Miksi niin moni edelleen halveksii siivoojan/laitoshuoltajan työtä
Ne jotka on paremmalla ajalla katsovat kuin halpaa makkaraa, varsinkin uudet ja nuoret työntekijät. Käyttäytyvät kuin siivooja olisi ilmaa. Ei tervehditä, ei katsota edes päin. Uskomatonta että me eletään 2020-lukua.
Kommentit (112)
En voisi ikinä halveksia heitä. Sairaalat eivät yksinkertaisesti toimisi, jos heitä ei olisi. Juttelen mielelläni myös tuttujen laitoshuoltajien kanssa. Ketään ei tule määritellä ainoastaan ammattiroolinsa kautta. Se, miten olet yhteydessä itseesi ja muihin tässä maailmassa on paljon arvokkaampaa ja merkityksellisempää kuin mikään tutkinto. Voihan se lakimies olla luonteeltaan täysi mulkku.
Vierailija kirjoitti:
Annas kun kerron.
En halveksi, jos se on tilapäinen työ sillä aikaa, kun opiskelee parempiin hommiin. Valitettavasti halveksin, jos se on ihmisen ainoa ammatti. Miksi? Koska se kertoo siitä, että ihminen on laiska (ei viitsi opiskella hyväpalkkaisiin hommiin), vähän yksinkertainen (koska siivoojan työhön ei tarvitse mitään järjenkäyttötaitoa) jne.
Tiedän aivan vallan mainiosti, että kommenttini tulee aiheuttamaan palstas0d@n, mutta sanonpahan vain, että kuka tahansa voi oppia siivoamaan ammattimaisesti katsomalla youtubea, lukemalla juttuja netistä jne. Ei mene montaa vuotta ymmärtää mikä on emäksisen ja happaman ero ja miksi pinnat pitää neutralisoida happaman jälkeen ja millä saa kalkin pois. Ei mene montaa vuotta ymmärtää, että lastalla saa kirkkaat lasipinnat ymsymsyms.
MENEE monta vuotta ymmärtää lain tulkintaa ja pykäliä, MENEE monta vuotta ymmärtää rikostutkintaa, laboratorioasioita, hammas
En ole siivooja tai laitoshuoltaja. Kuitenkaan ihminen joka ei halua korkeakouluttautua ei välttämättä ole laiska vaan häntä ei kiinnosta akateemisen tutkinnon hankkiminen. Mitä hittoa on muuten "järjenkäyttötaito"? Jos tämä oli pr0v0 niin vähän yritystä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Annas kun kerron.
En halveksi, jos se on tilapäinen työ sillä aikaa, kun opiskelee parempiin hommiin. Valitettavasti halveksin, jos se on ihmisen ainoa ammatti. Miksi? Koska se kertoo siitä, että ihminen on laiska (ei viitsi opiskella hyväpalkkaisiin hommiin), vähän yksinkertainen (koska siivoojan työhön ei tarvitse mitään järjenkäyttötaitoa) jne.
Tiedän aivan vallan mainiosti, että kommenttini tulee aiheuttamaan palstas0d@n, mutta sanonpahan vain, että kuka tahansa voi oppia siivoamaan ammattimaisesti katsomalla youtubea, lukemalla juttuja netistä jne. Ei mene montaa vuotta ymmärtää mikä on emäksisen ja happaman ero ja miksi pinnat pitää neutralisoida happaman jälkeen ja millä saa kalkin pois. Ei mene montaa vuotta ymmärtää, että lastalla saa kirkkaat lasipinnat ymsymsyms.
MENEE monta vuotta ymmärtää lain tulkintaa ja pykäliä, MENEE monta vuotta ymmärtää rikostutkintaa, laboratorioasioita, hammas
Oho. Olen siivooja, joka opiskeli yliopistossa ja päätti toisin, koska olosuhteet, varma työsuhde ja palkka jolla tulin toimeen. Ja siihen jäin.
En nyt jotenkin ihan kohtuuttomasti kadu, jos vaihtoehto olisi akat. työttömyys tai epävarmat pätkätyöt. Tuo ei olisi sopinut minulle. Nyt on välillä järettömän tylsää, mutta kestän kun teen vapaalla mukavia juttuja ja koetan oppia uuttakin. Alan tutkintoa en ole käynyt kun ysärillä pääsi alalle kokemuksen kautta ja ehkä jossain vieläkin.
