Mitä tehdä kun 12-vuotiaan kanssa mahdoton tilanne eikä sossutkaan puutu?
Meillä ei sitten asiat olekaan niin pahasti vaikka seinät kaatuu päälle. Lapsi käyttäytyy kuin tyranni, perheneuvolan mielestä vika on vanhempien toimissa. Sosiaaliviranomaisille pitkä teksti tämän hetkisestä tilanteesta... mutta nyt on mennyt jo monta kuukautta että saisimme mitään apua ja tuntuu että perheongelmat pahenevat vain entisestään. Mitä tässä voi enää tehdä?
Kommentit (82)
Löytyykö perhe- ja kasvatusneuvolaa?
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän kun niitä lapsia ei kasvateta ja sitten hoksataan teini-iässä ettei niillä ole mitään kunnioitusta toisia kohtaan. Annetaan periksi, lapsi saa mitä haluaa muista välittämättä ja oppii olevansa maailman napa, ettei vain tulisi paha mieli. En sano että ap:n tapauksessa juuri näin, mutta aika monessa tapauksessa.
Ei millään kasvatuksella saa kaikista lapsista samanlaisia. Lapset ovat jo keskenään niin erilaisia. Tämä näkyy erityisen hyvin monilapsisessa perheessä. Joku lapsi on esimerkiksi tosi helppo ja toinen tuntuu haastavaltavalta, vaikka vanhemmat ja kasvatus samaa.
Entäs jos kokeilet palata aivan yksinkertaisiin perinteisiin kasvatuskeinoihin? Ainakin nämä perusjutut yritän palauttaa omaan mieleen hankalissa tilanteissa teinien kanssa:
Siivota hänen kanssaan yhdessä.
Muistuttaa käytöstavoista jo pikkuasioiden yhteydessä. Vaan ei kuitenkaan lähteä taistelemaan. Toteat vaan: Käytöstavat.
Kanssasäätely.
Olla emotionaalisesti läsnä.
Lapsesta huolehtiminen ja turvallisuuden tarjoaminen.
Eli jonotatte lastenpsykiatrialle? Jonot on monissa paikoin 6-10 kk. Muuta apua ei ole tarjolla. Kiittäkää nykyistä hallitusta tästäkin.
Jo lapsena aloitetut rutiinit olisi hyväksi kasvatuksessa, jos oppii, että aina syödään ruokapöydässä, eikä viedä sipsisäkkiä omaan huoneeseen, niin siinä ruokapöydässä keskustellessa voi jutella asioista (jos olisi sääntö, että edes sen aikaa on kännykät kiinni myös vanhemmilla).
Ehkä se kuitenkin on ohimenevää murrosiän kipuilua.
Itse irvailin ädilleni aikoinaan, mutta kerran hän suuttui kunnolla ja huusi takaisin, että nyt riittää. Taisin vähän rauhoittua.
Ota yhteyttä Koivuniemen herraan. Menkää lapsen kanssa yhdessä lähimetsään huhuilemaan, josko löytyisi.
Mikä tässä on sellaista, mihin sossujen pitäisi puuttua? Mitä itse olet valmis tekemään? Ei lasta pystytä missään ns. korjaamaan, vaan tilanteen parantaminen alkaa teistä vanhemmista. Moni ei ole valmis katsomaan peiliin ja valittaa, miten ei saa mitään apua. Sellaista apua ei ole, mikä ei teiltä vanhemmilta edellyttäisi mitään.
On se kun apua ei saa vaikka miten huutaa!!!!
Kuri, siitä se lähtee. Otetaan "etuudet" lapselta pois, netti, kännykkä, kulkunevo, huoneen ovi jne. niin kyllä se oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mietitään yhdessä, mitä voisi tehdä. Eli millaisia teidän päivät ovat tämän lapsen kanssa?
Kettuilee varsinkin minulle ihan kaikesta. Ei tarvitse kuin sanoa että siivoa jälkesi niin alkaa niskoittelu ja vedättäminen. Manipulatiivinen käytös, valehtelee kirkkain silmin. Sanoo vastaan, puhuu rumasti, minua halveksien. Ei ole pitkään aikaan ollut positiivisia kokemuksia lapsen kanssa. Ei halua tehdä kanssani mitään eikä viettää aikaa. Ap
Miten muuten puhut lapselle kuin käsket siivoamaan jälkensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mietitään yhdessä, mitä voisi tehdä. Eli millaisia teidän päivät ovat tämän lapsen kanssa?
Kettuilee varsinkin minulle ihan kaikesta. Ei tarvitse kuin sanoa että siivoa jälkesi niin alkaa niskoittelu ja vedättäminen. Manipulatiivinen käytös, valehtelee kirkkain silmin. Sanoo vastaan, puhuu rumasti, minua halveksien. Ei ole pitkään aikaan ollut positiivisia kokemuksia lapsen kanssa. Ei halua tehdä kanssani mitään eikä viettää aikaa. Ap
Sanon, normaalilla äänellä. En itse harrasta sellaista että huudan ja kiroilen, puhun rumasti. Alkoholia juon vähän enkä ole alkoholisti. Lapsi sitten ottaa tämän pahasti ja huutaa. Toistan että siivoaa jälkensä; huutoa, pahaa mieltä.
Jos annamme rangaistuksen jostain on pitkävihainen ja syyttää meitä siitä että olemme ilkeitä ja pahoja. Ei aina edes tajua miksi saa rangaistuksen vaikka perustelemme. Aina tämän jälkeen hänellä on mielessä kosto tai haluaa tehdä vastarangaistuksen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Isä on läsnä mutta uskon että hänkin on melko neuvoton... ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon, normaalilla äänellä. En itse harrasta sellaista että huudan ja kiroilen, puhun rumasti. Alkoholia juon vähän enkä ole alkoholisti. Lapsi sitten ottaa tämän pahasti ja huutaa. Toistan että siivoaa jälkensä; huuto
Mitä teidän rangaistukset ovat? Ja edelleen, mitä apua sinä toivot sossusta tähän? Sinällään en ole kovin yllättynyt siitä, ettei lapsi kiinnostu siivouksesta.
Laita se nurkkaan seisomaan naama nurkassa kiinni äläkä päästä pois ennen kuin se nöyrtyy ja lupaa totella. Se voi vaatia useamman tunnin seisomisen aluksi, mutta myöhemmin helpottaa.
'Mitä teidän rangaistukset ovat? Ja edelleen, mitä apua sinä toivot sossusta tähän? Sinällään en ole kovin yllättynyt siitä, ettei lapsi kiinnostu siivouksesta.'
Pahin rangaistus on että puhelin otetaan pois mutta silloin lapsi on täysi hermoraunio, toimeton ja vihaa täynnä. Silloin tekee kaikkensa että meillä vanhemmilla olisi myös paha päivä. Vaadin että siivoaa jälkensä koska heittelee roskka sinne tänne eikä välitä. Roskikseen ei ne mene. Ap
Perheneuvola? Perheterapia? Joku mannerheimin lastensuojeluliiton tai pelastakaa lapset ry apu? Kirkon perheneuvonta?
Eikös näihin voi päästä ihan ilman jonotusta?
Oikotietä ei ole ja vastuu lapsista on vanhemmilla
Vierailija kirjoitti:
Perheneuvola? Perheterapia? Joku mannerheimin lastensuojeluliiton tai pelastakaa lapset ry apu? Kirkon perheneuvonta?
Eikös näihin voi päästä ihan ilman jonotusta?
Oikotietä ei ole ja vastuu lapsista on vanhemmilla
Lapsi ei suostu mihinkään näistä. Ei luota aikuisiin eikä edes meihin vanhempiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on kuriton, niin se kannattaa ainakin muistaa, että kuria ei pidä missään nimessä pitää lapselle. Kuri on väkivaltaa ja lastenoikeuksien vastaista.
Jos lasu ei tilanteeseen auta, niin suositus on, että lapsi viedään nepsytutkimuksiin ja sitä kautta järjestetään hänelle apua.
Samaa mieltä!
Teini-ikäiset luonnostaan vastustavat vanhempia ja auktoriteetteja.