Onko jokaisesta pikkuriidasta seuraava jättämisellä uhkailu henkistä väkivaltaa?
Puoliso toimii näin. Mikä lasketaan henkiseksi väkivallaksi?
Kommentit (90)
Kaikki uhkailu on henkistä väkivaltaa. Mitään lisättävää eikä seliteltävää ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin sitä pikemminkin lupaukseksi kuin uhkaukseksi. Ilo olisi minun puolellani, kun rähjääjä lähtisi ja pääsisin hänestä eroon.
Eivät ne koskaan lähde. Kuka nyt Hyvää nyrkkeilysäkkiä ja kaatopaikkaa päästäisi menemään. Tietysti, jos löytyy toinen nainen, saattavat ehkä lähteä. Moni ei silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://naistenlinja.fi/henkinen-vakivalta/
Henkisen väkivallan muotoja
vähättely, nöyryyttäminen, mitätöinti, arvostelu
huutaminen, haukkuminen, nimittely, pilkkaaminen
syyllistäminen, syyttäminen, mustasukkaiset syytökset
kontrollointi, alistaminen, painostaminen, pelottelu, häirintä
kiristäminen, valehtelu
tavaroiden hajottaminen
nukkumisen estäminen
muista ihmissuhteista eristäminen
uhkailu, joka voi liittyä väkivallan kokijan, tämän läheisten, lemmikkieläinten tai tekijän itsensä vahingoittamiseen
Tuon listan perusteella ihan kaikki on henkistä väkivaltaa.
Nainen sanoo, että autolla ajaminen moottoritiellä pelottaa. Mies sanoo, että eikö mitä, kyllä se hyvin sujuu (eli siis vähättelee toisen pelkoa).
Nainen on tehnyt ruuan ja humauttanut sinne 3 lusika
Miehen tulisi sopeuttaa ajonopeutensa naiselle sopivaa tahtiin tai noista peloista on keskusteltava ja löydettävä yhteinen sävel. Et sinä saa penistäsikään toisen anaaliin survoa, jos tämä sanoo, että "pelottaa, en halua", etkä saa pakottaa tätä tekemään mitään muutakaan.
Samoin toisen tekemän ruuan negatiivista arvostelua voi verrata siihen, että nainen sanoo sinulle jokaisen "seksin" jälkeen, että oli aika kovakouraista ja ei se pippelikään hirveästi mltään tuntunut.
Moni mies on perusluonteeltaan negatiivinen ja suusta tulee ulos vain väkivaltaisia huomautuksia. Tämän vuoksi moni mies on myös sinkku. Kukaan ei halua elää ihmisen kanssa, joka vaan nälvii ja kiusaa toista.
Minulla oli joskus tuollainen erolla uhkaileva kumppani. Kerran riidan yhteydessä sanoin sitten ok erotaan sitten ja lähdin kävelemään. Viikon kuluttua olisi halunnut takaisin, mutta en suostunut enää tapaamaan ja se oli hyvä ratkaisu. Yhtä riitelyä koko suhde, parempi oli erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otat sen henkisenä väkivaltana niin se on sitä. Ilmoita miehelle, että seuraavasta uhkailusta pakkaat tavarasi ja häivyt.
Minkähänlaisen ihanan asunnon lähärin palkalla Helsingistä saa?
Ja millähän aikataululla. Ei siitä noin vain lähdetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://naistenlinja.fi/henkinen-vakivalta/
Henkisen väkivallan muotoja
vähättely, nöyryyttäminen, mitätöinti, arvostelu
huutaminen, haukkuminen, nimittely, pilkkaaminen
syyllistäminen, syyttäminen, mustasukkaiset syytökset
kontrollointi, alistaminen, painostaminen, pelottelu, häirintä
kiristäminen, valehtelu
tavaroiden hajottaminen
nukkumisen estäminen
muista ihmissuhteista eristäminen
uhkailu, joka voi liittyä väkivallan kokijan, tämän läheisten, lemmikkieläinten tai tekijän itsensä vahingoittamiseen
Hehe! Nuohan ovat muijien mielenterveysongelmien oireita! Joka ikinen, ihan unettomuudesta alkaen.
Nukun erinomaisesti joka yö (kun en ole suhteessa). Suhteiden aikana yöunet ovat kärsineet monestakin syystä.
Vierailija kirjoitti:
Uhkaus on aina henkistä väkivaltaa.
Minusta esim fyysisellä väkivallalla tai omaisuuden viemisellä uhkailu on eri asia. Silloin uhataan asialla, joka on syystäkin laiton. Sen sijaan ihmisen laillisten ja moraalisten oikeuksien rajoissa olevan asian, kuten eron ääneen punnitseminen ja harkitseminen ei minusta ole varsinaisesti edes "uhkailua". Ärsyttävä piirre se toki on, mutta ei väkivaltaa. Jos et kestä olla kumppanin kanssa, joka harkitsee joka välissä eroa, niin älä ole. Ota vastuu omasta elämästäsi ja lopeta mokoman tuuliviirin perässä roikkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otat sen henkisenä väkivaltana niin se on sitä. Ilmoita miehelle, että seuraavasta uhkailusta pakkaat tavarasi ja häivyt.
Olen kyllä eri mieltä tästä logiikasta. Ei se voi ihan niinkään mennä, että kaikki mitä toinen keksii nimittää henkiseksi väkivallaksi on sitä.
Minusta "henkinen väkivalta" -kortin turhan herkästi heiluttaminen on pahinta henkistä väkivaltaa ja kontrollointia.
Ai että jos vähän lyöt kumppaniasi ja tämä sanoo, että "tuo oli väkivaltaa!" niin sinä oletkin nyt se uhri? Okei hermanni.
Kukaan ei pakota seurustelemaan naisten kanssa. Seurustelkaa keskenänne, kun teillä on samanlainen käsitys siitä, mikä on ja mikä ei ole väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä eri mieltä tästä logiikasta. Ei se voi ihan niinkään mennä, että kaikki mitä toinen keksii nimittää henkiseksi väkivallaksi on sitä.
Minusta "henkinen väkivalta" -kortin turhan herkästi heiluttaminen on pahinta henkistä väkivaltaa ja kontrollointia.
Ai että jos vähän lyöt kumppaniasi ja tämä sanoo, että "tuo oli väkivaltaa!" niin sinä oletkin nyt se uhri? Okei hermanni.
Kukaan ei pakota seurustelemaan naisten kanssa. Seurustelkaa keskenänne, kun teillä on samanlainen käsitys siitä, mikä on ja mikä ei ole väkivaltaa.
Sinä et nyt joko lukenut kommenttia tai ainakaan ymmärtänyt sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhkaus on aina henkistä väkivaltaa.
Minusta esim fyysisellä väkivallalla tai omaisuuden viemisellä uhkailu on eri asia. Silloin uhataan asialla, joka on syystäkin laiton. Sen sijaan ihmisen laillisten ja moraalisten oikeuksien rajoissa olevan asian, kuten eron ääneen punnitseminen ja harkitseminen ei minusta ole varsinaisesti edes "uhkailua". Ärsyttävä piirre se toki on, mutta ei väkivaltaa. Jos et kestä olla kumppanin kanssa, joka harkitsee joka välissä eroa, niin älä ole. Ota vastuu omasta elämästäsi ja lopeta mokoman tuuliviirin perässä roikkuminen.
Seurauksista varoittaminen on myös kohteliasta, ei vain uhkaus. Jokaisella on oikeus sanoa, että "jos teet x, niin minä teen y" ja jokaisell on oikeus näin tehdä. Toisella tehdä se x ja toisella se y.
Esimerkiksi yksi mies jonka kanssa jouduin tekemisiin joskus, piti aikatauluista sopimista "alistamisena". Hän olisi halunnut, että minä varaan (työpäiväni aikana) hänelle säännöllisesti haitarin, että hän voi saapua paikalle kun haluaa, ja minun täytyy keskeyttää työni juuri tuolloin.
Tässä oli kyse siitä, etä hän itse haittasi minun aikataulujani, työntekoani ja elämäni järjestämistä, jonka vuoksi pyysin häntä sopimaan kiinteät aikataulut. Annoin hänen jopa päättää ne. Mutta hän piti tätä "alistamisena", sillä oletti, että minun aikani, ja jopa minun työnantajani aika, joustaa sinne ja tänne hänen oikkujensa mukaisesti.
Ihan selvää, että hän oli tuossa se ongelma JA väkivaltainen, kun syytti minua (alistamisesta), vaikka kyseessä oli kaikille osapuolille tasapuolinen ja kohtelias tapa: aikataulusta sopiminen.
Henkinen väkivalta on TODELLA raskasta ja kuluttavaa. Tuo vuorovaikutus kesti erinäisistä syistä pidempään kuin olisin halunnut, ja palautumiseen siitä kului VUOSIA. Aivan sama vaikka tiesin, että mies oli väärässä ja kohteli minua huonosti, sanat ja viha satuttivat silti. Ihan yhtä lailla kuin lyöminen satuttaa, vaikka tietäisi että se on perusteetonta. SE ON VÄKIVALTAA.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on henkistä väkivaltaa. Säälittävä alhainen mato joka heti uhkailee erolla.
Mun exmies oli tuollainen. Tiesi että hätäännyn ja ero olisi ihan kauhea skenaario minulle. Mutta siinä kävikin sitten niin että en enää välittänyt ja sanoin että ok, erotaan vaan, oli kuin pommin niskaansa saanut. Siihen loppui erolla uhkailu mutta vahinko (oli siis paljoin muutakin epätervettä siinä suhteessa) oli jo tapahtunut, se olinkin sitten minä joka tosissani sanoin että erotaan ja laitoin eropaperit menemään. En ole katunut.
Sinun puolisosi on lapsen tasolla riitelyssä, ei osaa sääntöjä aikuisten keskusteluun. Sun on otettava vanhemman rooli, kun hän aloittaa tuon. Hän voi olla myös lellitty pienenä hieman pilalle, liian vähän kokemusta avioliitosta. Kun hän aloittaa tuon uhkailun, niin ignooraa se, katso vaan häntä, äläkä sano sanaakaan. Anna kiukutella loppuun saakka ja sitten vaan jatkat arkea normaalisti, niin kuin tuota teatteria ei olisi koskaan ollutkaan. Avioliiton ylämäki, se mistä pappi puhui. En usko että miehesi on psykopaatti ja henkisen väkivallan erityiskiduttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et nyt joko lukenut kommenttia
Ymmärsin kyllä. Sama analogia toistuu r aiskaajien puolustuksissa, he yrittävät syyllistää ja siirtää syytä ja vastuuta uhrille.
On oikeasti ihan yksi helvetin hailee, mitä se väkivallantekijä teostaan ajattelee. Tärkeintä on, että uhri pääsee tästä eroon ja turvaan, ja muut oppivat välttämään edes aloittamasta suhteita tällaisten henkilöiden kanssa.
Henkisen väkivallan ensimerkkejä (ennen suhteen aloittamista) ovat esimerkiksi: negatiivisuus, kolmansista osapuolista pahan puhuminen ja mustamaalaaminen, läheistensä haukkuminen, toisten syytöksistä uhriutuminen ja loukkaantuminen (pohtimisen ja itsereflektion sijaan), ym. Manipulatiivinen käytös.
Oikeastaan kaikki, mikä herättää pienenkin epäilyksen, kannattaa ottaa melkeinpä varmana tietona ongelmista, ja vähintäänkin alentaa "suhde" tutustumisasteelle. Miehelle voi sanoa, että haluaa tutustua tähän rauhassa ja kuulostelee hänen juttujaan muutamia kuukausia. Ei mitään romantiikkaa eikä varsinkaan seksejä ennen kuin on varma, että mies on täyspäinen.
Vierailija kirjoitti:
Sinun puolisosi on lapsen tasolla riitelyssä, ei osaa sääntöjä aikuisten keskusteluun. Sun on otettava vanhemman rooli, kun hän aloittaa tuon. Hän voi olla myös lellitty pienenä hieman pilalle, liian vähän kokemusta avioliitosta. Kun hän aloittaa tuon uhkailun, niin ignooraa se, katso vaan häntä, äläkä sano sanaakaan. Anna kiukutella loppuun saakka ja sitten vaan jatkat arkea normaalisti, niin kuin tuota teatteria ei olisi koskaan ollutkaan. Avioliiton ylämäki, se mistä pappi puhui. En usko että miehesi on psykopaatti ja henkisen väkivallan erityiskiduttaja.
Riitely on lasten toimintaa. Miksi ihmeessä pariskunnan tai perheen aikuisten pitäisi "riidellä"? Erittäin vammaista ja typerää sekoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riitely on lasten toimintaa. Miksi ihmeessä pariskunnan tai perheen aikuisten pitäisi "riidellä"? Erittäin vammaista ja typerää sekoilua.
No, siis pitäisikään koskaan riidellä. Tuolla naisella on vaan käynyt huono munkki miehen valinnassa ja ehkä hän ei halua heittää koko avioliittoa roskiin, jos muuten mies on hyvä. Mies on vähän vaan lapsellinen ja se on ok, kunhan siihen ei kiinnitä huomiota tai lähde mukaan tuohon teatteriin.
Minusta tämä on typerä tapa hoitaa parisuhteen ristiriitatilanteita, että kysellään jossain keskustelupalstalla tai somessa onko kumppani niin p*ska että sen voi haukkua tai jättää. Ihan väärinpäin lähestytty. Jos sinulla on paha olla suhteessa, sinulla on aina oikeus sanoa se ääneen ja lähteä, täysin riippumatta netin anonyymin huutoäänestyksen tuesta. Ei sinun tarvitse tietää muiden mielipiteitä vaan se, onko sinulla kyseisessä suhteessa hyvä ja turvallinen olla vai ei.
Mun mielestä kertoo narsismista, heikosta itsetunnosta, pipistä päässä jne jos uhkailee tuolla suhteessa jossa on lapsia jne. Oon kuullut että lähipiirissä yksi nainen käyttäytyy näin ja en voi edes kuvitella millaiselta henkiseltä helvetiltä tuollainen tuntuu puolisosta jonka kanssa on yhteinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otat sen henkisenä väkivaltana niin se on
Ymmärsin kyllä. Sama analogia toistuu r aiskaajien puolustuksissa, he yrittävät syyllistää ja siirtää syytä ja vastuuta uhrille.
On oikeasti ihan yksi helvetin hailee, mitä se väkivallantekijä teostaan ajattelee. Tärkeintä on, että uhri pääsee tästä eroon ja turvaan, ja muut oppivat välttämään edes aloittamasta suhteita tällaisten henkilöiden kanssa.
Henkisen väkivallan ensimerkkejä (ennen suhteen aloittamista) ovat esimerkiksi: negatiivisuus, kolmansista osapuolista pahan puhuminen ja mustamaalaaminen, läheistensä haukkuminen, toisten syytöksistä uhriutuminen ja loukkaantuminen (pohtimisen ja itsereflektion sijaan), ym. Manipulatiivinen käytös.
Oikeastaan kaikki, mikä herättää pienenkin epäilyksen, kannattaa ottaa melkeinpä varmana tietona ongelmista, ja vähintäänkin alentaa "suhde" tutustumisasteelle. Miehelle voi sanoa, että haluaa tutustua tähän rauhassa ja kuulostelee hänen juttujaan muutamia kuukausia. Ei mitään romantiikkaa eikä varsinkaan seksejä ennen kuin on varma, että mies on täyspäinen.
Eli et ymmärtänyt. Minä en sanonut, ettei mikään olisi väkivaltaa tai että väkivalta olisi subjektiivista ja tekijän määriteltävissä. Vaan, että se ei myöskään voi olla täysin subjektiivista ja "uhrin" määriteltävissä. On ihmisiä, jotka käyttävät uhriutunista manipulointikeinona. Ei voi olla eikä onneksi olekaan ihan niin, että pelkkä sinun paha mielesi riittää todisteeksi siitä, että sinulle on tehty väkivaltaa.
Ja turhaan sinä tätä sukupuolitat. Sekä miehet että naiset harrastavat kumpaakin, sekä alistavaa ja painostavaa henkistä väkivaltaa että uhriutuvaa ja manipuloivaa henkisen väkivallan muotoa. Ja sairaita suhteita löytyy laidasta laitaan.
Siitä samaa mieltä, että jos suhteessa on paha olla siitä kannattaa lähteä. Aina. Ja ihan riippumatta siitä, onko se toinen virallisesti väkivaltainen paskiainen vai ei.
Jos tuo lista kuvaa kaikkia tuntemiasi vuorovaikutuksen muotoja, niin siinä tapauksessa sinä olet henkisesti väkivaltainen.
On olemassa paljon muitakin vuorovaikutuksen muotoja: kuunteleminen, keskusteleminen, kysyminen, läsnäolo, halaaminen (toisen luvalla), yhteinen tekeminen, vitsailu, yhdessä nauraminen, jne.
Väkivallalla on tapana yleensä pahentua suhteen edetessä, sillä se on haavoittavaa. Ajattele asiaa niin, että yksi väkivaltainen kommentti on pieni viilto. Jos viiltelet puolisoasi päivittäin, ja tämä jatkuu pitkän aikaa, hän on lopulta aivan verillä ja kivuissaan, ja todennäköisesti itsekin alkanut harjoittamaan väkivaltaa sinua kohtaan.