Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi äitienpäivä tulee aina miehille yllätyksenä?

Vierailija
10.05.2025 |

Lapsi täällä iltasadun jälkeen vääntää itkua kun muisti nyt vasta että pitäisi tehdä äitienpäiväkortti ja nyt raukalla on huono omatunto. Eihän se lapsen homma ole muistaa, vaan isän homma. Itsehän en ottanut äitienpäivää esille, ja minulle on se ja sama saanko kortteja tms, harmittaa vaan niin vietävästi lapsen takia.

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. En todellakaan oleta, että kolmevuotias tajuaisi mitään kalenterista!

Ap

No se on sitten itsesi ongelma mielensäpahoittaja.

No kyllähän tuo näyttäytyy aivan selvästi ongelmana arjessa lapselle, kun hän pahoittaa mielensä. 

Henkistä väkivaltaa. Naiset ovat mestareita tuossa lajissa.

Muistan oman äitini mykkäkoulut jotka saattoivat kestää päiviä. Nyt hän ihmettelee miksi en soita.

Vierailija
102/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistiko lapsi kun vähän autoit muistamaan? Kyselit kortin perään ja aiheutit pienelle pahan mielen. Ootko koko yön miettinyt miten piinata väkeä äitienpäivällä vaikka eihän se sinua niin edes kiinosta. Jaksamista lapsille ja miehelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. En todellakaan oleta, että kolmevuotias tajuaisi mitään kalenterista!

Ap

No kyllähän tuo näyttäytyy aivan selvästi ongelmana arjessa lapselle, kun hän pahoittaa mielensä. 

Muistan oman äitini mykkäkoulut jotka saattoivat kestää päiviä. Nyt hän ihmettelee miksi en soita.

Hyvin kirjoitettu, 100% fläspäkki tästä. Toki en olisi tarvinnut, on niitä muitakin muistoja kirjaksi asti kuinka henkisesti pahoinpidellä lapsi.

On äitejä ja sitten on Äitejä.

Vierailija
104/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuo on nyt sama kun ap olettaa saavansa kaikilta sukulaisilta käsin tehdyt joulukortit, ihan vain koska hän haluaa sellaisia.

Miksi ihmeessä pitäisi jotain kortteja askarrella vuonna 2025? Tiimari on menny konkkaan ajat sitten."

No eihän ole sama asia! 😂

Sitä paitsi jokaisessa perheessä olettaisi olevan kyniä ja paperia. Sellaisia kortteja minä sain: tavalliselle piirustuspaperille lapsen piirtämiä kuvia ja horjuvia kirjaimia "ONNEA ÄITI".

Se on se ajatus. Huomaan, että sinä olet sen hukannut. 

Kolmevuotias ei osaa kirjaimia, horjuvia tai suoria

Kyllähän muuten osaa! Siihen toki tarvitaan sitä aktiivista kiinnostunutta vanhempaa. Kolmevuotias osaa jäljentää kirjaimia, kun vanhempi tekee mallin.

Sulla kovat vaatimukset 3 vuotiaan kortinkin suhteen. Kyllä lapsen tulee saada itse päättää mitä piirtää ja sinä hyväksyt ja kiität, ilman parantelu ehdotuksia.

Vierailija
105/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvin kirjoitettu, 100% fläspäkki tästä. Toki en olisi tarvinnut, on niitä muitakin muistoja kirjaksi asti kuinka henkisesti pahoinpidellä lapsi.

On äitejä ja sitten on Äitejä.

Suomalaiset naiset ovat ihan vain noita äitejä. Tyttäret saattavat päästä vähän helpommalla, mutta kyllä se on kotona opittu miten poikia ja miehiä pahoinpidellään. Rakkauteen suomalainen nainen ei kykene.

Vierailija
106/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni syntymäpäivä on tänään. Lapset pilasivat äitienpäiväni onnittelemalla häntä ensin ja vasta sen jälkeen minua.

