Muita, jotka eivät ole koskaan olleet palaverissa tai tehneet etätöitä?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, kirjallisuuden sekatyöläinen. Työhuone kotona. Urakkatyö.
Eikö tämä juurikin ole etätyötä?
Ei mitenkään välttämättä. Riippuu tekeekö sitä kirjallisuuteen liittyvää työtään esim. oman yrityksen kautta, vai onko jonkun (esim. kustantamon?) palkkalistoilla.
Etätyö on työtä, jota tehdään muualla kuin varsinaisella työntekemispaikalla (lähinnä työntekijän kotona, mutta voi olla muukin). Se, että esim. siivooja kulkee vaihtuvissa työkohteissa, taas ei ole etätyötä.
Mutta siis jos on yrittäjä, niin itse yrittäjänä määrittelee oman toimipisteensä / vakituisen työntekemispaikkansa, mutta koska yrittäjä ei ole omaan yritykseensä välttämättä (tai yleensä) työsuhteessa, vaikka palkkaa voi nostaakin, niin hän ei ole välttämättä edes kirjannut mi
Ei kaikilla freelancereilla ole omaa yritystä. Ihan verokortilla minäkin olen työni tehnyt kotitoimistossa. Toki me vapaat taiteilijat olemme verottajan silmissä yrittäjiä, mutta mehän vastaamme itse sosiaalikuluistamme ja eläketurvastamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palaverissa on varmaan moni sinänsä ollut, mutta lähinnä osoittamassa tylsistyneenä mieltään tai iloitsemassa, kun palkka juoksee istuskellessa. Eivät siis oikeastaan edes ymmärrä olleensa palaverissa, jäätyään henkisesti yläasteikään.
Nykyajan vitsaus. Palavereihin kutsutaan liikaa ihmisiä. Ennen kaikille lähetettiin kokouspöytäkirja josta asiat selvisi. Nyt niitä ei lähetetä vaan lähetetään kokouskutsu. Miksi näin? Voisiko joku asiantuntija selittää tämän? Miksi palavereihin pitää kutsua ihmisiä kuuntelemaan sitä?
Jos palaveri on Teamsissa tms, niin se tuntuu helpolta ja edulliselta. Joskus kauan sitten meillä asiakkaat tajusivat, ettei ole järkevää kutsua mua tunnin palaveriin jonnekin Ouluun tai Kuopioon ja maksaa sitten siitä koko päivästä plus lennot ja päivärahat. Koska tottakai firma laskutti siitä tunnin palaverista myös nuo kulut. Etäpalaverit yleistyivät, mutta siitä huolimatta alkoivat miettiä, onko tarpeellista maksaa meidän firmalle edes siitä tunnista. Eli onko palaveri todellakin sellainen, jossa mun pitää olla paikalla. Jotenkin tuntuu, että kun kevättalvella 2020 etätyö yleistyi, taas alkoi tulla palaverikutsuja sellaisiin palavereihin, jotka on mulle lähinnä "nice to know". Saman asian saisi hoidettua lähettämällä mulle palaverin pöytäkirjan.
Olen ollut palaverissa kerran! Neuvoteltiin tulevan kirjani kannesta, ja läsnä olivat kustantaja, kustannustoimittaja ja kaksi graafikoa. Tunsin itseni hyvin tärkeäksi.
Elätte toimistokuplassa, ei kaikki duunit ole toimisto-käsienheiluttelua !
Vierailija kirjoitti:
Etätöitä ei ole ollut milloinkaan. 3h osastokokous kerran kuussa.
- lastenkodin ohjaaja
lastenkodista sinä olet tullut, lastenkotiin sinä olet päätyvä
Ei ole aikaa mihinkään palavereihin, etätöihin tai muuhun pelleilyyn kun pitää tehdä töitä.
Minäkään en ole ollut. Lisään vielä yhden asian, jota kukaan ei tunnu muistavan / ymmärtävän / tietävän, kun puhutaan lähityön eduista ja kuinka pyllystä etätyö on etenkin mielenterveydelle ja yhteenkuuluvuudella jne. Tämä on siis nämä yhteiset ruoka- ja kahvitauot työkaverien kanssa joita pidetään ihan yhtä normaaleina kuin jatkuvia palavereja.
Esim mulla ole ollut viimeiseen pariin vuosikymmeneen moisia vaan vuorossa ollaan pääsääntöisesti yksin (eli mitään varsinaista ruoka- tai kahvitaukoa ei voi edes pitää) ja silloin jos sattuu poikkeuksellisesti olemaan se kollegakin niin edelleen tauko vietetään yksin, koska toinen pitää putiikkia pystyssä sillä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aikaa mihinkään palavereihin, etätöihin tai muuhun pelleilyyn kun pitää tehdä töitä.
No onneksi kuitenkin palstailuun on aikaa.
Todellisuudessa monessa työssä mahdollisuus työskennellä online on aivan avainjuttu, eikä mene myöskään aikaa matkustamiseen/siirtymisiin. Voi pitää tarpeen mukaan päivässä monta palaveria omasta ja muiden sijainnista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa monessa työssä mahdollisuus työskennellä online on aivan avainjuttu, eikä mene myöskään aikaa matkustamiseen/siirtymisiin. Voi pitää tarpeen mukaan päivässä monta palaveria omasta ja muiden sijainnista riippumatta.
En ole töissä 24/7/365
Vierailija kirjoitti:
Etänä ei voi taloja rakentaa.
Etkö osallistu työmaakokouksiin ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessako palaverissa olet oikeasti tarpeellinen? Palavereissa on ihmisiä jotka eivät sano mitään ja tekevät omia töitään puoliteholla siinä samalla. Mihin tarvitaan osallistujia jotka eivät tuo mitään kyseiseen palaveriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etänä ei voi taloja rakentaa.
Etkö osallistu työmaakokouksiin ollenkaan?
Poistu hetkeksi kuplastasi. Suorittava porras ei istu työmaakokouksissa. Sielllä istuvat työnjohtajat ja muut valkokypärät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessako palaverissa olet oikeasti tarpeellinen? Palavereissa on ihmisiä jotka eivät sano mitään ja tekevät omia töitään puoliteholla siinä samalla. Mihin tarvitaan osallistujia jotka eivät tuo mitään kyseiseen palaveriin?
Se on totta, että maailmassa on varmaan paljon turhia palavereja, mutta omissa palavereissani olen lähes aina avainhenkilö, joka kouluttaa/valmentaa/konsultoi asiakkaita. Olen itse äänessä suuren osan ajasta. Asiakkaat luonnollisesti maksavat tästä, ja en usko, että he kovin pitkään käyttäisivät aikaa ja rahaa palveluksiini, jos eivät kokisi niitä hyödyllisinä.
-Se jolle vastasit
Palaverien suhteen et ainakaan ole jäänyt mistään paitsi. Riippuu toki työpaikasta, mutta varmaan 90 % hoituisi hyvin sähköpostilla. Mutta kun ollaan edelleen feodaaliyhteiskunnassa ja esimiesten pitää päästä osoittamaan tärkeyttään. Hienostihan hommat hoituu etänä, joten jos ei ole palavereita, mihin valtavaa esimiesarmeijaa realistisesti tarvitaan?
Palaverissa kyllä, pienimuotoisissa mutta virallisissa kokouksissa kerran vuonna 2015. Etätöitä en tee koskaan. Olen dokumentoija pienessä yrityksessä ja minulla on kaksi isoa näyttöä. Ei mulla olisi näille kotona tilaa. Oma näyttö on pienempi ja läppärin näyttö ei riitä mihinkään. Lisäksi tykkään kävellä aamuisin kilometrin toimistolle. Kokoukset esimies hoitaa itse ulkopuolisten kanssa. Muuten pienessä toimistossa asiat käydään läpi kun eteen tulee, ilman kokouksia. Yhteistyökumppaneiden kanssa minulla on joskus lyhyitä palavereja, extempore-tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Palaverien suhteen et ainakaan ole jäänyt mistään paitsi. Riippuu toki työpaikasta, mutta varmaan 90 % hoituisi hyvin sähköpostilla. Mutta kun ollaan edelleen feodaaliyhteiskunnassa ja esimiesten pitää päästä osoittamaan tärkeyttään. Hienostihan hommat hoituu etänä, joten jos ei ole palavereita, mihin valtavaa esimiesarmeijaa realistisesti tarvitaan?
Ei olla edelleen feodaaliyhteiskunnassa. Ja toisekseen, sähköpostilla voidaan hoitaa monia asioita, mutta on myös tärkeä pystyä keskustelemaan ja voida esittää kysymyksiä ja vastakysymyksiä. Vastaava vuorovaikutus on emaililla vaikea tai mahdoton saavuttaa. Ja ei, ei ole oma lehmä ojassa. Olen yksityisyrittäjä, en "esimiesarmeijan jäsen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla edelleen feodaaliyhteiskunnassa. Ja toisekseen, sähköpostilla voidaan hoitaa monia asioita, mutta on myös tärkeä pystyä keskustelemaan ja voida esittää kysymyksiä ja vastakysymyksiä. Vastaava vuorovaikutus on emaililla vaikea tai mahdoton saavuttaa. Ja ei, ei ole oma lehmä ojassa. Olen yksityisyrittäjä, en "esimiesarmeijan jäsen".
Lisään, että turhia palavereja olisi toki syytä välttää, koska ne vievät työaikaa, rahaa ja energiaa, mutta ei ilman palaverejakaan moni asia hoidu niin hyvin kuin on tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään. Ne kutsutaan sinne varmuuden vuoksi. Mua ärsyttää kaikki palaverit, joihin mut kutsutaan ilman, että edes tiedän, miksi mut on kutsuttu sinne. Viime aikoina on paljon puhuttu työn tuottavuuden laskusta Suomessa ja tottakai työn tuottavuus laskee, jos käyttää osan työajastaan istumalla palaverissa vain varmuuden vuoksi. Mun mielestä vähintäänkin pitäisi palaveriin kutsujan ennen palaveria tehdä kysymyslista asioista, joihin osallistujien oletetaan ottavan kantaa. Vaikka edes tyyliin "Matti: palvelimen vaihto, Anne: palomuurit, Jukka: testaus" jne. Eli mihin asioihin kenenkin tulee palaverissa ottaa kantaa. Vielä fiksumpaa olisi, jos ne olisi selkeitä kysymyksiä sähköpostiin ja sitten voisi ihan vaan vastata niihin kysymyksiin sähköpostitse ja jättää palaverin väliin. Onneksi pääsen kohta eroon koko työelämästä ja voin alkaa taas tehdä jotain hyödyllistä ja järkevää.
Mutta siis...veikkaan, että syy noihin turhiin palavereihin on projektipäällikäiden tai muiden kokousten järjestäjien osaamattomuus. Heillä itsellään ei ole hajuakaan, mitä pitäisi kysyä ja keneltä. Siksi varmuuden vuoksi kutsutaan kaikki, joiden nimi on jollain tavalla tullut projektissa esille.
Eivätkö nämä selviä kokouspöytäkirjasta? Eivätkö oikeat asiantuntijat osaa kirjoittaa niitä?
Miksi sinne kutsutaan "oikeita asiantuntijoita" jotka räpläävät tietokoneitaan tai puhelimiaan eivätkä keskity asiaan?