Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aiti-pahoitti-mielensa-ysiluokan-ma…
MTV Uutisiin yhteydessä ollut äiti perustelee asian nostamista julkisuuteen sillä, että tilanne muuttuisi tulevaisuudessa.
Kommentit (943)
Vierailija kirjoitti:
Ei äityli voinut ottaa yhteyttä luokanvalvojaan tai kouluun asian selvittämiseksi? Piti mennä nimettömänä medialle itkemään niin että joku muu hoitaa taas lokin asiat kuntoon.
Ja taas: miksi tämä sinua niin korpeaa? Aika erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Gaala oli vapaaehtoinen. Se ei siis ollut kevätjuhla, vaan ylimääräinen tapahtuma.
Osallistuminen oli oppilaille maksutonta. Osallistua olisi voinut myös vain yksi vanhempi 15 euron hintaan. Rahaa kerättiin yhteiseen hyvään tarkoitukseen. Eli käytännössä sama kuin kirpputori, johon leivotaan myyntiin ja ne ostaa, joilla on varaa.
En kyllä nyt keksi yhtään mitään valitettavaa asiasta. Ne vanhemmat osallistuvat, joilta se 15-30 euroa löytyy. Lapsethan pääsevät joka tapauksessa.
Kyllä tuollaiset juhlat päättäville yseille on tärkeät ja moni varmasti toivoo vanhempien olevan mukana ja varmasti myös vanhemmasta olisi kiva olla nuorensa gaala-juhlassa!
Sopivampaa olisi ollut kun pääsy olisi ollut ilmainen ja sitten siellä ne pullat ja kahvit sen 15€, ostaa kuka haluaa tukea.
Meilläkin tuo 20€ keräys on vapaaehtoinen ja aina sen maksan mutta tuollaisesta touhusta en maksaisi, ja suosittelisin nuorellekin jättämään väliin. Täyttä syrjimistä vähävaraisia kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttas kyllä maksaa vielä rahaa. Osallistuminenkin on vähän siinä ja siinä. Suvivirren Jeesus säkeistön aikana kun jää istumaan, niin voi oikein tuntea miten salin lampaat tuijottaa.
Tuolla pitäisi vielä jostain kahvista maksaa. En todella maksaisi.Et tainnut lukea juttua. Ei tämä ollut kevätjuhla vaan erillinen iltajuhla.
Iltajuhla tai ei. Koulun toimintaa ja laki kieltää maksullisuuden. On koululta aika moka.
Toivottavasti tästä tulee iso juttu ja käydään keskustelua muuallakin Suomessa. Pistetään rahastus kuriin.
Vierailija kirjoitti:
En usko selitystä, että ei ole varaa tuollaiseen summaan.
Tajuan, jos harmittaa se maksu, mutta summa on niin pieni, että sen saa köyhempikin nipistettyä jostain muista menoista, jos oikeasti haluaa sinne bileisiin.
Milloin olet ollut köyhimmilläsi? Minulla ainakin muistissa aika, kun viikon ruokabudjetti oli 20 e. En halunnut vaikuttaa köyhältä, joten jos kävin kaverin kanssa kahvilassa, nipistin edeltävien päivien ruoasta ja paastosin. Mietipä sitä, hyväosainen hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No periaatteessa se, että vanhemmilta peritään pääsymaksu päättäjäisjuhliin on törkeää. Vaikka se maksu olisi kaksi euroa niin sama asia. Kahvista voi kyllä erikseen maksaa jos sitä tarjotaan, mutta se on sitten niiden ongelma jotka juovat sitä.
Kou-lun van-hem-pain-yh-dis-tys Yh-tä-ri järj-es-tää tiis-tai-na 27. tä-tä kuu-ta y-si-luok-ka-lai-sil-le il-ta-juh-lat, eli ky-sees-sä ei o-le kou-lun jär-jest-ä-mä ta-pah-tu-ma.
Minulla on peruskoulussa tai jo sen käynyt kolme lasta. Laskin joskus, että olen laittanut rahaa koulun vanhempainyhdistysten, vajaa paritonnia per lapsi koko peruskoulun ajalta, eli yhteensä noin 5000 euroa.
"Laskut" ovat kertyneet opettajien lahjoista, ja eri luokka-asteiden leirikoulumaksuista, jne. Ehdottomasti suurin kuluerä ovat olleet nämä vapaamatkustajat, jotka eivät ole omien lapsiensa maksua syystä tai toisesta hoitaneet. Eivät rahalla, eivätkä myöskään työllä, eli myyjäisten + muiden rahankeruutempausten järjestämisellä. Tämä erityisesti on minua aina ärsyttänyt. Jos sinulla ei ole rahaa, niin sitten korvaat sen työllä. Mikäli sekään ei onnistu, niin kyseisen lapsen kulujen maksattaminen muiden vanhemmilla on yksinkertaisesti moraalitonta loisimista. Joskus huvin vuoksi laskeskelin, että tuosta maksamastani 5000 euron summasta yli puolet on ns. vapaamatkustajien aiheuttamia kuluja...
Kaikki koulujen ylimääräiset häppeningit voisi aivan hyvin lopettaa, sillä aina löytyy näitä lumihiutaleita, joiden mukaan on ok maksattaa omien lastensa kulut muilla vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei äityli voinut ottaa yhteyttä luokanvalvojaan tai kouluun asian selvittämiseksi? Piti mennä nimettömänä medialle itkemään niin että joku muu hoitaa taas lokin asiat kuntoon.
Mielestäni erinomainen veto viedä julkiseen keskusteluun. Loppuu muuallakin tällainen rahastus, eivät varmaan ole suomen ainoat idiootit, jotka ovat tuollaisen neronleimauksen saaneet
Vierailija kirjoitti:
Gaala oli vapaaehtoinen. Se ei siis ollut kevätjuhla, vaan ylimääräinen tapahtuma.
Osallistuminen oli oppilaille maksutonta. Osallistua olisi voinut myös vain yksi vanhempi 15 euron hintaan. Rahaa kerättiin yhteiseen hyvään tarkoitukseen. Eli käytännössä sama kuin kirpputori, johon leivotaan myyntiin ja ne ostaa, joilla on varaa.
En kyllä nyt keksi yhtään mitään valitettavaa asiasta. Ne vanhemmat osallistuvat, joilta se 15-30 euroa löytyy. Lapsethan pääsevät joka tapauksessa.
Mutta syrjäytyneet eivät osaa muuta kuin valittaa. Hyvin sanoi tuo rehtori tms, että asian olisi voinut käsitellä muutenkin kuin iltapäivälehtien palstoilla. Lue rivien välistä - fiksummin. Nämä vihervasemmistolaiset saavat nykyään medioissa tilaa joka päivä. Valitusta riittää niin muunsukupuolisilla, huumeidenkäyttäjillä, prostituoiduilla jne. Mulla on mitta täysi, en jaksa kuunnella, klikata auki, enkä lukea - boikotoin. Se on ainoa asia, jota mediat ymmärtävät klikkiotsikot tuovat rahaa - älä klikkaa, jos et kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kumpikin vanhempi elää sosiaalituella niin eivät varmaan käy työssä. Olisivat voineet ehdottaa vanhempain yhdistykselle, että tulevat talkooavuksi järjestelyihin ja juhlaan niin olisivat varmaan saaneet osallistua ilmaiseksi.
Hieno meininki. Köyhien perheiden vanhemmat koululle tarjoilemaan kahvia ja pullaa varakkaammille vanhemmille.
Nykyäänhän siellä on vain varakkaita vanhempia tarjoilemadssa kahvia tai ainakin meidän koululla. Yleensä vanhempainyhdistykdeen osallistuu hyvontoimeentulevat vanhemmat jotka ovat kiinnostuneita lapsistaan. Harvoin dirllä näkee työttömiä vanhempia vaikka heillä olisi paremmin aikaa osallistua erilaisiin tempauksiin koulupäivän aikana.
Sama meillä. Useimmat vanhempaintoimikunnan aktiivi
Jos ei diggaa urheilua? Jos mieluummin touhuaisi vaikka kesäteatteripuuhissa? Sinun perusteesi kyllä ontuu pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No periaatteessa se, että vanhemmilta peritään pääsymaksu päättäjäisjuhliin on törkeää. Vaikka se maksu olisi kaksi euroa niin sama asia. Kahvista voi kyllä erikseen maksaa jos sitä tarjotaan, mutta se on sitten niiden ongelma jotka juovat sitä.
Kou-lun van-hem-pain-yh-dis-tys Yh-tä-ri järj-es-tää tiis-tai-na 27. tä-tä kuu-ta y-si-luok-ka-lai-sil-le il-ta-juh-lat, eli ky-sees-sä ei o-le kou-lun jär-jest-ä-mä ta-pah-tu-ma.
Minulla on peruskoulussa tai jo sen käynyt kolme lasta. Laskin joskus, että olen laittanut rahaa koulun vanhempainyhdistysten, vajaa paritonnia per lapsi koko peruskoulun ajalta, eli yhteensä noin 5000 euroa.
"Laskut" ovat kertyneet opettajien lahjoista, ja eri luokka-asteiden leirikoulumaksuista, jne. Ehdottomasti suurin kuluerä ovat olleet nämä vapaamatkustajat, jot
Ehkä ne "vapaamatkustajat" ovat fiksumpia. Tyhmähän se on, joka laittaa 5000 vastentahtoisesti sellaiseen, josta ei tarvitsisi maksaa mitään. Tai 2500.
Opettajien lahjat ei esimerkiksi ole pakollisia. Älä osallistu jatkossa typerys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta syrjäytyneet eivät osaa muuta kuin valittaa. Hyvin sanoi tuo rehtori tms, että asian olisi voinut käsitellä muutenkin kuin iltapäivälehtien palstoilla. Lue rivien välistä - fiksummin. Nämä vihervasemmistolaiset saavat nykyään medioissa tilaa joka päivä. Valitusta riittää niin muunsukupuolisilla, huumeidenkäyttäjillä, prostituoiduilla jne. Mulla on mitta täysi, en jaksa
No mihin se olisi vaikuttanut? Rehtori olisi kohauttanut olkapäitään ja siinä se.
Ei, kyllä tämä oli tosi hyvä ulostulo! Pitää rehtorinkin nyt vähän ajatella, vaihteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku paapatti että vain varakkaat ja työssä käyvät ovat kiinnostuneita näistä tapahtumista, joita järjestetään lapsille. No varmasti. Ei sillä työttömälllä ole autoa tai montaa vehjettä jolla pitää yhteyksiä muihin ihmisiin. Saatikka varaa autoilla tai hengailla jossain hakemassa varoja kun on itsekin vähissä varoissa. Nämä keskiluokkapirkot käyttää työaikaansa lapsiensa asioiden hoitamiseen ja kaikenlaiseen hömppään mikä liittyy siihen oheen. Ja niitä työnantajan välineitä.
Kyllä mä ihan omila välineillä ja omalla ajalla hoidan oman osuuteni vanhempaintoimikunnan asioista.
Tekosyitä tuli lista. Vähän ontuu, kun ei voi tulla myyntipöytää pitämään esim markkinoille tunniksi, mutta muuten voi käydä pyörähtämässä paikalla? Myöntäkää vaan että laiskuus ja välinpitämättömyys on ne syyt 97% tapauksista. Ja tietysti uhriutuminen. Se on elämän suola, kun muuhun ei ole varaa.
Vaihtuuko siellä vanhempainyhdistys joka vuosi vai miten hele***ssä eivät saa säilymään edellissvuosien koristeita?
Sinäpä sen sanoit. Kun muuhun ei ole varaa.
Osaako ottaa onkeensa tuosta, mitä luulette?
Vierailija kirjoitti:
Vaihtuuko siellä vanhempainyhdistys joka vuosi vai miten hele***ssä eivät saa säilymään edellissvuosien koristeita?
😂😂😂😂
Se vaatisi älykkyyttä. Sitä tuolla porukalla ei näy olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeetä. Ei mullakaan olisi ollut rahaa laittaa. Ikinä ei tiedä mitä elämässä tapahtuu 15 vuodessa.
Oletko kuullut varautumisesta tai edes säästämisestä?
Niin. 15 vuotta on pitkä aika. Jos sairastut ensimmäisen 5 vuoden aikana ne säästöt ovat nopeasti kulutettu. Haista sinä paska.
Pakko kai kun sieltä päin tuulee. Mitäs et ennakoinut että aina kaikki ei mene putkeen. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
"Ehkä ne "vapaamatkustajat" ovat fiksumpia. Tyhmähän se on, joka laittaa 5000 vastentahtoisesti sellaiseen, josta ei tarvitsisi maksaa mitään. Tai 2500.
Opettajien lahjat ei esimerkiksi ole pakollisia. Älä osallistu jatkossa typerys."
Olet täysin oikeassa, tyhmä olen ollut, kun olen maksanut. Eteenkin niitä muiden kuluja. Minulla vain on sellainen kurja lapsuudessa saatu händikäppi, eli moraali. Mutta tästä on sinänsä turha keskustella, sillä moraalin ja kunniantunnon konseptia on lähes mahdotonta selittää henkilölle, jolle sitä ei ole lapsuudessa opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni erinomainen veto viedä julkiseen keskusteluun. Loppuu muuallakin tällainen rahastus, eivät varmaan ole suomen ainoat idiootit, jotka ovat tuollaisen neronleimauksen saaneet
Ei ole rahastuksesta kyse kun on vapaaehtoinen tapahtuma. Lokeille pitää kaikki olla maksettuna muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku paapatti että vain varakkaat ja työssä käyvät ovat kiinnostuneita näistä tapahtumista, joita järjestetään lapsille. No varmasti. Ei sillä työttömälllä ole autoa tai montaa vehjettä jolla pitää yhteyksiä muihin ihmisiin. Saatikka varaa autoilla tai hengailla jossain hakemassa varoja kun on itsekin vähissä varoissa. Nämä keskiluokkapirkot käyttää työaikaansa lapsiensa asioiden hoitamiseen ja kaikenlaiseen hömppään mikä liittyy siihen oheen. Ja niitä työnantajan välineitä.
Kyllä mä ihan omila välineillä ja omalla ajalla hoidan oman osuuteni vanhempaintoimikunnan asioista.
Tekosyitä tuli lista. Vähän ontuu, kun ei voi tulla myyntipöytää pitämään esim markkinoille tunniksi, mutta muuten voi käydä pyörähtämässä paikalla? Myöntäkää vaan että laiskuus ja välinpitämättömyys on ne syyt 97% tapauksista. Ja tietysti uhriutuminen. Se on
Mun lapsi ei ole vielä koulussa, mutta tiedän jo etten aio tehdä talkootöitä. Jos lapset haluavat tienata rahaa talkoilla, tekevät työt itse. Mulla on omakin elämä. Rahallinen panostus vain jos on tarpeeksi löysää rahaa, poikkeuksena esimerkiksi ulkomaille suuntautuva luokkaretki tms johon voisin mielellään nipistääkin. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Laskut" ovat kertyneet opettajien lahjoista, ja eri luokka-asteiden leirikoulumaksuista, jne. Ehdottomasti suurin kuluerä ovat olleet nämä vapaamatkustajat, jot
Samaa mieltä tuosta, että koulujen ylimääräiset happeningit pitää lopettaa. Aika hiivatin isot tulot saa olla että pystyy laittamaan viisi tonnia lapsen koulun ylimääräisiin happeningeihin. Aika kermaprse ja vähän älyä pitää olla, jos ei älyä, ettei kaikilla yksinkertaisesti ole rahaa. Sama voimavarojen kanssa. Yhdellä niitä on, yleensä hyväosaisilla. Toisella ei ole, yleensä huono-osaisella.
Iltajuhla tai ei. Koulun toimintaa ja laki kieltää maksullisuuden. On koululta aika moka.