Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaa kun palstapellet yrittävät aina haukkua miten sAiRaAsTi LiIkAa ihmiset syövät leipää :D

Vierailija
10.05.2025 |

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koti/88993fc4-e719-4384-b3c2-6cf9df…

5-6 leipäpalaa päivässä on suositus. Siis SUOSITUS. PÄIVÄSSÄ.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää mussuttako sitä leipää!!!!

Sinä et määrää!

Vierailija
22/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lihonut leivän syönnilla. Nyt en syö ollenkaan leipää ja paino putoaa. 

Mitä ihmettä oikein laitoit leivän päälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten tuollaisen määrän saisi joka päivä syötyä. Mä syön yleensä aamupalan, lounaan, kahvin, välipalan ja iltaruuan. Lounaalla ja iltaruualla syön leipää vain tyyliin keiton kanssa. Suurimmalla todennäköisyydellä syön leipää aamu- ja/tai välipalalla, mutta en kyllä joka päivä halua syödä välipalaksi leipää. Aamupalalla leipä on mulle ihan tavallinen valinta kyllä, mutta joskus saatan syödä jotain muutakin.

Vierailija
24/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lihonut leivän syönnilla. Nyt en syö ollenkaan leipää ja paino putoaa. 

Olet varmasti laittanut leivälle jotain päällekin? Energian määrän ero on todella suuri jos esimerkiksi laittaa ensimmäiseen leipään päälle  vaikkapa Juurevaa ja muutaman kurkkusiivun tai toiseen leipään voita/margariinia/rasvasekoitusta, täysrasvaista juustoa pari viipaletta ja saman määrän kurkkua kuin ensimmäisen leipään. Ensimmäisessä voileivässä on silloin noin 200 kcal ja toisessa voileivässä on silloin noin 400 kcal. Kun leipiä syödään vuoden mittaan useampi viikossa/kuukaudessa, menee ylimääräinen energia johonkin. Suurimmalla osalla se muuttuu rasvakudokseksi.

Vierailija
25/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmasti laittanut leivälle jotain päällekin? Energian määrän ero on todella suuri jos esimerkiksi laittaa ensimmäiseen leipään päälle  vaikkapa Juurevaa ja muutaman kurkkusiivun tai toiseen leipään voita/margariinia/rasvasekoitusta, täysrasvaista juustoa pari viipaletta ja saman määrän kurkkua kuin ensimmäisen leipään. Ensimmäisessä voileivässä on silloin noin 200 kcal ja toisessa voileivässä on silloin noin 400 kcal. Kun leipiä syödään vuoden mittaan useampi viikossa/kuukaudessa, menee ylimääräinen energia johonkin. Suurimmalla osalla se muuttuu rasvakudokseksi.

200 kcal x 6 on jo 1200 kaloria päivässä pelkästä leivästä. Hoikkana naisena tarvitsen n. 1600 kaloria päivässä ylipäänsä. Tottakai siinä onnistuu lihomaan, jos syö tuhat kaloria päivässä leipää ja muut ruuat päälle. 

Vierailija
26/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo suositus ihan järkyttävä määrä. Minulle ei muuta ruokaa edes mahtuisi vatsaan jos söisin 6 leipää päivässä. 

Tuo suositus vastaa annosmäärinä kevyttä sisätyötä tekevän ja vapaa-aikanaan vähän liikkuvan keski-ikäisen naisen energiantarvetta jos hän ei syö muuten aterioillaan perunaa, bataattia, kauraa, ohraa, riisiä tai pastaa. Muuten nuo täysjyväannokset voivat mennä niin, että aamulla nainen syö lautasellisen kaurapuuroa, lounaalla ottaa vaikkapa 1,25 dl riisiä tai kaksi keskikokoista perunaa proteiininlähteen ja salaatin lisäksi, iltapäivällä syö vaikka hapankorpun tai pari kahvin kanssa, päivällisellä sama määrä hiilihydraattipitoista lisäkettä kuin lounaalla ja illalla pala vaikkapa Reissumiestä iltapalaksi. 

Kun liikkuu, lisääntyy nimenomaan hiilihydraattien tarve. Samoin fyysisesti raskas työ lisää hiilihydraattien tarvetta.

Vierailija
27/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo suositus ihan järkyttävä määrä. Minulle ei muuta ruokaa edes mahtuisi vatsaan jos söisin 6 leipää päivässä. 

Normaali aikuinen ihminen syö noin 2kg ruokaa päivässä

Vierailija
28/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä oikein laitoit leivän päälle?

Ruokalusikallisen voita per leipä + 4-5 viipaletta juustoa yhteen leipään

Vierailija
29/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Naurattaa tuo sinun kirjoitustaidottomuus. On mennyt verovarat koulutuksessasi pahasti hukkaan.

Vierailija
30/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ap pullaas tukehdu.

Vierailija
31/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaassa ei syödä leipää.

Ei ole ylipaino-ongelmia...

Vierailija
32/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta sitten oli suositus 4-6 viipaletta päivässä.