Siitä samaa mieltä kyllä, että siivoamista ei pitäisi hifistää liikaa jos halutaan saada jatkossa tekijöitä. Tärkein kyky on viitsiminen ja sitten riittävä huolellisuus. Perfektionisti ei jaksa tätä työtä. Omaa luonnettani siivoustyö on kehittänyt parempaan suuntaan, esim. sosiaalisemmaksi. Enkä mieti hetkeäkään enää mitä joku minusta ajattelee, ei oikeasti kiinnosti. Pyrin vain tekemään työni riittävän hyvin, sovitusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annas kun kerron.
MENEE monta vuotta ymmärtää lain tulkintaa ja pykäliä, MENEE monta vuotta ym
Oikeasti älykkäällä menee juuri se aika mikä menee alan kirjan lukemiseen. Ei ole todella kyse mistää teoreettisesta fysiikasta jossa täytyy oikeasti ymmärtääkin jotain omaa älyään käytten eikä vain ulkoluvun avulla.
E halveksi vaan arvostan. Toimistopäivinä toivotan aina siivoojille hybät huomenet ja kiitän jos sattuvat paikalla ollessani siivoamaan huoneeni.
Yleisesti ottaen ilman siivoojia bakteerit jylläisivät, eikä nykyinen elämänmeno ja ihmisten terveys sekä korkea eliniänodote olisi edes mahdollista.
Siivosin korkeakouluopiskeluaikana, mielestäni siivous oli hyvä työ, sai olla omissa oloissa ja illalla riitti virtaa lukemiseen, mutta palkka oli kieltämättä huono. Palkan vuoksi en itse voi edes ajatella kyseistä työtä. Siivoojien palkkojen tulisi olla paljon paremmat.
Ne, jotka eivät arvosta tiettyjä ammattiryhmiä ja kuvittelevat olevansa parempia jonkun tittelin tai tutkinnon vuoksi, voi kiertää kaukaa.
eri paikoissa kohtelu huonoa tai hyvää. terveyskeskuksessa siivoojia kohdellaan huonosti.terveystalon lääkärit saattaa jutella ja tervehtii myös.työpaikkakiusaus paikoissa eroja ja normaalit työpaikat ja kivat erottuu.sivusta seurattuna näin.
Juu siivoojan ja juristin tai hammaslääkärin väliinhän ei juuri mitään ammatteja jääkään. Ehkä sitä nyt kuitenkin kannattaisi verrata muihin amistason töihin, jos vertaamaan haluaa päästä.
Minä siivoan tosi paljon omassa työssäni, koska pidän siitä ja haluan auttaa siivoojaa. Tiedän, että hänelle annetaan aivan liikaa töitä aivan liian pienellä mitoituksella. Ja kun asiakas valittaa, saa hän ottaa haukut vastaan, joko suoraan tai oman esimiehen kautta. Mikään ei kuitenkaan työoloissa muutu, vaan sanotaan vain, että teepä kuule jatkossa paremmin. Ja asiakkaalle lässytetään, että taas on tehty toimenpiteitä palautteen johdosta.
Mitoitukset tehdään ensinnäkin niin, että tila on perussiisti. Se tarkoittaa, että aikuiset ihmiset siivoavat omat jälkensä itse, mikä ei todellakaan toteudu. Yhdet tuntikausia vanhat jarrutusraidat pöntössä sotkevat helposti koko aikataulun, kun pitää liotella. Tai joku rikkoutunut asia tai sotku, mikä on vain jätetty koska "siivooja on sitä varten". (Ei muuten ole!) Toisekseen koko siivous tulisi tehdä todella vauhdikkaasti, mihin kukaan ei päivittäisessä työssään kykene. Yksikään ihminen ei ole sellainen robotti, että aina painaa maksimiteholla, päivästä toiseen. Kolmanneksi mitään muutakaan asiakkaasta johtuvaa viivästystä ei ole laskettu tietenkään aikaan. Harvemmin siivotaan ihan ihmisistä tyhjää tilaa, mikä painetaan läpi höyryveturin lailla. Vaan pitää vähän miettiä mihin tilaan pääsee missäkin vaiheessa, poukkoilla ja muutella suunnitelmaa lennossa.
Tiedän, että se, että autan siivoamalla työpaikallani paljon oman työni ohessa, ei auta lisäämään mitoitusta. Mutta ei siihen auttaisi sekään, että jättäisin tekemättä. Monesti olen kyllä saanut kuulla, että hei ei tuo ole sinun tehtäväsi. Siihen vastaan, että minusta on. Ja joo, oma työni ei tietenkään jää silti tekemättä. Minulla on työssäni löysää, koska en ole ammattisiivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä töissä tervehdi mikroaaltouuniakaan.
Vertaat siivoojaa mikroaaltouuniin?
Niin, sama funktio molemmilla.
Kuumeta nollasta sataan sekunnissa? Sulattaa sun aivot? Hä?
Toimia avustamassa niin, että varsinaiset työntekijät saavat hoidettua työtehtävänsä.
No hyvin siitä ainakin mulle maksetaan. 16e h ja pyhinä tuplat. Ja mulla on kesäkuun loppuun kaikki pyhät töitä,jess.
Olen tyytyväinen, että joku jaksaa siivota jarrutusjälkiä tuollaisella palkalla ja olla vielä viikonloppujakin töissä. Samaan tapaan olen tyytyväinen, kun mikroaaltouuni lämmittää lounaani töissä aina niin luotettavasti.
monella siivoojalla on useita koulutuksia myös korkeakoulu.tämä naurattaa meitä siivoojia. moni ruvennut siivoaan koska helppo saada vakityö ja varsinkin jos muuttanut puolison työn mukana paikkakunnalla tämä on ekä työ jonka saa.
Olen talousalalla mutta tiedän sairaalahuoltajan opintoihin kuuluvan jonkin verran mikrobiologiaa (virusoppia). Opinnoissa opetellaan materiaalinen ja kemikaalien yhteensopivuus, ph:t, desinfiointitekniikat, välinehuoltoa yms. Ja käyttämään erilaisia lattianhoitokoneita sekä muita siivoukseen liittyviä koneita.
Eli aika monipuoliselta kuulostaa. Siivooja on kouluttautunut alan ammattilainen.
Miksi halveksunta? Minä ainakin arvostan siivoojia.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret sairaanhoitajat ( ei tietysti kaikki) suhtautuvat laitoshuoltajiin/välinehuoltajiin/potilaskuljettajiin/sihteereihin todella ylimielisesti ja ei varmaan ainoa ammattiryhmä joka näin tekee.
Florence Nightingale oli sairaanhoitaja joka ensimmäisenä keksi huonon hygienian ja sairastuvuuden välisen yhteyden. Luulisi sairaanhoitajien juuri arvostavan puhtautta, koska ilman sitä hekään eivät voi tehdä työtään.
Jep, mullekin maksetaan vaivannäkö huomioonottaen hyvin. Sovittuja vuoroja teen 7 kolmeen viikkoon ja ekstroja tuplapalkalla. Sotella on kaikkia kivoja lisiä, joten harvoin se perus 15 euron tunti tulee vastaan. Eritteitä en näe ja enimmäkseen tarjoilen, sairaalahuoltajan työ meillä on koko ajan vähemmän siivousta, säästösyistä. Muiden mielipiteet eivät ole heiluttaneet, hyvin tällä on asuntolaina maksettu ja perhekin elätetty. Neljänkymmenen jälkeen on voinut jo hommailla työntekoa, nykyään olen myös kesät poissa. Mun toinen, FM-tutkinnon mukainen alani ei valitettavasti työllistä, eikä myöskään jousta millään lailla, joten en ole sinne enää kaivannutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mullekin maksetaan vaivannäkö huomioonottaen hyvin. Sovittuja vuoroja teen 7 kolmeen viikkoon ja ekstroja tuplapalkalla. Sotella on kaikkia kivoja lisiä, joten harvoin se perus 15 euron tunti tulee vastaan. Eritteitä en näe ja enimmäkseen tarjoilen, sairaalahuoltajan työ meillä on koko ajan vähemmän siivousta, säästösyistä. Muiden mielipiteet eivät ole heiluttaneet, hyvin tällä on asuntolaina maksettu ja perhekin elätetty. Neljänkymmenen jälkeen on voinut jo hommailla työntekoa, nykyään olen myös kesät poissa. Mun toinen, FM-tutkinnon mukainen alani ei valitettavasti työllistä, eikä myöskään jousta millään lailla, joten en ole sinne enää kaivannutkaan.
Tuohan on ihan mukava palkka :)
Vierailija kirjoitti:
Annas kun kerron.
Sinä ilmeisesti siivoat itse työpaikallasi? Julkisista tiloista kannat roskat kotiisi roskikseen, otat vessaan omat vessapaperit ja käsisaippuat jos tulee tarvetta? Ei haittaa jos julkisissa liikennevälineissä, ravintolassa, julkisissa paikoissa ei voi istua mihinkään puhtaalle paikalle ensin puhdistamatta. Eikä haittaa joutuessasi vaikka sairaalaan, jos siellä on vessat pesemättä jonkun oksennettua. Leikkaussalissa voi olla edellisen leikkauksen jäänteet? Tuolla sinun ajattelulla kaikkien tulee pyrkiä pois ammateista, joiden olemassaolon ymmärtää vasta kun sitä työtä ei kukaan tee. Tämänkään asian tiedostaminen ei vaadi kovinkaan kummoista sivistystä tai koulutusta. Ihan vain sitä, että nostaa katseensa oman napansa ympäriltä ja oivaltaa muutakin kuin omat suppeat näkemyksessä.
Jos siivoojaa tervehtii, eikö se riitä ? Mitä muuta pitäisi ? Levittää punainen matto vai kehua koko ajan ?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se ainut suomalainen, joka tervehtii siivoojia. Kylmä rinki persiissä, että joskus saatan itse olla heidän paikallaan.
Miksi se olisi pelottavaa? Työ kuin työ!!
FM ja siivooja
Vierailija kirjoitti:
Annas kun kerron.
Tottakai voi oppia,eriasia pystyykö siihen. Kaikki eritteet, sellaisetkin joiden hajun perusteella se ei ole tullu yläpäästä,eikä alapäästä vaan keskeltä ruuansulatusta ja se haisee raadolle sekin. Sit se pitää vielä saada joka kolosta siivottua pois, kun sitä on lipastossa,seinässä,pitkin lattioita,aijuu, sisältää MRSA bakteerit, klebsiellat, potilaalla oli myös keuhkotubi, siitä vaan kerta sen noin vaan oppii, et sairastu sinä,seuraava potilas ei sairastu etkä sairastuta kollegoita tai perhettäsi kantamalla pöpöjä sinne tänne vaan ne pitää saada pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä töissä tervehdi mikroaaltouuniakaan.
Vertaat siivoojaa mikroaaltouuniin?
Niin, sama funktio molemmilla.
Kuumeta nollasta sataan sekunnissa? Sulattaa sun aivot? Hä?
Toimia avustamassa niin, että varsinaiset työntekijät saavat hoidettua työtehtävänsä.
No hyvin siitä ainakin mulle maksetaan. 16e h ja pyhinä tuplat. Ja mulla on kesäkuun loppuun kaikki pyhät töitä,jess.
Olen tyytyväinen, että joku jaksaa siivota jarrutusjälkiä tuollaisella palkalla ja olla vielä viikonloppujakin töissä. Samaan tap
Kiitos. Mieltä lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehenä sanot hei ..se on #meetoo ..eli ei kiinnosta ...
Päivystääkö tää inkelli täällä 24/7 7-23 tsuumaten joka ainoan otsikon, jossa olisi mahdollisuus päästä uhriutumaan.
Tuntuu, että täällä ei ole yhtä ainoaa avausta, jossa ei heti ensimmäisenä ole inkelli reppana uhriutumassa.
M43
Puhut ulkoa opettelusta ja se ei liity asioiden ymmärtämiseen. Sinulle asioiden ymmärtäminen siis tuottaa vaikeuksia.