Onko suomalaisilla ongelmia USA:n rajalla?
Haluaisin matkustaa kumppanini luokse amerikkaan ainakin 3 kuukaudeksi (esta 90 päivää). Miten tuo otetaan vastaan rajalla? Ihmetteleekö miten pystyn olla maassa noin kauan? Kumppanini tukisi minua myös esim auto ja ruuat.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa mitään estettä ei ole, kun menet turistina. Mitään työtä muistuttavaakaan et saa tehdä ystävällesi, vaikka ystävä tarjoaa sinulle auton käyttöön tai tarjoaa ruoan. Näistä ei kannata edes maahantulossa puhua. Riippuu aina virkailijasta ja monesta muusta seikasta, että kysytäänkö sinulta kuinka paljon sinulla on esim. rahaa näin pitkään lomaan.
Kiitos. ei ole ystävä vaa kumppani :)
Sinulla pitää olla rahaa koko matkasi ajaksi niin, että pystyt majoittumaan ja ruokailemaan. Voihan olla, että kumppanisi jättää sinut kesken reissun ja joudut menemään hotelliin.
Meiltä kysyttiin, missä aiomme asua ja millä tulemme toimeen. Näytin hotellivarauksen ja luottokorttini.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla pitää olla rahaa koko matkasi ajaksi niin, että pystyt majoittumaan ja ruokailemaan. Voihan olla, että kumppanisi jättää sinut kesken reissun ja joudut menemään hotelliin.
No itse tiedän varmasti, ettei jätä mutta tietysti olisi varaa hotelliin jos jotain sattuisi. Muuten en maksaisi majoituksesta, kun asuisin kumppanini luonna.
Terveisiä Amerikasta!
Me lensimme kuukausi sitten tapaamaan meidän poikaa, joka on yliopiston vaihto-ohjelmassa (vain lukukauden pituinen)
Kyllä multa kysyttiin Chicagossa, että miksi tulit maahan
Minä jännitin tätä etukäteen, joten kerroin heille hermostuksissani kaiken; miksi olen maassa, mihin aion matkustaa, miten poika odottaa myös, että näkee Mount Rushmoren jne..
Virkailija sitten jo sanoi enough
Mies oli samassa tilanteessa sanonut "loma"
Tosin olimme maassa vain 15 päivää
"Kyllä multa kysyttiin Chicagossa, että miksi tulit maahan"
Mitä tuollaiseen nyt sitten pitäisi vastata? "Koska mä vaan halusin" tjsp. luulis monella olevan se syy.
Itse olen juuri tällä hetkellä kumppanini luona Yhdysvalloissa, maahantulossa ei ollut mitään ongelmia. Virkailija kysyi ainoastaan "miksi tulit tänne", ei häntä kiinnostanut sen kummemmat detailit :D leima passiin ja se siitä. Lisäksi jonotusaika oli todella lyhyt, vaikka olinkin New Yorkissa John F. Kennedyn lentokentällä. Turistit ovat selkeästi vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä multa kysyttiin Chicagossa, että miksi tulit maahan"
Mitä tuollaiseen nyt sitten pitäisi vastata? "Koska mä vaan halusin" tjsp. luulis monella olevan se syy.
Loma/työmatka/kongressimatka eli matkan tarkoitus. Ei kannata jutella mitään ylimääräisiä siinä, jollei kysytä tarkemmin.
Yhdysvaltain konsulaatista kysymällä voit vielä varmistaa, jos mikään asia epäilyttää esim. viisumin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvaltain konsulaatista kysymällä voit vielä varmistaa, jos mikään asia epäilyttää esim. viisumin suhteen.
Mulle ei ainakaan sieltä vastattu mitään
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Amerikasta!
Me lensimme kuukausi sitten tapaamaan meidän poikaa, joka on yliopiston vaihto-ohjelmassa (vain lukukauden pituinen)
Kyllä multa kysyttiin Chicagossa, että miksi tulit maahan
Minä jännitin tätä etukäteen, joten kerroin heille hermostuksissani kaiken; miksi olen maassa, mihin aion matkustaa, miten poika odottaa myös, että näkee Mount Rushmoren jne..
Virkailija sitten jo sanoi enough
Mies oli samassa tilanteessa sanonut "loma"
Tosin olimme maassa vain 15 päivää
Niin, tuollainen lyhyt matka tuskin ongelma, mutta onko kukaan ollut kuukausia... :)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen juuri tällä hetkellä kumppanini luona Yhdysvalloissa, maahantulossa ei ollut mitään ongelmia. Virkailija kysyi ainoastaan "miksi tulit tänne", ei häntä kiinnostanut sen kummemmat detailit :D leima passiin ja se siitä. Lisäksi jonotusaika oli todella lyhyt, vaikka olinkin New Yorkissa John F. Kennedyn lentokentällä. Turistit ovat selkeästi vähentyneet.
Olitko siis tuon vähän alle 90 päivää? :)
Tällä hetkellä USAn rajalla yli kahden viikon lomamatkat ovat erityisen mielenkiinnon kohteena. Keskimääräinen USAn loma on noin kaksi viikkoa, tästä syystä kysytään tarkemmin jos viivyt pitkään.
Valmistaudu todistamaan, että sinulla on varallisuuttaa kattaa 3kk matka ja sinulla tulee olla osoite myös selvillä, sekä mitä aiot tehdä kumppanisi kanssa tuon 3kk. Jos vähääkään viittaa, että aiot jäädä pidemmäksi aikaa tai hakea töitä, niin voi olla ettet pääse maahan. Töiden hakeminen on syy käännyttää rajalla. Jos sinulla ei ole rahaa ja olet kumppanisi elätettävänä, ei ole takuuta, että sinut päästetään maahan.
Itse jonotin tässä taannoin 2 tuntia maahanpääsyä rajalla.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä USAn rajalla yli kahden viikon lomamatkat ovat erityisen mielenkiinnon kohteena. Keskimääräinen USAn loma on noin kaksi viikkoa, tästä syystä kysytään tarkemmin jos viivyt pitkään.
Valmistaudu todistamaan, että sinulla on varallisuuttaa kattaa 3kk matka ja sinulla tulee olla osoite myös selvillä, sekä mitä aiot tehdä kumppanisi kanssa tuon 3kk. Jos vähääkään viittaa, että aiot jäädä pidemmäksi aikaa tai hakea töitä, niin voi olla ettet pääse maahan. Töiden hakeminen on syy käännyttää rajalla. Jos sinulla ei ole rahaa ja olet kumppanisi elätettävänä, ei ole takuuta, että sinut päästetään maahan.
Itse jonotin tässä taannoin 2 tuntia maahanpääsyä rajalla.
Itse olin vasta n. 40 päivää eikä kysytty juuri mitään. Olen työtönkin.
En päässyt usaan koska minulla oli muka liian vähän rahaa 2 viikoksi. Oli 4000 dollaria ja luottokortilla oli paljon. Kyselivät mitä teen ja minne menen ja missä asun ja sanoin ei ole tarkkoja suunnitelmia mutta asun hotellissa mutta en päässyt maahan.
Vierailija kirjoitti:
En päässyt usaan koska minulla oli muka liian vähän rahaa 2 viikoksi. Oli 4000 dollaria ja luottokortilla oli paljon. Kyselivät mitä teen ja minne menen ja missä asun ja sanoin ei ole tarkkoja suunnitelmia mutta asun hotellissa mutta en päässyt maahan.
Onko totta? :D
Itse en tällä hetkellä huvin vuoksi lähtisi USA:han. Ei siellä rajalla kaikkia ratsata, mutta jos sattuu omalle kohdalle tilanne jossa puhelimet ja läppäri tutkitaan ja niiden sisällön perusteella tehdään mielivaltaisia päätöksiä jatkosta, niin siinä voi pahimmillaan mennä koko elämä sekaisin pitkäksi ajaksi.
Viranomaisethan eivät tällä hetkellä välttämättä kunnioita lakia. Eli jos joku saa päähänsä lähettää teidät jonnekin vankileirille ulkomaille niin vaikka lain mukaan teillä on oikeus ensin tulla kuulluksi (jotta voidaan todeta onko viranomaisella asiallinen syy toimenpiteeseen), niin tätä kuulemista ei välttämättä järjestetä.
Tuttavani joilla on työmatkoja tulossa jenkkeihin yrittävät saada niitä peruttua, koska eivät halua ottaa riskiä rajalla.
Kuitenkin suurin osa pääsee totta kai läpi ongelmitta, kun eiväthän nuo joka jantteria voi rajalla ratsata. Riski on varmasti pieni, mutta koska pahin mahdollinen seuraus on todella kamala niin pienenkään riskin ottaminen ei välttämättä ole hyvä idea.
Joo kerrohan lisää. Million tapahtui ja oliko sulla antaa ekan yön majoitustiedot niille? Se pitää aina olla valmiina. Multa ei ole tähän mennessä koskaan kysytty rajalla varallisuudesta mutta työpaikasta ja toimenkuvasta aina välillä. Noin 15 kertaa olen käynyt siellä, eri paikoissa. Seuraava kerta pian ohjelmassa. Hiukan kyllä jännittää vaikkei mulla ole mitään syytä, matkan tarkoitus on selkeä, viikon loma. Sitä he kysyvät että millaiselle matkalle olet tulossa.
Varmaan ihmettelee siellä samaa kuin täällä että miksei kumppania löytynyt omasta maasta. Voi heilahtaa detention center majoitus pariksi viikoksi.
Periaatteessa mitään estettä ei ole, kun menet turistina. Mitään työtä muistuttavaakaan et saa tehdä ystävällesi, vaikka ystävä tarjoaa sinulle auton käyttöön tai tarjoaa ruoan. Näistä ei kannata edes maahantulossa puhua. Riippuu aina virkailijasta ja monesta muusta seikasta, että kysytäänkö sinulta kuinka paljon sinulla on esim. rahaa näin pitkään lomaan.