Kertokaa mulle peruskoulun opettajat:
Miten koulut voivat enää mennä yksilöllisemmiksi? Jos jokaisessa luokassa viidellä on adhd, yhdellä autismi, kolmella tunnesäätelyn vaikeuksia ja useammalla vuorovaikutusongelmia, ja jokaiselle pitää räätälöidä jotain juuri heille sopivaa, miten se voidaan enää tehdä? Jos lapsilta ei voi vaatia, että istuisivat paikallaan ja kuuntelisivat opettajaa, miten opettaja voi tehdä työtään?
Kommentit (36)
En ole siis itse opettaja, mutta sivusta seuranneena olen todella kiinnostunut, miten jotkut opet osaa vielä löytää motivaation ja uskon työhönsä. Ap
Tuohon päälle täällä pk-seudulla luokassa kolmasosa saattaa olla s2-oppilaita, eli äidinkieli ei ole suomi. Lisäksi on erityisen tuen oppilaita, jotka jatkossa saavat sen vähäisen tuen omaan luokkaan, jos saavat. Siinä sitä on eriytettävää kerrakseen.
Niin paljon kun lapsista ja opetustyöstä pidänkin, on tämä työ muuttunut niin mahdottomaksi, että mietin alanvaihtoa joka ikinen päivä.
Opettaja vastaa:
Emme pysty tähän, kaikki tietävät sen. Sammuttelen päivittäin tulipaloja ja toivon, että ryhmät pysyvät jollain konstilla kotakuinkin kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon päälle täällä pk-seudulla luokassa kolmasosa saattaa olla s2-oppilaita, eli äidinkieli ei ole suomi. Lisäksi on erityisen tuen oppilaita, jotka jatkossa saavat sen vähäisen tuen omaan luokkaan, jos saavat. Siinä sitä on eriytettävää kerrakseen.
Niin paljon kun lapsista ja opetustyöstä pidänkin, on tämä työ muuttunut niin mahdottomaksi, että mietin alanvaihtoa joka ikinen päivä.
Niin sääli. Meillä on upeita opettajia, mutta aika mahdottomaksi on mennyt :(. Missä vika? Ap
Miksi kaikki on mennyt päin seinää?
Koska jokainen oikeistohallitus on leikannut miljardikaupalla koulutuksesta joka kerta!
Käänne kävi jo 90-luvulla, joten turha levitellä tota rassepaskaa.
Jos ei haluta maksaa veroja, on turha odottaa laatua!
Jos Kokoomukselta olisi kysytty, koko peruskoulua ei koskaan olisi ollut, koska he eivät halua maksaa veroja.
Nyt se ollaan näivetetty vuosien saatossa tahallaan.
Ja persut ulisee ja hurraa vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Koska jokainen oikeistohallitus on leikannut miljardikaupalla koulutuksesta joka kerta!
Jos Kokoomukselta olisi kysytty, koko peruskoulua ei koskaan olisi ollut, koska he eivät halua maksaa veroja.
Ja persut ulisee ja hurraa vieressä.
Mä olen samaa mieltä. Jatkuva niukkuus ja aliresursointi on keskeinen ongelma. Oikeisto sitten kätevästi vääntää tästä maahanmuuttokysymyksen, koska se palvelee heidän etujaan.
Lisäksi kyllä kasvatuskysymykset mietityttävät. Lapsilta vaaditaan kotona joskus aika vähän. Kouluun mennessä pitää jo osata kuunnella, istua paikallaan ja noudattaa ohjeita. Lisäksi tunteita on hallittava jonkun verran.
Ap
Olen jo kauan tuonut esille että opettajien koulutusta olisi tärkeää muuttaa niin että ymmärrys lisääntyisi että on olemassa monella tavoin oppijoita ja tunnetaitotyöskentely on tärkeää, ei ole vain yhtä tyyliä open paukuttaa oppia.
Asennemuutosta vaaditaan opettajilta.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kauan tuonut esille että opettajien koulutusta olisi tärkeää muuttaa niin että ymmärrys lisääntyisi että on olemassa monella tavoin oppijoita ja tunnetaitotyöskentely on tärkeää, ei ole vain yhtä tyyliä open paukuttaa oppia.
Opettajat on tässä usein tosi hyviä. Ei kaikki tokikaan. Mutta siitä ei tule mitään, jos luokasta puolet tarvitsee jotain erityistä huomiointia. Oppilailtakin pitää voida vaatia jotain, ei voi esim huutaa ja juosta, kun opettaja opettaa.
Lapsella ADHD diagnoosi tuli vasta lukiossa. Peruskoulu silti 9,7 ka:lla ja käytös 9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja persut ulisee ja hurraa vieressä.Mä olen samaa mieltä. Jatkuva niukkuus ja aliresursointi on keskeinen ongelma. Oikeisto sitten kätevästi vääntää tästä maahanmuuttokysymyksen, koska se palvelee heidän etujaan.
Lisäksi kyllä kasvatuskysymykset mietityttävät. Lapsilta vaaditaan kotona joskus aika vähän. Kouluun mennessä pitää jo osata kuunnella, istua paikallaan ja noudattaa ohjeita.
Vanhemmat eivät kasvata enää lapsiaan kunnolla. Köyhät ovat mielenterveytensä ja toimeentulonsa takia ihan lopussa ja lapset makaavat laitteilla. Jos pitää miettiä mistä prepii rahat laskuihin, ei ole kykyä olla läsnä lapsen kanssa.
Rikkaat taas ovat ulkoistaneet kasvatuksen. Olen kuullut monelta uraäidiltä, kuinka päiväkoti opettaa lapset potalle. Työ ja some ovat tärkeämpiä kuin lapset. Ja parisuhde, oma elämä, mielekäs oma aika.
Kenelläkään ei ole aikaa lapsille, eikä ainakaan resursseja. Ja jos on resursseja, niin ei ole aitoa kiinnostusta.
Lopulta sulla on kasa lapsia, joista osa ei ole koskaan tehnyt mitään ilman laitetta ja osa jolle kukaan ei ole sanonut ei.
Oma kokemus tältä keväältä.
Pitkään odotettu leirikoulu ja pari erityistä tukea vaativaa oppilasta. Itselläni pitkä kokemus ja vankka ammattitaito eli en ollut kokematon tai sinisilmäinen. Mukana apukäsipari ja uskoin selviäväni.
Lopputuloksena silti kaikille paha mieli. En voi avata tätä enempää, mutta todella vakavasti mietinnässä alan vaihto.
Peruskouluhan on aina ollut lasten säilytyspaikka. Lapset on työnnettävä jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ja varsinkin oppiaineita tulisi karsia aika ronskillakin kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus tältä keväältä.
Pitkään odotettu leirikoulu ja pari erityistä tukea vaativaa oppilasta. Itselläni pitkä kokemus ja vankka ammattitaito eli en ollut kokematon tai sinisilmäinen. Mukana apukäsipari ja uskoin selviäväni.
Lopputuloksena silti kaikille paha mieli. En voi avata tätä enempää, mutta todella vakavasti mietinnässä alan vaihto.
Miksi erityisiä ei lähetä sillä aikaa vaikka lintsille avustajan kanssa?
Mitä arvioisitte peruskoulun opettajat, kuinka moni on tyytyväinen työhönsä?
Opettajille pitäisi palauttaa oikeus pitää kuria luokassa. Samoin vanhemmille, nykyään jo tukkapölly on pahoinpitely...
Noi diagnoosit enimmäkseen on pelkkää kurin puutetta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja persut ulisee ja hurraa vieressä.Mä olen samaa mieltä. Jatkuva niukkuus ja aliresursointi on keskeinen ongelma. Oikeisto sitten kätevästi vääntää tästä maahanmuuttokysymyksen, koska se palvelee heidän etujaan.
Lisäksi kyllä kasvatuskysymykset mietityttävät. Lapsilta vaaditaan kotona joskus aika vähän. Kouluun mennessä pitää jo osa
Ennenkin oltu köyhiä. Ennenkin vanhemmat tehnyt paljon työtä, jopa lapset. Asenne on muuttunut. Ennen lapset kasvatettiin ottamaan vastuuta itsestään ja muista lapsista ja kunnioittamaan aikuisia.
Mä en halua takaisin aikaa, jolloin tukkapölly oli ok, mutta siitä olen kyllä hämmentynyt, miten paljon ekaluokalle tulee lapsia, joiden mielestä heidän ei tarvitse totella ketään. Ja miten paljon on vanhempia, joiden mielestä heidän lapsilleen tulee järjestää aivan yksilölliset ratkaisut koulussa, koska lapselta ei voi vaatia mitään normaaliin koulupäivään kuuluvaa.
EI ja ei pysty. Jostain syystä opetushallitus luulee, että ope voi jakaantua pitämään kerralla useampaa erilaista oppituntia.