Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?
"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."
Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?
Kommentit (721)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset, autoverot, netti ja puhelin.
Kelan elätillä pitää olla auto? Ei minulla ollut autoa silloinkaan kun tein raksahommia pk-seudulla, bruttotulot oli n 3200 euroa/kk.
Ei tarvitse. Paitsi jos on suurperhe haja-asutusalueella.
Kyllä yksineläväkin haja-asutusalueella tarvitsee autoa jos lähimmät palvelut ovat 25 kilometrin päässä ja julkista liikennettä ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki/
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä Kelasta."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Taasko aloitat jankkaamisen, idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko jotakuta kiinnostaa tällainen asia???? Tuntemattomien ihmisten menot????
Maksajaa kiinnostaa varsinkin kun pakolla laitetaan maksamaan!
Vierailija kirjoitti:
"Sitten me teemme sellaisia yhteiskunnallisia päätöksiä, että nostamme verotuksen kautta kustannettavia palkkoja enemmän kuin vientialojen palkat nousevat. Tämä aiheuttaa painetta edelleen kiristää verotusta, joka taas syö kaikkien ostovoimaa, jolloin kysyntä erilaisille yksityisesti tarjottaville palveluille laskee."
Sitten tulee Kokoomus, joka (tapansa mukaisesti) heikentää sitä veropohjaa edelleen, sössii orastavan talouskasvun, leikkaa lisää terveydenhuollosta, koulutuksesta, sekä heikoimmassa asemassa olevilta ja vielä antaa lisää rahaa niille, jotka eivät edes sitä käytä. Fiksua. Siis fiksua siinä tapauksessa, jos tavoite on kaataa koko valtio. Tavalliselle suomalaiselle tuo tarkoittaa vain ongelmia.
Kaataa koko valtio = joitakin sosialistien tekemiä päätöksiä perutaan tai ainanin summia muutetaan.
Punikkipropagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi koittaa itse. Ei sitä voi mielikuvituksella ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et maksa kenenkään elämistä, olet mt-ongelmainen ääliö.-eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan öljylämmitteisessä omakotitalossa ja meidän asumiskulut kuukaudessa on n. 390,- € . Siihen ei ole laskettu nettiä, puhelinta eikä autoveroa, vaan vain ne kulut, jotka PAKOSTA liittyy asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sitten me teemme sellaisia yhteiskunnallisia päätöksiä, että nostamme verotuksen kautta kustannettavia palkkoja enemmän kuin vientialojen palkat nousevat. Tämä aiheuttaa painetta edelleen kiristää verotusta, joka taas syö kaikkien ostovoimaa, jolloin kysyntä erilaisille yksityisesti tarjottaville palveluille laskee."
Sitten tulee Kokoomus, joka (tapansa mukaisesti) heikentää sitä veropohjaa edelleen, sössii orastavan talouskasvun, leikkaa lisää terveydenhuollosta, koulutuksesta, sekä heikoimmassa asemassa olevilta ja vielä antaa lisää rahaa niille, jotka eivät edes sitä käytä. Fiksua. Siis fiksua siinä tapauksessa, jos tavoite on kaataa koko valtio. Tavalliselle suomalaiselle tuo tarkoittaa vain ongelmia.
Kaataa koko valtio = joitakin sosialistien tekemiä päätöksiä perutaan tai ainanin summia muutetaan.
Punikkipropagandaa.
Punikki on pesiytynyt korviesi väliin.
Meillä kolmion vuokra on n. 625e/kk (vaihtelee hieman veden kulutuksen mukaan)
Sähkölasku & sähkönsiirto yhteensä n. 200e/kk
Puhelimet n. 120e/kk
Bussikortti 54e/kk
Tuossa taisi olla oikeasti pakolliset laskut. Ollaan nelihenkinen perhe ja lisäksi meillä on auto koska ilman sitä mies ei pääse kulkemaan töihin. Itse olen sairaseläkkeellä. Lasten harrastukset on yhteensä n. 700e/vuosi. Ruuat kuukaudessa maksaa n. 500e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin tietää, miksi miljonääri tarvitsee yhteiskunnan tukia elääkseen.
Tasa-arvon vuoksi. Yhteiskunta ei toimi niin, että osalla on pelkkä maksajan rooli. Yhtä hyvin voitaisiin kysyä, miksi jokaisen terveen suomalaisen ei tarvitse tehdä töitä, miksi osa saa valita lokin roolin.
Kaikki saavat valita työttömyyden, irtisanoutumisesta seuraa vain lyhyt karenssi.
Työstä pitää maksaa inhimillinen palkka, muuten on kyse orjuudesta. Liike-elämä on siinä mielessä haastavaa, että yrityksen pitäisi tehdä reipasta voittoa tai olla vähintäänkin vakaa, ja sen pitäisi pystyä elättämään yrittäjän lisäksi palkolliset. Orjien käyttö on ihmisoikeuksien vastaista ja suomi on sitoutunut ihmisoikeuksiin perustuslaillisesti. Nämä ihmisoikeudet määrittelevät myös sen, mikä katsotaan "inhim
Valtion tehtävä ei ole taata kenellekään töitä.Tuet ovat liian hyvät vieläkin kun osa-aikatyöt ei kelpaa vaan mieluummin maataan kotona.Suomi saa noottia siksi koska täällä lasketaan tuet eri tavalla kuin muualla ja sitä on selitetty sata kertaa mutt ei mene perille millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et maksa kenenkään elämistä, olet mt-ongelmainen ääliö.-eläkeläinen
Sinunkin eläkkeen maksavat muut.Onneksi on hyvätuloisia veronmaksajia niin tukielätit saavat rahansa-eri-
Taloudessa minä ja 3 teiniä.
Laskut:
4 puhelinlaskua
Sähkölasku, jonka kela maksaa
Vuokra, jonka kela maksaa
4 hsl matkakorttia suoraveloitus
Netflix, ruutu, katsomo, spotify ja podimo (ei nää oo pakollisia, mutta tuo iloa sen verran paljon että annetaan olla kaikki) olisko yhteensä 60e kuukaudessa
Lasten harrastusmaksut, jokaisella on 1 maksullinen
Lääkkeet tms mitä kela ei korvaa/maksa
Vakuutukset, kela maksaa osan ja osan maksan itse
2 osamaksua, eron jälkeen piti aloittaa nollasta joten kaikki mitä kotiin hankittiin uutena on näistä. Paljon oli kierrätyskamaa, mutta jotku oli uutena esim sängyt ja sohva.
Loput menee ruokaan ja lasten kanssa elämiseen. Pieni on summa, mutta pärjää kun on taloudellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin myös näissä jutuissa että mitä ne laskut oikein on. Ei mulle tuu työssäkäyvänäkään kuin puhelin ja nettilaskut joka kuukausi, n. 40 e. Ja sitten vakuutuslaskuja kerran vuoteen. Toki ovat isommat kun kerralla maksaa mutta jyvitettynä per kuukausi niin ei siitä paljon tule. Sähkölasku jokunen kymppi kuussa jos kerrostalossa asuu. Onhan mulla netflixiä yms. mutta nuo jäisi pois mikäli ei olisi rahaa tilillä maksaa..
Ja asut siis ihan ilmaiseksi??!! Eiköhän se suurin kuluerä meillä kaikilla ja ainakin vuokralla olevista ole se vuokra joka kuukausi. Kuinka tyhmiä voi ihmiset olla ja tällanen toope käy ihan töissä kuitenkin eli älliä pitäis olla enemmän kuin vajakilla.
joudun käymään yksityisellä, kun julkiselta ei saa T3-only hoitoa. Se kyllä maksaa. Lisäksi joudun maksaan sen lääkkeen vielä itse. No onneksi se ei montaa kymppiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Perusosaan sisältyvät
ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot, esimerkiksi itsehoitolääkkeet
henkilökohtaiseen hygieniaan ja kodin puhtauteen liittyvät menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja internetin käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta
muut vastaavat sinun ja perheesi jokapäiväiset menot.
Tarkoittaa että nuo ainakaan eivät kuulu sellaisiin joihin saisi vasiten toimeentulotukea kun hakee.
Pienituloisena pidän tarkkaa kirjanpitoa kuluistani ja tiedän, mitä laskuihini ja kauppaan menee kk:ssa keskimäärin. Välttämättömät menot on yhteensä vähintään 800 euroa, jos en osta ylimääräistä. Asun yksin yksiössä, enkä käytä mitään liikennevälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin tietää, miksi miljonääri tarvitsee yhteiskunnan tukia elääkseen.
Tasa-arvon vuoksi. Yhteiskunta ei toimi niin, että osalla on pelkkä maksajan rooli. Yhtä hyvin voitaisiin kysyä, miksi jokaisen terveen suomalaisen ei tarvitse tehdä töitä, miksi osa saa valita lokin roolin.
Kaikki saavat valita työttömyyden, irtisanoutumisesta seuraa vain lyhyt karenssi.
Työstä pitää maksaa inhimillinen palkka, muuten on kyse orjuudesta. Liike-elämä on siinä mielessä haastavaa, että yrityksen pitäisi tehdä reipasta voittoa tai olla vähintäänkin vakaa, ja sen pitäisi pystyä elättämään yrittäjän lisäksi palkolliset. Orjien käyttö on ihmisoikeuksien vastaista ja suomi on sitoutunut ihmisoikeuksiin perustuslaillisesti. Nämä ihmisoikeude
Asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, brutto tulot eli verot mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo ole juuri niitä laskuja joiden jälkeen jää vielä se 250?
Oletko jotenkin vajaaälyinen? Siinähän luki että KAIKKIEN LASKUJEN jälkeen jää se 250 e. Eli se on se millä pitäis kuukauden ajaksi ruoka ostaa eli alle 10 e/pvä?? Ruoan hinta noussut corona ajasta järjettömästi.
Eikö nuo ole juuri niitä laskuja joiden jälkeen jää vielä se 250?