Silloin liikuttiin enemmän ja suositus oli viisi palaa leipää vuorokaudessa. Silloin muun ruoan annoskoko oli vastaavasti pienempi. Suomalaisten ruoan annoskoko on kasvanut niistä ajoista 25-40%. Todella monella on normaali annoskoko nykyään hakusessa. 

Vierailija
33/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää mussuttako sitä leipää!!!!

Leipää pitäisi syödä enemmän, koska leivässä paljon kuituja ja suolistosairaudet räjähtäneet käsiin.

Lähde ap. liittestä

"Viljojen kuidut ylläpitävät suoliston toimintaa ja kauran beetaglukaani-kuitu auttaa vähentämään verensokerin kohoamista. Lisäksi viljat sisältävät hyviä hiilihydraatteja, jotka ovat aivojen tärkein energianlähde. Täysjyväviljan sisältämistä kivennäisaineista rautaa tarvitaan aivojen kognitiiviseen toimintaan. Vilja on suomalaisille myös ylivertainen kasviproteiinin lähde

Vierailija
34/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Aloituksessa linkin takaa löytyvän artikkelin otsikko:

"Tiedätkö, kuinka monta täysjyväleipäviipaletta tulisi syödä päivässä? "

Perusteena tuolle on leivästä saatavan kuidun määrä. Itse lisään runsaasti kuitua (leseitä) aamulla mysliin.

Kauralese on edullinen tapa pitää huolta omasta beetaglukaanin saannistan. Beetaglukaani alentaa pahaa LDL-kolesterolia. Punariisivalmisteet ovat kalliita ja niiden vaikuttavien aineiden määrä on epätasainen. Siitä huolimatta moni kokee, että tabletin ottaminen on helpompaa kuin edullisemman kauraleseen käyttö. Kauralese ehkäisee myös ummetusta. Siihen moni hankkii apua apteekista, vaikka saisi sitä halvemmalla marketin hyllyltä. Kauralese auttaa pysymään kylläisenä kauemmin. Moni ostaa sen vuoksi kalliita painonhallintaan kehitettyjä tuotteita apteekista.

Vierailija
35/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöiset täällä kinastelee.

Minä syön kun siltä tuntuu, ja ihan mitä huvittaa. Ahdistaako ?

Vierailija
36/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömishäiriöiset täällä kinastelee.

Minä syön kun siltä tuntuu, ja ihan mitä huvittaa. Ahdistaako ?

Lopetat sen syömisen heti !!!

Vierailija
37/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäviipaleessa on noin 70 kcal. Se päällisten laatu vaikuttaa todella paljon siihen, kuinka paljon saa energiaa voileivistään. Leivänpäällystahnoja voi tehdä itse ja esimerkiksi hummuksen energiamäärää voi säännöstellä ihan öljyn määrällä. Laittaa vähemmän öljyä ja enemmän vettä hummukseen. Kaikista kevyin leivänpäällinen on maitorahka, joka on maustettu mieleisillä mausteilla/yrteillä ja ripauksella suolaa.

Vierailija
38/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thaimaassa ei syödä leipää.

Ei ole ylipaino-ongelmia...

Thaimaan terveysministeri on huolestunut thaimaalaisten kasvavasta ylipaino-ongelmasta. Lue thaimaalaisia lehtiä.

Vierailija
39/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti ihan kokonaisuudesta, eli paljonko liikkuu, kuinka aktiivinen on arjessa, miten on lihasmassaa ja mitä muuta syö. Mä teen 5 kovaa salitreeniä viikossa ja lähes joka päivä lenkkeilen, joten leipä (ja puuro) on mulle kirjaimellisesti peruskauraa. Lisäksi muuten syön terveellisesti ja puhtaasti, oon lähestulkoon vegaani. Tyypillinen aamupala mulla on esim ruisleipää, hummusta, soijamaitoon tehty iso latte, tomaatteja, marja-hedelmäsmootie (proteiinia 20-25g). Tyypillinen lounas/päivällinen on esim..iso parsakaali-kasviswokki soijapavuilla, ruisleipää maapähkinävoilla, juomaksi soijamaitoa (proteiinit 20-25g).

Ymmärrän, että jos olisin soffaperuna, joka olisi perso herkuille, lähinnä istuisin netflixia katsoen ja pullaa syöden, voisi leivän syöminen olla vähän turhaa. Mutta nyt täysjyväviljaleipä on mulle tärkeä osa ravintoa.

Vierailija
40/40 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, jos 6 kokonaista leipää syöt. Keveästi menee kahdeksankin palaa päivässä muun ruoan ohella. Paino pysyy tasaisesti 56 kg.

Hehehe en varmaan puhunut kokonaisista leivistä. Kaksi leipäviipaletta täyttää mahani jo kokonaan, ja pitäisi muitakin ravintoaineita mahtua. 

T. Myös 56 kg viimeiset 20 vuotta

Kaksi leipäviipaletta on ateria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä