Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painonseuranta äitiysneuvolassa ahdistaa

Vierailija
13.05.2025 |

Tehdäänkö siellä numero siitä että on ylipainoinen? Onko puntarille pakko mennä neuvolassa? Mietin voisinko punnita itseni kotona ja antaa lukeman lapulla terkkarille. On kipeä asia mulle tää ylipaino ja tiedän että se on haitallista. Haluaisin silti nauttia raskaudesta ilman hirveää syyllisyyttä mitä kaikkia ongelmia ylipaino voi aiheuttaa. Kyllä normaalipainoisillakin voi olla vaikka mitä haasteita raskaudessa ja synnytyksessä, joten ei se ihan yksiselitteinen asia ole. Kokemuksia? 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle osui terkkari, joka tuijottaa painonnousua suorastaan kiihkeästi. Joka käynnillä tähän asti hän on paasannut terveellisestä ruokavaliosta ja siitä, miten ylipaino on sikiölle haitallista. Mukana ollut isäkin jo ihmettelee, että mitä tämä on.

Olen 170 cm pitkä, painoin ennen raskautta 52 kg ja nyt 32. raskausviikolla 55 kg. Olen käytännössä oksentanut ensin 4 kk ajan, se ei neuvolassa huolettanut ketään, ja nyt pystyn syömään 4 eri ruoka-ainetta oksentamatta. Silti viime viikolla sain nipun esitteitä painonhallinnasta ja energiantarpeesta sekä terveydenhoitajan ukaasin, että vaikka ollaan kohta loppusuoralla, niin paino ei saisi kovin paljoa nousta. Välipalat olen jo korvannut vedellä ohjeiden mukaan.

Koettu on. Ihan kaikki kirjottamasi kuin itselläni 

Useampi lapsi ja syömishäiriö tuli neuvolatädin avustuksella.

Meillä vaan yksi t

Jotenkin outoa, että kaikkia äitejä kohdellaan neuvolassa lihavina. Anorektinen serkku sai täsmälleen samanlaisen "paino nousee nyt liikaa" -hokeman, kun raskauden puolivälissä oli tullut 2 kg lisää painoa. Siitä seurasi se, että serkku ryhtyi sairautensa vuoksi laihduttamaan, lapsen terveyshän oli kiinni siitä, että äidin paino ei nouse. Kun terveydenhoitaja riittävän monta kertaa painottaa, että äidin painonnousu aiheuttaa lapselle diabetesta ja kasvuhäiriöitä, niin totta kai jokainen lastaan rakastava äiti tekee kaikkensa, jotta ei vahingoita lastaan. Mieluummin 9 kk nälässä kuin syntymästä asti diabetesta sairastava lapsi.

Vierailija
42/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai siitä kommentoidaan, koska ylipaino on tupakoinnin veroinen riski äidin ja lapsen terveydelle. 

Ja tuleva äiti laihtuu niillä kommenteilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

21;" Sulla ei oma järki sano ettei sun tarvitse millään vedellä korvata välipaloja? Jos terkka käskee hypätä kaivoon, sinä hyppäät? Miten herra isä sä tulet ikinä pärjäämään sen lapsen hoidon kanssa kun aivojen tilalla on sahanpurua? "

Jokainen äiti haluaa lapselleen parasta. Kun terveydenhoitaja selittää, että äidin painonnousu on sama asia kuin pahoinpidellä lastaan, niin totta kai tekee kaikkensa, että lapsella on hyvä olla. Sitä jättää vaikka syömättä, jos vaihtoehtona on lapsen kohonnut verensokeri ja diabetesriski.

En hyppää kaivoon, jos terveydenhoitaja käskee. Mutta jos hän sanoo, että lapsi on vaarassa lihomisen takia, jätä välipalat pois ja korvaa ne vedellä, niin tietenkin toimin ohjeensa mukaan. Eikö meistä jokainen halua terveen lapsen? Emmehän me tupakoi, juo alkoholia tai syö raakaa kalaakaan, koska neuvolassa noin ohjeistetaan, joten lihominenko onkin yllättäen suotavaa, jos sen haluaa valita?

Vierailija
44/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin menet puntarille neuvolassa, on tärkeetä että lapsen kasvua seurataan. Kerro terkalle sama mitä tässä kerroit ja jos se on asiallinen, niin ottaa kertomasi huomioon. Mulle ei ainakaan sanottu mitään vaikka lihoin ihan kamalasti raskauden aikana.

Vierailija
45/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle vinkki. Strutsikin luulee olevansa piilossa kun se työntää päänsä kuoppaan.

Vierailija
46/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai siitä kommentoidaan, koska ylipaino on tupakoinnin veroinen riski äidin ja lapsen terveydelle. 

