Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aiti-pahoitti-mielensa-ysiluokan-ma…
MTV Uutisiin yhteydessä ollut äiti perustelee asian nostamista julkisuuteen sillä, että tilanne muuttuisi tulevaisuudessa.
Kommentit (943)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kumpikin vanhempi elää sosiaalituella niin eivät varmaan käy työssä. Olisivat voineet ehdottaa vanhempain yhdistykselle, että tulevat talkooavuksi järjestelyihin ja juhlaan niin olisivat varmaan saaneet osallistua ilmaiseksi.
Hieno meininki. Köyhien perheiden vanhemmat koululle tarjoilemaan kahvia ja pullaa varakkaammille vanhemmille.
Sinä et nyt ajattele kuviota ihan loppuun asti. Toinen kuittaa pääsymaksunsa työskentelemällä tapahtuman kahvitarjoilussa. Toinen taas kuittaa pääsymaksunsa pesemällä vanhusten peppuja hoivakodissa.
Kyllä täällä kuule kaikki omalla työllään maksaa osallistumisensa erilaisiin tapahtumiin -paitsi ne joiden pitäisi päästä täysin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se perhe tulee edes hyötymään maksusta tulevaisuudessa, kun lapsi lähtee toiselle asteelle? Ja 15€ on kallis kahvituksista, 5€ olisi järkevämpi.
Ei se kaikki, se järkyttävän suuri summa, mene näihin kahvituksiin.
Tuossa jutussa sanottiin, että keräävät tuolla rahoja koululaisten liikuntavälineisiin välitunneilla käytettäviksi.
Tuossa jutussa myös sanottiin, että vähävaraisilla pääsy on neuvoteltavissa, kunhan olisivat ottaneet yhteyttä järjestäjiin, eikä hoitaneet asiaa median kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No periaatteessa se, että vanhemmilta peritään pääsymaksu päättäjäisjuhliin on törkeää. Vaikka se maksu olisi kaksi euroa niin sama asia. Kahvista voi kyllä erikseen maksaa jos sitä tarjotaan, mutta se on sitten niiden ongelma jotka juovat sitä.
Kou-lun van-hem-pain-yh-dis-tys Yh-tä-ri järj-es-tää tiis-tai-na 27. tä-tä kuu-ta y-si-luok-ka-lai-sil-le il-ta-juh-lat, eli ky-sees-sä ei o-le kou-lun jär-jest-ä-mä ta-pah-tu-ma.
Minulla on peruskoulussa tai jo sen käynyt kolme lasta. Laskin joskus, että olen laittanut rahaa koulun vanhempainyhdistysten, vajaa paritonnia per lapsi koko peruskoulun ajalta, eli yhteensä noin 5000 euroa.
"Laskut" ovat kertyneet opettajien lahjoista, ja eri luokka-asteiden leirikoulumaksuista, jne. Ehdottomasti suur
Huoh. Luetun ymmärtäminen. Viisitonnia oli kolmen lapsen kulu. T. Eri.
Ps. Ja eiköhän niitä tavan "kermaperseitä" ole ne, jotka lapsensa kulut maksattavat muilla? Aina on mahdollisuus, ettei oma lapsi osallistu, mikäli rahaa tai kykyä rahankeräämiseen muilla tavoin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kumpikin vanhempi elää sosiaalituella niin eivät varmaan käy työssä. Olisivat voineet ehdottaa vanhempain yhdistykselle, että tulevat talkooavuksi järjestelyihin ja juhlaan niin olisivat varmaan saaneet osallistua ilmaiseksi.
Hieno meininki. Köyhien perheiden vanhemmat koululle tarjoilemaan kahvia ja pullaa varakkaammille vanhemmille.
Nykyäänhän siellä on vain varakkaita vanhempia tarjoilemadssa kahvia tai ainakin meidän koululla. Yleensä vanhempainyhdistykdeen osallistuu hyvontoimeentulevat vanhemmat jotka ovat kiinnostuneita lapsistaan. Harvoin dirllä näkee työttömiä vanhempia vaikka heillä olisi paremmin aikaa osallistua erilaisiin tempauksiin koulupäivän aikana.
Tuskin käyvät löytöeläintalossakaan vapaaehtoisena eikä siellä kesäteatterissakaan. Kun uhriutuminen on niin kivaa. Hoitakoon muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No periaatteessa se, että vanhemmilta peritään pääsymaksu päättäjäisjuhliin on törkeää. Vaikka se maksu olisi kaksi euroa niin sama asia. Kahvista voi kyllä erikseen maksaa jos sitä tarjotaan, mutta se on sitten niiden ongelma jotka juovat sitä.
Kou-lun van-hem-pain-yh-dis-tys Yh-tä-ri järj-es-tää tiis-tai-na 27. tä-tä kuu-ta y-si-luok-ka-lai-sil-le il-ta-juh-lat, eli ky-sees-sä ei o-le kou-lun jär-jest-ä-mä ta-pah-tu-ma.
Minulla on peruskoulussa tai jo sen käynyt kolme lasta. Laskin joskus, että olen laittanut rahaa koulun vanhempainyhdistysten, vajaa paritonnia per lapsi koko peruskoulun ajalta, eli yhteensä noin 5000 euroa.
"Laskut" ovat kertyneet opettajien lahjoista, ja eri luokka-
M
Kertoo älystä ja vähän muustakin jos on murentamassa Suomen suurinta valttikorttia, jonka avulla on noussut kusisesta köyhävaltiosta hyvinvointiin. Kaikki vain siksi että voi nöyryyttä sitä perhettä jolla on taloudellisesti vaikeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten tästäkin voi mielensä pahoittaa. Kyseessä on oppilaalle ilmainen tapahtuma, ei tässä peruskoulu maksulliseksi muutu. Meillä ysillä luokkaretki, mikä oli vapaaehtoinen, maksoi monta sataa euroa. Ei silloin itketty Iltapaskalle, vaan ne ketkä eivät voineet maksaa, eivät lähteneet.
Tottahan toki järjestelyt maksaa, ihan kohtuullista pyytää nimellistä korvausta jos perheenjäseniä osallistuu vapaaehtoiseen tapahtumaan.
ps. Mekkoja saa myös kirpputorilta tai tutuilta lainaan, ei aina tarvitse ostaa tai vuokrata.
Miltäpä tuntuisi olla se oppilas joka ei pääse rahan puutteen vuoksi?
Meillä koulu maksoi ne oppilaat joilla ei ollu varaa ja antoi vielä käyttörahaa niille joills ei ollut. Silloin vanhemmat ei itkeneet sitä et maksoi itse, ja koulu maksoi toisen puolesta, vaan sitä pidettiin hyvänä asiana, ja myös me lapset oltii
Eihän tuo tilaisuus oppilaalle mitään maksa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsi ylös kuka on nähnyt ensimmäistäkään vailla työtä olevaa (koulun, harrastustoiminnan) talkoohommissa.
Kun näet jonkun makaavan maassa, ihan varmasti potkaiset. Olet kuin ulkokultainen uskovainen, niin hyvä ihminen itseriittoisimpia itseriittoisten joukossa.
Olemme keskituloinen perhe, mutta kyllä tuo hinta herättää kysymyksiä ja ihmetystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Laskut" ovat kertyneet opettajien lahjoista, ja eri luokka-
Cä
Köyhät lapset ulos porukoista!!! No miksi sitten valitat jos 5000 ei ollutkaan niin paljon. Oliko se paljon vai vähän???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Laskut" ovat kertyneet opettajien lahjoista, ja eri luokka-asteiden leirikoulumaksuista, jne. Ehdottomasti suur
Ällöttäviä lokkeja ovat vapaamatkustajat. Eivät halua edes omille lapsilleen mitään kivaa mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika järkyttävää, että joku haukkuu täällä vähävaraisten teinien vanhempia lokeiksi. Näin se syrjäyttäminen tapahtuu jo teininä, kun muut napsii kuvia iltajuhlista ja tansseista, joihin on ostettu satojen ellei tonnien pukuja. Vähävarainen sitten istuu hiljaa himassa tai jos pääsee juhliin joutuu katsomaan muiden tanssia. Mikä järki näillä tansseillakin on, tehdään niistäkin samanlainen varustelukilpailu kuin lukiolaisten vanhojen tansseista, joiden merkitys on muuttunut aivan täysin. Pelkäksi itsensä esittelyksi.
Tansseista voi jäädä poiskin jos ei miellytä. Niin teki mun poikani.
Keräättekö nyt meille kolehdin rikkaiden taskuista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se perhe tulee edes hyötymään maksusta tulevaisuudessa, kun lapsi lähtee toiselle asteelle? Ja 15€ on kallis kahvituksista, 5€ olisi järkevämpi.
Tuossa jutussa sanottiin, että keräävät tuolla rahoja koululaisten liikuntavälineisiin välitunneilla käytettäviksi.
Tuossa jutussa myös sanottiin, että vähävaraisilla pääsy on neuvoteltavissa, kunhan olisivat ottaneet yhteyttä järjestäjiin, eikä hoitaneet asiaa median kautta.
Just joo. Pääsee ilmaiseksi kunhan nöyrtyy kerjäämään. Ei kovin tyylikästä.
Peruskouluopetus on lain mukaan maksutonta ja avointa. Kuka tahansa saa mennä seuraamaan opetusta. Myös päättäjäiset katsotaan opetukseen kuuluvaksi.
Jos joku perii ovella pääsymaksua, voi etsiä näytettäväksi sen finlexin säädöksen.
