Miten surkea on ollut ihmisen elämä jos edes hautajaisia ei järjestetä?
Kuulemma yleistyy koko ajan. Surettaa nykyajan tapainturmellus vai mitä tämä edes on?
Äärimmäistä laiskuuttako ja piittaamattomuutta?
Kommentit (25)
Jos on varaton mutta ei hyväksy toiveenaan tuhkausta niin kunnioitetaanko sitä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut paras elämä itselleni, enkä halua kuoltuani hautajaisia tai hautapaikkaa. En halua velvoittaa yhtäkään lähimmäistäni sosiaalisesti pakollisille käynneille syntymä- ja kuolinpäivinäni haudan ääreen ihmettelemään, että miksi, oi miksi pitää tännekin vaivautua säällä kuin säällä?
"Minä kun kuolen, niin kuolen pois, kuin elänytkään en koskaan ois. Minut voitte unohtaa, voitte unohtaa." -Juice Leskinen - Blues nro 13.
Raamatussa sanotaan, että antakaa vainajien nukkua rauhassa. Sillä voi perustella jos ei halua hautajaisia tai että siellä haudalla käydään. Eihän ne haudalla kävijät tietenkään yhteyttä vainajaan saa ja siten eivät myöskään häiritse vainajaa, ettei sinänsä haittaakaan.. Haudalla käydään, kun se on tapa ja muuten muut puhuu, ettei joku käy haudalla. Voihan siellä joku käydä myös aidosti suremassa.
Itsellä kolme lasta ja aviomies, mutta ei ainuttakaan hyvää ystävää. Muutama lähisukulainen elossa, vanhemmat kuolleet. Olen sanonut, että siunaus näiden kesken ( jos nyt kuolen) ja tuhkaus. Kahvit voi juoda kotona. Tunnen erään pariskunnan, joista nyt mies on kuollut. He olivat eläessään sopineet, että siunauksessa ovat mukana vain leski ja parin kaksi aikuista lasta. Ei lasten puolisoita, eikä lapsenlapsia. Ja näin myös tapahtui, kun tuo mies kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Ihan turha tapahtuma. Ei muuta kuin tuhkauksen kautta pölyt ilmoille. En koskaan käy kenenkään hautajaisissa enkä halua itselleni hautajaisia. Enkä järjestä läheisille hautajaisia. Tää tuhlailuperinne sais loppua kokonaan. Kukkia on turha tuoda kun ihminen on kuollut.
Minulle ainakin merkitsee todella paljon, että saan tuoda edelleen kukkia esimerkiksi äitienpäivänä, kuten ennenkin heidän kuolemaa. En tiedä mistä muusta saisin samaa lohtua.
Hyvä. Ihan turha tapahtuma. Ei muuta kuin tuhkauksen kautta pölyt ilmoille. En koskaan käy kenenkään hautajaisissa enkä halua itselleni hautajaisia. Enkä järjestä läheisille hautajaisia. Tää tuhlailuperinne sais loppua kokonaan. Kukkia on turha tuoda kun ihminen on kuollut.