Mitä väliä tällä hetkellä on, jos jotkut ovat ideologisesti työttömiä?
Aivan järjetön keskustelu, kun ei työpaikkoja löydy sille suuremmalle osalle, joka tekisi mitä vain saadakseen työpaikan. Onko sillä siis mitään merkitystä, jos pieni osa niistä, jotka eivät tekisi töitä muutenkaan, eikä heille edes olisikaan työpaikkoja vaikka haluaisivat? Miksi näistä edes puhutaan, kun työtä ei löydy muillekaan?
Jos paikkoja olisi, niin sitten olisi tietysti tämän keskustelun aika.
Mikä järki? Meillä ei ole tällä hetkellä sitä ongelmaa, ettei ihmiset haluaisi töihin, vaan se, ettei työpaikkoja vain ole. Järkevää kurjistaa niiden oloja, jotka ovat koko elämänsä maksaneet veroja niska limassa ja tehneet kaikkensa uransa eteen - ja jotka ovat työttömiä tahtomattaan?
Kommentit (75)
Työharjoittelija harrastaa seksiä tytön kanssa, työharjoittelija 18, tyttö 12, tarviiko käyttää ehkäsyyy?
Vierailija kirjoitti:
Työharjoittelija harrastaa seksiä tytön kanssa, työharjoittelija 18, tyttö 12, tarviiko käyttää ehkäsyyy?
Ei tartte meidän virmassa, mutta pomo tulee mukaan kjeh räh
Minusta pitäisi olla vaihtoehtona, että otat 500e/kk ja et voi hakea muita tukia, mutta ei ole velvollisuuksiakaan mihinkään suuntaan. En tiedä moniko tähän tarttuisi, mutta itse ainakin heti ja antaisin mielelläni muille ketkä haluaa työllistyä mahdollisuuden. Olen puolikuntoinen eikä minusta ole mihinkään töihin, mutta eläkkeelle en pääse vaan yritetään kuntouttaa ja kursittaa ja tehdään suunnitelmia. Ihan yhteiskunnan rahan hukkaa käyttää varoja ja resursseja ihmiseen kenestä ei työkykyistä tule.
Vierailija kirjoitti:
Se järki, että jos ideologisesti työtön ei saisi etuuksia, niin keskituloisen vero% olisi noin 15 eikä 23 kuten nyt.
Mistä näitä aivopestyjä sikiää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi olla vaihtoehtona, että otat 500e/kk ja et voi hakea muita tukia, mutta ei ole velvollisuuksiakaan mihinkään suuntaan. En tiedä moniko tähän tarttuisi, mutta itse ainakin heti ja antaisin mielelläni muille ketkä haluaa työllistyä mahdollisuuden. Olen puolikuntoinen eikä minusta ole mihinkään töihin, mutta eläkkeelle en pääse vaan yritetään kuntouttaa ja kursittaa ja tehdään suunnitelmia. Ihan yhteiskunnan rahan hukkaa käyttää varoja ja resursseja ihmiseen kenestä ei työkykyistä tule.
Onhan se niinkin resursseja ei pitäis hukata heihin joista ei työkykyistä tule. Tuo summa itselleni olisi hyvin ongelmallinen, ei tuolla maksaisi edes vuokraa, joten en voisi tuota valita.
Vierailija kirjoitti:
Se järki, että jos ideologisesti työtön ei saisi etuuksia, niin keskituloisen vero% olisi noin 15 eikä 23 kuten nyt.
Hölynpölyä kun ideologisesti työttömiä on korkeintaan muutama prosentti työttömistä. Niillä ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Mua eniten ärsyttää tässä keskustelussa, että olisi ok olla ideologisesti työtön. Olen itse kasvanut siten, että töitä piti tehdä jokaisen. Sitä mihin pystyi. Eli ajatusmaailman muuttamisen niin ettei tarvitsisi tehdä mitään. Ei tää maapallo siten pyöri. Eikä ole ihmiselle itselleen hyvä ajatella ettei ole sopiva mihinkään.
Totuttele vaan siihen, että pian meistä suurimmalla osalla ei ole mitään käyttöä. Automatisaatio, digitalisaatio ja tekoäly tekevät meistä tarpeettomia. Puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä eikä heistä ole uusiin ammatteihin, jotka syntyvät kuolevien tilalle.
Muutos tulee olemaan paljon nopeampi kuin voidaan kuvitella. Vielä muutama vuosi sitten hehkutettiin koodaamista tulevaisuuden alana ja sitä vängättiin jo peruskouluun. Nyt jo on selvää, että tekoäly tulee hoitamaan lähes kaiken koodaamisen. Liput ostetaan sovelluksesta, ostokset skannataan itse jne. Jäljelle jää siivous, sairaiden, vanhusten ja lastenhoito ja asiantuntijatöitä, ei paljon muuta.
Ainoa inhimillinen ratkaisu on kansalaispalkka ja korkeat verot niille, jotka voivat työllistyä.
Nykyiset ideologisesti työttömät ovat tajunneet enemmän tästä tilanteesta kuin useimmat.
T. Töissä
Ite ainakin olin ansiosidonnaisella ihan hyvällä omallatunnolla ja hain paikkoja joihin en uskonut pääsevöni, mutta olisin mielelläni mennyt, jos tuuri olisi käynyt.
Nyt taas töissä. Suhteilla pääsin, kun tiesivät osaamiseni ja tarvitsivat työvoimaa, niin pyysivät duuniin. Menin tietty, enkä venkoillut. Otin kyllä tuon työttömyysjakson ihan lomana.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan yksinasuvana sinkkuna pärjäisi pelkästään 500e/kk, jos se sisältää asumisen, veden, ruoan, sähkön, puhelimen, netin, tarvittaessa matkalipun lähiliikenteeseen ja allergialääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ite ainakin olin ansiosidonnaisella ihan hyvällä omallatunnolla ja hain paikkoja joihin en uskonut pääsevöni, mutta olisin mielelläni mennyt, jos tuuri olisi käynyt.
Nyt taas töissä. Suhteilla pääsin, kun tiesivät osaamiseni ja tarvitsivat työvoimaa, niin pyysivät duuniin. Menin tietty, enkä venkoillut. Otin kyllä tuon työttömyysjakson ihan lomana.
Tässähän se ongelma tuleekin eli töihin pääsee parhaiten joko suhteilla tai työpaikanvaihtajana, kun on jo töissä muualla.
Totuttele vaan siihen, että pian meistä suurimmalla osalla ei ole mitään käyttöä. Automatisaatio, digitalisaatio ja tekoäly tekevät meistä tarpeettomia. Puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä eikä heistä ole uusiin ammatteihin, jotka syntyvät kuolevien tilalle.
Muutos tulee olemaan paljon nopeampi kuin voidaan kuvitella. Vielä muutama vuosi sitten hehkutettiin koodaamista tulevaisuuden alana ja sitä vängättiin jo peruskouluun. Nyt jo on selvää, että tekoäly tulee hoitamaan lähes kaiken koodaamisen. Liput ostetaan sovelluksesta, ostokset skannataan itse jne. Jäljelle jää siivous, sairaiden, vanhusten ja lastenhoito ja asiantuntijatöitä, ei paljon muuta.
Ainoa inhimillinen ratkaisu on kansalaispalkka ja korkeat verot niille, jotka voivat työllistyä.
Nykyiset ideologisesti työttömät ovat tajunneet enemmän tästä tilanteesta kuin useimmat.
T. Töissään on
Vedit oikein mutkat suoriksi nyt. Noi sun mainitsemat alat on vain osa siitä missä ihmisiä ei voida vielä pitkään aikaan sivuuttaa. Kaikenlaisia ja tasoisia ihmisiä tullaan tarvitsemaan myös jatkossa. Ennemmin hakisin positiivisuutta enkä Apocalypse ajattelua. Tää sun mainitsema kansalaispalkka on aivan sama kuin yleistuki. Tämä näin sivistyneissä valtioissa. Muut sitten erikseen.
T. Töissä vuodesta 1989
:Kaikenlaisia ja tasoisia ihmisiä tullaan tarvitsemaan myös jatkossa. Ennemmin hakisin positiivisuutta enkä Apocalypse ajattelua. Tää sun mainitsema kansalaispalkka on aivan sama kuin yleistuki. Tämä näin sivistyneissä valtioissa. Muut sitten erikseen.
