Tarkistin eläkekarttumani
Luin tuossa toista ketjua tulevaisuuteen varautumista. Jotkut ovat huolissaan, miten pärjäävät vanhana. Toisia ei asia kiinnosta ja kolmannet eivät edes usko elävänsä niin vanhaksi tai epäilevät, ettei eläkkeitä enää tulevaisuudessa makseta.
Asiasta kiinnostuneena tarkistin työeläkeotteeni eläketurvakeskuksesta (tyoelake.fi). Se oli tällä hetkellä 2306€/kk ja vielä on vähiintään 12 vuotta aikaa kartuttaa eläkettä alimpaan eläkeikääni 65v. 9kk. Puhumattakaan, että jaksaisin olla töissä pidempään.
Mikäs teidän muiden tilanne on? Huolestuttaako asia?
Kommentit (31)
1141 kertynyt
Ennusteessa pääsen vähän alle 1400, jos siis töitä saan tehdä koko loppuajan, 13 vuotta jäljellä
Noin 2000 e on karttuma kuukaudessa ja 9 vuotta eläkeikään. Olen painanut töitä 30 vuotta nousevalla palkalla ja tuossa on tulos! Vain yksi vuosi pois töistä vanhempainvapaalla. Onneksi kämppä on jo maksettu.
Minulla on eläkeikä vasta 68v ja risat. Hulluja ne on jos kuvittelee että teen töitä niin kauan. Tämän takia nuoret ei usko eläkettä saavansa kun se ikä vaan nousee koko ajan.
Asiaa voi tarkastella aika monella eri tavalla, jolloin saadaan hyvin erilaisia lopputuloksia.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakkeensaajien-tulotaso/kes…
En usko, että Suomessa on eläkkeitä enää silloin, kun olen eläkeiässä. Nyt 45 v. Tai ainakin eläkeikä nousee 75 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että Suomessa on eläkkeitä enää silloin, kun olen eläkeiässä. Nyt 45 v. Tai ainakin eläkeikä nousee 75 vuoteen.
Sikäli minusta nyt maksetaan liikaa eläkkeitä nykyisille eläkeläisille (minun ikäluokan vanhemmat). Näistä nykyisistä eläkkeistä (varsinkin korkeista) pitäisi leikata jonkin verran.
Olen milleniaali. Vanhuuseläkeikäni on melkein tasan 70 enkä usko, että näen niitä rahoja silloinkaan. Ihan sama, mitä siinä paperissa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Olen milleniaali. Vanhuuseläkeikäni on melkein tasan 70 enkä usko, että näen niitä rahoja silloinkaan. Ihan sama, mitä siinä paperissa lukee.
Joo, mulla sama ajatus. Ihan sama, mitä tuossa paperissa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Eläkeikä on noussut elämäni aikana jo monta kertaa, ja vielä olisi 40 vuotta uraa jäljellä. En todellakaan usko, että mitään eläkettä on enää 40 vuoden päästä olemassakaan, saatika että pääsisin luvattuna aikana eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin, jos jäät 50-vuotiaana työttömäksi ja olet työurasi viimeiset 20 vuotta työtön.
Eläkekertymän seuraamisella voi olla merkitystä, jos on jo lähellä eläkeikää ja/tai on sellaisessa ammatissa, että voi olla 99,9% varma, että töitä riittää eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla sama ajatus. Ihan sama, mitä tuossa paperissa lukee.
Noin moni epäili jo 90-luvulla, eikä järjestelmä ole romahtanut. Päin vastoin eläkerahastoissa on aina vain enemmän rahaa. Sekä työnantajan, että työntekijän maksamia eläkemaksuja on nostettu. Lisäksi eläkekertymän määräytymistä on heikennetty ja eläkeikä sidottu eliniän nousuun.
Asun ulkomailla enkä ole koskaan laskenut elämääni eläkkeen varaan, en tajua miten joku uskaltaa, edes Suomessa. Ylimääräiset rahat sijoituksiin.
Ap on hyvätuloinen ja terve...mies?
Eläkekertymäni on 586 euroa. Eipä sillä juhlita, varsinkaan nyt kun jäin työttömäksi ja olen yli 50v. Olen tehnyt pätkätöitä ja välillä osa-aikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ap on hyvätuloinen ja terve...mies?
Onneksi melko terve vielä tässä iässä. Mies kyllä, mutta naiset eivät käy armeijaa ja tekevät keskimäärin 1,5 lasta, joten ei ne äityys- ja hoitovapaat kovin paljon eläkekarttumaa syö. Lisäksi naiset ovat terveempiä ja pitkäikäisempiä kuin miehet, mikä mahdollistaa työskentelyn pidempään kuin miehillä.
takuueläke on jotain 1000 eur
sen saa tekemättä päivääkään töitä
vastaava työeläke vaatii 40 vuotta 2000 e/kk palkalla
En uskalla edes katsoa. Viimeksi kun katsoin se oli 260.
Tuo on 400 euroa enemmän kuin keskieläke ja lähes 1000 euroa enemmän kuin 80v+ ikäisten naisten keskieläke.