En tajua sanaa "käytänne"
Miksi ei voi puhua käytännöstä ja miksi "käytänne" on alkanut yleistyä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Myymälän pitäisi olla myymiö.
Jotkut myyjät kyllä näyttävät ihan muumioilta...
En ole eläissäni kuullut tuollaista sanaa, enkä usko sitä sanaksi ollenkaan. Sanoisin epäonnistunut väänne.
Onhan meillä murteita ja on ilo kehitellä kieltä rikkaammaksi. Siitä vaan. Mutta erikois sanoilla on oma paikkansa, ei sovi yleiskieleen, jonka tarkoitus on helppolukuisuus.
Vierailija kirjoitti:
poliitikkojen tms. ylimielisen sakin keksimiä sanoja osoittaakseen "ylemmyyttään" hallintoalamaisille.
Peruja ajalta, jolloin vain ns aatelisto oli koulutettua väkeä.
Siitä puuttuu välilyönti. Käytän ne. Malliesimerkki: Annoit minulle tomaatteja, käytän ne pastakastikkeen tekemiseen.
XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiliotteissa luki yhteen aikaan "vientiselite".
Vaadittiinko siis selitys, miksi tili oli viety? Tuskin varas sellaista vaivautuu kirjoittamaan.
Vienti tarkoittaa kirjausta joka kirjanpitoon on tehty. Kun kirjanpitäjä laittaa kirjanpitoon ylös, että tämmöiseltä tililtä on siirretty näin ja näin paljon rahaa tuonne niin se on 'vienti'. Vientiselite on tähän vientiin lisätty teksti joka kertoo mistä rahansiirrosta on kysymys.
Tapahtumat "viedään kirjanpitoon", eli tehdään vienti.
Käyt' äänne = Käyttäkää ääntänne!
Ennen vanhaan aina ennen vaaleja kehoitettiin kansalaisia ääenstämään ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
poliitikkojen tms. ylimielisen sakin keksimiä sanoja osoittaakseen "ylemmyyttään" hallintoalamaisille.
Sen takia minä puhun aina tuntemattomille kaupungilla latinaa. Jotta kaikki näkevät heti tavanneensa sivistyneen ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadittiinko siis selitys, miksi tili oli viety? Tuskin varas sellaista vaivautuu kirjoittamaan.
Vienti tarkoittaa kirjausta joka kirjanpitoon on tehty. Kun kirjanpitäjä laittaa kirjanpitoon ylös, että tämmöiseltä tililtä on siirretty näin ja näin paljon rahaa tuonne niin se on 'vienti'. Vientiselite on tähän vientiin lisätty teksti joka kertoo mistä rahansiirrosta on kysymys.
Tapahtumat "viedään kirjanpitoon", eli tehdään vienti.
🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia minä puhun aina tuntemattomille kaupungilla latinaa. Jotta kaikki näkevät heti tavanneensa sivistyneen ihmisen.
Itse asiassa todistat silloin, että et edes tiedä, mitä sivistys tarkoittaa....
Mutta jatka vaan. Ei kukaan menetä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ketä vei rahat.