T. Töissä vuodesta 1989"
Mitä väliä sillä on, miksi sitä sanotaan. Yleistuki, kansalaispalkka, perustulo whatever. Ja kun se tulee, jäävät työttömiksi Kelan virkailijat ja TE-toimistojen väki. Pian tulevat ilman kuskia liikkuvat autot ja raideliikenne. Tekoäly vie työn vakuutusvirkailijoilta. Ja suurimmalta osalta arkkitehdeistä, sisustussuunnittelijoista jne. Yksinkertainen rahaliikenne siirtyy tekoälyn hoitoon. Suuri osa toimittajien työstä voidaan antaa tekoälylle. Graafinen suunnittelu, kuvitus, käyttömusiikki... lista on loputon.
Automatisaatio vei työt niiltä, joiden äo on alle 80. Tekoäly tulee suurelta osin viemään niiden työt, joiden äo on alle 110. Samaan aikaan ihmisten keskimääräinen äo todistetusti laskee. Esimerkiksi Suomessa varusmiesten älykkyys on laskenut jatkuvasti 80-luvulta lähtien.
Mihin muuhun tämä voi johtaa kuin siihen, että yhteiskunnan pyörittämiseen ei tarvita enää meitä kaikkia?
Ideologisesti työttömät leimaavat ikävästi myös muut työttömät, jotka haluaisivat töihin. Lisäksi moni näistä esiintyy köyhien puolustajana ja omii itselleen niiden hädät, joita on oikeasti paljon vaikeampi ratkaista.
On aivan eri asia leikkiä vallankumouksellista Kalliossa, jossa niitä mahdollisuuksia löytyy tarvittaessa kuitenkin huomattavan paljon enemmän kuin jossain pikkukaupungissa Itä-Suomessa ilman mitään perspektiivejä.
Ideologiseen työttömyyteen sisältyy myös se ylimielinen viesti, että niitä epämiellyttäviä töitä tekevät ovat jotenkin tyhmempiä. Käytännössä näiden töiden tekijät ovat usein esim. vähemmistöjä, joilla ei ole muita mahdollisuuksia, joten ideologisesti työtön näyttäytyy tässä valissa lähinnä etuoikeutettuna riistäjänä, jonka mielestä ikävät hommat kuuluu vain tietyille ihmisryhmille.
Minä olen tuo joka heitti tuon 500e luvun ilmaan ja ajattelen et hyvin voisivat minulle sen maksaa kun se olisi ihan tarpeeksi ja pääsisivät eroon tilastoissa roikkumasta niinkin pienellä rahalla. Täytyykin ehdottaa kun täti taas ens viikolla soittaa ja miettii mihin pilipalitoimintaan vielä voisin mennä..
Vierailija kirjoitti:
Ideologisesti työttömät leimaavat ikävästi myös muut työttömät, jotka haluaisivat töihin. Lisäksi moni näistä esiintyy köyhien puolustajana ja omii itselleen niiden hädät, joita on oikeasti paljon vaikeampi ratkaista.
On aivan eri asia leikkiä vallankumouksellista Kalliossa, jossa niitä mahdollisuuksia löytyy tarvittaessa kuitenkin huomattavan paljon enemmän kuin jossain pikkukaupungissa Itä-Suomessa ilman mitään perspektiivejä.
Ideologiseen työttömyyteen sisältyy myös se ylimielinen viesti, että niitä epämiellyttäviä töitä tekevät ovat jotenkin tyhmempiä. Käytännössä näiden töiden tekijät ovat usein esim. vähemmistöjä, joilla ei ole muita mahdollisuuksia, joten ideologisesti työtön näyttäytyy tässä valissa lähinnä etuoikeutettuna riistäjänä, jonka mielestä ikävät hommat kuuluu vain tietyille ihmisryhmille.
Ei niiden tarvi leimata muita työttömiä, jos niitä ei yhdistetä heihin. Kumma tuo väite ylimielisestä viestistä. Joku yksittäinen ideologisesti työtön saattaa olla sitä mieltä, mutta miksi tuotakaan yleistää ja niputtaa pätemään koko ryhmään?
Otapa lääkkeesi ja rauhoitu.