Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni edelleen halveksii siivoojan/laitoshuoltajan työtä

Vierailija
13.05.2025 |

Ne jotka on paremmalla ajalla katsovat kuin halpaa makkaraa, varsinkin uudet ja nuoret työntekijät. Käyttäytyvät kuin siivooja olisi ilmaa. Ei tervehditä, ei katsota edes päin. Uskomatonta että me eletään 2020-lukua. 

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tuli oikein pomo huomauttamaan ettei siivoojia tartte tervehtiä saati jutella niiden kanssa.

Sama koski myös tavarantoimittajia ja autokuskeja ja muita lattiatason työntekijöitä.

Vierailija
102/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohi katsominen vain kertoo heikosta egosta. Oikeasti vahva ihminen ei buustaa egoaan painamalla muita vähempiarvoisiksi.

Näinpä juuri. Ei itseensä ja elämäänsä tyytyväisellä ole tarve kuvitella muiden olevan jotain huonompaa kuin itse on, sellainen ajattelu on aika vierasta jos on elämässään onnellinen. Ja aika moukkamaista ja tyylitöntäkin sellainen olisi, ei ole sivistynyttä ja kertoo vain omasta pahasta olosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän linjan toimistotyöläisenä olen aina tervehtinyt jokaista siivoojaa. muistan kun seurasin, että yhden työpaikan muut yksikköläiset eivät edes katsoneet kohti, siivooja oli kuin ilmaa. Mielestäni tekevät tärkeää ja hyvää työtä ja tietenkin tervehdin, usein myös kiitin. Yhdessä pienemmässä työpaikassa annettiin siisvoojalle joulun alla suklaarasia.

itsekin työuran 14 v siivoojana aloittaneena olen aina tarkka siitä, että tervehdin heitä.

Vierailija
104/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tarina : Erääseen työpaikkaan meni karhu ja söi siivoojan. Seuraavana päivänä muut työntekijät totesivat, olisi se karhu voinut ennemmin syödä pomon kuin siivoojan, pomon poissaoloa ei olisi huomannut pariin viikkoon mutta siivoojan poissaolon huomasi heti seuraavana päivänä. 

Joo se teidän siivoaminen on niin ydinfysiikkaa ettei sitä kukaan normaali työntekijä voi oppia tekemään oman työnsä ohessa.

Voit minun puolestani siivota siinä oman työsi ohessa. Tuskin pomollasi on mitään sitä vastaan, että säästöä tulee, kun henkilöstö siivoaa, eikä firman tarvitse erikseen maksaa siivouksesta. 

-eri 

Vierailija
105/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tarina : Erääseen työpaikkaan meni karhu ja söi siivoojan. Seuraavana päivänä muut työntekijät totesivat, olisi se karhu voinut ennemmin syödä pomon kuin siivoojan, pomon poissaoloa ei olisi huomannut pariin viikkoon mutta siivoojan poissaolon huomasi heti seuraavana päivänä. 

Joo se teidän siivoaminen on niin ydinfysiikkaa ettei sitä kukaan normaali työntekijä voi oppia tekemään oman työnsä ohessa.

Voit minun puolestani siivota siinä oman työsi ohessa. Tuskin pomollasi on mitään sitä vastaan, että säästöä tulee, kun henkilöstö siivoaa, eikä firman tarvitse erikseen maksaa siivouksesta. 

-eri 

Itse asiassa päinvastoin eli tulee kalliimmaksi. Täällä oli joku siivooja, joka sai 16e/h. Ei pomon kannata maksaa minulle 45e/h siivoamisesta, kun työhön löytyy joku pienemmälläkin palkalla.

Vierailija
106/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojia tullaan tulevaisuudessa vielä arvostamaan muuna kuin pölyjen pyyhkijöinä, tehtäväkuvan laajentuessa osaksi asiakaspalveluun etenevissä määrin kaiken muun muuttuessa teknologiseksi ja yksi aloista johon tekoäly ei yllä. 

Meillä sairaalassa ollaan menossa ihan toiseen suuntaan. Työnkuvaa muokataan koko ajan enemmän vanhanajan emännän suuntaan (keittiö, tilaukset, tarjoilut, tiski) ja siivouspuoli keskittyy yhä enemmän erilaisten resustenttien bakteerikantojen ja sairaalainfektioiden kanssa taisteluun. Tilanne on vuosi vuodelta hankalampi, ja syykin on selvillä, sensuurileirit, sairaalasiirrot ja miten sattuu popsitut antibiootit. Mikrobit, ja erilaiset eristykset (ilma-, pisara-, kosketus-) vievät sen ajan ja ammattitaidon, mikä ei liity ruokahuoltoon. Ketään ei kiinnosta pinnat, ne uusitaan jos niitä ei saa puhdistettu riittävästi tällä meidän nykyään olemattoma

Aijoo. Siihen kuuluisaan hierarkiaan mä olen törmännyt viimeksi noin 20 v sitten. Taitaa olla sosiaalisempien ihmisten ongelmia ne pohdinnat kuka mitäkin toisista ajattelee, mua on aina kohdeltu vähintään asiallisesti, viime vuodet oikein mukavasti. Liittynee siihen, että itse ei ole enää märkäkorva ja uusi lääkärisukupolvikin on ihmisiä eikä puolijumalia. (Naurattaa ajatella, että potilaat nostettiin iertoa varten sängynlaidalle istua tönöttämään, tukka kammattiin ja hitto verhotkin aseteltiin vielä silloin, kun aloittelin uraani. Silloin oli resursseja joutavuuksiin.) Kukaan meistä ei saa kauaa hommiaan hoidettua, mikäli joku toinen ei suoriudu omistaan, ja tämä on kaikilla tiedossa. Tervettä kehitystä.

