Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin eläkekarttumani

Vierailija
13.05.2025 |

Luin tuossa toista ketjua tulevaisuuteen varautumista. Jotkut ovat huolissaan, miten pärjäävät vanhana. Toisia ei asia kiinnosta ja kolmannet eivät edes usko elävänsä niin vanhaksi tai epäilevät, ettei eläkkeitä enää tulevaisuudessa makseta.

Asiasta kiinnostuneena tarkistin työeläkeotteeni eläketurvakeskuksesta (tyoelake.fi). Se oli tällä hetkellä 2306€/kk ja vielä on vähiintään 12 vuotta aikaa kartuttaa eläkettä alimpaan eläkeikääni 65v. 9kk. Puhumattakaan, että jaksaisin olla töissä pidempään.

Mikäs teidän muiden tilanne on? Huolestuttaako asia?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä eläkekertymä n. 650 euroa ja eläkettä näyttäisi kertyvän vuosittain n. 65 euroa. Eläkeikään n. 36 vuotta, mutta mahdollisesti jään jo aiemmin. Tavoitteena, että eläkkeelle jäädessä olisi 300000 euron sijoitusvarallisuus + 150000 euron asunto maksettuna. Näiden turvin mahdollisuus eläketulon lisäksi 1000-2000 euron lisätuloihin per kuukausi. 

Vierailija
22/31 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin joskus oli sellainen superketymä, eli jos jatkoi työelämässä pidempään, niin eläkettä kertyi enemmän per työvuosi. Kanntti olla töissä 60- jotan -vuotiaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää mun netto eläke pyörivän siin € 3000/kk. Noo itte olen sen tienannut. Kannatti käydä peruskoulu. 

Vierailija
24/31 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin joskus oli sellainen superketymä, eli jos jatkoi työelämässä pidempään, niin eläkettä kertyi enemmän per työvuosi. Kanntti olla töissä 60- jotan -vuotiaaksi.

Eikös tämä poistettu jo aikaa sitten?

Vierailija
25/31 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiton köyhä luuserijankuttaja.

Vierailija
26/31 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Housussas sulla on karttuma, ap!

Vierailija
27/31 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

940e, ikää 54v eikä mitän takuita riittääkö töitä loppuun saakka.

eläkettä ei kertynyt alle 24v tehdyistä töistä, eikä 90-luvun lopun äitiyslomista. 2000-luvun lapsista sai kertymää 60-100e/vuosi riippuen oliko äitiyslomalla vai hoitovapaalla.

Kaikki lapset on töissä/yliopistossa eli kasvatin hyviä veronmaksajia, mutta oma eläke jäi jalkoihin. Olin tästä kyllä tietoinen koko ajan eli ei tule yllätyksenä.

28/31 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläkekertymäni oli jio 2 vuotta 60% sen hetkisestä palkastani. Päätin kokeilla, millaista on elää eläkepäivieni elintasolla. Tarkoitus oli kokeilla vain pari kuukautta, mutta koska sujuikin oikein hyvin, päätin lyhentää työaikaani ja aloin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa. Tästäkin palkasta jää edelleen rahaa myös säästöön ja sijoituksiin. Asunto on jo velaton enkä omista mitään muuta sellaista, josta aiheutuisi kuluja (esim auto, kesämökki tms), pärjään tällä summalla oikein hyvin. Alimpaan eläkeikään siis enää hieman yli vuosi ja jos suunnitelmieni mukaan lopetan työnteon jo vuotta aikaisemmin, häviän eläkkeessä ainoastaan 41€/kk. Bruttona, verojen jälkeen vieläkin vähemmän. 

Vierailija
29/31 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi 688€/kk. Tuohon kansaneläke päälle, niin tuloja on reilu tonni. Saman verran jää nyt käyttörahaa lainojen jälkeen. 

Eläkkeellä asunto on maksettu. Myyn sen, muutan omistusoikeuskämppään mistä ei voida kenkiä pois, ja maksan vastikkeen ex-asunnon myyntivoitolla.

Vierailija
30/31 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä eläke?

- 1996 syntynyt

Eläke on sellainen jota maksetaan noin 25% bruttopalkan päälle työsi tuloksesta, (sen osan maksaa työnantaja, koska ei luoteta siihen, että työntekijä maksaisi sen itse), sen lisäksi menee vielä muutama prosentti palkasta. Senkin pidättää työnantaja ennen tilille siirtoa. Tämä osa voitaisiin poista, sillä aivan sama tulos olisi, jos työnantaja pidättäisi suoraan sen vajaa 30% yhdellä kertaa.

Vierailija
31/31 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että Suomessa on eläkkeitä enää silloin, kun olen eläkeiässä. Nyt 45 v. Tai ainakin eläkeikä nousee 75 vuoteen.

Ay-liikkeeltä huono soppari. Olisi pitänyt huolehtia ikääntyvistä työntekijöistä paremmin. Nythän heidät savustetaan ulos työpaikoiltaan viisikymppisinä ja jätetään täysin tyhjän päälle odottamaan kuolemaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä