Voiko lemmikki tyydyttää hoivavietin paremmin kuin lapsi?
Hoivavietti kohdistuu pieniin olentoihin jotka tarvitsevat apua. Ihmislapsi kasvaa ja muuttuu hankalaksi ja veemäiseksi, lemmikki sen sijaan aina söpö ja omistajalleen kiitollinen.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Kissat tappavat Suomessa 3,1 miljoonaa lintua vuosittain. Kissa ei syö lintua, vaan tappaa ilkeyttään. Näin ei toimi mikään muu eläin.
Paitsi ihminen. Sovitaan siis kissojen kanssa yhteen.
Itselläni on hoivaviettiä ja kaipuuta pitää sylissä ja hoivata vielä nyt kun lapset ovat kasvaneet syli-iästä yli mutta en halua eläintä, lapsen olisin vielä voinut ottaa. Aiemmin ajattelin, että voisi ottaa lemmikin kun tämä vaihe tulee mutta yllätyksekseni näin ei ollutkaan. Omasta mielestäni lapsi on parempi
Aloittajalla on ihmeellinen käsitys lapsista. Eivät meidän lapset ainakaan ole muuttuneet mitenkään veemäisiksi kasvaessaan. Ovat mukavaa seuraa ja kivoja tyyppejä. Hyvä huumori ja keksivät hauskoja juttuja. Hassua, että joku vertaa ihmistä koiraan. Vähän sama kuin sanoisit, että kannattaako valita koiria kavereiksi mieluummin kuin ihmisiä? Joo, koirat ovat kivoja, mutta eri asia kuitenkin.
Mikään ei ole niin söpö kuin pieni pörröinen pupunpoikanen. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole mitään hoivaviettiä. Lemmikki mulla on ainoastaan siksi, että se on hauska tyyppi, josta on seuraa. - lapseton
Tai niin sinusta ainakin tuntuu.
Tarkenna. Mikä oli nyt se miltä minusta vain "tuntuu"? Ettei ole hoivaviettiä? Ja sinäkö tiedät tämänkin paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemmikki sopii niille, joilla ei ole kykyä ottaa yhtä paljoa vastuuta ja antaa huomiota toiselle, kuin mitä lapsi vaatisi. Siksi se sopii hyvin lapsettomalle. Se on myös nautintokulttuurin aikana sopivampi, koska lemmikki myös pärjää paremmin yksin, jos itse pitää päästä pitämään hauskaa tms.
Kuulostat jotenkin tosi katkeralta.
Alapeukutusten määrästä johtuen taisi osua aika monen kohdalla oikeaan.
Sille ketä spämmäilee kuinka koirat kuluttavat luonnonvarjoa: mietippä kuinka paljon ne lapset niitä kuluttavat. Ja ne lapset saattavat vielä aikuisena hankkia omia koiria!
Vierailija kirjoitti:
YLE
Koira on katumaasturia suurempi ympäristökuormittaja
Katumaasturi juo paljon bensaa, mutta koira syö paljon lihaa. Uusiseelantilaisen professoripariskunnan provokatiivisessa kirjassa Time To Eat The Dog todistellaan, että keskikokoisenkin koiran ekologinen jalanjälki vastaa kahta katumaasturia.
Niin, jos pelkästään mietitään bensaa jonka katumaasturi keskimääräisellä ajolla kuluttaa. Mutta jos otetaan katumaasturin valmistus myös huomioon, niin koira ei kuluta lähellekään katumaasturin vertaa. Eikä se katumaasturin valmistus vie pelkästään energiaa, vaan luonnonvaroja joiden kaivaminen tuhoaa luontoa.
No periaatteessa se varmasti tyydyttää tietynlaisen lemmikin hoivavietin. En esimerkiksi halua lapsia, koska en halua olla koko ajan kiinni jossain ihmisessä niin tiukasti, että joutuisin luopumaan omista menoistani pitkäksi aikaa. Ja tämän jälkeen sitten alkaa hoitopaikat, harrastuksiin kuskaamiset, koulujutut, kaverisynttärit. Ihan hirveää säätöä, mitä olen sivusta sukulaisten lapsiaikaa seurannut. Minulle se ei sopisi ollenkaan. Hankin kissan, koska siitä on minulle iltaisin seuraan, mutta voin kuitenkin käydä hyvällä omalla tunnolla töissä ja harrastuksissa ja kissa pärjää sen ajan itsekseen. Joten kissaan sopivan hoivavietin se täyttää, ei lapsiin sopivan. Minusta niitä kahta ei voi verrata keskenään.
Juu. Mulla molemmat, lapsi sekä lemmikki. Lasta kohtaan mulla ei IKINÄ ollut mitään hoivaviettiä, ei edes silloin kun hän oli vauva. Lapsi kun muutti pois kotoa mieheni päätti että hankitaan joku lemmikki joten meille tuli gerbiilejä ja se hoivavietti jota en tiennyt edes omaavani ilmestyi jostakin. Nyttemmin nuo gerbiilit ovat jo siirtyneet autuaimmille tunnelinkaivelumaille.
Niin, mulla on 2 pientä koiraa, mutta olen jättänyt tietoisesti lisääntymättä. Sillä olen katkaissut tämän sukuhaaran ketjun länsimaisia ylikuluttajia. Joten kyllä katson että mulla on oikeus pitää koiria, noin hiilijalanjälkeä ajatellen. Suurin ympäristöteko on lapsettomuus.
Koirat sopivat hyvin sellaisille ihmisille, joille vanhemmuuden kaltaiset vastavuoroiset ihmissuhteet ovat liian vaikeita. Koira on helppo ehdollistaa, se ei kysele eikä kyseenalaista.
Vierailija kirjoitti:
Sille ketä spämmäilee kuinka koirat kuluttavat luonnonvarjoa: mietippä kuinka paljon ne lapset niitä kuluttavat. Ja ne lapset saattavat vielä aikuisena hankkia omia koiria!
Se on vain faktatieto niille, jotka pitävät lapsia suurimpana ympäristötaakkana. Myös koirat ja lemmikit ovat ympäristölle taakka, monella tapaa. Kun yleensä lapsettomilla tuppaa olemaan kuitenkin lemmikkejä
Huvittaa tämä vakiomussutus lapsettomuudesta jonkun fakin nautintokulttuurin ilmentäjänä. En minä ainakaan ole koskaan ajatellut olevani erityisen hedonistinen luonne, aika vaatimatonta ja maanläheistä elämää vietän. Lapsettomaksi jäin lähinnä siksi, että nykyisenlainen työelämä ja ylipäätään tämä maailmanmeno eivät todellakaan rohkaise hankkimaan lapsia. Työni on sellaista, että niin napin jaksan tätä menoa nytkään ja uutisia kun katsoo niin lähinnä ihmetyttää että miten kukaan uskaltaa enää lisääntyä. Minun kirjoissani itsekkäitä ja huikentelevaisia ovat pikemminkin ne, jotka lapsia tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLE
Koira on katumaasturia suurempi ympäristökuormittaja
Katumaasturi juo paljon bensaa, mutta koira syö paljon lihaa. Uusiseelantilaisen professoripariskunnan provokatiivisessa kirjassa Time To Eat The Dog todistellaan, että keskikokoisenkin koiran ekologinen jalanjälki vastaa kahta katumaasturia.
Niin, jos pelkästään mietitään bensaa jonka katumaasturi keskimääräisellä ajolla kuluttaa. Mutta jos otetaan katumaasturin valmistus myös huomioon, niin koira ei kuluta lähellekään katumaasturin vertaa. Eikä se katumaasturin valmistus vie pelkästään energiaa, vaan luonnonvaroja joiden kaivaminen tuhoaa luontoa.
Kommentoit lukematta. Artikkelissa nimenomaan sanotaan, että laskelmassa on otettu huomioon katumaasturin valmistuksesta aiheutuvat päästöt.
Vierailija kirjoitti:
Koirat sopivat hyvin sellaisille ihmisille, joille vanhemmuuden kaltaiset vastavuoroiset ihmissuhteet ovat liian vaikeita. Koira on helppo ehdollistaa, se ei kysele eikä kyseenalaista.
Huomaa, että sinulla ei ole ollut koiria. Koira todellakin kyseenalaistaa eikä tottele sokeana. Kaikki pitää opettaa juurta jaksaen. Ja tiedoksesi; vanhemmuus ei ole ainut vastavuoroinen ihmissuhde, vaikkapa uskonkin sen olevan ainut sinun kaltaisellesi.
Kun ottaa huomioon, miten yleistä lasten kaltoinkohtelu on, läheskään jokaisella lapsia saaneellakaan tuskin on mitään hoivaviettiä.
Kissat tappavat Suomessa 3,1 miljoonaa lintua vuosittain. Kissa ei syö lintua, vaan tappaa ilkeyttään. Näin ei toimi mikään muu eläin.