Vierailija
107/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri 

Itse asiassa päinvastoin eli tulee kalliimmaksi. Täällä oli joku siivooja, joka sai 16e/h. Ei pomo

Minä minä. Tosin mullakin monta ylityö päivää pyhänä, niin on se mullakin sillon ylityökorvauksineen tuntipalkka yli tuon 45e. Eli voit ottaa luutun käteen.

Vierailija
108/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohi katsominen vain kertoo heikosta egosta. Oikeasti vahva ihminen ei buustaa egoaan painamalla muita vähempiarvoisiksi.

Näinpä juuri. Ei itseensä ja elämäänsä tyytyväisellä ole tarve kuvitella muiden olevan jotain huonompaa kuin itse on, sellainen ajattelu on aika vierasta jos on elämässään onnellinen. Ja aika moukkamaista ja tyylitöntäkin sellainen olisi, ei ole sivistynyttä ja kertoo vain omasta pahasta olosta. 

Ei siihen elämän onnellisuutta tarvita jos on opetettu ja oppinut sivistyneet käytöstavat.

Vierailija
109/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä töissä tervehdi mikroaaltouuniakaan.

Vertaat siivoojaa mikroaaltouuniin? 

Niinhän se tuossa oli aivan selvällä suomenkielellä ja sun tollon pitää vielä toistaa ja pyytää vahvennusta. Mikä sua vaivaa?

ohis

Vierailija
110/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun kerron.

En halveksi, jos se on tilapäinen työ sillä aikaa, kun opiskelee parempiin hommiin. Valitettavasti halveksin, jos se on ihmisen ainoa ammatti. Miksi? Koska se kertoo siitä, että ihminen on laiska (ei viitsi opiskella hyväpalkkaisiin hommiin), vähän yksinkertainen (koska siivoojan työhön ei tarvitse mitään järjenkäyttötaitoa) jne.

Tiedän aivan vallan mainiosti, että kommenttini tulee aiheuttamaan palstas0d@n, mutta sanonpahan vain, että kuka tahansa voi oppia siivoamaan ammattimaisesti katsomalla youtubea, lukemalla juttuja netistä jne. Ei mene montaa vuotta ymmärtää mikä on emäksisen ja happaman ero ja miksi pinnat pitää neutralisoida happaman jälkeen ja millä saa kalkin pois. Ei mene montaa vuotta ymmärtää, että lastalla saa kirkkaat lasipinnat ymsymsyms.

MENEE monta vuotta ymmärtää lain tulkintaa ja pykäliä, MENEE monta vuotta ymmärtää rikostutkintaa, laboratorioasioita, hammas

Jos sairaaloissa ei ole laitoshuoltajia, jää kirurgeilla leikkaukset tekemättä. Youtubessa ei opeteta miten leikkaussali siivotaan aseptisesti. Sorry vaan.

Vierailija
111/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annas kun kerron.

En halveksi, jos se on tilapäinen työ sillä aikaa, kun opiskelee parempiin hommiin. Valitettavasti halveksin, jos se on ihmisen ainoa ammatti. Miksi? Koska se kertoo siitä, että ihminen on laiska (ei viitsi opiskella hyväpalkkaisiin hommiin), vähän yksinkertainen (koska siivoojan työhön ei tarvitse mitään järjenkäyttötaitoa) jne.

Tiedän aivan vallan mainiosti, että kommenttini tulee aiheuttamaan palstas0d@n, mutta sanonpahan vain, että kuka tahansa voi oppia siivoamaan ammattimaisesti katsomalla youtubea, lukemalla juttuja netistä jne. Ei mene montaa vuotta ymmärtää mikä on emäksisen ja happaman ero ja miksi pinnat pitää neutralisoida happaman jälkeen ja millä saa kalkin pois. Ei mene montaa vuotta ymmärtää, että lastalla saa kirkkaat lasipinnat ymsymsyms.

MENEE monta vuotta ymmärtää lain tulkintaa ja pykäliä, MENEE monta vuotta ym

Jos sairaaloissa ei ole laitoshuoltajia, jää kirurgeilla leikkaukset tekemättä. Youtubessa ei opeteta miten leikkaussali siivotaan aseptisesti. Sorry vaan.

Ja tuo leikkaussali on vielä aika basic, kun sairaalasta puhutaan. Eksoottisempiakin kohteita löytyy, esim. SERI-huone, joka siivotaan avaruusspuvussa ja nuollen (älkää ottako kirjaimellisesti) ennen kuin seksuaalirikoksen tuodaan paikalle ja rapistellaan talteen mitä vaatteista ja iholta löytyy. Tuo tulee onneksi harvoin vastaan. eikä tosiaan löydy löydy ohjeita tubesta. 

T:ihan ok mikrovertauksen kanssa; syötte eväänne kylmänä tai ette lainkaan, ellen ole paikalla. 

Vierailija
112/112 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tuli oikein pomo huomauttamaan ettei siivoojia tartte tervehtiä saati jutella niiden kanssa.

Sama koski myös tavarantoimittajia ja autokuskeja ja muita lattiatason työntekijöitä.

Missäpäin Suomea? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi