Mun 11-VUOTIAALLA pojalla on äänenmurros. Apua.
Esikoinen kyseessä joten tosi vaikea siitä päätellä onko tämä meidän lapsille normaalia. En tiennyt että murrosikä voi alkaa jo vitosella myös pojalla? Vai voiko? Ihan tässä parin päivän sisällä olen huomannut että hänen ääni kiekuu. Poika ei ole ikäisekseen mitenkään erityisen kehittynyt jos vertaan vaikka hänen kavereihin. Hän onn tällä hetkellä suunnilleen 160cm ja noin 50kg. Hiki on alkanut haisemaan ja sen huomaa erityisesti treenien jälkeen.
Kommentit (22)
Ei ihan tavallista, mutta ei epänormaaliakaan. Kyllä mun pojan kutosluokkalaisilla kavereilla on jo joillakin ollut äänenmurros, yhdellä ainakin syksystä asti.
Kohtahan hän on kutosella. Ei se liian aikaista ole.
Melko aikaista mutta ei tosiaan mitenkään epänormaalia. Tsemppiä uuteen elämänvaiheeseen 😊 ihanaa ja kamalaa aikaa tuo.
Voi apua. Ajattelin, että vielä pari vuotta olisi ollut tyyntä, koska en olisi uskonut, että se näin nuorena alkaa. Saa nähdä kuinka kovasti murrosikä iskee päälle. Jännittävää.
Onko muuten vinkkejä miten suhtautua tuohon äänenmurrokseen? Poika itse ei toistaiseksi varmaan ole ymmärtänyt mistä on kyse, mutta lopettaa puhumisen monesti kesken tai ainakin yrittää saada sen nopeasti loppuun. Miten toimin, jos se alkaa nolostuttaa lasta?
Oho ompas aikaisin. Meillä tuli vasta kasilla. Taitaa jäädä lyhyeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on aika aikaisin, mutta ei kai se pituuteen vaikuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on aika aikaisin, mutta ei kai se pituuteen vaikuta?
Kyllä voi muuten vaikuttaa.
Runkkaako jo? Käy kysymässä ovella ja siellähän se housut polvissa
Vierailija kirjoitti:
Vie lastenlääkärille.
Siis 12-vuotias lastenlääkärille koska murrosikä alkoi? Ei hyvää päivää :D itse kun olin 6.luokalla, yhdellä meidän luokan pojalla kasvoi jo viikset.
Ihan normaalia tuossa iässä!
Meillä pojalla alkoi murrosikä aikaisin. Viimeisenä tuli äänenmurros, joka alkoi kutosen keväällä (vuosi sitten)
Vuosi sitten pituutta oli 180cm ja nyt 188cm. Eli kyllä se pituuskasvu on hidastunut paljonkin tuon kaiken jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie lastenlääkärille.
Siis 12-vuotias lastenlääkärille koska murrosikä alkoi? Ei hyvää päivää :D itse kun olin 6.luokalla, yhdellä meidän luokan pojalla kasvoi jo viikset.
Ihan normaalia tuossa iässä!
Sorry, siis 11-vuotias mutta liekkö täyttää 12 v tänä vuonna. Joka tapauksessa ei ole mitenkään pelottavan aikaisin.
Treenaa joten onko salilla tarjoilua? Verikoe nyt ekaksi.
Harvinaisempaa, mutta varmastikin menee normaalivaihtelun sisään. Mun luokalla aikoinaan (1980-luvun lopulla) oli yhdellä pojalla äänenmurros viidennellä luokalla, ja kuudennella se oli jo ohi. Hänen veljellään oli pari vuotta myöhermmin sama aikataulu. Kuudennella jo useammallakin pojalla omalta ja rinnakkaisluokalta alkoi ääni muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua. Ajattelin, että vielä pari vuotta olisi ollut tyyntä, koska en olisi uskonut, että se näin nuorena alkaa. Saa nähdä kuinka kovasti murrosikä iskee päälle. Jännittävää.
Onko muuten vinkkejä miten suhtautua tuohon äänenmurrokseen? Poika itse ei toistaiseksi varmaan ole ymmärtänyt mistä on kyse, mutta lopettaa puhumisen monesti kesken tai ainakin yrittää saada sen nopeasti loppuun. Miten toimin, jos se alkaa nolostuttaa lasta?
Juttelet pojallesi siitä. Kerrot miksi näin on, mikä elimistössä muuttuu, ja että se on luonnollista ja normaalia. Eikä sitä tarvitse hävetä. Ettei ole ainoa.
Minulla 2 poikaa, 2 vuotta ikäeroa, kummallakin alkoi tuohon samaan ikään äänenmurros. Olin jutellut äänenmurrokseksesta heille jo aiemmin, kuin myös muista murrosiän jutuista.
Kun se vanhemmalla alkoi, enpä ehtinyt itse sanoa mitään, kun veljekset keskenään siitä juttelivat ihan avoimesti, koulusta tullessaan ja huvittuneina totesivat, että nyt se ääni x:llä muuttui, on kuin räikkönen.
Ja samaan syssyyn jo kertoivat, kuinka kavereillakin jo on.
Ei siitä kannata numeroa tehdä, toisilla se on voimakkkaampaa kuin toisilla. Meillä molemmilla pojilla alkoi nuorena, kesti aika pitkään, mutta kyllä se siitä tasoittui.
Olihan se hupaisaa välillä, kun meillä oli heidän kavereita, ja kun usealla pojalla oli yhtaikaa, niin aikamoinen soundi heistä lähti.
Mutta, helpoin vaihe koko murrosiässä oli tuo.
Mitä jos ostaisit/lainaisit pojallesi kirjan, joka kertoo murrosiästä? Äänen muuttuminen voi olla pelottavaakin, jos ei ymmärrä, mistä se johtuu, eikä kukaan kerro asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelet pojallesi siitä. Kerrot miksi näin on, mikä elimistössä muuttuu, ja että se on luonnollista ja normaalia. Eikä sitä tarvitse hävetä. Ettei ole ainoa.
Minulla 2 poikaa, 2 vuotta ikäeroa, kummallakin alkoi tuohon samaan ikään äänenmurros. Olin jutellut äänenmurrokseksesta heille jo aiemmin, kuin myös muista murrosiän jutuista.
Kun se vanhemmalla alkoi, enpä ehtinyt itse sanoa mitään, kun veljekset kes
Niin, eikä vaikuttanut pituuskasvuun, vaikka nuorena alkoi.
Pituus molemmilla noin 187. Isäänsä kumpikin pidempiä.
Kuin myös ihokarvoitus kehittyi molemmille suht nuorena.
Ja milläs stoppaat nuo? Kun joku pelkäsi, että apua, liian nuorena, pitää mennä lääkäriin.
Ei todellakaan tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ostaisit/lainaisit pojallesi kirjan, joka kertoo murrosiästä? Äänen muuttuminen voi olla pelottavaakin, jos ei ymmärrä, mistä se johtuu, eikä kukaan kerro asiasta.
Jos ei äiti tai isä pysty kertomaan tuosta lapselleen, vaan mieluummin antaa olla lapsen hämillään ja peloissaan, niin voi v.i.t.t.u. mitä vanhemmuutta.
Se nyt vaan on yksinkertaisesti vanhempien tehtävä.
Onko lapsella maahanmuuttajaisä jostain prinitiivisemmästä maasta? Pohjoinen rotu kypsyy hieman hitaammin.
Ihan hyvin voi olla. Pian teilläkin ovet paukkuu. Hyvä puoli on se että yläkoulussa voi jo helpottaa.