Itkettää

Vierailija
107/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä erityisesti kaipaa mitään itseaskarreltuja kortteja tai muitakaan lahjoja. Riittää kun saa kerrankin nukkua pitkään ja lapsi tulee halaamaan, kuten joka aamu.

Ei kai niitä muutkaan sen enempää kaipaa, se on vain tapa ja perinne, ja jos sen kortin ja vieläpä lahjan saa, niin mukavaltahan se tuntuu. Pienten lasten kohdalla se lapsen antamisen ilon näkeminen on se suurempi ilo. Teinien kanssa ilahtuu siitä, että vau, ne muisti ja haluaa vieläkin huomioida. 😄 Ei meillä ainakaan mistään merkkipäivistä tehdä sen suurempaa spektaakkelia, vaikka päivänsankaria jotenkin muistetaankin. 

Vierailija
108/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sulla kovat vaatimukset 3 vuotiaan kortinkin suhteen. Kyllä lapsen tulee saada itse päättää mitä piirtää ja sinä hyväksyt ja kiität, ilman parantelu ehdotuksia." 

Ja sulla on kovasti vilkas mielikuvitus keksiä asioita, joita ei ole tapahtunut. Mistähän nyt tällaiseen johtopäätökseen päädyit? Lukiko jossain, että joku määrää mitä lapsi piirtää? No ei lukenut! Tai että joku tekee parantelu ehdotuksia? No ei lukenut.

Kyse oli siitä, että lapsen kanssa voi yhdessä kirjoittaa onnea äiti/isä/mummi/ukki tai vaikka äidille/isälle jne. Omat lapset kyllä ihan kyllä pyysivätkin, että kirjoitetaan. 

Jos nyt vedellään mutkia suoriksi, niin ehkä sua vaan harmittaa, kun et omien lastesi kanssa hoksannut, että nehän on aika fiksuja tyyppejä ja osaavat vaikka mitä, kun vähän opastaa? 

Vierailija
109/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Etkö voisi jo antaa anteeksi äidillesi? Käyttäydyt itse asiassa samoin kuin äitisi? Mieti sitä.

Vierailija
110/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on huono omatunto? 

Miksi lapsi kokee äitienpäivästä suorituspaineita, ja että on jokin tietty tapa muistaa ja onnitella äitiä, joka on pakollinen? Mistä tällainen malli on tullut?

Juuri näin. Turhamaisuuttaan ei voitu mennä lapsen ehdoilla, vaan piti vääntää kyynel kolmivuotiaan silmäkulmasta.

Haveetkööt, jos osaa.

Niin... Itse ajattelin tuon tilanteen menneen ehkä jotenkin niin, että ap oletti miehen tehneen lapsen kanssa kortin hänelle. Ja eihän tällaista etukäteen kärtetä, että oletteko tehneet, niiden pitäisi olla iloisia yllätyksiä. Sitten tuossa iltasatu tilanteessa selvisi, että korttia ei ole tehty. Ehkä ap vaikka jutteli lapselle, että huomenna mennään käymään mummin luona, kun on äitienpäivä. Tai että askarrellaan huomenna mummill

Ei ap mitään olettanut, että korttia ei oltu tehty. En usko sekuntiakaan että isä tai kukaan muukaan pystyisi väsäämään korttia salaa kotonaan kolmivuotiaan kanssa. Ihmettelen että kuvittelet kuin kuvittelet? Eikö perhe-elämä ole tuttua?

Jos ap. jutteli kolmivuotiaalle, että mennään mummilaan kun on äitienpäivä, niin ei kolmivuotias osaa sitä yhdistää omaan äitiinsä. Ja jos osaisikin yhdistää niin ei siitä pahoittaisi mieltään että on unohtanut ellei äiti itse vie tilannetta tuohon mielensäpahoittamiseen. Aikuinen äiti ei olisi antanut mennä tilannetta mielensäpahoittamiseen.

Jos kolmivuotias tuli surulliseksi ko. tilanteessa, niin täysin äidin vastuulla......ja piste!

Vierailija
111/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hah, oma isä saattoi pitää mykkäkouluja viikkojen ajan. Sitten puhui parin päivän ajan, kun taas suuttui jostain ja mökötti taas viikkoja.

Vierailija
112/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni syntymäpäivä on tänään. Lapset pilasivat äitienpäiväni onnittelemalla häntä ensin ja vasta sen jälkeen minua.

Itkettää

Älä viitsi valehdella. Lapset ei tiedä vanhempiensa syntymäpäiviä ellei he itse niitä mainosta.

Vierailija
113/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muuten hyvä, mutta mistä tämä kolmevuotias kuuli illalla, että tänään on äitienpäivä ja tietää edes mistään korttiperinteestä?

Vierailija
114/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Etkö voisi jo antaa anteeksi äidillesi? Käyttäydyt itse asiassa samoin kuin äitisi? Mieti sitä.

En pidä mykkäkoulua jostain itse keksityistä aiheista ja saa häntä itkemään, katkaisin välit.

Vierailija
115/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En pidä mykkäkoulua jostain itse k

Olet vielä pahempi kuin äitisi. Mieti sitä.

Vierailija
116/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet vielä pahempi kuin äitisi. Mieti sitä.

Välien katkaisussa oman mielenterveyden säilyttämiseksi ei ole mitään vikaa.

Pitäisitkö itse yhteyttä väkivaltaiseen ex-mieheen?

Vierailija
117/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa Äitienpäivää!

Siellä oli kuulemma verenpaineet ja stressi helpottanut kun olin kuunnellut mutsin huolia toissa viikolla

-M

Vierailija
118/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa viettää. Kaikki perinnejutut on lopetettu meidän perheessä säästön vuoksi. Vuokra vie melkein molempien palkasta 3/4. Ravinto on tärkeintä kasvaville lapsille. Meillä mummokin ymmärtää että resurssit nyt siirretään lapsiin ja huomio vanhemmista ja isovanhemmista on pois. Ei saunaa, ei jouluja ei mitään pääsiäisiä. Kaikki säästöön.

Viettäköön lapset myöhemmin näitä porvereiden pyhiä jos heillä on varaa.

Sellainen kortin tekeminen on ihan turhaa, kun pitäisi oikeasti kunnon kakut ja mut järjestää ja ne maksaa useita kymppejä rahaa.

Vierailija
119/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mielestäsi äitienpäivänäkin äidin tulee itse muistutella perhettä, että se päivä tulee taas? Tehköön samalla aamupalankin sänkyyn itselleen ja ostakoon lahjan jos haluaa, niinkö? Isän ei tarvitse tehdä mitään?

Se isä on aikuinen ihminen, hänellä on varmasti kännykkä. Luulisi aikuisen ihmisen osaavan laittaa vaikka muistutuksen puhelimeen vuosittain, että on äitienpäivä.

Äitien EI kuulu aina tehdä kaikkea.

Mutta sitten taas toisaalta, haluaako välttämättä tehdä siitä vuotuisen tappelu-/itkupäivän. 

Itse olen joka vuosi järjestänyt äitienpäivän itse. Siis niin, että tehdään lapsen kanssa jotain kivaa. Sen kummempaa ei tarvitse tehdä kuin miettiä, mitä kivaa teen tänä vuonna lapseni kanssa, ja valita ravintola johon mennään syömään. 

Vierailija
120/122 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa viettää. Kaikki perinnejutut on lopetettu meidän perheessä säästön vuoksi. Vuokra vie melkein molempien palkasta 3/4. Ravinto on tärkeintä kasvaville lapsille. Meillä mummokin ymmärtää että resurssit nyt siirretään lapsiin ja huomio vanhemmista ja isovanhemmista on pois. Ei saunaa, ei jouluja ei mitään pääsiäisiä. Kaikki säästöön.

Viettäköön lapset myöhemmin näitä porvereiden pyhiä jos heillä on varaa.

Sellainen kortin tekeminen on ihan turhaa, kun pitäisi oikeasti kunnon kakut ja mut järjestää ja ne maksaa useita kymppejä rahaa.

Siis miksi kortin tekeminen olisi turhaa?