Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni edelleen halveksii siivoojan/laitoshuoltajan työtä

Vierailija
13.05.2025 |

Ne jotka on paremmalla ajalla katsovat kuin halpaa makkaraa, varsinkin uudet ja nuoret työntekijät. Käyttäytyvät kuin siivooja olisi ilmaa. Ei tervehditä, ei katsota edes päin. Uskomatonta että me eletään 2020-lukua. 

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien kotikasvatus ei ole ollut hyvää, vaikka ovat opiskelleet lääkäreiksi asti. Tervehtiminen ja kiittäminen ovat kaksi käyttäytymisen perusasiaa. Niin on busseissa vanhuksille ja naisille paikan tarjoaminenkin, mutta se vasta harvinaista onkin. Nuoriso makaa tuoleissa ja tuijottaa kännykkäänsä kuulokkeet päässä. Nuoret miehet ovat huonokuntoisia eivätkä pysty bussimatkaa seisten kulkemaan. 

Vierailija
62/112 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siivoojaa tervehtii, eikö se riitä ? Mitä muuta pitäisi ? Levittää punainen matto vai kehua koko ajan ? 

Ihan tervehtiminen riittää ja perus käytöstavat. Itse työskentelen yrittäjänä ja ymmärrän mitä aloittaja tarkoittaa. Puhutaan vähätellen ja ihan kuin ei ymmärtäisi asioita esimerkiksi kerrotaan miten toivotaan ettei posteja lueta tai kaappeja auota, joskus myös saatetaan kysyä tarvitseeko arkaluontoisten työpapereiden/ potilastietojen arkistot lukita ettei siivooja nyt satu niitä sitten penkomaan työajallaan. Oletetaan työstä ja sinusta itsestä asioita, joille ei ole totuuspohjaa. Esimerkiksi tehdään ansoja, joilla testataan varastatko. Neuvotaan ja puututaan työntekoon, tietämättä mitä sopimukseen sisältyy, miten ja miksi joitain työtapoja/välineitä käytetään. Yrittäjänä kohtaa välillä ihmisiä, jotka kuvittelevat, että siivooja tulee kotiin tekemään ensin koesiivouksen josta ei tarvitse maksaa. Koska kaikki osaavat siivota, ei kai nyt yhden omakotitalon siivous niin kauaa voi viedä? Sitten on myös nämä, joiden mielestä on ihan ok kähmiä tai vihjailla tarpeesta "muille palveluille". Onneksi valtaosa ihmisistä on asiallisia ja mukavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harkitsen laitoshuoltajan tutkintoa. Olen käynyt kaksi ihan tavallista duunari alan koulutusta. On ihan kiinnostavaa tehdä ns. halveksittuja hommia. Ihmisten asenteet on niin erikoisia siihen nähden että moni asia on kokonaisuus. Ei tarvis oikeesti ihmisarvosta kilpailla, vaan nähdä että jokaisella työllä on arvo, sillä että joku siivoaa vaikka leikkaussalin ja että joku tekee siellä leikkaussalissa vaaditun työn.

Vierailija
64/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä töissä tervehdi mikroaaltouuniakaan.

Vertaat siivoojaa mikroaaltouuniin? 

Ja ihmettelee kun ihmiset jäävät kotisohville työttömiksi ennemmin kuin tulevat näiden halveerattaviksi?

T Tässäkin haukutaan väärää puuta

Vierailija
65/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööritalossa olen tervehtinyt ja jutellut aina siivoajille. Olen huomannut sen tarttuvan ja nyt suurin osa porukasta vähintään tervehtii ja kiittää oman paikkansa siivouksesta. 

Vierailija
66/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tervehdin aina ja vaihdan kuulumiset. Rehellisesti sanoen monen toimiston tärkeimmät ja hyödyllisimmät työntekijät.

Vierailija
67/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni siivoojan työn arvostus on alkanut nousta ja osaksi varmaan siksi, että siivousalalla työskenteleviltä vaaditaan nykyään myös koulutusta ja alalla työskentelevistä osa on perustanut ihan menestyviäkin yrityksiä.

Vierailija
68/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Olen laitoshuoltajana sairaalassa leikkausosastolla. Kolme vuotta olen ollut niin edelleenkään hoitajat, lääkärit yms eivät tervehdi takaisin. Yllätys mutta eivät osaa kiittääkkään. Jotain jos pyytäävät niin ohi katsoovat, ei silmiin

Sano niille että puhutko minulle ja käännä selkäsi.

Vierailija
69/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olet omasta mielestäsi nokkela. Ketään muuta ei ei noin aivoton huumori saa muuta, kuin tuntemaan myötähäpeää. Kumarrathan, tai niiaat sentään vessanpöntölle? Kai sen edes koet itseäsi paremmaksi arvoasteikollasi?

Vierailija
70/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojia tullaan tulevaisuudessa vielä arvostamaan muuna kuin pölyjen pyyhkijöinä, tehtäväkuvan laajentuessa osaksi asiakaspalveluun etenevissä määrin kaiken muun muuttuessa teknologiseksi ja yksi aloista johon tekoäly ei yllä. 

Vierailija
71/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tarina : Erääseen työpaikkaan meni karhu ja söi siivoojan. Seuraavana päivänä muut työntekijät totesivat, olisi se karhu voinut ennemmin syödä pomon kuin siivoojan, pomon poissaoloa ei olisi huomannut pariin viikkoon mutta siivoojan poissaolon huomasi heti seuraavana päivänä. 

Vierailija
72/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että se ylimielisyys ei kohdistu pelkästään siivoojiin, vaan kaikkiin, jotka kyseinen henkilö näkee jotenkin "alempiarvoisina".

Olen töissä toimistoympäristössä, ja tervehdin kaikki jotka tulevat päivän aikana vastaan. (Siivoojat toki myös, jotka ovatkin kaikista mukavampia.) Useimmat tervehtivät takaisin, mutta on noin... sanotaanko kolme tai neljä ihmistä, jotka eivät ikinä vastanneet. Lopetin sitten tervehtimästä heitä, pitäkööt tunkkinsa.

Muiden kanssa näen samat ihmiset kyllä juttelemassa ihan normaalisti, joten ei ole kyse siitäkään, että he olisivat jotenkin sairaalloisen ujoja tai puhekyvyttömiä. Mutta itse olen siis osa-aikainen vuokratyöntekijä, joten olen miettinyt, että ehkä he ajattelivat minun tervehtimiseni olevan turhaa. Ehkä jopa ajattelivat, että vaihdun jo parin kuukauden päästä uuteen. (Olen ollut nyt jotain 1,5 vuotta)

Vierailija
73/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt kuitenkin pesukoneeseen.

Vierailija
74/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin ap sai vastauksen ihmettelyynsä. Siivooja on hädin tuskin mikroaaltouunin arvoinen. Tässäpä sitä asennetta.

Minä olin kesätöissä isossa autoliikkeessä "sata vuotta sitten". Kaikki myyjät olivat miehiä.

Ja olihan meillä niin hauskaa, kun silloin ei vielä ollut tätä "joka sanasta ja asiasta loukkaantumista", vaan minua sai luvallani tytötellä. Itsekin joskus pyysin "poikia" apuun nostamaan jotain raskasta tms. Kunnioitusta silti oli kohtaani.

Satuin sitten kerran sattumalta heidän pikkujouluihinsa samaan ravintolaan ja heti nappasivat minut pöytäänsä. Konjakki virtasi ja kaikki kannettiin eteen. Ukot haki tanssimaan ja lopuksi yksi heistä tuhersi polvillaan mun edessä ja kertoi rakastuneensa, ja sitten, rumpujen pärinää...., tämä onneton kosi kaikkien työkavereidensa edessä. Tuli varmaan vuosisadan morkkis :D

Mua tervehdittiin ja yhdessä heiteltiin läppää, eikä kukaan ehdotellut sopimattomia, ei kosketellut eikä taputellut. Siihen aikaan oli vielä ns. herrasmiehiä. Kerrassaan ihana muisto tuosta kesästä.

Ei minusta siivoojaa tullut, unohdin ison jätesäkin täynnä silppuriroskaa pomon huoneeseen ja melkein hävitin yhdet autonavaimet, jotka oli kirjekuoressa pudotettu palautusluukusta, kuten siihen  aikaan oli tapana.

Raskasta työtä, hattuani nostan suurella kunnioituksella kaikille tekeville!!!

Vierailija
75/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harkitsen laitoshuoltajan tutkintoa. Olen käynyt kaksi ihan tavallista duunari alan koulutusta. On ihan kiinnostavaa tehdä ns. halveksittuja hommia. Ihmisten asenteet on niin erikoisia siihen nähden että moni asia on kokonaisuus. Ei tarvis oikeesti ihmisarvosta kilpailla, vaan nähdä että jokaisella työllä on arvo, sillä että joku siivoaa vaikka leikkaussalin ja että joku tekee siellä leikkaussalissa vaaditun työn.

Siis kyllä laitoshuoltajan työ esim Sairaalassa voittaa jonkun Vuokrafirman tehdastyön mitenpäin vain. saa olla työnantajan omalla talon kirjoilla eikä tarvitse elättää välistävetäjää.

sairaalassa on usein noita paikkoja hae sinne vaan

Vierailija
76/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojia tullaan tulevaisuudessa vielä arvostamaan muuna kuin pölyjen pyyhkijöinä, tehtäväkuvan laajentuessa osaksi asiakaspalveluun etenevissä määrin kaiken muun muuttuessa teknologiseksi ja yksi aloista johon tekoäly ei yllä. 

Tässäkin arvotetaan siivous niin, että tulevaisuudessa tehtävänkuva laajenee ihan asiakaspalvelun korkeuksiin. Onhan se asiakaspalvelua nytkin ja mikä asiakaspalvelussa, joka kuuluu lähes jokaiseen työhön, olisi itsessään arvostetumpaa, kuin siivous? Täälläkin on ketjuja , joissa eräs (ehkä) korkeakoulutettu saa melkein sydän- tai aivoinfarktin, kun joku on sitä mieltä, että YAMK- tai joku muu, kuin yliopisto tutkinto olisi minkään arvoinen. Hänen mielestään vain ja ainoastaan yliopistotutkinnon suorittaneet voi katsoa koulutetuksi ja kaikki muut kuuluvat alakerran palveluskuntaan. Sananlasku varoittaa kulkemasta nenä pystyssä. Silloin sataa vettä sieraimiin!  ja se on kuulkaa paha juttu!

Vierailija
77/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin arvotetaan siivous niin, että tulevaisuudessa tehtävänkuva laajenee ihan asiakaspalvelun korkeuksiin. Onhan se asiakaspalvelua nytkin ja mikä asiakaspalvelussa, joka kuuluu lähes jokaiseen työhön, olisi itsessään arvostetumpaa, kuin siivous? Täälläkin on ketjuja , joissa eräs (ehkä) korkeakoulutettu saa melkein sydän- tai aivoinfarktin, kun joku on sitä mieltä, että YAMK- tai joku muu, kuin yliopisto tutkinto olisi minkään arvoinen. Hänen mielestään vain ja ainoastaan yliopistotutkinnon suorittaneet voi katsoa koulutetuksi ja kaikki muut kuuluvat alakerran palveluskuntaan. Sananlasku varoittaa kulkemasta nenä pystyssä. Silloin sat

miksei sillä oikealla koulutuksella sitten saa töitä, akateeminen työttömyys on huippulukemisessa

Vierailija
78/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tarina : Erääseen työpaikkaan meni karhu ja söi siivoojan. Seuraavana päivänä muut työntekijät totesivat, olisi se karhu voinut ennemmin syödä pomon kuin siivoojan, pomon poissaoloa ei olisi huomannut pariin viikkoon mutta siivoojan poissaolon huomasi heti seuraavana päivänä. 

Joo se teidän siivoaminen on niin ydinfysiikkaa ettei sitä kukaan normaali työntekijä voi oppia tekemään oman työnsä ohessa.

Vierailija
79/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun kerron.

En halveksi, jos se on tilapäinen työ sillä aikaa, kun opiskelee parempiin hommiin. Valitettavasti halveksin, jos se on ihmisen ainoa ammatti. Miksi? Koska se kertoo siitä, että ihminen on laiska (ei viitsi opiskella hyväpalkkaisiin hommiin), vähän yksinkertainen (koska siivoojan työhön ei tarvitse mitään järjenkäyttötaitoa) jne.

Tiedän aivan vallan mainiosti, että kommenttini tulee aiheuttamaan palstas0d@n, mutta sanonpahan vain, että kuka tahansa voi oppia siivoamaan ammattimaisesti katsomalla youtubea, lukemalla juttuja netistä jne. Ei mene montaa vuotta ymmärtää mikä on emäksisen ja happaman ero ja miksi pinnat pitää neutralisoida happaman jälkeen ja millä saa kalkin pois. Ei mene montaa vuotta ymmärtää, että lastalla saa kirkkaat lasipinnat ymsymsyms.

MENEE monta vuotta ymmärtää lain tulkintaa ja pykäliä, MENEE monta vuotta ymmärtää rikostutkintaa, laboratorioasioita, hammas

Tiesin siivoojan, joka oli entinen 2. sukupolven pankinjohtaja. 

Moni muukin virkansa menettänyt tekee sitä mitä voi. 

Mäntti!

Vierailija
80/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Joka itsensä ylentää, hänet alennettakoon". Vai miten se nyt menikään🤔🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi