Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painonseuranta äitiysneuvolassa ahdistaa

Vierailija
13.05.2025 |

Tehdäänkö siellä numero siitä että on ylipainoinen? Onko puntarille pakko mennä neuvolassa? Mietin voisinko punnita itseni kotona ja antaa lukeman lapulla terkkarille. On kipeä asia mulle tää ylipaino ja tiedän että se on haitallista. Haluaisin silti nauttia raskaudesta ilman hirveää syyllisyyttä mitä kaikkia ongelmia ylipaino voi aiheuttaa. Kyllä normaalipainoisillakin voi olla vaikka mitä haasteita raskaudessa ja synnytyksessä, joten ei se ihan yksiselitteinen asia ole. Kokemuksia? 

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äitiysneuvolan terkkari. Painoa seuraamalla seurataan myös vauvan kasvua, toki muitakin menetelmiä käytössä. Mielestäni jokaisella on oikeus kehoonsa sellaisena kuin se on. Tärkeintä, että itse olet kehoosi tyytyväinen. On tosi yleistä, että painonnousu ahdistaa, myös normaalipainoisilla odottajilla. Ja se ahdistaa silti, vaikka painon kuuluu nousta raskausaikana.

Pyydä voitko saada käydä puntarilla ns. selkä näyttöön päin, jolloin et itse näe lukemaa ja terkkari kirjaa sen vain koneelle.

Tsemppiä odotukseen! 

Juuri näin! Itse en ole raskaana, mutta syömishäiriöoireiluni vuoksi en itse näe (tai halua nähdä) painoani. Hoitaja/lääkäri vaan sanoo, että kaikki hyvin, jos heidän mielestään kehitys on hyvin. 

Vierailija
22/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paino nousi raskausaika 20 kg, lähtötilanne oli 165 cm/74 kg. Paino nousi jokaikisen neuvolakäynnin välissä ja terkkari huomautteli joka kerta siitä että nousee liikaa/liian nopeasti. En mitenkään älyttömästi mättänyt ruokaa raskausaikana, paino vaan nousi tosi helposti. Toki lähtötilanne oli jo vähän ylipainoinen. Kaikki nuo 20 kg lähtivät kuitenkin synnytyksen jälkeen 3-4 kuukaudessa, kiitos täysimetyksen. Että eipä se painonnousu nyt sitten niin kamalaa ollutkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap on tullut raskaaksi? Hedelmöityshoidoilla? Ei kai kukaan mies reippaasti ylipainoista sänkyynsä ota? 

Vierailija
24/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun paino nousi raskausaika 20 kg, lähtötilanne oli 165 cm/74 kg. Paino nousi jokaikisen neuvolakäynnin välissä ja terkkari huomautteli joka kerta siitä että nousee liikaa/liian nopeasti. En mitenkään älyttömästi mättänyt ruokaa raskausaikana, paino vaan nousi tosi helposti. Toki lähtötilanne oli jo vähän ylipainoinen. Kaikki nuo 20 kg lähtivät kuitenkin synnytyksen jälkeen 3-4 kuukaudessa, kiitos täysimetyksen. Että eipä se painonnousu nyt sitten niin kamalaa ollutkaan. 

"Vähän ylipainoinen"? 74kg on aika jäätävä paino 164 senttiselle? Joku 175cm mies painaa ehkä 74kg.

Vierailija
25/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa lohdullisinta on, että ylipaino ei estä sellaisen tyypin löytämistä, jonka kanssa sitten tullaan raskaaksi.

Vierailija
26/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan käyttä ja sen kaikki yksittäiset osaset ovat täysin vapaaehtoisia. Voit huoletta valita rusinat pullasta. He saattavat tätä ihmetellä, mutta voi sanoa että olet paikalla neuvoja varten ja valmistautumassa vauvan tuloon, etkä tekemässä itsestäsi ja vauvasta koe-eläintä. Tai sitten voit jättää neuvolajutut väliin kokonaan.

He tunkevat siellä vaginaasi laitteita ja toistuvasti koskettelevat paljasta vatsaasi laitteilla etsiäkseen sydänääniä. Lisäksi sinua todennäköisesti aletaan pommittamaan diabetesdiagnoosilla, jollei sinulla sellaista ole jo, sekä "osta sitä osta tätä" -myynnillä ja sinulta otetaan koko ajan verta sekä pissaa, jota urkitaan ja sörkitään.

Kannattaa kuunnella kehoa, juoda paljon (vettä tai jos vesi ei maistu niin laimeaa mehua), jatkaa liikuntaa, sekä tutkia muitakin kuin lääketieteellisiä lähteitä raskauteen ja synnytykseen liittyen. Esim. erilaiset hypnosynnytyskurssit ja muut vastaavat tuovat raskauteen, synnytykseen ja lapsiaiakan positiivista virettä lääketieteen dramaattisen, r aiskaavan ja kuolemanuhkaisen "tervetulotoivotuksen" sijaan.

Vierailija
27/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap on tullut raskaaksi? Hedelmöityshoidoilla? Ei kai kukaan mies reippaasti ylipainoista sänkyynsä ota? 

Ai ei vai....... katselin äitienpäivää kun perheet oli liikenteessä että todella moni on lihava.

Vierailija
28/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vähän ylipainoinen"? 74kg on aika jäätävä paino 164 senttiselle? Joku 175cm mies painaa ehkä 74kg.

Ei ole mitenkään jäätävä. Jo itse lapsi ja lapsivedet nostavat painoa sellaiset 10kg, plus kehon muu lisääntynyt turvotus. Se kuuluu asiaan, että raskauden aikana lihoo ja se on juurikin tuota varten, ettei sitten pyörtyile ja vauva nälkiinny kun alkaa imetys. Se helpottaa myös synnytyksestä palautumista, kun ei tarvitse keskittyä ruuansulatukseen ja parantumiseen samaan aikaan, vaan voi vaan hellitellä vauvelia. 

Ylipainokeskustelulle on paikkansa, mutta se ei ole raskauden ja imetyksen aikana.

Vierailija
29/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyysin ns. syömishäiriöpunnituksen ja sain sen, eli terkkari kirjaa lukeman, itse en sitä katsonut. Hän olisi kertonut, jos jotain huolestuttavaa olisi ollut. Esikoisen kohdalla olin parikymppinen ja bmi 25,1 eli ylipaino. Ilkeä neuvolalääkäri puristeli vatsaani ja valitti, miten sydänääniä ei saada koskaan kuuluviin tällaisen vatsanpeitteen takaa. Voivotteli kandeille lihavia äitejä ja pisti kanditkin kokeilemaan "tätä valitettavaa rasvakudoksen määrää", minun itkiessä laverilla. Siitä jäi trauma seuraaviin raskauksiin.

Muistakaa naiset, että kenelläkään ei ole oikeutta koskea tai arvostella kehojanne. Teillä on perustuslaillinen itsemääräämisoikeus. Samoin vauvoillanne. 

Jokaiseen tuollaiseen tilanteeseen, jossa joku ylittää rajojanne tai kohtelee teitä huonosti, kannattaa reagoida samalla tavalla kuin kadull teitä ahdistelevaan. Jos haluatte käyttää palvelua, yksi tiukka varoitus, että "asiallista kohtelua tai kävelen tuosta ovesta ulos ja synnytän kotona". Jos asiaton käytös jatkuu, teette sen.

Synnyttäminen on luonnollista ettekä ole siinä koskaan yksin, vaikka r aiskaaja-kiusaajalääkärit eivät teitä avustaisikaan. Älkää siis pelätkö pitää puolianne ja seistä oikeuksienne ja ihmisyytenne takana.

Vierailija
30/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle osui terkkari, joka tuijottaa painonnousua suorastaan kiihkeästi. Joka käynnillä tähän asti hän on paasannut terveellisestä ruokavaliosta ja siitä, miten ylipaino on sikiölle haitallista. Mukana ollut isäkin jo ihmettelee, että mitä tämä on.

Olen 170 cm pitkä, painoin ennen raskautta 52 kg ja nyt 32. raskausviikolla 55 kg. Olen käytännössä oksentanut ensin 4 kk ajan, se ei neuvolassa huolettanut ketään, ja nyt pystyn syömään 4 eri ruoka-ainetta oksentamatta. Silti viime viikolla sain nipun esitteitä painonhallinnasta ja energiantarpeesta sekä terveydenhoitajan ukaasin, että vaikka ollaan kohta loppusuoralla, niin paino ei saisi kovin paljoa nousta. Välipalat olen jo korvannut vedellä ohjeiden mukaan.

Koettu on. Ihan kaikki kirjottamasi kuin itselläni 

Useampi lapsi ja syömishäiriö tuli neuvolatädin avustuksella.

Meillä vaan yksi täti niin ei voinut vaihtaa.

On  nyt eläkkeellä ja hyvä niin.

Vierailija
31/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle osui terkkari, joka tuijottaa painonnousua suorastaan kiihkeästi. Joka käynnillä tähän asti hän on paasannut terveellisestä ruokavaliosta ja siitä, miten ylipaino on sikiölle haitallista. Mukana ollut isäkin jo ihmettelee, että mitä tämä on.

Olen 170 cm pitkä, painoin ennen raskautta 52 kg ja nyt 32. raskausviikolla 55 kg. Olen käytännössä oksentanut ensin 4 kk ajan, se ei neuvolassa huolettanut ketään, ja nyt pystyn syömään 4 eri ruoka-ainetta oksentamatta. Silti viime viikolla sain nipun esitteitä painonhallinnasta ja energiantarpeesta sekä terveydenhoitajan ukaasin, että vaikka ollaan kohta loppusuoralla, niin paino ei saisi kovin paljoa nousta. Välipalat olen jo korvannut vedellä ohjeiden mukaan.

Koettu on. Ihan kaikki kirjottamasi kuin itselläni 

Useampi lapsi ja syömishäiriö tuli neuvolatädin avustuksella.

Meillä vaan yksi t

#äitiysväkivalta

Tämä paska pitäisi saada kyllä loppumaan. Omituisinta siinä on se, että yleensä tuon väkivallan harjoittajat ovat itsekin äitejä.

Vierailija
32/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha. Kotisynnytyshullu aktivoitui.

Vierailija
33/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitenkään jäätävä. Jo itse lapsi ja lapsivedet nostavat painoa sellaiset 10kg, plus kehon muu lisääntynyt turvotus. Se kuuluu asiaan, että raskauden aikana lihoo ja se on juurikin tuota varten, ett

Tuo oli lähtötilanne. Raskauden aikana kirjoittaja kertoi painon nousseen vielä 20 kiloa.

Vierailija
34/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyysin ns. syömishäiriöpunnituksen ja sain sen, eli terkkari kirjaa lukeman, itse en sitä katsonut. Hän olisi kertonut, jos jotain huolestuttavaa olisi ollut. Esikoisen kohdalla olin parikymppinen ja bmi 25,1 eli ylipaino. Ilkeä neuvolalääkäri puristeli vatsaani ja valitti, miten sydänääniä ei saada koskaan kuuluviin tällaisen vatsanpeitteen takaa. Voivotteli kandeille lihavia äitejä ja pisti kanditkin kokeilemaan "tätä valitettavaa rasvakudoksen määrää", minun itkiessä laverilla. Siitä jäi trauma seuraaviin raskauksiin.

Olitko vähentänyt rasvakudoksen määrää seuraaviin raskauksiin mennessä?

Vierailija
35/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai siitä kommentoidaan, koska ylipaino on tupakoinnin veroinen riski äidin ja lapsen terveydelle. 

Vierailija
36/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kamala mitä käytöstä lääkäreiltä. Tuohan on kerta kaikkiaan henkistä pahoinpitelyä. Ja täysin turhaa. 

Vierailija
37/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan käyttä ja sen kaikki yksittäiset osaset ovat täysin vapaaehtoisia. Voit huoletta valita rusinat pullasta. He saattavat tätä ihmetellä, mutta voi sanoa että olet paikalla neuvoja varten ja valmistautumassa vauvan tuloon, etkä tekemässä itsestäsi ja vauvasta koe-eläintä. Tai sitten voit jättää neuvolajutut väliin kokonaan.

He tunkevat siellä vaginaasi laitteita ja toistuvasti koskettelevat paljasta vatsaasi laitteilla etsiäkseen sydänääniä. Lisäksi sinua todennäköisesti aletaan pommittamaan diabetesdiagnoosilla, jollei sinulla sellaista ole jo, sekä "osta sitä osta tätä" -myynnillä ja sinulta otetaan koko ajan verta sekä pissaa, jota urkitaan ja sörkitään.

Kannattaa kuunnella kehoa, juoda paljon (vettä tai jos vesi ei maistu niin laimeaa mehua), jatkaa liikuntaa, sekä tutkia muitakin kuin lääketieteellisiä lähteitä raskauteen ja synnytykseen liittyen. Esim. erilaiset hypnosynnytyskurssit ja muut vastaavat tuovat r

Yrittävät vain tarkistaa onko vauvasi kuollut sokeriin tai tukehtunut läskin puristuksessa.

Vierailija
38/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa naiset, että kenelläkään ei ole oikeutta koskea tai arvostella kehojanne. Teillä on perustuslaillinen itsemääräämisoikeus. Samoin vauvoillanne. 

Jokaiseen tuollaiseen tilanteeseen, jossa joku ylittää rajojanne tai kohtelee teitä huonosti, kannattaa reagoida samalla tavalla kuin kadull teitä ahdistelevaan. Jos haluatte käyttää

Kyllä. Ainoastaan hieman hienosäätäisin, että kotisynnytyksellä uhkailu ei ehkä ole hyvä. Sitä voivat käyttää myös sua vastaan. Täytyy vaatia lääkäreiltä vaan hyvää ja asiallista, vähintään neutraalia käytöstä. 

Potilaan kehon haukkuminen ei sitä ole. 

Ja hyviä lääkäreitäkin on, ja uskoaseni suurin osa on hyviä. 

Vierailija
39/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha. Kotisynnytyshullu aktivoitui.

Kotisynnytys sopii myös vähän runsaammalle äidille. Ei tarvitse purkaa seiniä tai hankkia nostajia ja erikoiskuljetuksta sairaalaan siirtoa varten.

Vierailija
40/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos puhutaan rehellisesti, niin onhan ylipaino iso riski sekä äidille, että vauvalle. Ei sen kieltäminen asioita helpota yhtään. Mutta jos ylipainoinen tulee raskaaksi, mitään laihdutusprojektia ei voi todellakaan aloittaa, eikä millään kitukuureilla mennä. Sen sijaan pitää syödä terveellisesti ja kohtuullisesti ja liikkua. Silti osalla odottavista äideistä paino nousee reippaasti, osalla ei. 

Se, mihin voidaan vaikuttaa, ovat terveydenhoitohenkilökunnan typerä käytös ja kommentointi. Mistä tulee se ajatus, että on ihan ok suorastaan v***uilla ja kommentoida halveksien? Tämän voisi kysyä myös tämän palstan törkyoksennusten lähettäjiltä.