Onko jokaisesta pikkuriidasta seuraava jättämisellä uhkailu henkistä väkivaltaa?
Puoliso toimii näin. Mikä lasketaan henkiseksi väkivallaksi?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
https://naistenlinja.fi/henkinen-vakivalta/
Henkisen väkivallan muotoja
vähättely, nöyryyttäminen, mitätöinti, arvostelu
huutaminen, haukkuminen, nimittely, pilkkaaminen
syyllistäminen, syyttäminen, mustasukkaiset syytökset
kontrollointi, alistaminen, painostaminen, pelottelu, häirintä
kiristäminen, valehtelu
tavaroiden hajottaminen
nukkumisen estäminen
muista ihmissuhteista eristäminen
uhkailu, joka voi liittyä väkivallan kokijan, tämän läheisten, lemmikkieläinten tai tekijän itsensä vahingoittamiseen
Tuon listan perusteella ihan kaikki on henkistä väkivaltaa.
Nainen sanoo, että autolla ajaminen moottoritiellä pelottaa. Mies sanoo, että eikö mitä, kyllä se hyvin sujuu (eli siis vähättelee toisen pelkoa).
Nainen on tehnyt ruuan ja humauttanut sinne 3 lusikallista suolaa yhden sijaan. Mies sanoo, että onkohan tämä liian suolaista (siis arvostelee).
JNE
Vierailija kirjoitti:
Helkkarin typerää se ainakin on.
Kerroin ensimmäisten riitelyn tuoksinassa sanottujen erohalujen jälkeen, että toisella kertaa otan ne sitten tosissani eikä paluuta enää ole. Ei uskonut ja sitten närisi kuukausia perään.
Miksi et tartu tuohon eroamiseen. Sano, että ero on OK, tehdäänkö hakemus yhdessä vai teetkö yksin.
Vierailija kirjoitti:
kiristäminen, valehtelu
tavaroiden hajottaminen
nukkumisen estäminen
uhkailu, joka voi liittyä väkivallan kokijan, tämän läheisten, lemmikkieläinten tai tekijän itsensä vahingoittamiseen
Femakkokerho on kokoontunut ja listannut kaikki maailman asiat 🤣. Katsominen toki unohtui.
Vierailija kirjoitti:
kiristäminen, valehtelu
tavaroiden hajottaminen
nukkumisen estäminen
Hehe! Nuohan ovat muijien mielenterveysongelmien oireita! Joka ikinen, ihan unettomuudesta alkaen.
Onpa typerää! Ihan kuin se olisi joku maailmanloppu jos se sinut jättäisi. Naura ja pyydä jättämään.
Minusta kaikkea sanotaan nykyisin henkiseksi väkivallaksi. Muotisana, niinkuin narsismi. Vähemmistömielipide varmaankin, mutta jos puolisosi kokee riidat niin ahdistavaksi, että hetkellisesti haluaa erota mieluummin kuin jatkaa riitaa, niin ongelma on syvemmällä kuin tämän ajatuksen sanoittaminen. Puolisosi kannattaisi miettiä haluaako olla suhteessa jossa on noin kipeitä riitoja. Sinun kannattaisi miettiä, haluatko olla suhteessa joka on noin hataralla pohjalla, että erimielisyydet tuovat puolisolle heti eroimpulssin mieleen.
Itse en pidä erolla "uhkailua" väkivaltana. Aina on oikeus erota, aina on oikeus haluta erota ja aina on oikeus sanoa se ääneen. Sinun tehtäväsi on miettiä, haluatko jatkaa suhdetta josta kumppani haluaa kerron viikossa eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helkkarin typerää se ainakin on.
Kerroin ensimmäisten riitelyn tuoksinassa sanottujen erohalujen jälkeen, että toisella kertaa otan ne sitten tosissani eikä paluuta enää ole. Ei uskonut ja sitten närisi kuukausia perään.
Saat se sinäkin lähteä. Vai olet päättänyt vaan kuunnella sen uhkailuja? Sitten kirjoittelet tänne ja kyselet ihan turhaan. Tyydyt osaasi kun et arvosta itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otat sen henkisenä väkivaltana niin se on sitä. Ilmoita miehelle, että seuraavasta uhkailusta pakkaat tavarasi ja häivyt.
Minkähänlaisen ihanan asunnon lähärin palkalla Helsingistä saa?
Helsingin ympäristössä on monia edullisempia alueita, mutta sinähän tulit tänne vaan irvimään.
Mitä teet itse? Jos haukut kumppaniasi, hän ei jossain vaiheessa enää jaksa käyttäytymistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Jos otat sen henkisenä väkivaltana niin se on sitä. Ilmoita miehelle, että seuraavasta uhkailusta pakkaat tavarasi ja häivyt.
Olen kyllä eri mieltä tästä logiikasta. Ei se voi ihan niinkään mennä, että kaikki mitä toinen keksii nimittää henkiseksi väkivallaksi on sitä.
Minusta "henkinen väkivalta" -kortin turhan herkästi heiluttaminen on pahinta henkistä väkivaltaa ja kontrollointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä eri mieltä tästä logiikasta. Ei se voi ihan niinkään mennä, että kaikki mitä toinen keksii nimittää henkiseksi väkivallaksi on sitä.
Minusta "henkinen väkivalta" -kortin turhan herkästi heiluttaminen on pahinta henkistä väkivaltaa ja kontrollointia.
En minä sitä heiluttele. Mietinpähän vaan että miksi tuollainen käytös lasketaan koska ei se hyvälle tunnu.
Minä sanoisin sitä pikemminkin lupaukseksi kuin uhkaukseksi. Ilo olisi minun puolellani, kun rähjääjä lähtisi ja pääsisin hänestä eroon.
Heikko ihminen sellainen, joka haluaa suhteesta pois ja uhkaa lähteä, mutta ei uskalla.
Kysy häneltä, mikä häntä pitää suhteessa kiinni. Onko teillä lapsia? Voi olla, että hän on kanssasi vain lasten takia tai muusta vastaavasta syystä.
Itse vastaavassa tilanteessa päästäisin hänet menemään, koska hän selvästikään ei suhteessa viihdy, eikä voi hyvin suhteessa. On kummallekin teille parempi, että eroatte.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä heiluttele. Mietinpähän vaan että miksi tuollainen käytös lasketaan koska ei se hyvälle tunnu.
Se lasketaan sellaiseksi että hän ei oikeasti halua olla kanssasi. Miksi sinä haluat olla ihmisen kanssa, joka ei halua olla sinun kanssasi?
🇺🇦🇮🇱
Esimerkiksi sen riidan aikana voi tapahtua henkitä väkivaltaa: mitätöintiä, alentamista, äänen korottamista, jne.
Itselle se että kerran harkitsisinkin eroa olisi merkki siitä, että suhde ei ole hyvä ja se on aika lopettaa. Myös jatkuva riitely implikoi perustavanlaatuisia ongelmia.
Uhkaus on aina henkistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kyseessä on yksi ja sama riita jossa puolisosi on kauan toivonut että tulisi kuulluksi, eikä ikinä tule.
Henkistä väkivaltaa on myös toisen tunteiden huomioimattomuus.
Eikö silloin kannattaisi toteuttaa uhkaus ja lähteä suhteesta?
Minkähänlaisen ihanan asunnon lähärin palkalla Helsingistä saa?