Vierailija kirjoitti:
Aika järkyttävää, että joku haukkuu täällä vähävaraisten teinien vanhempia lokeiksi. Näin se syrjäyttäminen tapahtuu jo teininä, kun muut napsii kuvia iltajuhlista ja tansseista, joihin on ostettu satojen ellei tonnien pukuja. Vähävarainen sitten istuu hiljaa himassa tai jos pääsee juhliin joutuu katsomaan muiden tanssia. Mikä järki näillä tansseillakin on, tehdään niistäkin samanlainen varustelukilpailu kuin lukiolaisten vanhojen tansseista, joiden merkitys on muuttunut aivan täysin. Pelkäksi itsensä esittelyksi.
Onneksi minä olin 'vanha' vuonna 1984, jolloin pukeuduimme vanhoiksi. Minulla oli mummun vanha mekko ja harmaa huivi päässä koko koulupäivän, ja muilla myös samanlaista. Onneksi minulla ei ole lapsia eikä lastenlapsia, jotka olisivat joutuneet vanhojen päivänä amerikkalaiseen höttökulttuuriin, joksi se on muutettu markkinavoimien toimin. Kaikki suomalainen oma perinne on siitäkin unohdettu. Money talks, loadsamoney.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ehkä ne "vapaamatkustajat" ovat fiksumpia. Tyhmähän se on, joka laittaa 5000 vastentahtoisesti sellaiseen, josta ei tarvitsisi maksaa mitään. Tai 2500.
Opettajien lahjat ei esimerkiksi ole pakollisia. Älä osallistu jatkossa typerys."
Olet täysin oikeassa, tyhmä olen ollut, kun olen maksanut. Eteenkin niitä muiden kuluja. Minulla vain on sellainen kurja lapsuudessa saatu händikäppi, eli moraali. Mutta tästä on sinänsä turha keskustella, sillä moraalin ja kunniantunnon konseptia on lähes mahdotonta selittää henkilölle, jolle sitä ei ole lapsuudessa opetettu.
Minä olen opettaja enkä millään tavalla odota lahjoja. Et ole erityisen moraalinen tai moraaliton lahjojen antamisen perusteella. Eri
Opettajalle tiedoksi, että meillä pitkin hampain maksavilla moraali liittyy vain ja ainoastaan käytössääntöihin muita maksavia vanhempia kohtaan. Demokratian kunnioittaminen on ihan meidän länsimaisen yhteiskunnan perusarvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsi ylös kuka on nähnyt ensimmäistäkään vailla työtä olevaa (koulun, harrastustoiminnan) talkoohommissa.
Kun näet jonkun makaavan maassa, ihan varmasti potkaiset. Olet kuin ulkokultainen uskovainen, niin hyvä ihminen itseriittoisimpia itseriittoisten joukossa.
Kaikilla lokeilla ei ole kyse siitä, etteikö olisi varaa, vaan valinnoista. Jos aina on yläluomitoukat (ripset) tällingissä, jatkuvasti uusia tatuointeja ja kaupasta kärrätään litratolkulla kaljaa, niin kyse on ensisijaisesti valinnoista.
Kyseessä ei ole koulun päättäjäistilaisuus, vaan vanhempainyhdistyksen järjestämä rahankeruutapahtuma. Kyse ei siis ole koulun järjestämästä toiminnasta. Kaikki ysiluokkalaiset pääsevät sinne ilmaiseksi. En usko, että siellä vanhempia on joka perheestä katsomassa, osa on töissä, ja osalle saattavat jo teinit itse sanoa, että eivät halua vanhempia sinne tapahtumaan. Lisäksi en usko, että vanhempainyhdistyksen talkoohommissa itse joutuu pääsylippua maksamaan, jos sinne töihin menee, joten eikö kyseinen vanhempi olisi voinut mennä apuvoimiksi. Omasta kokemuksesta tiedän, että juhlan jälkeisiin siivoushommiin ei meinaa jäädä kukaan, joten siihen varmaan tarvittaisiin apua, eikä tarvitsisi maksaa pääsymaksua.
Vierailija kirjoitti:
Peruskouluopetus on lain mukaan maksutonta ja avointa. Kuka tahansa saa mennä seuraamaan opetusta. Myös päättäjäiset katsotaan opetukseen kuuluvaksi.
Jos joku perii ovella pääsymaksua, voi etsiä näytettäväksi sen finlexin säädöksen.
Edellenkään ei ole koulun järjestämä tilaisuus, lisäksi oppilaille maksuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Pääsee ilmaiseksi kunhan nöyrtyy kerjäämään. Ei kovin tyylikästä.
On vähän niin kuin yhden pienen paikan vähävaraisten perheiden lasten joulumuistaminen. Ensin sen hoitivat perheiden parissa työskentelevät. Sitten päätettiin, että perheiden pitää tehdä selonteko elämäntilanteestaan sikäläiselle mammakerholle, jossa sitten palaveerataan, ihmetellään ja ruoditaan ansaitseeko Virtasen perhe tukea. Niin kauan kivaa kun et itse ole Virtasen perheen jäsen.
Ja kaikkien muiden perheet ovat paikalla paitsi tämän yhden? :D