Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TS: Suomen Yrittäjien ekonomisti Juhana Brotherus: Vauvakato uhkaa Suomen tulevaisuutta!

Vierailija
10.05.2025 |

Ekonomistien mukaan vauvakato voi jopa olla kaikista Suomea tällä hetkellä kohtaavista kriiseistä se kaikista vakavin. Mikä siinä on, ettei niitä vauvoja tehdä? Ongelmaan ei ole löydetty ratkaisua.

"Syntyvyys laski viime vuonna alhaisimmalle tasolle tilastoinnin aikana. Ekonomistien mukaan alhaisen syntyvyyden vaikutukset alkavat näkyä vähitellen."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011210814.html

Kommentit (290)

Vierailija
241/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miksi Islanti porskuttaa, vaikka siellä ei ole kuin 388000 asukasta?

Vierailija
242/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitushan on kovasti lisäämässä rahaa hedelmöityshoitoihin, mutta missä sitten menee raja? Jos ja kun luonnostaanhan ihmisen pitäisi lisääntyä eikä keinotekoisesti.

Eli sinusta ei ole oikeutta lisääntyä, jos sairaus on tukkinut munanjohtimet tai ne on jouduttu poistamaan kohdunulkoisen raskauden vuoksi? Tai jos joku ei ovuloi sairauden vuoksi, tai siittiöt ovat niin huonoja uimareita etteivät ikinä kykenisi luonnollisesti hedelmöittämään munasolua?

Ja tiedoksesi sitä rahaa ei ole mitenkään älyttömästi luvassa hedelmöityshoitoihin näin korvauksia saavan näkökulmasta, vaikka toki kaikki raha on kotiinpäin kalliissa hoidoissa. Laskin, että kun oma ICSI-kierrokseni yksityisellä maksoi minulle yli 5700 euroa (ilman lääkkeitä ja alkionsiirtoa), olisi uusilla Kela-korvauksilla omavastuuosuus ollut päälle 4300 euroa. Kierroksia voi tarvita useita, eivätkä hoidot siltikään takaa lasta. Että näinkö sitä saadaan syntyvyys nousuun avokätisillä Kela-korvauksilla, kun jatkossakin hoidoista on turha haaveilla, jos ei ole tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja käytössään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehet eivät ole tuominneet Andrew Tatea jos haluavat kauniita yhteisiä perheitä? Miehet ovat täysiä sekopäitä. Vihaavat naisia ja ovat perheissä vain taatakseen oman selustan, nautinnon ja hyödyn. Minä minä minä minä. Minun orgasmini, minun penikseni, minun sukunimeni, minun hyötyni, minun uskontoni. Minä Minä Minä Minä. Miksi tekisin lapsia kun suku jatkuu miehen kautta, eli sen kautta joka tekee perheen eteen vähemmän? Miehet myös itse julistavat pettävänsä aina :D Naisetkin vain tyynesti katsovat kun miehet "vaihtavat nuorempiin". Silti mies on perheen arvostettu johtaja vaikka käyttäytyy kuin epävakaa kakara.

Vierailija
244/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, miksi Islanti porskuttaa, vaikka siellä ei ole kuin 388000 asukasta?

Koska syntyvyys ja väestömäärä on eri asia.

Vierailija
245/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä, miten pahasti tämä aihe menee joillain ihmisillä ihon alle.

Syntyvyyden romahtaminen tulee aiheuttamaan ongelmia tulevaisuudessa, me kaikki tiedämme sen. Vanhuksille ei tule riittämään hoitajia, ja eläkejärjestelmä tulee romahtamaan, kun maksajia on koko ajan vähemmän. 

Näistä asioista on sallittua puhua. Se on hyvä, että näistä asioista puhutaan. Pään laittaminen pensaaseen ja totuuden kieltäminen ei auta ketään. 

Ihan turhaa syyllistämistä ja naisvihaa. Pitäisi todeta, että näin on ja alkaa tehdä yhteiskunnallisia ratkaisuja tämän faktan pohjalta. Mutta ei millään mene jakeluun, vaan pään seinään hakkaaminen ja ulina vain jatkuu vuodesta toiseen. 

Tämä!! En ole nähnyt lehdissä YHTÄÄN järkevää juttua siitä, miten laskevaan syn

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia" https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

MUTTA 2 MILJARDIN EURON ANSIOSIDONNAISESTA LEIKATTIIN LAPSIKOROTUKSET POIS JA SE PORRASTETTIIN. 

https://www.tyj.fi/tilastot

Työt on pätkätyötä. 

Vierailija
246/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on eläkeläisten suosimis hallitus.

Turha kitistä alhaisesta syntyvyydestä.

Vierailija
247/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitushan on kovasti lisäämässä rahaa hedelmöityshoitoihin, mutta missä sitten menee raja? Jos ja kun luonnostaanhan ihmisen pitäisi lisääntyä eikä keinotekoisesti.

Eli sinusta ei ole oikeutta lisääntyä, jos sairaus on tukkinut munanjohtimet tai ne on jouduttu poistamaan kohdunulkoisen raskauden vuoksi? Tai jos joku ei ovuloi sairauden vuoksi, tai siittiöt ovat niin huonoja uimareita etteivät ikinä kykenisi luonnollisesti hedelmöittämään munasolua?

Ja tiedoksesi sitä rahaa ei ole mitenkään älyttömästi luvassa hedelmöityshoitoihin näin korvauksia saavan näkökulmasta, vaikka toki kaikki raha on kotiinpäin kalliissa hoidoissa. Laskin, että kun oma ICSI-kierrokseni yksityisellä maksoi minulle yli 5700 euroa (ilman lääkkeitä ja alkionsiirtoa), olisi uusilla Kela-korvauksilla omavastuuosuus ollut päälle 4300 euroa. Kierroksia voi tarvita useita, eivätkä hoidot siltikään takaa lasta. Että näinkö sitä saadaan synt

Vähän Ohis, mutta jos miehellä on noin huonolaatuiset siittiöt, niin silloin minun mielestäni pitäisi suosiolla unohtaa lastensaanti. 

Vierailija
248/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko syntyvyyteen ratkaisua? 

Se on moniulotteinen ongelma, mutta enemmistö on vapaaehtoisesti lapsettomia. 

Lapsilisien korotus poskettomiin summiin kuten yhdestä lapsesta 2300 euroa/kk, kahdesta 3500 euroa/kk ja kolmesta 7000 euroa/kk.

Työelämän muuttaminen inhimilliseksi eli työajat siten että tehdään 3-4 päivästä työviikkoa 5 päivän palkalla. Tämä tuo lisää vapaata, vähemmän stressiä ja hyvinvointia kansalaisille.

Palvelut toimiviksi ja verotus sellaiseksi joka palauttaa ostovoiman Euroopan parhaimmaksi.

Vierailija
249/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huoli on kova, niin ei muuta kuin ruuvaamaan politiikkaa, joka tukee lasten hankkimista. 

Vierailija
250/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Mutta eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki/

"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä Kelasta."

https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…

Vierailija
251/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko syntyvyyteen ratkaisua? 

Se on moniulotteinen ongelma, mutta enemmistö on vapaaehtoisesti lapsettomia. 

Lapsilisien korotus poskettomiin summiin kuten yhdestä lapsesta 2300 euroa/kk, kahdesta 3500 euroa/kk ja kolmesta 7000 euroa/kk.

Työelämän muuttaminen inhimilliseksi eli työajat siten että tehdään 3-4 päivästä työviikkoa 5 päivän palkalla. Tämä tuo lisää vapaata, vähemmän stressiä ja hyvinvointia kansalaisille.

Palvelut toimiviksi ja verotus sellaiseksi joka palauttaa ostovoiman Euroopan parhaimmaksi.

Alhaiset verot ja naisille tuhansittain veronmaksajien (miesten) rahoja kuukausittain.

Vierailija
252/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

Vierailija
253/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkemenojen kasvu voi johtaa hyvinvointivaltion alasajoon. Kun eläkemaksut tai muu työn verotus nousevat, työntekijöiden palkkaaminen tulee monelle työnantajalle liian kalliiksi. Sen seurauksena nuoret eivät työllisty ja jäävät riippuvaisiksi eläkettä saavista vanhemmistaan. Samalla heikko työllisyystilanne lisää edelleen eläkemaksujen nousupainetta erityisesti Suomen kaltaisessa jakojärjestelmässä, jossa eläkkeet rahoitetaan lähes kokonaan kunkin vuoden työssäkäyvien maksamilla eläkemaksuilla. "

https://www.eva.fi/blog/2020/10/30/elakemenojen-kasvu-voi-johtaa-hyvinv…

Vierailija
254/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän Ohis, mutta jos miehellä on noin huonolaatuiset siittiöt, niin silloin minun mielestäni pitäisi suosiolla unohtaa lastensaanti. 

Suomessa syntyvistä lapsista 5-6 prosenttia on saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla. Syntyvyys vähenisi entisestään, jos miehestä johtuvia lapsettomuuden syitä ei hoidettaisi hedelmöityshoidoilla.

Vierailija
255/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.

Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."

https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…

Vierailija
256/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, tulee hirveä työvoimapula ja kaikkia haetaan vaikka kotoa töihin.

Tätä paskaa jauhettiin jo 90-luvulla. Eikä sitä todellisuutta ole näkynyt vieläkään.

Vierailija
257/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, tulee hirveä työvoimapula ja kaikkia haetaan vaikka kotoa töihin.

Tätä paskaa jauhettiin jo 90-luvulla. Eikä sitä todellisuutta ole näkynyt vieläkään.

Eikä näy.

Syynä automaatio, tekoäly, robotiikka. 

Ihmisiä ei tarvita tulevaisuudessa enää ollenkaan, vielä tosin ei olla sillä tasolla. 

Tulevaisuudessa pitää luoda kansalaispalkka jota maksetaan kaikille.

Vierailija
258/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on ihan liikaa.

Vierailija
259/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas uutinen jolla yritetään vaan "oikeuttaa" kansanmurhan toteuttaminen.

Vierailija
260/290 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä on ihan liikaa.

Suomalaisia ei ole liikaa, meitä on vain 0.01% maailman väkiluvusta. Ennusteiden mukaan tämän vuoden loppuun mennessä maailman väkiluku on 8.3 miljardia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän