä  aamusta iltaan?

Vierailija
635/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstallahan oli yksi toimeentulotuestaan säästävä tyyppi, joka suunnitteli niillä rahoilla matkustavansa ulkomaille bilettämään. Oli hiilenä, kun jäi jonkun kuun toimeentulotuki saamatta säästöjen vuoksi. Joten ilmeisesti osa ajattelee että tukirahoilla pitää päästä lentämään ulkomaille bilettämään. Mitäs muutakaan sitä tekisi kun ei työt rasita tai vie aikaa.

Niinpä. Ja samaan hengenvetoon valitetaan, kun tt-tuesta ei muka saa säästää.

Onko niin, että tt-tuella on erityisen paljon ihmisiä, joiden äo on jossain 80  paikkeilla tai alle? Se on aika todennäköistä, kun kansakoulupohjalta tehtäviä suorittavia töitä ei juurikaan ole.

Jos itse olisin tt-tuella (ja voihan olla, että jossain elämäni vaiheessa vielä olenkin, koskaanhan ei voi tietää, mitä elämä tuo eteen), niin ensimmäinen asia olisi säästää sukanvarteen niin paljon kuin mahdollista - ei ulkomaanmatkaa tai biletystä varten vaan sen varalle, jos ja kun se kuuluisa pesukone hajoaa tai ne kuuluisat silmälasit menevät rikki ja JOS tulee hidastetta tai ongelmaa saada sitä harkinnanvaraista tukea noihin aika lailla elämälle välttämättömiin tavaroihin.

Olisi erittäin hyvä, jos esimerkin kaltaiset toimeentulotuella biletysreissuille suunnittelevat tyypit saataisiin jonnekin 8-16 hätäaputöihin. Se varmasti parantaisi heidänkin elämänlaatuaan.

Vierailija
636/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuen tason määrittelee päättäjät eli eduskunta. On merkityksetöntä, mitä tuen tarvitsija pitää välttämättöminä elämis- ja asumiskuluina.

Erittäin toivottava parannus olisi tuen myöntäminen lain mukaan ja tasa-arvoisesti. Joka ainoa kuukausi saa elää epävarmuudessa saako tukea vai ei, milloin päätös tehdään ja milloin tuki maksetaan tilille. Laki ja laillisuusvalvojien kanta on selkeä, mutta päätöksiä ei tehdä sen mukaisesti. 

Kelan sivuilta löytyy tietoa, kuinka suuret asumiskulut kullakin asuinpaikkakunnalla huomioidaan. Lisäksi työllisyyspalveluista kieltäytyvä saa suurimman osan vuodesta 356,13 euroa kuukauden muihin elinkuluihin (alle 12 euroa/päivä). Vuodesta kaksi kuukautta voi saada 474,84 euroa ja on myös mahdollista saada vuoden aikana täysi minimitoimeentulotuki joinakin kuukausina eli 593,55 euroa.

Kuinka kukaan voi kadehtia noin alhaisia tukia? Miten ihmeessä kukaan voi v

Se kohtuullinen elintaso pitäisi määritellä ammattilaisten taholta, kunkin ikäluokan, elämäntilanteen ja asuinpaikan mukaan (+ huomioida mahdolliset sairauskulut).

Ja sitten tuo kohtuullinen elintaso pitäisi tuoda esille lehdissä, televisiossa, netissä, palstoilla. Vaikka tehdä valtakunnallinen kysely kaikille suomalaisille, mitä he ovat asiasta mieltä.

Kansanäänestys. Ensin asiantuntijat, sitten kansa.

Ja sen jälkeen mentäisiin sen mukaan. Kaikki tietäisivät, mitä saavat ja mitä muut saavat.

Harkinnanvaraisuutta ei enää tarvittaisi.

Tämä olisi ainoa demokraattinen ja kansanvaltainen tapa saada näille asioille hyväksyntä.

Sillä sehän on selvää, että näistä sosiaalipolitiikan kysymyksistä on vähintään yhtä monta ideologista näkemystä kuin Suomessa on eduskuntapuolueita.

Vierailija
637/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni kolmekymppinen poika jäi työttömäksi nelisen vuotta sitten. Ei ole saanut työtä, ei ole peruskoulun jälkeen opiskellut mitään eikä kouluun halua. Tukia saa. Työkkäri vaatii että pitäisi osallistua johonkin koulutukseen. Haluja tähän ei ole. Sekä mieheni että pojan äiti elättävät poikaa. Maksavat laskut ja äitinsä tilaa pojalle ruokaa kotiin. Juttelin äidin kanssa tästä niin sanoi olevansa todella ärsyyntynyt tilanteeseen kun poika ei tee mitään omien asioiden edistämiseksi. Oli sanonut äidilleen että jos vanhemmat ei auta niin joutuu kadulle.

pitää olla uusin iphone, piti saada kuivaava pesukone, uusi isompi tv ja parempi sänky. 

Entä sitten? Miten tämä mainitsemasi yksittäistapaus kuvastaa suurta, sadoista tuhansista ihmisistä koostuvaa ihmisjoukkoa?

Olen eri, mutta tuo kuvastaa erittäin monen suomalaisen henkilökohtaisesti tuntemaa tapausta. Jokainen suomalainen tietää nimeltä mainiten vastaavanlaisen tapauksen. Puhumattakaan niistä tutun-tutuista, joiden nimiä ei välttämättä tiedä. Puhumattakaan niistä tapauksista, jotka media nostaa esiin.

Ja ei, valtaosa ei ole tuollaisia. Mutta kun jokainen suomalainen tietää yhden tuollaisen, konkreettisesti, nimeltä, taustoja myöten, ja tietää, että tuonkaltaista "työhaluttomuutta" on olemassa, niin se värittää tämän kaiken keskustelun.

Kaikki eivät ole lusmuja, mutta ne, jotka ovat lusmuja, pilaavat myös työhaluisten työttömien maineen.

Ja siksi täälläkin tänäänkin näistä asioista keskustellaan.

Vierailija
638/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli, jos saat vuokratuloa niin et saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa vaan vähemmän. 

Kela saa verottajalta tietoja. 

Ole hyvä. 

ei pitäis vaikuttaa työkkärirahoihin.

Vaikuttaa, jos sulla on sijoitusasunto niin et saa asumistukea. 

Eihän asuntosijoittaja tarvitsekaan asumistukea.

Yleistä asumistukea asuntosijoittaja saa toki sitä kautta, että yhteiskunta maksaa asumistukia asuntosijoittajan vuokralaiselle.

Vierailija
639/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi lukea näitä juttuja tai ketjuja, kun tulee vain paha mieli kautta raivo. 🤬

Tuokin, että maksetaan ties kuinka monen suomalaisen asuminen kokonaan on jotain niin järkyttävää. Ja netit ja sähköt ja puhelimet, ja penskojen koulut ja polkupyörät. Ei niitä työssäkäyvälle kukaan maksa. Jos ei itse maksa, on sitten ilman. En jotenkin halua uskoa tuota että maksetaan vakuutukset ja autoverotkin. 

t. Melkein puolet liksasta veroihin, joilla en itse saa enää mitään. 

Ja tässä nähdään, miten kahtiajakautunutta Suomen kansa (josta tämä palsta on yksi otos) on.

Se, joka ei saa mitään mutta maksaa kaiken, on vihainen sille, joka saa kaiken ilman, että maksaa siitä mitään.

Ja se, joka ei maksa mitään ja saa kaiken, ilman että maksaa siitä mitään, on vihainen sille, joka maksaa hänen ja hänen lastensa elämisen kokonaan.

--> Kaikki ovat vihaisia kaikille, koko ajan.

Vierailija
640/721 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta Annen tuesta 1200 eurosta maksetaan vuokra,sähkölasku,(vakuutus),puhelinlasku,(nettilasku),(vesiennakkomaksu) kuukausittain. Vuokran määrä taitaa Annella olla aikamoinen.

Vuokra - tai sitten ne "mystiset laskut", joiden kohdentumista tässä ketjussa on ap:n lisäksi moni muukin kysellyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme