Miksi koulu ja opettajat eivät tee kiusaajasta lastensuojeluilmoitusta?
Jotakihan heilläkin on pielessä, ei kukaan normaali ihminen tunne nautintoa toisten pahoinvoinnista. Kotioloissa voi olla puutteita ja henkistä väkivaltaa. Jokin syy kiusaajan kiusaamiselle on. Myös kiusaaja voi pahoin ja tämä tulee jatkumaan työelään ja työpaikoille.
Kommentit (169)
Monesti kiusaajat nauttivat vallasta. Ja ovat hyvin kilpailuhenkisiä ja kateellisia.
Jos kiusaaja itse ei pääse käsiksi uhriin. Niin silloin hän valjastaa jonkun apureistaan uhrin kimppuun. Toivottavasti kiusaajat joutuvat sakin hivutuksen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennettu riehuja tai kiusaaja heti reksin puhutteluun. Reksi soittaa heti isälle tai äidille ja pyytää tätä hakemaan kullannuppunsa kotiin välittömästi. Käsky pysyä kotona vähintään kaksi viikkoa ja vanhempien tulee vastata opetuksesta tuona aikana. Siinähän oppivat tavoille.
Eihän kaikki rehtorit edes myönnä, että kiusaamista on. He varjelevat koulun mainetta ja omaa uraansa.
Onko tähän jotain tutkimustietoa?
Vai esitätkö oman mielipiteesi faktana?
Olen eri vastaaja, mutta kun lukee paikallisen peruskoulun rehtorin haastatteluita, allekirjoitan väitteen. Aivan käsittämätöntä soopaa jostain kiva koulusta ja hyvästä yhteishengestä.
Omien ja muiden lasten puolesta voin vakuuttaa, ettei kiusaamista myönnetä. Uhri on aina syyllinen ja uhrin äiti huono kasvattaja.
Kyseistä peruskoulusta on lähtenyt lukuisia opettajia muualle, yksi opettaja savustettiin pois. Sanoi minulle kahdenkesken, ettei ole missään muussa koulussa tavannut niin ilkeitä kollegoita.
Näin se menee ...Myös koulukiusaajasta Caj Göränistq ei ole koskaan tehty lastensuojelu ilmoitusta .. Nyt entinen koulukiusaaja on kasvanut koko kansan kiusaajaksi ..
Kiusaajan vanhemmalla voi sanoa että "Nyt on kaksi vaihtoehtoa, laitat lapsen ojennukseen tai huolehdit siitä että palovaroittimessa on patteri kunnossa jotta ehditte ajoissa ulos." tms.
Vierailija kirjoitti:
Rehtorin se lasu pitää tehdä, eikä riviopettajan. Jälkimmäinen voi valmistella asian allekirjoitukseen asti, mutta ei pidemmälle.
Väärin. Opettajia on ohjeistettu että lasu tulee tehdä itse eikä koskaan delegoida muille. Ei lasuun tarvita mitään allekirjoitusta se tehdään netissä ja sote ja opetusalalla työskentelevän tulee tehdä se omalla nimellä.
No miksi koulu ei heti siis tee lasua kiusaajasta? Kouluissa on näihin selvät sävelet ja asiaa seurattuaankutsutaan koolle joko kiusaamistiimi tai opettaja hoitaa asian itse perheen kanssa. Myös kiusatun vanhemmat ja kiusattu tulevat paikalle. Asioista voidaan keskustella ja pyytää anteeksi, sekä sopia, ettei se jatku. Toki jos jatkuu tai kiusaamistilanne on joku raju pahoinpitely tai seksuaalinenkajoaminen, tehdään heti lasut ja myös lisäksi rikosilmoitus.
Olen itse ollut tällaisessa kiusaamistiimissä ja siellä juurtajaksain viestiteltiin tiimin kesken, mitä kukakin on sanonut keskenämme wilman kautta. Se vei aika paljon työaikaa. Kyllä kaikkiin kousaamismalleihin kuuluu keskustelu perheiden kanssa ja tarvittaessa muita tukitoimia. Joillakin kouluilla on tarvittu oppilaalta paperiin allekirjoitus ja kiusaajien nimet,että asiasta on todeiste kun sitä lähdetään viemään poliisille. Tällaisessa tilanteessa oppilaan hyvinvointi on jo vaakalaudalla muutenkin. Aina eivät suostu.
Ei se kuitenkaan voi olla niin, että pelkästään kiusattua kaikki haluavat jututtaa- sehän se helpointa on. Vaan kiusaajaa tulee puhuttaa ja jos vanhempien asenne tilannetta selvitettäessä on se että evvk tai sen jälkeen, se lasu saatetaan tehdä silloin. Lasu kun ei ole yksistään joku taikakeskus jossa kaikki selviää. Jos kiusaaja ja kiusattu käy samaa koulu, asia selvitetään koululla. Jos muualla, ehkä silloin lasussa, ja / tai poliisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos kiusaajat ovat rikkaasta eliittiperheestä niin opettajat eivät uskalla tehdä yhtään mitään etteivät saa potkuja, rikkaan eliitin lapset saavat tehdä mitä tahansa Suomessa
Niin, tai jos kiusaaja on rehtorin hyvän ystävän tytär, ei yksikään opettaja halua tai uskalla puuttua kiusaamiseen. Tai jos kiusaaja on opettajan lapsi, on lupa kiusata. Opettajien lapsilla on eri säännöt kuin muilla. Valitettavasti näin.
Ei pidä paikkaansa. Hyvin usein olen huomannut että opettajien lapsia kiusataan siinä missä muitakin ja ovat usein tunnollisia - sekös kiusaajia ärsyttää kun saavat parempia numeroita! Kiusattu voi olla kuka tahansa ja kiusaajia on kaikissa kouluissa ja ryhmissä. Hommaan kannattaa puuttua heti alkuunsa. Asiallisesti tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kiusaaja on nęęgè ri, on turha odottaa, että kiusaamiseen puututtaisiin. Valkoisten on kärsittävä syyllisyyttä (?!) ja syrjintää loppuelämänsä ajan.
Jos kiusaaja on rehtorin kaverin lapsi, ei kiusaamiseen puututa.
Jos koulussa on nainen rehtorina, tytöt saavat kiusata poikia juuri niin paljon kuin sielu sietää. Siihen ei puututa. Mutta jos poika kerran antaa vähän takaisin, kutsutaan poliisit paikalle heti.
Kiusaaja voi olla jostain hyväosaisesta perheestä. Isä saattaa kuulua jopa päättäjiin. Ei sellaisiin haluta puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulussa on nainen rehtorina, tytöt saavat kiusata poikia juuri niin paljon kuin sielu sietää. Siihen ei puututa. Mutta jos poika kerran antaa vähän takaisin, kutsutaan poliisit paikalle heti.
Tytöt osaa myös manipuloinnin. Jos menee poikana valittamaan, että tytöt kiusaa, niin opettajan edessä tyttö alkaakin itkien kertomaan, miten poika on aina kiusannu. Tätä tapahtuu ihan työpaikoillakin aikuisena.
Kiusatuissahan ei koskaan ole mitään vikaa. Täydellisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kiusatuissahan ei koskaan ole mitään vikaa. Täydellisiä ihmisiä.
Vaikka kiusattu olisi maailman ärsyttävin ihminen, ei häntä silti tarvitse kiusata. Olen minäkin kohdannut elämässäni todella raskaita ja ärsyttäviä ihmisiä. En silti ala painamaan heitä alas tai syrjimään. En saa mitään nautintoa sellaisesta.
Valivali uliuli. Eihän tällä palstalla juurikaan tervepäisiä ihmisiä ole kirjoittelemassa. Lähes kaikki vaikuttavat olevan jotenkin vajaita, mt-ongelmaisia, neuro-ongelmaisia, yksinkertaisia, lahjattomia, lääkkeiden popsijoita
Tyttöjen kiusaaminen on ulossulkemista, naureskelua, sipittelyä ja selän kääntämistä. Se on todella raadolllista. Oppilas eristetään ulos eikä hänelle enää sallita ääntä. Samaan tapaan toimii työpaikkakiusaajat.
Uskokaa jo, kiusaamista on lähes jokaisessa koulussa ja työpaikalla.
Uskokaa kuitenkin lapsiinne, ja valakaa toivoa että kavereita löytyy ja pärjäävät tilanteissa. Joitakin tilanteita pitää osata itsekin ratkaista. Pelkkä uhriutuminen ei auta. Kiusaaja usein kokeilee ja luovuttaa jos sanoo sähäkästi takaisin. Näin toimin itse kouluaikaan ja sanoin vielä rumemman takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse olen kaksimetrinen ja päälle satakiloinen kehonrakentaja kamppailulajiharrastaja, ja enpä ole ikinä kiusaamista kokenut. Jostain syystä ihmiset on aina olleet aika maireita ympärilläni😅😅
Vau aito tosi(nolo)mies! Tässä puhutaan koulukiusaamisesta. Kulussa et varmaan ollut "päälle satakiloinen" etkä edes "kehonrakentaja kamppailulajiharrastaja", ja tuskin olet nytkään, muuten kuin unelmissasi.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt osaa myös manipuloinnin. Jos menee poikana valittamaan, että tytöt kiusaa, niin opettajan edessä tyttö alkaakin itkien kertomaan, miten poika on aina kiusannu. Tätä tapahtuu ihan työpaikoillakin aikuisena.
On hämmentävää, kun aikuinen nainen käyttää työpaikalla itkutaktiikkaa, jos hänen epäasialliseen käyttäytymiseen puututaan. Koulussa tuon vielä ymmärtää lapselta, mutta aikuisella ei kyllä ole muumit laaksossa.
Yksi iso ongelma tässä on se, että edelleenkään ei myönnetä, että lapsi/nuori voi olla syntyjään psykopaatti tai kasvuympäristönsä vuoksi persoonallisuushäiriöinen. On jännä, että sillä sekunnilla kun nuori täyttää 18, noita diagnooseja voidaankin antaa.
Lapset on muka lapsia, ne ei ymmärrä että kiusaavat. Todellakin ymmärtävät ja jo melko pienet lapset tietävät, etteivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa ja hyväksikäyttävät tietoisesti tätä statusta kahmiakseen valtaa. Yleensä myös mitä varhemmin ja hanakemmin kiusaamiseen puututaan, se vaan lietsoo kiusaajaa kiusaamaan entistä rankemmin ja uusia uhreja tulee aina tarjottimella.
Tällaiset pitäisi saada lastensuojelun huomaan jo aivan pienenä.
sietäisi tehdä HETI kun menee sitten viranomaiskäsittelyyn.
jossain päin mailmaa on menettely että klasvattajat maksavat siitä kn alaikäinen tekee tuollaista.
Niin, tai jos kiusaaja on rehtorin hyvän ystävän tytär, ei yksikään opettaja halua tai uskalla puuttua kiusaamiseen. Tai jos kiusaaja on opettajan lapsi, on lupa kiusata. Opettajien lapsilla on eri säännöt kuin muilla. Valitettavasti näin.