Ja tuleva äiti laihtuu niillä kommenteilla?

Kyllä näin on saatu esim tupakointi raskauden aikana vähentymään. Häpeä on täysin normaali tunne, kun tekee jotain väärää ja siihen auttaa käytöksen muuttaminen. 

Vierailija
47/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle osui terkkari, joka tuijottaa painonnousua suorastaan kiihkeästi. Joka käynnillä tähän asti hän on paasannut terveellisestä ruokavaliosta ja siitä, miten ylipaino on sikiölle haitallista. Mukana ollut isäkin jo ihmettelee, että mitä tämä on.

Olen 170 cm pitkä, painoin ennen raskautta 52 kg ja nyt 32. raskausviikolla 55 kg. Olen käytännössä oksentanut ensin 4 kk ajan, se ei neuvolassa huolettanut ketään, ja nyt pystyn syömään 4 eri ruoka-ainetta oksentamatta. Silti viime viikolla sain nipun esitteitä painonhallinnasta ja energiantarpeesta sekä terveydenhoitajan ukaasin, että vaikka ollaan kohta loppusuoralla, niin paino ei saisi kovin paljoa nousta. Välipalat olen jo korvannut vedellä ohjeiden mukaan.

Koettu on. Ihan kaikki kirjottamasi kuin itselläni 

Useampi lapsi ja syömishäiriö tuli neuvo

Mutta tuo ei ole totta. Diabetes on muutenkin meemidiagnoosi.

Kyse on yksinkertaisesti äitiysväkivallasta. Se täti on ilkeämielinen tantta, joka varmaan käyttää vapaa-aikansakin vihaamiseen. 

Nainen on tuossa kohtaa hyvin herkässä vaiheessa varsinkin ensisynnyttäjänä ja helposti uskoo kaiken pupun ja paskan, mitä neuvolassa suolletaan. Usein 2-3 lasta synnyttäneet äidit jo saattavat kieltäytyäkin neuvolasta ja jopa sairaalasynnytyksestä kun ovat tajunneet, miten väärin ja paskasti siellä naisia kohdellaan.

Vierailija
48/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äitiysneuvolan terkkari. Painoa seuraamalla seurataan myös vauvan kasvua, toki muitakin menetelmiä käytössä. Mielestäni jokaisella on oikeus kehoonsa sellaisena kuin se on. Tärkeintä, että itse olet kehoosi tyytyväinen. On tosi yleistä, että painonnousu ahdistaa, myös normaalipainoisilla odottajilla. Ja se ahdistaa silti, vaikka painon kuuluu nousta raskausaikana.

Pyydä voitko saada käydä puntarilla ns. selkä näyttöön päin, jolloin et itse näe lukemaa ja terkkari kirjaa sen vain koneelle.

Tsemppiä odotukseen! 

Eikö siitä painonnoususta saada myös vihjeitä esimerkiksi siitä, että odottajalle on kertynyt yhtäkkiä ylimääräistä nesteturvorusta. Se voi liittyä johonkin sairauteen tai tilaan. Tai toisaalta, jos paino ei nousekaan juurikaan, äiti ei välttämättä syö tarpeeksi (eikä vauva saa kaikkea mitä tarvitsee ja myös äidille tulee puutostiloja). 

Minusta se painon seuranta oli ok neuvolassa, vaikka painoni nousi ekassa 22 kg ja toisessa raskaudessa18 kg. Koin seurannan osaksi hyvinvoinnin ja turvallisuuden rakentumista raskausaikana.

Vierailija
49/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi raskauspahoinvointi kovenee, jos pitää taukoja syömisessä. Itse elin raskauden täysin kehon tuntemusten mukaan: join paljon, söin tiheästi ja söin sitä mitä teki mieli. Radi-testit skippasin, lapsi syntyi nelikiloisena ja täysin terveenä. Kyllä lääkärit yrittivät sillekin kaikkia ongelmia keksiä, mutta kun jatkoi samalla linjalla niin terve lapsihan siitä tuli. Koko ajan kasvukäyrän huipussa.

Tiedä sitten haluavatko rajoittaa, ettei lapsista tule liian suuria ja hyvinkasvavia, ja siksi painostavat äitejä syömään vähän ja tekevät imetyksestäkin niin hankalaa.

Vierailija
50/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äitiysneuvolan terkkari. Painoa seuraamalla seurataan myös vauvan kasvua, toki muitakin menetelmiä käytössä. Mielestäni jokaisella on oikeus kehoonsa sellaisena kuin se on. Tärkeintä, että itse olet kehoosi tyytyväinen. On tosi yleistä, että painonnousu ahdistaa, myös normaalipainoisilla odottajilla. Ja se ahdistaa silti, vaikka painon kuuluu nousta raskausaikana.

Pyydä voitko saada käydä puntarilla ns. selkä näyttöön päin, jolloin et itse näe lukemaa ja terkkari kirjaa sen vain koneelle.

Tsemppiä odotukseen! 

Eikö siitä painonnoususta saada myös vihjeitä esimerkiksi siitä, että odottajalle on kertynyt yhtäkkiä ylimääräistä nesteturvorusta. Se voi liittyä johonkin sairauteen tai tilaan. Tai toisaalta, jos paino ei nousekaan juurikaan, äiti ei välttämättä syö tarpeeksi (eikä vauva saa kaikkea mitä tar

Turvotus kuuluu raskauteen. Jopa eläimet, jotka odottavat, turpoavat. 

Jos paino ei nouse niin sitten vauva voi olla pienikokoisempi. Ei missän tilanteessa tule uskoa ulkopuolisen ihmisen käskyä kehon tuntemuksen yli. On sellaisiakin raskauksia, missä vauva ei juuri näe eikä kuulu, ennen kuin syntyy. Myös pienikokoisilla naisilla. 

Älkää alkako mittelöön jumalan kanssa. Häviätte joka kerta.

Vierailija
51/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluaisin ryypätä raskaana ilman sossujen kyttäämistä. Ahdistaa. Kyllä raittiidenkin lapsille voi tulla ties mitä ongelmia. Älkää syyllistäkö!

Vierailija
52/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun paino nousi raskausaika 20 kg, lähtötilanne oli 165 cm/74 kg. Paino nousi jokaikisen neuvolakäynnin välissä ja terkkari huomautteli joka kerta siitä että nousee liikaa/liian nopeasti. En mitenkään älyttömästi mättänyt ruokaa raskausaikana, paino vaan nousi tosi helposti. Toki lähtötilanne oli jo vähän ylipainoinen. Kaikki nuo 20 kg lähtivät kuitenkin synnytyksen jälkeen 3-4 kuukaudessa, kiitos täysimetyksen. Että eipä se painonnousu nyt sitten niin kamalaa ollutkaan. 

Minulla alkoi nestettä kertymään paljon ja verenpaine nousemaan. Sain siirtyä raskausdiabeetikon ruokavaliolle. Nesteen kertyminen oli ohi synnytyksen jälkeen ja paino alkoi pudota vauhdilla. Nesteen kertymisen huomaa kun painaa sormella nilkkaa ja siihen jää kuoppa hetkeksi. Nesteen nopeaa kertymistä ei saa jäädä ihmettelemään itsekseen. 

Vierailija
53/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on yksinkertaisesti äitiysväkivallasta. Se täti on ilkeämielinen tantta, joka varmaan käyttää vapaa-aikansakin vihaamiseen. 

Nainen on tuossa kohtaa hyvin herkässä vaiheessa varsinkin ensisynnyttäjänä ja helposti uskoo kaiken pupun ja paskan, mitä neuvolassa suolletaan. Usein 2-3 lasta synnyttäneet äidit jo saattavat kieltäytyäkin neuvolasta ja jopa sairaalasynnytyksestä kun ovat tajunneet, miten väärin ja paskasti siellä naisia kohdellaan.

..

Mitä ihmettä. Tää "äitiysväkivalta" on kyllä erikoinen termi. Yleensä sitä viljelevät uniikit lumihiutaleet, jotka itse haluavat paistatella huomion ja huolenpidon keskipisteenä raskausajan ja muulloinkin. Tässä teille uutinen: it's not about YOU! Neuvolan henkilökuntaa kiinnostaa eniten VAUVAN vointi, kasvu ja kehitys. Nykyään heidän täytyy valitettavasti yrittää suojella vauvoja omilta äideiltään. 

Ei ne neuvolan tädit ilkeyttään kyttää odottajan painoa, verenpainetta, verensokeria tai turvotusta. Omat kokemukset neuvolasta on pelkästään positiivisia, mutta meillä olikin yhteinen tavoite: vauvan hyvinvointi. Sama synnytyksessä. Olen kiitollinen siitä, että sain synnyttää sairaalassa ammattitaitoisen henkilökunnan käsissä. Tunnen kaksi äitiä, joka ei itse tai jonka vauva ei olisi selvinnyt synnytyksen yllättävistä komplikaatioista, jollei synnytys olisi tapahtunut sairaalassa missä apu oli lähellä. Kumpikaan ei ollut ensisynnyttäjä eikä ollut riskiraskaus.

Vierailija
54/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotteko mitkä on ne konkreettiset riskit ylipainoisen äidin kohdalla ja mikä vaikutus niillä on lapseen? Itse olin melkein 30 kiloa ylipainoinen tullessani yllättäen raskaaksi, mutta painoin synnytyspäivänä vähemmän kuin ennen raskautta. Alun pahoinvointi vei kiloja reilusti, eikä sen jälkeen paino noussut kuin muutaman kilon koko raskausaikana. Olin kyllä tarkkana ruuan suhteen enkö syönyt juuri lainkaan sokeria.

Synnytys oli helppo, spontaani alatiesynnytys, lapsi himpun päälle kolmikiloinen täyden kympin vauva. Mikä tässä minun raskaudessa oli nyt riski vauvalle?

Vierailija
55/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkarikohtaista vaihtelua kommentoinnissa ja suhtautumisessa. Olen normaalipainoinen ja paino on noussut täysin normaalisti ja tasaisesti koko raskausajan, vähän alakanttiin kun käypä hoito -suosituksen käyriä katsoo. RV 30 mennessä kuutisen kiloa. Tästä huolimatta neuvolan terveydenhoitaja kommentoi tuota painonnousua siihen malliin että se olisi liiallista. Muutaman viikon päästä tuosta menin toiselle terkkarille, joka taas käski lisätä yhden aterian päivään, koska painonnousu on koko raskauden ollut hieman liian vähäistä. Otapa näistä selvää.

Vierailija
56/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä normaalipainoisillakin voi olla vaikka mitä haasteita raskaudessa ja synnytyksessä, joten ei se ihan yksiselitteinen asia ole."

Tämä on sinänsä totta, mutta vähän huono tapa lohduttaa itseään. Neuvolan ohjeita painosta ja sen hallinnasta todella kannattaa kuunnella eikä ottaa niitä henkilökohtaisena loukkauksena. Vaikka mikä tahansa komplikaatio voi tulla kenelle tahansa, ylipaino lisää riskiä moneen. Jos voit valita, otatko mieluummin isomman vai pienemmän riskin?

Raskaana ei tule laihduttaa, mutta se on hyvää aikaa opetella hyviä elintapoja ja noudattaa virallisia suosituksia painonnoususta, ne ovat erilaiset sen mukaan, mikä äidin lähtöpaino on. Pääasiassa terveydenhoitajat osaavat suhtautua hyvin ja ilman syyllistämistä ylipainoiseen odottajaan. Sinuna menisin kyllä ihan avoimin mielin ja hoitaisin nuo punnituksetkin ihan normaalisti. Painon seuranta liittyy ennen kaikkea vauvan hyvinvointiin.

Vierailija
57/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotteko mitkä on ne konkreettiset riskit ylipainoisen äidin kohdalla ja mikä vaikutus niillä on lapseen? Itse olin melkein 30 kiloa ylipainoinen tullessani yllättäen raskaaksi, mutta painoin synnytyspäivänä vähemmän kuin ennen raskautta. Alun pahoinvointi vei kiloja reilusti, eikä sen jälkeen paino noussut kuin muutaman kilon koko raskausaikana. Olin kyllä tarkkana ruuan suhteen enkö syönyt juuri lainkaan sokeria.

Synnytys oli helppo, spontaani alatiesynnytys, lapsi himpun päälle kolmikiloinen täyden kympin vauva. Mikä tässä minun raskaudessa oli nyt riski vauvalle?

Suurempi riski keskenmenoon ja sikiön vakaviin epämuodostumiin, raskausmyrkytyksen riski on ylipainoisella nelinkertainen, raskausdiabeteksen riski kaksinkertainen, laskimotukoksen ja sikiön makrosomian riski on suurempi normaalipainoiseen nähden, kohtukuoleman riski on lihavalla kaksinkertainen, samoin lapsen kuolemanriski ensimmäisen elinvuoden aikana on kaksinkertainen. 

Kiirelliseen sektioon ylipainoinen joutuu 2 kertaa normaalipainoista todennäköisemmin, siihen liittyen myös haavainfektion todennäköisyys on lihavalla kohonnut normaalipainoiseen verrattuna. Sikiön makrosomian ollessa todennäköisempää, myös esimerkiksi hartiadystokia ja muut ulosauton ongelmat ovat yleisempiä. Maidonnousu synnytyksen jälkeen on hormonaalisista syistä lihavalla hitaampaa. 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01387#s1

Siinä muutamia. Ja se, että todennäköisyys komplikaatioille on koholla ei tarkoita sitä, että jokaiselle ylipainoiselle niitä tulisi. Siten se, että sinulle tai jollekin tutullesi näitä ei ole tullut, ei tarkoita sitä, että ylipaino ei ole riski. Se ei myöskään tarkoita sitä, että normaalipainoiselle näitä komplikaatioita ei voisi tulla. Riski vain on pienempi.