Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aiti-pahoitti-mielensa-ysiluokan-ma…
MTV Uutisiin yhteydessä ollut äiti perustelee asian nostamista julkisuuteen sillä, että tilanne muuttuisi tulevaisuudessa.
Kommentit (943)
"Sinä et nyt ajattele kuviota ihan loppuun asti. Toinen kuittaa pääsymaksunsa työskentelemällä tapahtuman kahvitarjoilussa. Toinen taas kuittaa pääsymaksunsa pesemällä vanhusten peppuja hoivakodissa."
Tämä keskustelu on vaan osoitus jälleen kuinka vähän tässä maassa arvostetaan toisten ihmisten tekemää työtä.
Olisi niin nöyryyttävää joutua tarjoilemaan pullaa ja kahvia muille vanhemmille, niille parempiosaisille, niille jotka tarjoilevat pullaa ja kahvia palkkansa eteen kahvilassa tai käyvät tyhjentämässä teidänkin jäteastianne, jotta on varaa maksaa se 15 euroa vanhempainyhdistykselle kahvituksesta ja ohjelmasta.
Vanhempainyhdistys tekee palkatonta vapaaehtoistyötä jolla kerää varoja mm välituntien liikuntavälineisiin, mutta tähän työhön osallistuminen olisi sosiaalituella elävälle nöyryyttävää. Onko se nöyryyttävää vanhempainyhdistykselle sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se perhe tulee edes hyötymään maksusta tulevaisuudessa, kun lapsi lähtee toiselle asteelle? Ja 15€ on kallis kahvituksista, 5€ olisi järkevämpi.
Ei se kaikki, se järkyttävän suuri summa, mene näihin kahvituksiin.
Tuossa jutussa sanottiin, että keräävät tuolla rahoja koululaisten liikuntavälineisiin välitunneilla käytettäviksi.
Tuossa jutussa myös sanottiin, että vähävaraisilla pääsy on neuvoteltavissa, kunhan olisivat ottaneet yhteyttä järjestäjiin, eikä hoitaneet asiaa median kautta.
Hattu kourassa viemään hiekkaa varakkaiden lattioille. Tulin nöyrimmästi neuvottelemaan pääsystä salonkiinne. Pesen ikkunat ja siivoan tuhkat pesistänne. Josko Huli ja Vili ompelisivat juhlamekon, että olisin kelvollinen joukkoonne. Ei kerrota medialle, toimitaan vaan ihan hys, hys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika järkyttävää, että joku haukkuu täällä vähävaraisten teinien vanhempia lokeiksi. Näin se syrjäyttäminen tapahtuu jo teininä, kun muut napsii kuvia iltajuhlista ja tansseista, joihin on ostettu satojen ellei tonnien pukuja. Vähävarainen sitten istuu hiljaa himassa tai jos pääsee juhliin joutuu katsomaan muiden tanssia. Mikä järki näillä tansseillakin on, tehdään niistäkin samanlainen varustelukilpailu kuin lukiolaisten vanhojen tansseista, joiden merkitys on muuttunut aivan täysin. Pelkäksi itsensä esittelyksi.
Tansseista voi jäädä poiskin jos ei miellytä. Niin teki mun poikani.
Keräättekö nyt meille kolehdin rikkaiden taskuista?
Ei miellytä? Entäs kun miellyttää ja kokee jäävänsä ulkopuoliseksi?
Mulla olisi varaa maksaa tuo 15 euroa tai enemmänkin, mutta en maksaisi peruskoulun juhlasta yhtään mitään, ellei maksu ole vapaaehtoinen. Ei kuulu tyylikkääseen toimintaan pyytää pakollista maksua moisesta tilaisuudesta.
Vapaaehtoisena voisin maksaa enemmänkin, jos olisin tyytyväinen kouluun. Tämä edellyttäisi sitä, että koulun toiminta on sivistynyttä ja esimerkiksi lapsille opetetaan toisten huomiointia ja sitä ettei ketään kiusata. Kyseinen pakollinen maksu osoittaisi aikamoista ajattelemattomuutta nimenomaan muiden huomioinnissa.
Ysiluokkalaisilla myös mielestäni hassua maksattaa urheiluvälineitä, joita eivät enää itse ehdi käyttää. Vapaaehtoinen kahvimaksu max. 5 euroa/hlö.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole koulun päättäjäistilaisuus, vaan vanhempainyhdistyksen järjestämä rahankeruutapahtuma. Kyse ei siis ole koulun järjestämästä toiminnasta. Kaikki ysiluokkalaiset pääsevät sinne ilmaiseksi. En usko, että siellä vanhempia on joka perheestä katsomassa, osa on töissä, ja osalle saattavat jo teinit itse sanoa, että eivät halua vanhempia sinne tapahtumaan. Lisäksi en usko, että vanhempainyhdistyksen talkoohommissa itse joutuu pääsylippua maksamaan, jos sinne töihin menee, joten eikö kyseinen vanhempi olisi voinut mennä apuvoimiksi. Omasta kokemuksesta tiedän, että juhlan jälkeisiin siivoushommiin ei meinaa jäädä kukaan, joten siihen varmaan tarvittaisiin apua, eikä tarvitsisi maksaa pääsymaksua.
Toivommekin siis oppilailta laajaa tiedostamista ja jaloilla äänestämistä. Juhlimassa ovatkin vain Cecilia ja Kaarle sekä näiden maanmainiot vanhempainyhdistysaktiivivanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ehkä ne "vapaamatkustajat" ovat fiksumpia. Tyhmähän se on, joka laittaa 5000 vastentahtoisesti sellaiseen, josta ei tarvitsisi maksaa mitään. Tai 2500.
Opettajien lahjat ei esimerkiksi ole pakollisia. Älä osallistu jatkossa typerys."
Olet täysin oikeassa, tyhmä olen ollut, kun olen maksanut. Eteenkin niitä muiden kuluja. Minulla vain on sellainen kurja lapsuudessa saatu händikäppi, eli moraali. Mutta tästä on sinänsä turha keskustella, sillä moraalin ja kunniantunnon konseptia on lähes mahdotonta selittää henkilölle, jolle sitä ei ole lapsuudessa opetettu.
Minä olen opettaja enkä millään tavalla odota lahjoja. Et ole erityisen moraalinen tai moraaliton lahjojen antamisen perusteella. Eri
Opettajalle tiedoksi, että meillä pitkin hampain maksavilla moraali liittyy vai
?? Mitä ihmettä. Jokaisella on oikeus osallistua yhteislahjaan tai olla osallistumatta. Sinä et päätä sitä muiden puolesta ja muut eivät sinun puolestasi, pitkin hampain osallistuminen on pelkästään typerää.
Näin ne yksityiskoulut todennäköisesti ovat saaneet lähtölaukauksensa. Ei vaan jakseta kuunnella valitusta ja lokkeilua.
Kaikki tukevat mielellään vähävaraista perhettä, josta näkee jo ulospäin, että yritetään parhaansa, mutta tulee jotain yllättävää.
Sitten on ne tatska-botoxi-tekoripsi-kotkankynsi-kaljamaha -perheet, jotka vain valittavat äänekkäästi ja jota kukaan ei halua tukea.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä varmaankin koulutyöstä erillinen iltatapahtuma, johon osallistuminen on vanhemmille vapaaehtoista. Paikalla ehkä bändi soittamassa, jonka kuluihin tarvitaan rahoja. En nyt oikein ymmärrä ulinaa. Kyllä kouluissa järjestetään lapsille diskojakin, joissa kerätään luokkaretkivaroja, ja niissä on sisäänpääsymaksut lapsillekin. Joku menee, toinen jättää menemättä. 15 e ei ole iso summa säästää. Aina voi kerätä pulloja tai myydä vaikkapa vanhaa rojua nettikirpparilla. Tai sitten jättää menemättä. Osallistuminen ei varmaankaan ole pakollista.
Lopettakaa jo tuo pullojen keräilystä vaahtoaminen. Mene keräämään niitä pulloja ja elä niillä vaikka kuukausi. Saatat säästää laihdutuslääkkeistäsi ison summan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se perhe tulee edes hyötymään maksusta tulevaisuudessa, kun lapsi lähtee toiselle asteelle? Ja 15€ on kallis kahvituksista, 5€ olisi järkevämpi.
Tuossa jutussa sanottiin, että keräävät tuolla rahoja koululaisten liikuntavälineisiin välitunneilla käytettäviksi.
Tuossa jutussa myös sanottiin, että vähävaraisilla pääsy on neuvoteltavissa, kunhan olisivat ottaneet yhteyttä järjestäjiin, eikä hoitaneet asiaa median kautta.
Just joo. Pääsee ilmaiseksi kunhan nöyrtyy kerjäämään. Ei kovin tyylikästä.
Varmasti olisi voinut mennä kahvinkeittäjäksi? Yleensä vapaaehtoisia ei ole liiaksi. Heiltä tuskin veloitetaan sisäänpääsymaksua.
ai niin joo, autolla meno paikan päälle on liian kallista, jos joutuu tekemään jotain...
Vierailija kirjoitti:
Näin ne yksityiskoulut todennäköisesti ovat saaneet lähtölaukauksensa. Ei vaan jakseta kuunnella valitusta ja lokkeilua.
Kaikki tukevat mielellään vähävaraista perhettä, josta näkee jo ulospäin, että yritetään parhaansa, mutta tulee jotain yllättävää.
Sitten on ne tatska-botoxi-tekoripsi-kotkankynsi-kaljamaha -perheet, jotka vain valittavat äänekkäästi ja jota kukaan ei halua tukea.
Sinulla on ilmeisesti rahaa, mutta kieliasustasi päätellen sitä sivistystä korkeintaan saman verran kuin halveksumillasi ihmisillä.
Kaikki sympatia oikeasti vähävaraisia kohtaan, MUTTA näillä tämänkin jutun ihmisillä usein pahin syy rahahuoliin on se talouden lähes täydellinen hallitsemattomuus, kun ei ole edes alkeellista priorisointikykyä rahan suhteen. Tupakka palaa lähes taukoamatta huulessa, alkoholia ostetaan reilulla kädellä, eikä siinä kohtaa todellakaan mietitä, paljonko siihen uppoaa kuukausitasolla rahaa (satoja!) ja mitä oikeasti tarpeellista sillä rahalla olisi saanut vaikka perheelle...
Niin monet vähävaraiset käyttää vähää rahansa ihan älyttömyyksiin (Wolt, päihteet, tarpeeton auto tms.), mihin hyvätuloisetkin käyttävät rahaa harkiten, jos lainkaan, vaikka varaa olisikin.
Jos rahaa käyttää järkevästi, eikä se riitä, niin voisin laittaa vaikka omistani ja täyssympatia heitä kohtaan, mutta nuo elämäntapapummit ei saa sääliäni, ainoastaan ärsyttää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten tästäkin voi mielensä pahoittaa. Kyseessä on oppilaalle ilmainen tapahtuma, ei tässä peruskoulu maksulliseksi muutu. Meillä ysillä luokkaretki, mikä oli vapaaehtoinen, maksoi monta sataa euroa. Ei silloin itketty Iltapaskalle, vaan ne ketkä eivät voineet maksaa, eivät lähteneet.
Tottahan toki järjestelyt maksaa, ihan kohtuullista pyytää nimellistä korvausta jos perheenjäseniä osallistuu vapaaehtoiseen tapahtumaan.
ps. Mekkoja saa myös kirpputorilta tai tutuilta lainaan, ei aina tarvitse ostaa tai vuokrata.
Miltäpä tuntuisi olla se oppilas joka ei pääse rahan puutteen vuoksi?
Meillä koulu maksoi ne oppilaat joilla ei ollu varaa ja antoi vielä käyttörahaa niille joills ei ollut. Silloin vanhemmat ei itkeneet sitä et maks
Kannatuksen vuoksi voisin maksaa 15 € ilman kahvitustakin.
Ymmärtäkää jo, että ei ole koulun järjestämä tilaisuus. Jos kylällänne järjestetään tanssit, teatteriesitys tai vaikkapa jääkiekkoturnaus, johon kerätään yleisöltä sisäänpääsymaksu, niin on se nyt vähän outoa, että joku alkaa ulista siitä lehtien palstoilla, kun ei ole varaa mennä. Silloin ei mennä, jos ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuet mielelläsi jos köyhä on tarpeeksi nöyrä ja vaatimaton, oi miten jaloa. Minulla on erilainen näkemys. Laitan vapaaehtoisiin menoihin vain sen verran kuin on varaa ja voin iloisella mielellä laittaa, enkä välitä siitä minkä näköinen perhe hyötyy rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika järkyttävää, että joku haukkuu täällä vähävaraisten teinien vanhempia lokeiksi. Näin se syrjäyttäminen tapahtuu jo teininä, kun muut napsii kuvia iltajuhlista ja tansseista, joihin on ostettu satojen ellei tonnien pukuja. Vähävarainen sitten istuu hiljaa himassa tai jos pääsee juhliin joutuu katsomaan muiden tanssia. Mikä järki näillä tansseillakin on, tehdään niistäkin samanlainen varustelukilpailu kuin lukiolaisten vanhojen tansseista, joiden merkitys on muuttunut aivan täysin. Pelkäksi itsensä esittelyksi.
Tansseista voi jäädä poiskin jos ei miellytä. Niin teki mun poikani.
Keräättekö nyt meille kolehdin rikkaiden taskuista?
Ei miellytä? Entäs kun miellyttää ja kokee jäävänsä ulkopuoliseksi?
No sitten kokee. Sellaista se on. Ei poika ole tullut kutsutuksi kaikkiin bileisiinkään, eikä toisaalta itse ole ollut kutsumassa kaikkia mukaan.
Tämä "kaikki pelaa" asenne mikä suomalaisiin on iskostettu niin kuin se olisi jokin luonnonlaki on oikeasti ihan sairas ja jäljet näkyy yhteiskunnassa ja nuorten aikuisten hyvinvoinnissa.
Yksilöt on erilaisia, yksilöillä on erilaiset valmiudet saavuttaa asioita. Elät huomattavasti onnellisemmin kun vain hyväksyt tämän. Aina löytyy joku rikkaampi, joku etevämpi joku aikaansaavaampi. Jos elämäntyytyväisyys perustuu koko ajan vertailulle ja väistämättä seuraavalle vaille jäämisen kokemukselle niin raskas elämä on tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Pääsee ilmaiseksi kunhan nöyrtyy kerjäämään. Ei kovin tyylikästä.
Varmasti olisi voinu
En ole köyhä, mutta kuka tahansa voi joku päivä olla. Sinäkin. Talkootyön tarkoitus on olla vapaaehtoista, ei sellaista johon köyhät pakotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi varaa maksaa tuo 15 euroa tai enemmänkin, mutta en maksaisi peruskoulun juhlasta yhtään mitään, ellei maksu ole vapaaehtoinen. Ei kuulu tyylikkääseen toimintaan pyytää pakollista maksua moisesta tilaisuudesta.
Vapaaehtoisena voisin maksaa enemmänkin, jos olisin tyytyväinen kouluun. Tämä edellyttäisi sitä, että koulun toiminta on sivistynyttä ja esimerkiksi lapsille opetetaan toisten huomiointia ja sitä ettei ketään kiusata. Kyseinen pakollinen maksu osoittaisi aikamoista ajattelemattomuutta nimenomaan muiden huomioinnissa.
Ysiluokkalaisilla myös mielestäni hassua maksattaa urheiluvälineitä, joita eivät enää itse ehdi käyttää. Vapaaehtoinen kahvimaksu max. 5 euroa/hlö.
Yhteiskuntasopimushan perustuu tähän. Olet rahoittamassa palvelua jota et itse ole käyttämässä. Koska elämässä se rahoituksen ajankohta ja käyttämisen ajankohta eivät valtaosin osu päällekkäin.
Ei ole minusta muiden vanhempien asia kustantaa iltajuhlaa niille, jotka eivät halua siitä maksaa. Koulun virallinen päättöjuhla on päivätilaisuus koulussa ja taatusti ilmainen. Iltajuhla on ylimääräistä vapaaehtoista ekstraa. Sekin on jo mahtavaa, että ysiluokkalaiset itse pääsee ilmaiseksi, joku muuhan senkin osuuden maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole koulun päättäjäistilaisuus, vaan vanhempainyhdistyksen järjestämä rahankeruutapahtuma. Kyse ei siis ole koulun järjestämästä toiminnasta. Kaikki ysiluokkalaiset pääsevät sinne ilmaiseksi. En usko, että siellä vanhempia on joka perheestä katsomassa, osa on töissä, ja osalle saattavat jo teinit itse sanoa, että eivät halua vanhempia sinne tapahtumaan. Lisäksi en usko, että vanhempainyhdistyksen talkoohommissa itse joutuu pääsylippua maksamaan, jos sinne töihin menee, joten eikö kyseinen vanhempi olisi voinut mennä apuvoimiksi. Omasta kokemuksesta tiedän, että juhlan jälkeisiin siivoushommiin ei meinaa jäädä kukaan, joten siihen varmaan tarvittaisiin apua, eikä tarvitsisi maksaa pääsymaksua.
Toivommekin siis oppilailta laajaa tiedostamista ja jaloilla äänestämistä. Juhlimassa ovatkin vain Cecilia ja Kaarle sekä näiden maanmainiot vanhempainyhdistysakt
Höpö höpö. Siellä on Sirpa ja Tapani jotka maksavat mielellään sixpackin verran rahaa kun se käytetään oppilaita hyödyttävään kohteeseen.
Eikä maksa vanhemmallekaan, joka on lukenut tämän :
19 Opetuksen julkisuus
Tässä laissa tarkoitettu opetus on julkista. Perustellusta syystä voidaan oikeutta päästä seuraamaan opetusta rajoittaa.
Lähtökohta on se, että kaikki peruskoulun toiminta on opetusta, myös leirikoulut, päättäjäiset ym. Vanhempainyhdistyksen rahastus ei ole perustelu sille, että joku ei saa tulla päättäjäisiin.
Kuinka moni tähän ketjuun kirjoittaneista maksaisi jonkun yhdistyksen tarjoamista kahveista 15 euroa