Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa mulle peruskoulun opettajat:

Vierailija
12.05.2025 |

Miten koulut voivat enää mennä yksilöllisemmiksi? Jos jokaisessa luokassa viidellä on adhd, yhdellä autismi, kolmella tunnesäätelyn vaikeuksia ja useammalla vuorovaikutusongelmia, ja jokaiselle pitää räätälöidä jotain juuri heille sopivaa, miten se voidaan enää tehdä? Jos lapsilta ei voi vaatia, että istuisivat paikallaan ja kuuntelisivat opettajaa, miten opettaja voi tehdä työtään?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää opettajien ajatuksia?

Vierailija
22/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen samaa mieltä. Jatkuva niukkuus ja aliresursointi on keskeinen ongelma. Oikeisto sitten kätevästi vääntää tästä maahanmuuttokysymyksen, koska se palvelee heidän etujaan.

Ennen massamittaista maa-han-muuttoa kun lukioita vertailtiin, selittävänä tekijänä saattoi käyttää oppilasaineksen laatua. Huonon keskiarvon omaavista yläastelaisista harvemmin sukeutuu ylioppillaita, joilla hyvät arvosanat. Tänä päivänä pitää leikkiä älyllisesti epärehellistä ja lähteä siitä olettamasta, että oppilasaines on samaa joka paikassa, vaikka jokainen tietää ettei niin ole. Minun nähdäkseni kyse ei siis ole aliresursoinnista, vaan oppilasaineksen tasosta ja etenkin inkluusiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen samaa mieltä. Jatkuva niukkuus ja aliresursointi on keskeinen ongelma. Oikeisto sitten kätevästi vääntää tästä maahanmuuttokysymyksen, koska se palvelee heidän etujaan.

Ennen massamittaista maa-han-muuttoa kun lukioita vertailtiin, selittävänä tekijänä saattoi käyttää oppilasaineksen laatua. Huonon keskiarvon omaavista yläastelaisista harvemmin sukeutuu ylioppillaita, joilla hyvät arvosanat. Tänä päivänä pitää leikkiä älyllisesti epärehellistä ja lähteä siitä olettamasta, että oppilasaines on samaa joka paikassa, vaikka jokainen tietää ettei niin ole. Minun nähdäkseni kyse ei siis ole aliresursoinnista, vaan oppilasaineksen tasosta ja etenkin inkluusiosta.

Ootko paljon ollu koulussa töissä?

Vierailija
24/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava autismi on todellinen ongelma, mutta muissa diagnooseissa on yleensä lähinnä kyse siitä, että lapselta ei haluta vaatia mitään. Lapset eivät ole sen kummempia nykyisin kuin mitä ne olivat 20 tai 50 vuotta sittenkään, mutta kasvatusmenetelmät ovat muuttuneet rajusti. Yleispiirre on se, että kurinpitoa katsotaan aina vain pahemmin kieroon ja erilaisia suunnitelmia ja muita kirjallisia dokumentteja on alettu vaatia vähän kaikesta.

Vierailija
25/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maalaisjärkeä saisi käyttää niin urputtajat saisivat karttakepistä ja riehujat köytettäisiin pulpetteihinsa kiinni.

Vierailija
26/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että oppimisen tuki muuttuu ensi syksynä entistä iklusiivisemmaksi, vaikka esimerkiksi persut väittävät vastustavansa sitä.

Sanaa inkluusio ei mainita, mutta lähes kaikki tuki on ns. vietävä yleisopetuksen isoon ryhmään ja oppilaan siirtäminen pienryhmään tai erityisopelle on tehty hyvin vaikeaksi. Tämä tarkoittaa, että tilanne luokissa pahenee. 

Aloittajalle vastaan kuten muutkin, että en pysty. En kerta kaikkiaan voi opettaa yhtä ryhmää useilla eri tavoilla ja tasoilla yhtä aikaa. Sori siitä.

T. Yläkoulun opettajana 24 vuotta 

Vierailija
27/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun tullessa pitää osata

Istua omalla paikalla metelöimättä 10 minuuttia (apuvälineitä on)

Kuunnella ja noudattaa opettajan ohjeita

Hyväksyä, ettei voi itse päättää kaikkea

Säädellä tunteita sen verran, ettei mene kuppi nurin joka asiasta, mm ei enää heittäydy lattialle itkemään, kun asiat eivät mene oman mielen mukaan

Olla kavereiden kanssa asiallisesti. Ei saa olla väkivaltainen muita kohtaan

Ja vanhempien pitää kertoa lapselle, että koulussa totellaan opettajaa, ja läksyt ovat tärkeitä, ja ne tehdään. Vanhemmat tekevät aivan valtavan karhunpalveluksen lapselle, jos ilmaisevat hänelle, ettei koulu ole tärkeä, tai ettei yhteisiä sääntöjä tarvitse noudattaa. Lapsen ON OPITTAVA käsittelemään pettymyksiä ja aikuisen auktoriteettia ennen koulun alkua, muuten tulee isoja ongelmia.

Vierailija
28/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maahan tuodaan joka vuosi toinen toistaan heikompaa oppilasta/ainesta niin on varma, ettei tilanne ainakaan parane.

Ja jos nuoret yh-äidit kasvattavat lapsiaan tuijottamalla 90% ajastaan puhelimen ruutua, niin lapsista kasvaa mitä sattuu ja se näkyy nyt kouluissa.

Vierailija
29/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maahan tuodaan joka vuosi toinen toistaan heikompaa oppilasta/ainesta niin on varma, ettei tilanne ainakaan parane.

Ja jos nuoret yh-äidit kasvattavat lapsiaan tuijottamalla 90% ajastaan puhelimen ruutua, niin lapsista kasvaa mitä sattuu ja se näkyy nyt kouluissa.

Eli naisten ja m****jen vika? Vaikea arvata, mitä puoluetta sä äänestit.

Vierailija
30/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut lapsia koulussa vuodesta 2007. Olen huomannut, että naisopet lähtevät kaikkeen yksilöllisyys vedätykseen ja pelleilyyn mukaan helpommin kuin miesopet. Kuopus on nyt yläkoulussa ja luokanvalvojana ja useassa aineessa on miesope eikä niillä tunneilla ole mitään yksilökeskeistä ja kumma kyllä oppilaat oppii. Alakoulussa oli neljä vuotta miesope ja luokka oli rauhallinen, jos toki luokassa oli muutama perseilevä poika, jotka pysyivät kuta kuinkin hanskassa hekin. 

Keskimmäisellä lapsella oli naisopeja ja meno oli yhtä kaaosta. Wilma piippasi tuntimerkintää ja kasvatuskeskustelua. Kun tuli miesope, niin kaikki tämä jäi. Laitoin opelle viestiä, että mikä meininki. Ope vastasi että hän selvittää tilanteet heti koulussa nuorten kanssa eikä koe mielekkääksi kannella kotiin kuin vaikeimmat tilanteet.

Enemmän miehiä opettajiksi! Ja unelmahöttö ideologianaiset jonnekin opettelemaan kuria ja auktoriteettia.

Vierailija
31/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut lapsia koulussa vuodesta 2007. Olen huomannut, että naisopet lähtevät kaikkeen yksilöllisyys vedätykseen ja pelleilyyn mukaan helpommin kuin miesopet. Kuopus on nyt yläkoulussa ja luokanvalvojana ja useassa aineessa on miesope eikä niillä tunneilla ole mitään yksilökeskeistä ja kumma kyllä oppilaat oppii. Alakoulussa oli neljä vuotta miesope ja luokka oli rauhallinen, jos toki luokassa oli muutama perseilevä poika, jotka pysyivät kuta kuinkin hanskassa hekin. 

Keskimmäisellä lapsella oli naisopeja ja meno oli yhtä kaaosta. Wilma piippasi tuntimerkintää ja kasvatuskeskustelua. Kun tuli miesope, niin kaikki tämä jäi. Laitoin opelle viestiä, että mikä meininki. Ope vastasi että hän selvittää tilanteet heti koulussa nuorten kanssa eikä koe mielekkääksi kannella kotiin kuin vaikeimmat tilanteet.

Enemmän miehiä opettajiksi! Ja unelmahöttö ideologianaiset jonnekin opettelemaan kuria ja auktoriteettia.

Vaikka Viroon? Siellähän kaikki opet ovat naisia, ja oppilaat menestyvät koulussa paremmin kuin Suomessa.

Vierailija
32/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja Opetushallitus pitäisi myllätä uusiksi. Sieltä se ideologinen höttö on valunut näille naisopettajille, joilta puuttuu rohkeus, kritiikki ja auktoriteetti kyseenalaistaa mitään, paitsi nimettömänä Vauva-palstalla.

Vierailija
33/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän miehiä opettajiksi! Ja unelmahöttö ideologianaiset jonnek

Suomalaisopettajat siis Viroon opintomatkalle!

Vierailija
34/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisömme on menettänyt aikuisuuden. Kukaan aikuinen ei ota vastuuta ja vain syyttelee yhteisöä. Lapsellista. Kännykät pois ja tasoryhmät matematiikkaan sekä äidinkieleen. Kyllä niitä ratkaisuja olisi, jos poliitikot eivät olisi tuollaisia vässyköitä. 

Vierailija
35/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua takaisin aikaa, jolloin tukkapölly  oli ok, mutta siitä olen kyllä hämmentynyt, miten paljon ekaluokalle tulee lapsia, joiden mielestä heidän ei tarvitse totella ketään. Ja miten paljon on vanhempia, joiden mielestä heidän lapsilleen tulee järjestää aivan yksilölliset ratkaisut koulussa, koska lapselta ei voi vaatia mitään normaaliin koulupäivään kuuluvaa.

Minä en ole saanut mitään tukkapöllyjä, mutta oli itsestäänselvää totella opettajia kun kouluun menin 80-luvun alussa. Ja muiden mukana mentiin, en odottanut enkä saanut mitään erityiskohtelua.

Vierailija
36/36 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulun mahdottomuus liity mitenkään rahaan tai resurssien vähyyteen, mikään määrä aikuisia luokassa ei muuta  tilannetta paremmaksi kun siellä on 20 lasta jotka luulevat että säännöt eivät koske heitä eikä mitään tarvitse tehdä jos se vaatii hitusenkaan ponnistelua. Ja vanhemmat samanlaisia.